• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (4)

    Narzekacie na tłok w PKM? Zapraszam do pociągów Regio, szczególnie w wakacje, w godzinach popołudniowego szczytu, gdzie jeździ jeden kurs na godzinę, skład jest zatłoczony od topu po kil. I to nie jak w PKM, że chwilę się przemęczysz i wysiadasz, tylko jedziesz tak 40 min albo i więcej.

    • 61 13

    • Glazik

      W PKM podróż nie trwa kilkanaście minut a średnio 1godz. Tak więc stanie na jednej nodze w przejściu jest uciążliwe.

      • 14 0

    • I lepiej nie będzie, bo mamy pracować w metropoliach

      choć na życie w nich już nas nie stać - mieszkanie koło mnie 1,3 mln, kilka kolejnych pustych bo służą jako lokata kapitału lub dla turystów.
      Dlatego prędzej czy później będę musiał wyp.... 30-50 km za miasto i pół dnia spędzać w aucie, albo dusić się w podmiejskiej kolejce - no ale o co chodzi, przecież to jest "American Dream" :)
      A zobaczcie taki Płońsk, 50 km od Wawy, pipidówka 20-30k mieszkańców a najtańsze duże mieszkania (pow 60 mkw) zaczynają się od 300k - i na popularnym portalu prawie 20 stron ogłoszeń - ale nikt nie chce tam mieszkać, bo równie dobrze mógłby mieszkać w Suwałkach - brak szans na dojazd do Wawy do pracy w jakimś rozsądnym czasie.

      • 17 1

    • Szczegolnie na linii Tczew - Szczecinek

      Kumulacja i przesiadka w Tczewie to niezapomniane wrazenia.
      Podobnie jak podroz najstarszymi zabytkami EZT na trasie do Bydgoszczy.
      Ze tez Pomorzu nie wstyd wysylac takie cos do odwiecznego konkurenta...
      Chyba po to, aby ludzie z Gdanska nie jezdzili do bydgoskiej Opery... Rozczaruje, melomaniw to nie zniecheci...

      • 9 0

    • Tak jest na trasie Gdynia Lebork

      • 1 0

  • (7)

    Czyli żadnego bicia się w pierś, czy w kontekście częstotliwości kursowania, czy braku zapisania w umowach ścisłych wytycznych o długości składów. Za to jest uderzenie w spółkę, w której rządzi przeciwna opcja polityczna.

    I ktoś jest mi w stanie powiedzieć co realnie zmieni obecność tylko jednego przewoźnika, która jest przedstawiona jako wielkie remedium?

    • 77 4

    • Tyle samo, co tłumaczenie, że podniesienie ceny biletu i wydłużenie jego czasu ważności jest korzystne dla pasażerów. Coś musiał powiedzieć i powiedział. Nie ma znaczenia, że to nie ma sensu.

      • 25 0

    • Na tak to trochę wygląda. "Wezwaliśmy" czyli nikt się nie zainteresował wcześniej i teraz zwalamy na innych

      • 12 2

    • Odpowiadam (4)

      Będzie jeździło tylko zaprzyjaźnione z marszałkiem Polregio. I to będzie dramat. Jak SKm nawala to przynajmniej jest jakieś info na facebooku SKM i ich aplikacji. Jak stałem 2 godziny przed Leborkiem w regio to kompletna cisza. Nie ma przewoźnika, który ma bardziej wywalone na pasażera.

      • 16 2

      • " zaprzyjaźnione z marszałkiem Polregio" (3)

        Z tego co powszechnie wiadome, to wręcz skoligacone...

        • 0 0

        • jakieś szczegóły można? (2)

          • 0 0

          • (1)

            Marszałek ma rodzinę w regio

            • 2 0

            • więcej? Zięć? Szwagier?

              Jakieś nazwiska?

              • 0 0

  • (3)

    Niestety na kolei mimo transformacji nic się nie zmieniło. Co tylko jakiś prywatny przewoźnik który chce zaoferować podróżnim lepszą jakość (i to jeszcze często w niższej cenie) to PLK&PKP ich nie wpuszcza w ogóle na tory. Trzeba to sprywatyzować żeby się w końcu państwowy moloch zaczął łaskawie starać

    • 68 11

    • Piszesz nieprecyzyjnie (1)

      Przewoźników prywatnych nie wpuszcza Urząd Transportu Kolejowego. Ale oni występują tylko o zgody na pociągi dalekobieżne (tylko one mogą przynieść zysk). Natomiast, żeby na PKM mógł jeździć przewoźnik prywatny Marszałek musi ogłosić przetarg z dużym wyprzedzeniem.

      • 8 1

      • Powodzenia...

        Zainteresuj się, jak jeździ Arriva w kujawsko-pomorskiem...

        Prywatny, samorządowy czy państwowy, na wodę nie pojedzie.
        A jak się podpisało umowę, to tak się ma.
        A nie na krzyk, na drapane, po znajomości coś się załatwi...

        • 5 1

    • wystarczy żeby spółka była samorządowa, nie musi być prywatna

      w innych województwach to się sprawdza, bo samorząd ma interes w byciu wybranym na kolejne kadencje. W trójmieście patologią jest SKM pod rządami PKP i fakt, żę posiadają własną linię kolejową - ta spółka powinna natychmiast być przekazana samorządowi.

      • 8 4

  • Opinia wyróżniona

    A czy te spółki mają w ogóle składy by to obsłużyć? (19)

    • 189 1

    • Mogą pożyczyć (17)

      Np. Przewozy Regionalne do obsługi tras z Chojnic pożyczają wagony motorowe od SKPL (Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych) i kupują nowy tabor (co prawda mało ale zawsze).
      Natomiast SKM nie robi nic - czekają aż Marszałek im da albo spadnie manna z nieba. Jednoczenie nie przeszkadza im to w powołaniu trzeciego członka Rady Nadzorczej (na to pieniądze są).

      • 74 8

      • (4)

        Skmka chętnie by kupiła nowe składu, ale łapę trzyma na tym PKP, które spółkę córkę traktuje jako dojną krowę zupełnie nie inwestując w nią.

        • 21 14

        • SKM nie jest stroną w tym problemie. (3)

          Pracę przewoźnikowi zleca marszałek, bo on odpowiada za organizację transportu zbiorowego.
          Jak zlecił, tak zostało to zrealizowane.

          Obecna sytuacja nie jest to niczym szczególnym, tak się dzieje od uruchomienia połączeń PKM. Samorząd nie spodziewał się "klęski urodzaju" i miał nadzieję, że po jakimś czasie uda się to przedsięwzięcie zminimalizować a wręcz "wygasić".
          Uuups, nie udało się a kasy na rozwój nie ma.

          • 14 20

          • zlecił dopasowanie wielkości pociągów do liczby pasażerów (2)

            a SKM nie dostosowała. czyli że nie wywiązała się z umowy

            • 8 12

            • zlecił?! (1)

              a zapłacił?

              • 6 4

              • Nie zapłacił, bo SKM się nie dostsowała.

                • 0 0

      • pożyczyć może marszałek, bo on organizuje transport zbiorowy i kupuje usługę, która ją realizuje (2)

        Jak zorganizował i kupił, tak to funkcjonuje.

        • 14 12

        • Żarty sobie robisz (1)

          A jak Ty zamawiasz Ubera, to pożyczasz im samochód?

          • 5 10

          • ale operator Ubera umawia się z kierowcami

            i to jest istota jego działalności.

            Samorząd może się umówić z kolejowym "uberem" (jeśli go znajdzie) ale też będzie musiał pokryć koszty wynajmu.
            A tego robić nie chce, nie umie, nie może...
            Dał tabor i zdefiniował usługę na obsługę rozkładu. Pamiętamy, że przy wdrożeniu okazało się, że taboru jest za mało i nie ma składu rezerwowego. To sobie przewoźnicy poradzili, faktycznie pożyczono, przesunięto...

            Niestety, popyt rośnie ale marginesy "radzenia sobie" już wyczerpano.

            • 8 1

      • (4)

        Polregio ma składy? A myślałem, że to składy marszałka im użyczone.

        • 11 7

        • a wyobraź sobie że polregio ma swoje składy spalinowe i to całkiem sporo (3)

          razem kilkanaście sztuk jeździ w naszym województwie, a więc te użyczone od marszałka na nic by nie wystarczyły, nawet skm czasem coś pożycza w ramach własnej działalności np ostatnio od KD i tym jeździ awaryjnie zamiast składów samorządowych

          • 10 7

          • SKM awaryjnie pożyczyło szynobus od KD (1)

            Bo marszałek nie zapewnił SKM wystarczającej ilości pojazdów. Te 10 to śmiech na sali. A teraz wygrażanie palcem ,że skm ma dać dłuższe pociągi. To się nazywa hipokryzja.

            • 17 7

            • Polregio

              Jakoś Polregio ma swoje szynobusy i potrafi wynająć. SKM nic zrobiło.

              • 4 8

          • Ma swoje składy spalinowe

            którymi obsługuje linie wewnątrz województwa.
            Również na zlecenie marszałka...
            Bo podobnie jak SKM, pomorskie Regio ma jednego klienta...
            I jeździ tam całe muzeum krajowych autobusów szynowych. Do niedawna nawet sa101!

            Kilkanaście sztuk sztuk to jest potrzebne do porządnej obsługi dwóch linii. Więc z tą zasobnością to gruba przesada.

            Skoro Regio pracuje na zlecenie samorządu, to również może przesunąć składy z wnętrza województwa i ratować tyłki urzędnikom.
            Oto cała "tajemnica wiary".
            Kosztem interioru...

            • 6 0

      • (3)

        Od 5 lat wiadome jest że przyznana jest dotacja z UE na zakup nowych składów, przez cały ten czas rządzą Ci sami ludzie plus dochodzą nowi geniusze którzy nic nie wnoszą a dalej doprowadzają SKM do upadku(oczywiście część firmy od przewozów). A ten ostatni przetarg który ogłosili to totalna fikcja marketingowa i każdy wie że nikt do niego nie stanie bo nie ma możliwości spełnić jego kryteriów w postaci terminów

        • 7 3

        • Zarząd SKM ma inne cele. (2)

          Dla nich celem na ten rok jest remont muru oporowego we Wrzeszczu, a nie jakiśtam nowy tabor.

          • 10 5

          • cel

            jak każdy inny...
            A może i ważniejszy, bo bez tego składy, choćby i najnowsze, nie pojadą.

            • 5 0

          • Ach, gdyby tylko nie ci roszczeniowi pasażerowie... jeden pociąg by się puściło na dobę i spokój

            • 0 0

    • Dawac pietrusy albo kuszetki na trase pkm buahaaa

      • 1 2

  • A może by tak zwiększyć częstotliwość kursowania? (17)

    PKM do Gdyni jeździ co 40. minut w porannym szczycie. Nic dziwnego, że są (jeszcze) tłumy!

    • 87 1

    • to nie wina składów tylko podróżnych (4)

      czemu wszyscy w jednym pociągu? Trzeba zrobić rejestrację i nie będzie problemu. Taka mam koncepcje. Serdeczności.

      • 4 15

      • Już ciebie zarejestrowałem na jutro. (2)

        Do wybitnego specjalisty w Tworkach.

        • 14 3

        • Hahaha

          Oplułam się :)

          • 0 3

        • Tworki to w Pruszkowie pod Warszawą,u nas blisko Srebrzysko.

          • 1 0

      • dlaczego wiekszosc jezdzi w jednym kierunku? pasazerowie powinni sie podzielic i np. rano czesc jedzie do wrzeszcza, a czesc

        do rębiechowa

        • 7 0

    • PKM to ogólnie porażka wykonania (5)

      Założenia były dobre ale niestety wykonanie nieudolne:
      1. Częstotliwość za niska - powinna być co 10-15 min, z czego co 15-20 minut do Gdyni co najmniej

      2. Beznadziejne składy - 1 para drzwi na wagon, ktoś kto to zamawiał był chyba i**otą. Tu powinny być składy podobne jak w metrze, z dużą liczbą drzwi, aby wymiana pasażerów była krótka. Obecnie pociąg na niektórych stacjach traci całą minutę na zmianę pasażerów - powinno być max 20 sekund. No i teraz 40 sekund razy 10 stacji to już jest prawie 7 minut dodatkowo na trasie. Oby elektryczne były lepiej przemyślane, ale czy w PKM są wystarczająco kompetentni ludzie?

      3. Składy są powolne - obstawiam, że to przez zużycie paliwa, które po otwarciu PKM miało być większe niż producent zgłaszał w ofercie - to nie są pociągi widokowe tylko mają przewozić jak najszybciej pasażerów z miejsca na miejsce. Jak rozpędzają się pociągi metra a jak PKM - każdy kto miał okazję się przejechać oboma będzie sfrustrowany podróżami PKM.

      • 19 1

      • W tym roku z PKM skorzystałem 2 razy, pierwszy i ostatni. Podróż w tłoku i z prędkością wycieczki krajoznawczej,

        skutecznie mnie wyleczyła.
        Kolejna podróż na Kaszuby odbyła się na rowerze.

        • 7 5

      • PKM odpowiadało za budowę i utrzymanie szyn. Nic więcej (3)

        1. Rozkład układa pkp plk na wniosek przewoźnika, a przewoźnik na wniosek organizatora przewozów. PKM nigdzie w tym łańcuchu nie ma. I teraz tak: Marszałek składa zapotrzebowanie na pracę przewozową do przewoźników (PKP PolRegio, pkp skm). PolRegio i pkp skm składają wniosek do PLK o dostęp do torów dalekobieżnych (bo to one wymuszają rozkład na linii PKM). I tu się zaczyna - pierwszeństwo mają pociągi międzynarodowe, potem dalekobieżne, a następnie regionalne. Stąd takie a nie inne odstępy, chociaż przydałoby się rzeczywiście co kwadrans.

        2 i 3. Te składy miały być tymczasowe. Niestety, bez względu na władze centralne - PLK nie potrafi powiesić sieci jezdnej na linii Gdynia-Kościerzyna. Co z tego, że PKM wiesza w końcu swoje druty, jeżeli PKP Energetyka nie ma podstacji w Osowej?

        • 8 2

        • (1)

          Podstawowym absurdem jest to, że te pociągi jeżdżą na trasie Gdynia-Sopot-Wrzeszcz. Kto to wymyślił i po co?

          • 3 3

          • To podsył, wynikający z problemów z PLK na odcinku Osowa-Gdynia

            W skrócie: pociąg jadący w relacji Wrzeszcz-Osowa-Gdynia musiałby zbut długo czekać na możliwość powrotu tą samą trasą. Problem możnaby rozwiązać co prawda, wykorzystując jeden albo dwa SZT na torach odstawczych we Wrzeszczu - jednak tych składów nie ma w takiej liczbie. Stąd konkretny SZT wraca przez Sopot, aby znowu móc jechać przez Osowę. Czy wynika to z ogromnego obłożenia linii Gdynia-Kościerzyna? Raczej nie, bardziej chodzi o wyjątkowo asekuracyjne podejście PLK do ruchu na głowicach stacji. Zmiana krawędzi peronowej czy inne formy przeplotu ruchu to dla nich powód do płaczu. Co ciekawe, na LK-9 potrafią bez problemu zachować odstęp jednego bloku sygnalizacyjnego między pociągami PR a IC.

            • 2 3

        • zapoznaj sie ze statutem PKM

          Zamiary zdecydowanie ponad siły.

          Można brnąć w szczegóły ale można jednym zdaniem "marnej baletnicy zawadza rąbek spódnicy".
          Błędy organizacyjne tego przedsięwzięcia znane są od samego początku, problem w tym, że się ich nie neutralizuje a czeka na Godota, rozdzierając szaty nad zewnętrznymi przyczynami.
          Nikt nie powie, że król, nie dość że nagi, to jeszcze mało rozumny.

          • 2 4

    • To niech Gdynia w końcu zainwestuje i zbuduje trzeci tor z Osowej do Gdyni Wzgórze oraz wybuduje obiecane sprzed laty nowe peron (3)

      W Gdańsku potrafią inwestować, już wzięli się za drugą linię PKM, a Gdynia wciąż nie uporała się z pierwszą. Tak to jest jak włodarze są nieudolni i zadłużyli miasto... Miał być peron na Wzgórzu oraz na Fikakowie... Wiem, że ten drugi bez sensu bo daleko na samo osiedle, ale to pokazuje, że nie dotrzymują danego słowa...

      • 11 6

      • czemu Gdynia ma wyręczać pkp plk na ich własnym terenie? (1)

        Może co prawda naciskać, ale PLK mają czas i tu się nic nie zmienia

        • 3 4

        • jakos Rumia i Wejherowo dogaduja sie z PLK

          Moze czas na korepetycje?

          I nie "naciskac" a negocjowac i byc skutecznym...

          • 3 0

      • niech się Gdynia zajmie wiaduktami na Karwinach

        i koleją na Północy.

        • 7 0

    • a skąd na to pieniądze?

      • 3 2

    • czym zwiększyć?

      brak taboru i brak ludzi, którzy go poprowadzą.

      • 2 3

  • Porażka. (1)

    Krótkie składy, rzadkie kursy, nadal brak normalnego dojścia na przystanek np na Niedźwiedniku.

    • 46 1

    • odezwał się spowalniacz z Niedźwiednika

      ten przystanek jest do likwidacji razem z Brętowem, kilka osób wsiada i wysiada a pociąg pełen ludzi traci na tym łącznie 4 minuty a gdy jest tłok to i więcej, PKM to nie powinien być gdański tramwaj, miasto jeśli taki potrzebuje to powinno sobie samo zbudować równolegle, kolej jest finansowana przez samorząd wojewódzki i ma się koncentrować na szybkim i sprawnym wożeniu ludzi za miasto a nie po mieście, tymczasem mamy dwa przystanki dla kilku domów a teraz powstaje trzeci bezsensowny zbudowany za pieniądze publiczne a służący jednej firmie

      • 4 9

  • A moze pietrowe jak na Hel w sezonie...! (4)

    Odrazu dwa razy miejsca... może czas pomyśleć przy zamówieniu nowych składów!

    • 47 7

    • Zwłaszcza że jest po sezonie (3)

      I piętrusy stoją bezczynnie w Chojnicach. Wystarczyłoby dać po jednym do każdego składu składającego się z dwóch szynobusów w środek i po problemie. Ale pewnie się nie da jak zawsze.

      • 8 3

      • Uciągnie? (2)

        Zastanów się, dlaczego silniki tych składów tak wyją.

        • 10 0

        • Uciągnie (1)

          Na półwysep helski jeżdżą z dodatkowym wagonem. Tam też jest pod górę i dają radę.

          • 3 3

          • tam jest pod górę w Rekowie kawałek i z mniejszym nachyleniem

            nie do porównania z trasą do Kościerzyny czy Kartuz.

            Poza tym, zwykle jeżdżą dwa składy z bonanzą.
            To dają radę

            • 5 0

  • Z artykułu wynika, ze zawiniła SKM ale być może od grudnia będzie monopolistą, bo samorząd może wywalić Polregio? (16)

    Dobrze rozumiem??

    • 27 13

    • zgadza się

      • 3 4

    • Odworotnie (5)

      SKM nie żadnego swojego szynobusu. Nie ma z czym startować (nie spełni warunków przetargu).
      PolRegio ma i to sporo, a i pożyczyć potrafią jak trzeba.

      • 21 1

      • Polregio ma swoje szynobusy?. (4)

        Ze niby jakie sa 133 na wypożyczeniu są. Sa 136 na wypożyczeniu sa138 na wypożyczeniu. To gdzie oni maja swoje szynobusy?.

        • 4 3

        • W spółce Polregio. Pomorski zakład jest częścią (2)

          tej Spółki. Na szczęście jest lepiej zarządzany niż SKM.

          • 6 7

          • lepiej ustawiony

            bo zarządzany jest równie "sprawnie" jak SKM.

            • 5 2

          • Lepiej zarządzany...

            oplułem się! Żart tygodnia! Polregio to największy syf. Gdyby nie to, że marszałek pożycza im nowe pociągi to dopiero byłoby widać jaka to mizeria.

            • 8 1

        • a w Chojnicach to makiety szynobusów stoją a nie prawdziwe pociągi

          generalnie polregio ma porównywalnie dużo swoich pociągów (lub pożyczonych na zasadach rynkowych np od skpl) co korzysta z z marszałkowskich, świetnie to widać na linii helskiej a w głębi województwa jeszcze bardziej, Tczew Chojnice prawie nigdy nie jeżdżą pociągi marszałka tylko samo polregio

          • 7 1

    • tak i Struk nie widzi w tym swojej winy

      • 10 2

    • Źle (1)

      Z tego artykułu tak wynika, ale to marszałek oddał autobusy szynowe w użytkowanie dla skm licząc, że przewoźnik sprzeda swoje udziały i utworzy spółkę koleje pomorskie. Niestety tak się nie stało a, że marszałek ma większe udziały i zyski w polregio próbuje dorobić teorie żeby mieć wytłumaczenie aby wyrzucić skmke.

      • 5 4

      • marszałek wynajął SKM, bo nie miał wyjścia

        A Regio nie miał ludzi, aby prowadzić wszystkie składy.

        • 4 2

    • Ja obstawiam, że zrobią dokładnie odwrotnie (4)

      Podziękują SKM i będą korzystać wyłącznie z Polregio

      • 11 1

      • (1)

        I skończy się jazda na jednym bilecie PKM+SKM?

        • 3 2

        • o taryfach decyduje

          również marszałek

          • 10 0

      • A moze trzeci? (1)

        Wszyscy skupili się na wybieraniu pomiędzy skm a polregio, a o trzecim przewoźniku milczą. A za miedzą jest Arriva, która rowniez dysponuje własnym taborem. A przysłowie mowi: tak gdzie dwóch sie kłóci to trzeci korzysta.

        • 1 1

        • to sobie poanalizuj losy kujawsko - pomorskiego

          w interesach z Arriva.
          Oni potrafią liczyć a "przełożenie" samorządu na ten podmiot jest znacznie mniejsze niż na Regio czy SKM.
          Więc nawet nie podejdą.

          • 1 1

    • Zle rozumiesz

      Marszałek chce wywalić SKM i tak pewnie będzie ustawiał warunki przetargu, by się jej pozbyć. Przecież jak ostatnio kupił 10 Impulsów to wszystkie wydzierżawił Polregio , pokazując w jakim poważaniu ma SKM i jej pasażerow.

      • 6 1

  • tak jest gdy Sz chciał koszty remontu, napraw i nowych torów, zwalić na PKM a ta sie nie dała.. (5)

    a bedzie gorzej bo to sa tory PKM i może nimi zarządzać jak chce czyli..najpierw pociągi towarowe a potem , może mieszkańcy..tkans Sz

    • 5 9

    • a jakie pociągi towarowe (4)

      wjadą na estakadę przy lotnisku?

      • 4 1

      • pociągi do portu , nie czaisz??? (3)

        • 1 3

        • Halo, tu ziemia! (1)

          Żaden pociąg towarowy PKM jeszcze nie pojechał. I nie pojedzie.

          • 1 1

          • A paliwo na lotnisko? Jedzie właśnie linia pkm

            • 0 0

        • widzisz pociąg z węglem

          na estakadzie przy lotnisku?

          • 2 0

  • skoro dwóch przewoźników nie daje rady top obsłużmy to jednym z nich...

    • 41 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane