• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM już w gdańskim porcie

Maciej Naskręt
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak wpływał statek Deo Volente z maszyną TBM w ładowni do gdańskiego portu.



Do Gdańska przypłynął statek Deo Volente. Na jego pokładzie dotarła do nas maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Od razu rozpoczął się rozładunek statku przy Nabrzeżu Rudowym zobacz na mapie Gdańska.



Żuraw pływający o nazwie "Maja" rozładuje najcięższe elementy maszyny TBM. Żuraw pływający o nazwie "Maja" rozładuje najcięższe elementy maszyny TBM.
Po godz. 16 do gdańskiego portu wpłynął będący pod holenderską banderą statek Deo Volente. Jednostka, która wypłynęła z Rotterdamu w poniedziałek, zacumowała przy Nabrzeżu Rudowym, czyli kilkaset metrów od miejsca, w którym rozpocznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Rozładunek części maszyny rozpoczął się w środę po południu.

W połowie września, w fabryce firmy Herrenknecht, gotowa maszyna TBM została odebrana przez wykonawcę tunelu pod Martwą Wisłą - firmę OHL. Za urządzenie budowlańcy zapłacili 80 mln zł. Wtedy też rozpoczął się jej żmudny proces rozbiórki i transportu do Gdańska. Wiele części już dotarło na ciężarówkach. Jednak te największe elementy właśnie do nas przypłynęły.

Część opuszcza już ładownie statku z pomocą dźwigów na jednostce. Na "Maję" - żuraw pływający - czekać na statku do poniedziałku będą cięższe elementy maszyny.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 m potrzeba 3,5 megawatów. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wyniesie 3,5 bara.

Parametry statku Deo Volente

Typ statku: towarowy
Rok budowy: 2007
Długość x Szerokość: 105 m X 16 m
Nośność (DWT): 3750 t
Prędkość rejestrowana (maks./średnia): 17.5 / 13.4 knots
Bandera: holenderska
Znak wywoławczy: PHFJ


Tak wygląda maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (53) 5 zablokowanych

  • po przeczytaniu sądzę, że

    korektor pomiął ten artykuł
    'kali chcieć jeść'

    • 6 3

  • boring

    Boring, boring. Knot to jest węzeł po polsku, chyba że miało być, że autor to knot, no to wtedy tak.

    • 8 2

  • A potem się rozbierze i wyrzuci. (4)

    I spisze protokół zniszczenia.
    A Sopot czeka na tunel, nie można by tak za jednym zamachem?

    • 4 6

    • jak wszystko dobrze pojdzie , będzie kasa i dofinansowanie z UE

      to w 2015-16 ten kret może zostać użyty do drążenia tunelu pod pachołkiem (po niewielkich modyfikacjach oczywiscie)

      • 2 2

    • Sopot nie czeka na tunel

      Sopot czeka na Godota.

      • 1 2

    • ale gdzie ty chcesz TBM wiercic w Sopociewie ?

      Chyba nie pod Aleja ? To tak jakbys do sadzenia roslin w doniczce chcial koparki uzyc.

      • 2 0

    • Dobry pomysl z tunelem pod Sopoćkowem

      Może doczekamy się odpowiedzi jaki bedzie los Damroki

      • 0 0

  • Narzekamy dalejm dawać, dawać !

    • 2 0

  • 4 miesiące się u szkopów szkoliliśmy z jej działania (2)

    to nie jest łopata do kopania, jak się niektórym wydaje., tylko na prawdę cholernie skomplikowana maszyna. I to zarówno do złożenia, później odpalenia i prowadzenia. Nie można od tak sobei jej zamówić i za miesiąca mieć, nie rozumiem tych narzekających, że trzeba było tyle czekać. Startujemy 27 grudnia :)

    • 10 0

    • ciekawe (1)

      ciekawe skąd znasz tak dokladną datę

      • 0 3

      • bo pod choinke Swiety Mikolaj da im cieple skarpety

        Strawia karpia i wszystkie ciasta i do roboty.

        • 0 1

  • Krety tak mają

    A co będzie jak nie wyjdzie z drugiej strony tylko np. dopiero w PGE Arenie? A poważnie - bardzo czekam na ten tunel.Będę mógł spać o 40 minut dłużej i zdążę do roboty.

    • 4 0

  • (1)

    " . . . By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosi 3,5 bara. . . "

    Boshe naSKRENT kto ci załatwił tę robotę. Nawet zdania po polskiemu nie potrafisz napisać.

    • 5 1

    • 3,5 MW

      3,5 megawata - tyle to ma byle lokomotywa na PKP

      • 2 0

  • Jak myślicie ? (1)

    Czy po oddaniu tunelu do uzytku okolice sobieszewa miałyby besposrednie połaczenie do nowego portu ?

    • 0 3

    • zalezy co rozumiesz przez bezposrednie.

      Z ominieciem Gl. Miasta? Tak. Ale odleglosc jest niewiele mniejsza. Moze bedziesz mial zamiast 20km np 15-16km. 2/3 tego "bezposredniego" polaczenia i tak bedzie taka sama, az do mostu wantowego. Inna sprawa, ze dojazd bedzie duzo szybszy, ale bezposrednim polaczeniem z Sobieszewa to bym jednak go nie nazwal.

      • 1 0

  • Witaj. Krec nam dziure. Zyczymzy duzo przyjemnosci.

    • 2 0

  • tylko zeby nic nie zalalo jak w warszawie

    jak w temacie

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane