• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek unieważnił przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście

Maciej Naskręt
2 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Samorząd województwa będzie negocjował z SKM-ką nową umowę przewozową - w grę wchodzi 4 mln zł publicznych pieniędzy. Samorząd województwa będzie negocjował z SKM-ką nową umowę przewozową - w grę wchodzi 4 mln zł publicznych pieniędzy.

Władze województwa pomorskiego unieważniły przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście. Powód? Jedyna oferta - złożona przez SKM - była o 4 mln zł droższa, od kwoty jaką zakładał wydać samorząd. Zagrożenia, że 10 grudnia pociągi SKM nie wyjadą, nie ma, ale zapowiadają się trudne negocjacje samorządu z kolejarzami.



Czy samorząd powinien podpisać droższą umowę z SKM-ką?

Przypomnijmy, że od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została właśnie unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).

- Unieważniliśmy zamówienie, ponieważ nie złożono odpowiedniej oferty. Jedyny zainteresowany przewoźnik - firma SKM - zaproponował kontrakt o 4 mln zł droższy, od kwoty jaką zakładaliśmy wydać z budżetu samorządu - tłumaczy Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Samorząd przy tej okazji uspokaja.

- Pociągi SKM i PKM po 10 grudnia wyjadą na tory. Uruchomimy teraz zamówienie publiczne w formie negocjacji. Jesteśmy realistami, wiemy która firma może sprostać naszemu zamówieniu, zapraszamy więc do stołu SKM-kę. Niewykluczone jednak, że znajdzie się też inny przewoźnik - mówi Świlski.
Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Problem leży w cenie pociągokilometrów

Jak ustaliliśmy w SKM, rozbieżność w kwocie oferowanej przez samorząd a ofertą SKM leży w liczbie pociągokilometrów.

- Samorząd województwa dopisał względem poprzedniego zamówienia sprzed roku, które opiewało na kwotę ponad 48 mln zł, dodatkowych pół miliona pociągokilometrów. Stąd w kalkulacjach wyszła nam suma wyższa niż przed rokiem, czyli niespełna 54 mln zł - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Władze województwa natomiast przekonują, że dodatkowe pociągokilometry to argument wyssany z palca. Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.

Wyjaśnijmy, że pociągokilometr to jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra. W tym roku samorząd województwa zamawia 4,5 mln pociągokilometrów.

Samorząd zapewnia, że 10 grudnia - po ogólnokrajowej zmianie rozkładu - pociągi SKM i PKM pojadą. Samorząd zapewnia, że 10 grudnia - po ogólnokrajowej zmianie rozkładu - pociągi SKM i PKM pojadą.
Rozgrywka polityczna kosztem tysięcy pasażerów?

Warto na koniec zaznaczyć, że udziałowcem większościowym w SKM Trójmiasto jest spółka PKP. Jedynym akcjonariuszem PKP jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Urząd kierowany jest od ponad dwóch lat przez polityków PiS.

Natomiast władze województwa, jako organizator przewozów kolejowych w regionie, to przede wszystkim politycy związani z PO.

Problemy z umową na przewozy to prawdopodobnie efekt konfliktu tlącego się od kilku dobrych miesięcy między władzami województwa a SKM.

Niedawno trójmiejski przewoźnik zorganizował na swojej stronie internetowej głosowanie, w którym internauci mieli wybrać patrona pociągu z Gdańska do Kościerzyny. Najwięcej głosów oddano na Józefa Dambka, przywódcę Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski". Władze województwa kategorycznie zabroniły nazywania tak składu.

Miejsca

Opinie (209) 3 zablokowane

  • Nie żałują kasy tylko na swoje gaże.... (12)

    Reszta ma robić za minimalną krajową....s-syny

    • 186 22

    • (3)

      SKM do likwidacji. Inaczej nie da się unormować tego syfu

      • 18 12

      • Zaorać tory i zrobić ścieżkę rowerową ;P

        • 18 5

      • nie znają cennika POd stołem??? (1)

        • 4 13

        • POdstolem to ty glupku swojemu Preziowi gejowi mozesz zrobic

          • 7 4

    • ładna mi minimalna krajowa (3)

      4 mln zł...

      • 2 11

      • (2)

        4mln / 12 miesięcy / ok 800 pracowników = 416 zł na pracownika miesięcznie. Ale tutaj pewnie są też środki na modernizację i konserwację.
        Na szczęście nie mam dyskalkulii i policzyłem to za was.

        • 13 0

        • plus przychod z biletow ... (1)

          • 0 1

          • Minus rozpadające się pociągi które trzeba jak najszybciej zastąpić nowszymi.

            • 3 0

    • I słusznie! Zaraz pisiory podniosłyby lament i powołały nową komisję śledczą!

      • 3 4

    • jakie to żałosne

      jak długo jeszcze będą tak nas traktować?

      • 1 0

    • a Przeowzy Regionalne zgodzily siena glodową stawke. wiec 55 letnie sklady wyjada po raz kolejny na trase.

      • 0 0

    • prawda

      a najbardziej PKM

      • 0 0

  • Wojt Kalkowski (2)

    Robi lepiej

    • 17 2

    • Wyjatkowa pig

      • 1 1

    • najlepiej robi moja sąsiadka

      • 7 0

  • Co za nonsens z tymi przetargami, skoro jest tylko jeden realny oferent ? (14)

    W najbliższych wyborach samorządowych podziękujemy tym nieudacznikom.

    • 121 58

    • Sam jesteś nieudacznik (5)

      Dziękuj komu chcesz ale kontrolować wydawanie publicznych pieniędzy trzeba jako zasady.

      • 23 20

      • (4)

        No i co tutaj kontrolujesz? Wystarczy, że samorząd będzie zobowiązany opublikować kwotę na jaką zawarł umowę, mniej energii zużytej do podpisania jednej umowy. Nie rozumiem tylko czemu nie startują inni przewoźnicy, takie np. SKPL...

        • 17 5

        • Bo nie mają pociągów i bazy do ich utrzymania? (1)

          Myśllisz, że SKM udostępni swoją? Myślisz?

          • 9 3

          • Czyli skoro na pomorzu tabor ma tylko SKM, to po co fikcja przetargu?

            • 17 0

        • PiS już to zmienia (1)

          Zmienia ustawę o dostępie do informacji publicznej.
          Zmienił ustawę o zatrudnieniu w administracji - teraz już się nie dowiadujesz o wakacie w Urzędzie Wojewódzkim ani tym kogo tam zatrudnili.

          • 3 2

          • teraz wiesz wszystko? nie ośmieszaj się

            • 1 1

    • no tak - władza z PiS by nie negocjowała z PiSowską spółką (1)

      tylko dała im tyle kasy ile zechcą!

      i jeszcze pewnie premie dla prezesów

      :/

      • 23 12

      • jaką pisowską baranie? PKP jest po prostu polską firmą

        • 1 4

    • To nie nonsens tylko bardzo ważne.... (3)

      ... udawanie, że jest demokracja i wolny rynek :)

      • 6 2

      • no to Struk będzie miał po d za tolerowanie Świlskiego i jego lansu zamiast rozwiązywania problemów: (2)

        1. Dlaczego przetargu nie rozpisano na 10 lat, co zapewne zainteresowałoby Arrivę?
        2. Dlaczego ciągle województwo płaci za przejazdy miejskie Gdańsk - Sopot - Gdynia, a nie Adamowicz ze Szczurkiem? O pociągach na stadion to już w ogóle nie ma co pisać, bo już za to, że opłaca je województwo a nie miasto, Struk powinien dostać zarzuty za łamanie dyscypliny finansów publicznych
        3. Dlaczego województwo nie narzuca cen i wzajemnego honorowania biletów, jak w kujawsko-pomorskim?
        Potem są takie idiotyzmy, jak wojna cenowa SKM - PR między Gdynią a Gdańskiem i zaporowe ceny między Gdańskiem a Pruszczem, gdzie bilet wychodzi koszmarnie drogo, w efekcie czego Trakt stoi permanentnie zakorkowany.

        W zasadzie się cieszę z tego bajzlu. Rok przedwyborczy, to może uświadomi społeczeństwu, co za dyletanci rządzą w województwie.

        W takim zachodniopomorskim mają w ciągu najbliższych kilkulat skończyć wymianę starych składów na nowe, a u nas w zasadzie tego procesu nie zaczęto, choć kolej odgrywa u nas znacznie wiekszą rolę.

        Ale tym to się Świlski potrafi tego chwalić, o tym, ze stanowi to dla niego zobowiązanie - w ogóle nie pomyślał.

        • 3 0

        • (1)

          1. Bo gdyby nie zainteresowałoby Arrivy, to znowu stalibyśmy się zakładnikami SKMki.
          2. Udziałowcami SKM są także miasta (a wśród nich największym Gdańsk, a nawet Pruszcz Gdański, do którego SKM przestała jeździć jakiś czas temu) i też się dokładają do kasy. Idąc Twoim tokiem rozumowania, Samorząd Województwa nie powinien płacić za nic, bo zawsze znajdzie się jakiś prezydent / burmistrz / wójt z miejscowości, która jest beneficjentem.
          3. M.in. z tego powodu, że Przewozy Regionalne mają na części tras województwa długoterminowe kontrakty (podobnie jak Ty proponowałeś dla SKMki na 10 lat). Poza tym SKM to PKP, jeżdżą po swojej linii na trójmiejskim odcinku i mogą powiedzieć po prostu "nie". To Samorząd jest zakłądnikiem SKM, nie na odwrót.

          Marszałek od dawna stara się odkupić SKM, aby była samorządowa, ale dopóki natrafia na opór w PKP i ministerstwie, to nie może nic zrobić. Zauważ, że w ramach MZKZG przewoźnicy miejscy potrafili się zjednoczyć, a SKM pozostało oddzielnym bytem. Nie ze względu na Marszałka, a ze względu na PKP.

          • 6 0

          • Idąc Twoim tokiem rozumowania, Samorząd Województwa nie powinien płacić za nic

            Za co powinien płacić, a za co nie, to już reguluje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Nierespektowana u nas w województwie.

            "SKM to PKP, jeżdżą po swojej linii na trójmiejskim odcinku i mogą powiedzieć po prostu "nie". "

            Za to "nie" to mogliby z Brukseli dostać bardzo sążnistego kopa w d, a nie kasę na kolejne programy.

            • 1 2

    • ale my pissuarom nieudacznikom od lat dziekujemy w gdansku (1)

      • 4 3

      • i stoimy w korkach jak zwycięskie barany

        • 1 1

  • ) (12)

    Konflikt PO i PIS.Ja wiem kto wygra)A Wy?)

    • 41 14

    • (4)

      A ja nie wiem. Kto wygra?

      • 11 0

      • ) (3)

        Wygra najlepsiejszy.Byle tylko bilety tańsze były bo ciągle podwyżki a pensje w miejscu od 15 lat.

        • 11 5

        • (1)

          Slyszales, żeby kiedyś gdziekolwiek na świecie staniały bilety?

          • 4 0

          • po inwazji

            • 0 0

        • The Bill usmiecham sie bo kto nie wygra ty .

          ..glupku i tak cale zycie na wozku he he

          • 2 1

    • Dopóki jest kasa na populistyczne wydatki dla tzw. elektoratu (5)

      To 40% nie dziwi... W razie czego zabierze się prywaciarzom i ludziom lepiej zarabiającym (vide ostatnie pomysły na płacenie ZUS przez pełne 12 miesięcy przy zarobkach powyżej 10,5 tys. brutto miesięcznie).

      a rożne the bille czy inne debile będą zadowolone.

      • 20 1

      • Obecnie przecież płacisz ZUS przez 12 miesięcy niezależnie od dochodu. Więc o jakim zabieraniu mówimy? (4)

        Co skutecznie utrudniało działalność najmniejszych firm i działalności, przez lata wszyscy na to narzekali. Teraz małe firmy mające poniżej 10,5 tys. dochodu (nie zarobków) miesięcznie mają płacić ZUS tylko w miesiącach, w których przekroczą ten dochód.

        Ale według ciebie i tak źle i tak niedobrze? Dobrze mówią, że Polakom nigdy nie dogodzisz.

        • 5 7

        • (3)

          Nie prawda jest maksymalna możliwa składka ZUS i jak już zapłacisz maksa to nie płacisz więcej. Teraz będziesz płacił więcej ale emerytura maksymalna taka sama. Wiec ludzie lepiej zarabiający będą płacić dużo. Lepiej zarabiają ludzie których trudno zastąpić wiec wyjada i nie będzie inżynierów, programistów,lekarzy itp. To są ludziex którzy płaca największe podatki i utrzymują tych którzy zarabiają mniej. Wyjada i niczego nie będzie.

          • 10 2

          • Nie jest prawdą, że więcej zarabiają Ci których trudno zastąpić! A co do dyskusji to mam wrażenie, że mówicie o składkach ZUS ale każdy o innej.

            • 0 6

          • Ale składki w tym Zus płaci pracodawca, nie pracownik. (1)

            Więc o co ci chodzi?

            • 0 2

            • że zarabiający bardzo dużo w pewnej chwili przestają płacić ZUS

              oficjalnie dlatego, aby kiedyś nie żądali od niego za dużej emerytury

              • 0 0

    • polityka nie ma znaczenia. po prostu um nie jest zbyt dynamiczny i kreatywny. wszystko prowadzi do upadku polregio i skm

      • 0 0

  • wpuścić Deutsche Bahn! (15)

    • 151 56

    • (6)

      Albo Czechów

      • 30 7

      • Piąta

        kolumna.

        • 10 14

      • (1)

        Nie głupi pomysł, może PKMki przestałyby być odwoływane.

        • 12 8

        • Nie, głupi czy niegłupi?

          • 6 1

      • (1)

        Chińczyków...

        • 2 1

        • Uchodźców

          • 1 0

      • Jakby CESKE DRAHY byly to odrazu by to jakos normalnie jezdzilo i funkcjonowało
        Albo ARRIVA

        • 1 1

    • I co??? Poczytaj sobie jak Niemcy narzekają na DB. Jeśli oni nie radzą sobie u siebie to mają poradzić sobie u nas???

      • 27 14

    • Przecież (1)

      DB jest na polskim rynku przewozów pod nazwą Arriva i nikt im nie broni startować w przetargu,ale jak widać nie chca pchać sie do tego bajzlu...

      • 31 1

      • Po pierwsze: Arriva nie ma szans wejść na "klasyczną" SKM-kę - bo cała infrastruktura (tory i przystanki) oraz pociągi należą do SKM.
        Po drugie: na część PKM-kową pewno by się zgłosili, ale nie w sytuacji, gdy przetarg ogłaszany jest na rok i to tuż przed rozpoczęciem realizacji.

        Marszałek po prostu nie chce wejścia konkurencji.

        • 28 2

    • (1)

      Juz byli przy wladzy w tym kraju tacy co likwidowali polskie zakłady dla niemca lub sprzedawali im dobrze prosperujace zakladi

      • 13 9

      • A SKM jest dobrze prosperująca?

        • 1 1

    • dlaczego cebulaku? (1)

      • 0 2

      • bo poniemieckie szroty są najlepsze

        • 0 0

    • wystarczy oddac wojewodztwo wojewodztwu wielkopolskiemu:) mam maja najnowszy tabor i niskie ceny biletow

      • 0 1

  • Jak ktoś liczy że będzie nas wozić kto inny to jesteście śmieszni (7)

    Zmuszą ich do obniżki ceny i tyle

    • 59 10

    • A kto za to zapłaci ? (2)

      Pracownicy kolei...

      • 11 6

      • ... na stanowiskach dyrektorów.

        • 1 4

      • i to jest takie januszowe myślenie - nieee , nie obniżajmy cen, bo nam biedaczkom nie wypłacą 13tki, albo mniej bonów dadzą, albo zabiorą ulgę na bilety. a co to SKM to jest jakaś organizacja charytatywna czy zpch? jak się nie podoba to wypier... i szukać innej roboty. Pasażerowie mają płacić więcej bo ktośtam uważa, że mu się należy. zastanówcie się czasem co wy piszecie wąsacze.

        • 0 0

    • Nie zmuszą (1)

      David Beckham znowu pojechał po bandzie i myślał, że nikt się nie kapnie, a tu zonk.
      Policzyli kilometry i wyszło drożej, bo MUSIAŁO wyjść drożej.
      A o poziomie Davida B. najlepiej świadczy opinia, ze większa ilość pociągokilometrów jest wyssana z palca, mimo, iż dołożył 500000 pkm - że niby to tylko jednostka teoretyczna nie powodująca zwyżki kosztów eksploatacji. Rozumiem drogi Dawidzie, że te 0,5 mln pkm pociągi będą jeździły z napędem żaglowym albo w stylu Flintstonów?

      • 4 1

      • Akurat polskie kulejarstwo to mistrzowie rachunkowości

        Jak trzeba uwalić połączenie, to niebotyczne koszty stałe przypisują do ostatniej praty pociągów w Borach Tucholskich.

        Ale jak już mają zwiększyć pracę eksploatacyjną, to im nagle wszystkie koszty wychodzą jako całkowicie zmienne.

        A ludzkim językiem: samo istnienie kolei kosztuje tyle, że to, czy ona jeździ dużo, czy mało, specjalnej różnicy w kosztach nie robi.

        • 0 0

    • (1)

      Skm walcz o swoje. Marszalek udaje ze placi.
      Bez odpowiedniego dofinansowania nie bedzie dobrego taboru

      • 0 2

      • Nie będzie dobrego taboru jak Szczur i Budyń dalej będą się migać od płacenia na kolej miejską!

