• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM już w gdańskim porcie

Maciej Naskręt
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak wpływał statek Deo Volente z maszyną TBM w ładowni do gdańskiego portu.



Do Gdańska przypłynął statek Deo Volente. Na jego pokładzie dotarła do nas maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Od razu rozpoczął się rozładunek statku przy Nabrzeżu Rudowym zobacz na mapie Gdańska.



Żuraw pływający o nazwie "Maja" rozładuje najcięższe elementy maszyny TBM. Żuraw pływający o nazwie "Maja" rozładuje najcięższe elementy maszyny TBM.
Po godz. 16 do gdańskiego portu wpłynął będący pod holenderską banderą statek Deo Volente. Jednostka, która wypłynęła z Rotterdamu w poniedziałek, zacumowała przy Nabrzeżu Rudowym, czyli kilkaset metrów od miejsca, w którym rozpocznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Rozładunek części maszyny rozpoczął się w środę po południu.

W połowie września, w fabryce firmy Herrenknecht, gotowa maszyna TBM została odebrana przez wykonawcę tunelu pod Martwą Wisłą - firmę OHL. Za urządzenie budowlańcy zapłacili 80 mln zł. Wtedy też rozpoczął się jej żmudny proces rozbiórki i transportu do Gdańska. Wiele części już dotarło na ciężarówkach. Jednak te największe elementy właśnie do nas przypłynęły.

Część opuszcza już ładownie statku z pomocą dźwigów na jednostce. Na "Maję" - żuraw pływający - czekać na statku do poniedziałku będą cięższe elementy maszyny.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 m potrzeba 3,5 megawatów. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wyniesie 3,5 bara.

Parametry statku Deo Volente

Typ statku: towarowy
Rok budowy: 2007
Długość x Szerokość: 105 m X 16 m
Nośność (DWT): 3750 t
Prędkość rejestrowana (maks./średnia): 17.5 / 13.4 knots
Bandera: holenderska
Znak wywoławczy: PHFJ


Tak wygląda maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (53) 5 zablokowanych

  • Witamy!

    Ahoooj kreciku!;)

    • 3 0

  • Tylko żeby z tym wykopem nie było jak z metrem w Warszawie lub stadionem narodowym, bo będzie większa powódź....

    • 0 0

  • Można poza Polską

    Jakoś Holendrom opłaca się utrzymać flotę handlową pod własną banderą.No tak, ale to nie jest w Polsce...

    • 1 1

  • a gdzie odcinek od Rzeczypospolitej do Halera (1)

    • 0 0

    • Jest wciąż aktualny

      i wygląda tak samo jak 20 lat temu

      • 0 0

  • Czy metro w W-wie jest budowane tą samą metodą?

    I przez fachowców z tej samej partii wybitnych specjalistów??

    • 0 0

  • artykul

    rade panu redaktorowi najpierw sie upewnic, czy te informacje ktore podaje sa aktualnie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane