Fakty i opinie

stat

Maszyna TBM wraca do szybu startowego. Dziś transport największych elementów

Najnowszy artukuł na ten temat

Stara Słowackiego będzie jak nowa

Cztery dni zajmie wykonawcy transport poszczególnych elementów maszyny TBM z powrotem do szybu startowego.


W środę rozpoczął się transport czoła maszyny TBM, która drąży tunel pod Martwą Wisłą. Elementy kreta są transportowane ciężarówkami z budowy przy Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska m.in. przez ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, a potem, po przeładunku na barkę, trafią na drugą stronę rzeki. Największe fragmenty maszyny będą transportowane w czwartek. Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej nitki na przełomie lutego i marca.



Pod koniec listopada ubiegłego roku zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret pokonała 1076 m pod ziemią, wydrążyła (po upływie niespełna pół roku pracy) otwór o średnicy 12,5 metra i dotarła w pobliże Węzła Marynarki Polskiej.

By rozpocząć drążenie drugiego otworu, wykonawca - firma Obrascon Huarte Lain (OHL) - w pierwszej kolejności musiał zdemontować urządzenie, by następnie przetransportować je na drugi brzeg Martwej Wisły. W tym celu z pierwszej nitki tunelu wyciągnięto tyłem korpus maszyny TBM, a tarczę wypchnięto z tunelu do przodu (z uwagi na większą jej średnicę od tworzących krąg tubingów, z których powstał pierwszy otwór) na tzw. kołyskę.

Maszyna została zdemontowana przed Bożym Narodzeniem. Budowa na czas świąt i Nowego Roku została wstrzymana. Hiszpanie, którzy budują tunel, wrócili do pracy po święcie Trzech Króli i rozpoczęli przygotowania do transportu.

- Zaplanowanych jest w sumie 12 transportów. Potrwają one do 12 stycznia. Od środy trwa załadunek pierwszych części, które przewożone są na Nabrzeże Szczecińskie zobacz na mapie Gdańska i dalej zostaną przetransportowane przez Martwą Wisłę na Nabrzeże Rudowe zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Według inwestora transport największych części zacznie się w czwartek, a zakończy 12 stycznia. 9 i 10 stycznia ul. Wielopole, z uwagi na transport maszyny, będzie czasowo zamykana dla ruchu. To też jedyna okazja dla tych, którzy chcą zobaczyć elementy i wielkość maszyny TBM. Transport na nabrzeże ma się odbywać w godzinach od 8 do 15.

Maszyna TBM ma być złożona do końca przyszłego miesiąca. - Musimy nie tylko scalić kreta - połączyć jego części - w szybie startowym, ale także podłączyć do niego m.in. kable zasilające i zakład separacji bentonitu. Rozpoczęcie drążenia planujemy na przełomie lutego i marca - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Kret - "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości i ważący 2200 ton zasilany jest w prąd o mocy 3,5 MW.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Opinie (68) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.