        I to razem z tymi wszystkim burmistrzami aż do Wejherowa,których nazwiskami nie zaprzątam sobie głowy. Jak wreszcie zaczną bulić co się należy, to sumarycznie będzie więcej kasy!

        • 0 0

  • (6)

    SKM- Skansen Kolei Miejskiej

    • 137 10

    • Skansen to jest na drogach. Zapraszam do przejażdżki :)

      • 6 5

    • Kmiot z gruchota.

      a czym ty błaźnie jeździsz - jak już starym 20 letnim gratem po dziadku Adolfie :)

      • 2 3

    • Shinkansen :)

      • 3 0

    • pamietajcie kto odpowiada za upadek kolei - Marszalek i jego ekipa

      • 1 0

    • Skansen to jest Polregio z Gdyni

      • 0 0

    • To i tak łagodne określenie tego dziadostwa

      • 0 0

  • Czy jest realna konkurencja na monopol SKM? (2)

    Jakość przewozów coraz gorsza a kasy chcą coraz więcej.

    • 121 13

    • oczywiście że jest konkurencja

      ale nie wystartuje w takich śmiesznych przetargach na 1 rok. Realnie jest sens startować w przetargu na przewozy kolejowe pisanym na minimum 10 lat - dopiero taki termin ma szansę na uzyskanie odpowiedniej stopy zwrotu inwestycji w tabor i pracowników bo takie byłyby konieczne w przypadku połączeń Gdańsk Wejherowo - województwo nie ma swojego taboru na te trasę. Co innego sytuacja Kościerzyny i Kartuz - tu województwo ma swój tabor i tak jak teraz dzierżawi go SKM to może w każdej chwili dzierżawić go komu innemu. Łączenie siłą w jeden przetarg tych relacji na szynobusy z relacjami na pociągi elektryczne jeszcze bardziej powoduje że konkurencji nie ma.

      • 29 1

    • ta kasa to drobne. woj wielkopolskie placi 5 razy wiecej i maja najnowszej generacji pociagi...i tansze bilety..

      • 0 0

  • Może wsłuchają sie w głosy mieszkańców i przedłuża linie na północ Gdyni. (9)

    szczurek mówił, ze sie nie są ale trochę środków i zaangażowania wystarczy.

    • 68 14

    • a ten znowu swoje

      zróbcie porządek na tym swoim mikro buspasie na estakadzie najpierw a nie się w pociągi chcecie bawić

      • 10 10

    • Najpierw zacznijcie finansować ten skansen

      tyle co inni a potem róbcie plany przedłużenia.....A najlepiej od razu na....lotnisko

      • 12 4

    • (3)

      Nie kłam że mieszkańcy Gdyni chcą kolei na północ. To będzie generować tylko straty jak obecna PKM. Kto normalny bedzie jeździć na Obłuże przez Chylonie.

      • 8 8

      • każdy, kto nie lubi stać w korku

        a w tym czasie spokojnie sprawdzić pocztę w telefonie czy poczytać gazetę

        • 7 1

      • Mieszkańcy Obłuża i Chylonii (1)

        ale fakt raczej nikt więcej

        • 0 0

        • Wszyscy jacyś popaprani bezrozumni jesteście

          Wszyscy będą tym jeździli. Ci z Chyloni i Ci z Obluza. Ci z Sopotu i Ci z Gdańska, i odwrotnie. PKM do północnej to w najmniejszym stopniu polaczenie Gdynia Glowna - Gdynia Obluze. Ono będzie służyć wielu innym dłuższym relacjom, zaś w miescie np. Karwiny - Obluze, Karwiny - Chylonia, czy Oksywie - Gdańsk. Ależ Wy kurczę jesteście krótkowzroczni, wręcz ślepi.

          • 0 0

    • Święty szczurek to już nic nie pomoże

      Jak zrezygnowali z drogi czerwonej, która by była najważniejsza dla Gdyni to kolei tam tym bardziej nie będzie

      • 4 0

    • No i mogli bysmy wam zagescic zabudowe tak jak w Gdansku.

      • 3 0

    • hahaha

      się ubawiłem

      • 0 0

  • Marszałek (1)

    Niech maszeruje i zalatwi kase aby byla kolejka,od tego on jest niech maszeruje

    • 48 17

    • on nawwt do upadku prowadzi kolej regionalna...
      jechal ktos polregio to jest dopiero ekstremum

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane