• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Maciej Naskręt
21 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł. Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł.

Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.



Czy samorząd powinien zabiegać o udziały w SKM?

W urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP S.A. - czyli większościowego udziałowca. W tym gronie marszałek Mieczysław Struk powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą chęci usamorządowienia SKM.

Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.

Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie



- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.

- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"

Struktura własnościowa spółki SKM. Struktura własnościowa spółki SKM.

Gdańsk jest na tak



Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.

- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

PKP rozważy propozycję



Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.

- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.

To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.

Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • (19)

    Sprywatyzować SKM a zacznie się dobrze dziać.

    • 151 61

    • marszałek chce założyć wydział partyjny oderwanych od koryta w PKP!! (5)

      stołki obsadzić tymi którzy po wyborach samorządowych z nich pospadają. Ale czego się nie robi dla kolegów.

      • 18 28

      • ciekawa teza

        skoro teraz przy korycie w SKM i całym PKP tuczą się sami pisowscy prezesi.

        To ci nie przeszkadza?

        • 28 9

      • No jak budyń to Niemcy kupią? (2)

        • 1 9

        • Kupią wg PO amerykanie tak jak TVN kupili (1)

          Fundusz rosyjski kupił TVN w 2016 roku

          • 0 13

          • Fundusz rosyjski nazwany Discovery Communications?

            Ruski Trwam kazał powtarzać, żeby ukryć swoje korzenie?

            • 10 1

      • PiSowski troll

        • 8 0

    • dokładnie, bilety w końcu będą w normalnych cenach, tabor się odmłodzi (1)

      • 14 6

      • bilety oczywiście 2x 3x droższe bo nowy tabor kosztuje a serwisować też go trzeba

        a nikt nie będzie odmładzał floty co 5lat bo ta flota nie kosztuje 500zł tylko grube miliony

        • 12 5

    • niech kupią ruscy

      • 3 3

    • tak jak z komunikacją samochodową - tam gdzie były zajezdnie stoją "apartamenty"

      a flotę zasponsorował Hans "autozłom"

      • 3 2

    • Jest...

      ...i taka możliwość, ale ostatnie ruchy marszałka pokazują, że nie o pasażerów się toczy gra. Innym acz podobnym tematem jest GAiT, gdzie wpływ powinno mieć miasto Gdańsk, a problemy taborowo- kadrowe dotykają mieszkańców skazanych na dawne zkm. czy podobnie nie byłoby z SKM? Jakoś spora ilość województw przejmowała fragmenty PR-ów lub tworzyła od nowa lokalyvh przewoźników łącznie z zakupem pojazdów rodem z XXI wieku, a nie chytrze patrzyła na narodowy skansen kolejowy!

      • 2 3

    • DB (2)

      Tak, najlepiej państwowej Deutsche Bahn za parę złotych.

      • 3 7

      • PiS rządzi... (1)

        Ale się ci PiSowcy boją wolności w gospodarce.
        Tylko odbudowa komuny was interesuje, a konkretnie neokomunizm.

        • 4 2

        • Jaki neokomunizm?

          Toć to się niczym od Gierka nie różni...

          • 3 2

    • s-Bahn (1)

      SKM działała najlepiej kiedy była państwowa, a prezesi daleko w Warszawie.

      • 3 4

      • i przewoziła ponad 100mln pasażerów rocznie a nie jakieś smętne 40

        • 2 1

    • spywatyzować?????

      to się nadaje tylko pod nadzór ,,konsewatora zabytków,,

      • 2 3

    • Dobrze sie zacznie dziac, to prawda. Bedzie nowy tabor i inne udogodnienia. Beda tez drozsze bilety, drozsze tak z 5-6 razy. Bo SKM przejmie prywatna firma a nie Caritas Polska. Jak kupia nowy tabor za 1mld pln to nie po to zeby im sie zwracal przez 50 lat.

      • 4 2

    • Prywatyzacja monopolisty...?

      • 0 2

  • Gdańsk na tak a Gdynia dlaczego się nie włączy? (10)

    szczurek wydaje kasę na pomniki a do tego projektu nie dołoży?

    • 92 29

    • Bo już z pkm pokazali (1)

      Jak traktują gdynian - 2 przystanki PKM vs 10 w Gdyni.

      PO łapki precz od SKM!

      • 8 27

      • A z matmy pała?

        Nie wiem, jak policzyłeś te przystanki...Nowe masz Karwiny i Stadion, ze starych masz Gdynię Główną. W kolejce są kolejne, choćby Orłowo, ale to wymaga otwartości pkp plk na wolne sloty. Inne przystanki znajdują się przy liniach o słabych lub fatalnych, jak na kolej pasażerską parametrach, do których na dziś ani PLK, ani Gdynia nie chce inwestować, a konieczne ze względu na ruch samochodów byłyby np. wiadukty. Tyle, że według ZKM Gdynia i UM Gdynia komunikacja miejska jest najlepsza w Polsce...

        • 5 0

    • trol dyżurny

      • 7 6

    • Pisowcy wynajęli trolli :/

      Już skończcie z tymi komentarzami. Zenada

      • 11 6

    • (2)

      Czytaj ze zrozumieniem - udziału chce przejąć Województwo Pomorskie, a nie miasto Gdańsk czy Gdynia. Więc do ma do tego prezydent Szczurek?
      Jak już piszesz takie uwagi - to niech będą choć trochę merytoryczne.

      • 9 9

      • (1)

        Gdansk się wypowiedział, Gdynia nie. A już wcześniej zwiększenia udziału nie chciała - ma udzialy prawie 3 razy mniejsze niż Gdansk

        • 8 1

        • Gdańsk zwiekszył swoje udziały ze względu na konkretne inwestycje jakie chciał uzyskać od SKM, np nowy przystanek.

          • 3 2

    • Dzięki Gdyni masz PKM (2)

      Gdańsk chciał tramwajów na lotnisko i wszystko. Takie jest gdańskie "myślenie".

      • 0 6

      • To (1)

        Prawda, ale dzięki Gdyni PKM ma kilka przystanków mniej, niż przewidywał wstępny projekt, bo miasto " podrasowało" budowę portu lotniczego.

        • 1 1

        • to raczej nie zależy od podrasowania

          a bardziej od animozji pomiędzu "kręgami gospodarczymi" "Trujmiasta"
          Wszystkie strony siebie warte, żeby było jasne.
          Niestety... Gdzie się jedni kłócą, tam inni zyskują.
          Zyskała Kościerzyna i Kartuzy.
          I bardzo dobrze.
          Nieoczekiwana klęska urodzaju spowodowała wykazanie jakość wcześniejszych założeń i działań.

          • 2 2

  • Samorządy chcą przejąć SKM (20)

    Tylko po co? Nowe posadki dla swoich? Nowe miejsce, gdzie można przytulić trochę kasy nic nie robiąc? Moim zdaniem, niech zostanie tak jak jest. Jeżeli plan przejęcia dojdzie do skutku, to SKM będzie służyć do przewożenia rowerów, a pasażerowie pójdą piechotą.

    • 64 134

    • (4)

      po to zeby pissuarowe misiewicze z warszawy nie decydowaly co jest potrzebne na pomorzu ..skumal ?

      • 37 9

      • tylko dlaczego w Warszawie siedzą ludzie z pomorza? (2)

        I dla czego oni decydują o innych miastach skoro nie potrafią zarządzać swoim miejsc em zameldowania

        • 4 20

        • POsiewicze na księżyc! (1)

          • 0 13

          • żal mi ciebie

            • 7 0

      • Ty Misiewicz

        Zobacz jak wygląda PR w Pomorskim. I dopiero wtedy martw się o Warszawę.

        Póki co mamy własnych Misiewiczów w województwie.

        • 5 8

    • (8)

      Po to by był na przykład wspólny bilet.

      • 26 1

      • warszawski wspolny bilet nie obowiazuje jedynie w jednym podmiocie (7)

        Brak wspolnego biletu jest wyznacznikiem jakosci pomorskiego samorzadu I jego umiejetnosci wspolpracy.
        Zgroza...

        • 1 15

        • I PKP nie ma z tym nic wspólnego? (4)

          • 12 0

          • jest jedną ze stron warszawskiej umowy (3)

            Bilet komunikacji zbiorowej (np. miesięczny) w Warszawie jest honorowany przez wszystkich organizatorów tej komunikacji.
            Ktoś potrafił się dogadać. Widocznie miał odpowiednie umiejętności i argumenty.
            Jeżeli marszałek i wojewoda tej samej proweniencji nie są w stanie wykorzystać swoich mozliwości, to znaczy że nie chcą.
            Inna interpretacja jest dyskwalifikująca...

            • 1 7

            • (2)

              to spojrz kto jest udziałowcem skm warszawa - tam jest zupełnie inna sytuacja niż u nas. Koleje Mazowieckie tez nie sa kontrolowane przez pkp, a przez samorząd. I to dokładnie ilustruje czemu samorząd chce to przejąć - aby moc dzialac jak w wwie czyli skutecznie. W obecnej sytuacji musisz rozmawiać z misiewiczami z pkp, którzy uwazaja ze z Wwy lepiej zarządza się trojmiejska skm

              • 9 2

              • czy nie ma innych metod niż zamordyzm przez całkowitą kontrolę?

                Litości...
                trudno o lepszą sytuację niż miał pomorski samorząd. Całkowite opanowanie administracji państwowej i samorządowej i możliwości wykorzystania wpływu na PKP poprzez nadzór właścicielski... Jak pilnowano interesu? I co? Ciśnie się na usta rymowana odpowiedź... A "oszwabienie" portów z terenu dało sie "wydreptać"...
                Koleje samorządowe nie powstały w tydzień a prawdziwa próba tych przedsięwzięć to "okres trwałości projektu". Nie sztuka zdobyć władzę, sztuka ją utrzymać... Przerobimy to na pkm...

                "W województwie mazowieckim wykorzystanie kolei kształtuje się na poziomie 18,9 przejazdów na mieszkańca, drugim najwyższym po województwie pomorskim"

                No i gdzie "niewidzialna ręka rynku"? Powyższa informacja świadczy jakie potrzeby zostały zignorowane i jaki potencjał zmarnowany.
                Bo kolej miała się nie opłacać.

                • 1 2

              • święta naiwności

                Jak zarządzają "tubylcy" to widzimy po gait, zkm, regio, pkm i co tam jeszcze wymyślić. Pozbyć sie odpowiedzialności, zachować wpływ i decyzyjność. Pracownicy i klienci nie ważni, grunt aby dotacja spływała...

                To nie problem skąd ale jak... Oraz jak się sprawuje nadzur włascicielski i nad definicją i wykonaniem zobowiązania

                • 0 1

        • (1)

          na początku lat 90 SKM należało do PKP i jakoś ludzie nie płakali że nie mieli wspólnego biletu. Frekwencja była podobna jak dziś

          • 1 3

          • SKM istnieje znacznie dłużej (nie jako podmiot)

            a frekwencja była 2-3x większa... Takt był 6min.

            • 2 0

    • jakbyś umiał czytać (2)

      to z tekstu wynika że SKM raczej generuje wydatki niż zyski. Od razu na wejście 160 mln trzeba dać na zakup taboru.

      • 6 2

      • To ciekawe dlaczego PKP nie chce się tej spółki pozbyć (1)

        • 4 1

        • Ale po co? Beda straty to budzet panstwa je zalata no i moga robic co chca, np.wozic tylko powietrze i co im zrobisz?

          • 9 0

    • Chcemy jednego biletu i spójnej komunikacji! (2)

      Środki transportu nie mogą mieć jednego właściciela, bo przekręt!

      Zdecyduj się, lol :D

      • 6 0

      • i nie będą miały (1)

        jest Gdańsk, Gdynia, Sopot, Pruszcz, Rumia
        chodzi o to żeby decyzje zapadały u nas, a nie w Warszawie

        • 1 2

        • i co to zmieni?

          jeśli już, to na gorsze.
          Na uboczu, bez nadzoru, kolega kwity podpisze...

          • 0 1

  • Ciuchcia (2)

    Wyrwać co można od pkp, kolesi od państwowej kasy!!!

    • 53 16

    • Póki "nasi" rządzili to było dobrze (1)

      A teraz jest źle bo brakuje stolkow dla rodziny PO

      • 6 6

      • nie mierz wszystkich swoją miarą

        to że pis obsadza stołki bliższą i dalszą rodziną to nie znaczy że inni też tak robią

        • 8 4

  • Taa.. (1)

    Także o nowych składach możemy zapomnieć..
    Dofinansowanie przepadnie, a pasażerowie będą dalej skazani na najstarszy tabor w Polsce...
    Który ulega notorycznym awariom, m.in.
    Zepsute drzwi, niesprawne oświetlenie, okna których nie da się otworzyć, brak wentylacji (nie wspomnę o klimatyzacji) i wiele innych zaniedbań których nikt w skm nie ogarnia...
    Cóż prawdziwy Skansen Kolei Miejskiej!

    • 82 11

    • Czy województwo byłoby faktycznie gwarantem dobrobytu? Czy taki dobrobyt mamy w komunikacji miejskiej w Gdańsku? Jeśli w SKMce zapanowałby taki sam standard jak w Gdańskich autobusach i tramwajach, to nie wiem czy się cieszyć...

      • 2 3

  • Nie dajcie się zmylić... (6)

    To tylko walka o przejęcie stołków

    • 52 53

    • Serio uważesz, że ci co je zajmują robią to dobrze? (3)

      SKM niezmienna od dekad. Standard z lat 90.

      • 15 4

      • Porównując z PKM (2)

        40 mln pasażerów, dopłata rzędu 50gr, a PKM 2 mln pasażerów i dopłata do każdego rzędu kilkunastu zl

        • 4 14

        • ta (1)

          i dwie całkiem różne trasy czyli inny profil pasażera

          • 12 2

          • ilu zostało na peronach?

            a ilu nawet nie wysiadło z samochodu z powodu niedopasowania oferty do potrzeb?
            Tak można jeszcze długo...

            • 2 2

    • (1)

      Dzięki za ostrzeżenie, już prawie dałem się zmylić

      • 10 0

      • dobre :-)

        • 1 0

  • obecny układ który rządzi trojmiastem tzw mała Sycylia (6)

    nadaje się tylko do wymiany. Przez 20 lat nie dogadali się w sprawie wspólnej komunikacji i biletu. Czas na ludzi z otwartymi głowami!

    • 85 40

    • (3)

      pissuarku nie zrozumiales ze skm nalezy do pissuarowego PKP ?

      • 23 22

      • Przez 20 lat zawsze byli tam pisowcy:)? (2)

        Jeżeli PiS tak źle rządzi SKM to tym bardziej szczurek i adamowicz powinni tę spółkę przejąć :)!

        • 18 8

        • tak, w SKM zawsze byli PiSowcy

          PKP to przechowalnia "kwiatu narodu"

          • 11 6

        • Zaczęło się od komunistów, więc mniej więcej tak.

          Przecież wille to opozycjonistom rozdawali.
          I obalaczy komuny brali do grania w filmach :)

          • 5 1

    • ani jednego argumentu za to ulubiony zwrot PiSu w tytule. Otwarte glowy to Misiewicz czy Szydlo, bo nie zrozumiałem?

      • 6 1

    • SKM + tramwaj wodnny

      wznowić trasę SKM Nowy Port Gdańsk , tramwaj wodny Sobieszewo - Stogi - Gdańsk - Wisłoujście Bastion - Nowy Port - Westerplatte - Brzeżno

      • 3 0

  • (8)

    przejac jak najszybciej skm od PKP .stworzyc koleje pomorskie ktore beda obslugiwaly caly region i okolice . od koscierzyny elblaga ,tczewa po slupsk ...pkp to g ktore nigdy nie zrozumie potrzeb pasazerow z pomorza

    • 72 17

    • Tak... może najpierw Struk zrozumie pasażerów z Gdyni (7)

      To co zrobili z PKM to chamstwo w stosunku do gdynian a nie niekompetencja

      • 9 7

      • a może niech gdynianie (5)

        zaapelują do szczurka żeby się do PKM dorzucił?

        będzie kasa to i więcej przejazdów się zrobi. i peronów.

        • 13 3

        • (4)

          Nas interesuje SKM, nie pkm. do wojewodztwa sie zgloscie zeby wam pomogli, a nie do nas.

          • 1 7

          • To w końcu PKM czy SKM? (3)

            Wy w tej Gdyni to sami nie wiecie czego chcecie. Jeden narzeka na małą liczbę przystanków PKM, drugi twierdzi, że PKM go nie interesuje... A prawda jest taka, że nie dajecie pieniędzy na nic. Cały czas się domagacie, a już po strukturze właścicielskiej SKM widać, że Gdynia "jedzie na plecach" innych. Wstyd.

            • 10 2

            • jedzie proporcjonalnie do liczby mieszkańców (2)

              i budżetu.
              A nawet więcej.12,8% Gdańsk, 5,4% Gdynia. Gdańsk ma 2,5x więcej ludności, 3-4x więcej terenu, o dostępie do kasy nie wspominając.
              Widzisz w tym podziale udziałów coś niewłasciwego? Podział ten zwiększył się dopiero ostatnio, gdy Gdańsk forsował budowę przystanków dla centr handlowych.

              • 0 1

              • (1)

                Gdańsk: 9 przystanków na linii SKM (+ Stadion Expo).
                Gdynia: 9 przystanków na linii SKM (część składów nie dojeżdża do Cisowej).

                Skoro uważasz, że udział w strukturze jest prawidłowy, to wybierz kilka przystanków, na których SKM w Gdyni nie będzie się zatrzymywać :)

                • 0 2

              • to własnie widzenie SKM

                gdzie licza się przejechane kilometry a nie przewiezieni ludzie. W żaden sposób nie zabiegacie o pasazerów a jedynie o kontrakt od marszałka.

                • 0 1

      • skoro Gdynia inwestuje w lotnisko to na inne pieniędzy nie ma. Wysokosc udziałów Gdyni w skm jest symptomatyczna - ma niewiele więcej udziałów niż Pruszcz + Rumia i zapowiedziała już dawno ze więcej mieć nie bedzie

        • 0 1

  • Nie ważne kto jest włascicielem. (8)

    My pasażerowie tylko chcemy nowych i komfortowych pociągow, braku awarii i opóźnien oraz jasnej i prostej taryfy biletowej.

    • 94 3

    • (3)

      wazne jest czy zarzadza ktos z trojmiasta czy jakis misiu z warszawy

      • 15 3

      • nie jest ważne skąd (1)

        ważne jest, jak.
        I gwarantuję, że trójmiejskie pochodzenie niczego nie gwarantuje. Patrz pkm, regio, gait, ztm i inne zabawy/eksperymenty w "poważne" przedsięwzięcia gospodarcze.

        • 4 0

        • fakt, połączenia taryfowego komunikacji gdyńskiej i gdańskiej też nie ma, mimo, że obie są samorządowe

          bilet (każdy bilet) powinien być na wszystko, w tym na skm

          no jednoprzejazdowe mogły by by zniknąć, a wtedy taryfa czasowa, albo strefowa
          na wszystko, skm, autobusy, tramwaje, trolejbusy, a nawet lepiej zorganizowany tramwaj wodny. tymczasem to co jest to pozycja lidera konkursu na komunikacyjnego głupka kraju, a moźe i Europy.

          • 3 0

      • Wazne jest czy podmiot jest polski czy sprzedadza kolej zagranicznemu operatorowi.

        • 1 0

    • czyli popieracie usamorządowienie

      wszędzie w Polsce spółki są samorządowe: koleje mazowieckie, wielkopolska, małopolska, woj. łódzkie - tylko u nas dinozaur z PKP

      • 13 0

    • Oraz my pasazerowi deklarujemy ze nie bedziemy niszczyc taboru , rysowac po szybach (1)

      Malowac sprejem po scianach . smieci wrzucać do śmietniczek , sikac do muszli a nie obok... itp. itp... To jak pociągi wygladaja to dzialanosc pasażerów .... jadni niszcza a inni udaja ze nie widza a potem narzekaja

      • 5 1

      • Chocbym nie wiem jak sie staral, to przy tak za*ebiscie prostych torach i przystankach co 1km nie dam rady nie uronic ani kropelki poza muszle.

        • 2 0

    • Tak, nowego taboru i najlepiej darmowych przejazdow, a sfinansuje to k*rwa patologia 500+ i potomkowie.

      • 1 1

  • Jak struk sie za to bierze to.. (8)

    Czarno to widze.. mamy już przykład na pkm jak samorzad nieradzi sobie z tematem przewozów..
    Statystycznie mieszkaniec Pomorza jeździ pociagiem 3 razy cześciej niz ludzie w pozostałych regionach Polski? To niech ktoś wyjaśni dlaczego pomorska kolej ma najstarszy i najgorszy tabor w Polsce?

    • 65 19

    • (5)

      Plączesz się ! Pkm ma nowy tabor dzięki temu ze jest samorządowa. Skm ma stary bo PKP ja doji. Samorząd powinien kupić sam tabor i sukcesywnie wypierać pociągi PKP wtedy sami będą chcieli sprzedać.

      • 12 9

      • " ja doji"

        Co robi??? :-O

        • 6 6

      • jeszcze raz, bo trzeba coś wyjaśnić

        co to jest PKM a co to jest SKM ?

        • 3 2

      • Tory należą do PKP i to od ich przejęcia powinien zacząć samorząd.

        • 3 4

      • (1)

        to niech samorzad kupi udzialy od pkp.

        • 1 1

        • chyba pomyliły Ci się tory, bo są conajmniej 3 szlaki

          • 1 1

    • Bo ludzie nie jeżdżą dla przyjemności tylko z przymusu (1)

      A jak muszą, to nie trzeba się starać

      • 6 1

      • ja jeżdżę dla przyjemności

        czasami... często z rowerem.
        Nie musze się troszczyć o "puszkę", no i budżetowy to wariant.

        Co do konieczności uzytkowania komunikacji zbiorowej, faktycznie jest to konieczność. I rolą samorządu i administracji jest spowodowanie, aby nie był to przymus a uświadomiona konieczność.
        Między innymi polega to na rozpoznaniu potrzeb i oczekiwań poddanych... konieczności aby jej realizacja była jak najmniej dolegliwa i nie urągała podstawowemu poczuciu rozsądku i sensu.

        Nie jest szalenie istotne, czy eksploatowane składy są nowe. Na nowe moze nie być nas stać. Ważne jest czy są niezawodne, efektywne w eksploatacji, czy jeżdżą tam gdzie trzeba i jak trzeba. Jeśli to nie jest spełnone, to nowe składy są warte tyle co nowe autobusy na tle których fotografuje się Budyń.

        Biorąc pod uwagę żarliwość z jaką w pomorskiem likwidowano połączenia i struktury kolejowe, można mieć poważne wątpliwości co do mentalnej i kompetencyjnej zdolności obecnej ekipy samorządu i administracji do przeciwnych działań

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane