• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM wraca do szybu startowego. Dziś transport największych elementów

Maciej Naskręt
9 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Cztery dni zajmie wykonawcy transport poszczególnych elementów maszyny TBM z powrotem do szybu startowego.


W środę rozpoczął się transport czoła maszyny TBM, która drąży tunel pod Martwą Wisłą. Elementy kreta są transportowane ciężarówkami z budowy przy Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska m.in. przez ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, a potem, po przeładunku na barkę, trafią na drugą stronę rzeki. Największe fragmenty maszyny będą transportowane w czwartek. Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej nitki na przełomie lutego i marca.



Pod koniec listopada ubiegłego roku zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret pokonała 1076 m pod ziemią, wydrążyła (po upływie niespełna pół roku pracy) otwór o średnicy 12,5 metra i dotarła w pobliże Węzła Marynarki Polskiej.

By rozpocząć drążenie drugiego otworu, wykonawca - firma Obrascon Huarte Lain (OHL) - w pierwszej kolejności musiał zdemontować urządzenie, by następnie przetransportować je na drugi brzeg Martwej Wisły. W tym celu z pierwszej nitki tunelu wyciągnięto tyłem korpus maszyny TBM, a tarczę wypchnięto z tunelu do przodu (z uwagi na większą jej średnicę od tworzących krąg tubingów, z których powstał pierwszy otwór) na tzw. kołyskę.

Maszyna została zdemontowana przed Bożym Narodzeniem. Budowa na czas świąt i Nowego Roku została wstrzymana. Hiszpanie, którzy budują tunel, wrócili do pracy po święcie Trzech Króli i rozpoczęli przygotowania do transportu.

- Zaplanowanych jest w sumie 12 transportów. Potrwają one do 12 stycznia. Od środy trwa załadunek pierwszych części, które przewożone są na Nabrzeże Szczecińskie zobacz na mapie Gdańska i dalej zostaną przetransportowane przez Martwą Wisłę na Nabrzeże Rudowe zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Według inwestora transport największych części zacznie się w czwartek, a zakończy 12 stycznia. 9 i 10 stycznia ul. Wielopole, z uwagi na transport maszyny, będzie czasowo zamykana dla ruchu. To też jedyna okazja dla tych, którzy chcą zobaczyć elementy i wielkość maszyny TBM. Transport na nabrzeże ma się odbywać w godzinach od 8 do 15.

Maszyna TBM ma być złożona do końca przyszłego miesiąca. - Musimy nie tylko scalić kreta - połączyć jego części - w szybie startowym, ale także podłączyć do niego m.in. kable zasilające i zakład separacji bentonitu. Rozpoczęcie drążenia planujemy na przełomie lutego i marca - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Kret - "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości i ważący 2200 ton zasilany jest w prąd o mocy 3,5 MW.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Miejsca

Opinie (68) 4 zablokowane

  • do redakcji

    "TBM mający 91 metrów długości i ważący 2 200 ton zasilany jest prąd o mocy 3,5 MW."

    Można prosić o napisanie tego zdania w języku polskim?

    Podana wyżej wartość (3,5 MW) odnosi się do znamionowej mocy maszyny TBM czy jej zasilania? Może chodzi o moc maksymalną lub chwilową...?

    • 1 0

  • Najważniejsze jest to aby tunel Damroki oddany został do użytku w zaplanowanym terminie.

    • 3 0

  • znowu przy artykułach o Damroce, autor połowe pisze na zasadzie kopiuj/wklej i powtarza 3 razy to samo (2)

    np 3 razy pisze ze teraz bedzie drążona druga nitka, a ostatnie 2 akapity wkleja ciągle do każdego artykułu. Znam to juz na pamieć.
    Rozxumiem ze ma płacone od słowa.

    • 9 6

    • może są osoby które nie rozumieją tekstu

      i muszą czytać parę razy

      • 1 0

    • Ehh

      A może sa osoby które czytają tekst pierwszy raz i chcą sie zorientować o co w inwestycji w ogóle chodzi. Nie myśl tylko o swoim nosie :)

      • 6 1

  • czy tutaj słowo tunel kojarzy się ze słowem zasypanie ?

    • 2 1

  • O, k... ale wiadomość, jakąś maszynę demontują. Proszę jeszcze o materiał o pracy dzwigu w porcie, koparki na budowie itp (3)

    A ten tlum ludzi to co? Bezrobotna gawiedz? Nie ma teraz publicznych chłost ani innych rozrywek dla motłochu to chodza oglądac żelastwa nieco większe od innych żelastw?

    • 14 40

    • Praca

      To tak pracują nasi bohaterowie przy budowie tunelu .Jak moze byc dobrze?

      • 0 2

    • jeszcze materiał o tym jak cięzko pracuje się w urzędzie miasta w gdańsku (1)

      jaka to odpowiedzialna praca jest

      • 6 12

      • Ty Helga to pracujesz w sklepie na Podwalu Staromiejskim

        Ja, Ja? :)

        • 1 0

  • jeszcze wpadnie gdzieś po drodze w jakaś dziurę w nawierzchni i zacznie wiercić (5)

    • 48 13

    • może (1)

      budyniowi do domu sie podkopie

      • 1 7

      • budinio

        a za nim banda komuchow....

        • 0 4

    • (2)

      A może jak sie przewroci to wykopie tunel do Chin ?

      • 5 5

      • Antypody Polski znajdują się w południowym Pacyfiku

        Amerykańskie filmy zrobiły ci sieczkę z mózgu?

        • 2 0

      • Na wakacje jak znalazł!

        • 0 0

  • A czemu nie może rozpocząć wiercenia od tej strony (4)

    na której skończyła wiercić pierwszy tunel?

    • 11 21

    • chodzi o budowę punktu startowego z którego zaczyna drążyć tunel krecik. jego konstrukcja pochłania dużo czasu pieniędzy i sprzętu, więc łatwiej jest przewieźć go na drugą stronę gdzie istnieje tenże punkt startowy niż go wybudować od nowa.
      zresztą poszukaj sobie odpowiedniego artykułu który był opublikowany na trójmiasto.pl kilka miesięcy temu !

      • 9 0

    • żeby nie przenosić reszty sprzętu

      przypuszczam że całość mechaniki związanej z odprowadzaniem urobku, popychaniem maszyny,dostarczeniem płyt/ścianek które będą tworzyć ściany tunelu itp. jest po stronie startu pierwszego tunelu. łatwiej przenieść czoło niż resztę. tak jak z pociągami - nie ma pętli kolejowych w miastach czy przy miastach bo byłyby ogromne, tylko lokomotywa przejeżdża i następuje zmiana czoła składu i kierunku jazdy.

      • 25 0

    • Prawda jest taka, że nikt na to przed tobą nie wpadł,

      a przenoszą z powrotem na drugą stronę bo się nudzą

      • 18 3

    • Bo tak!

      • 3 0

  • Inwestycje Miejskie (1)

    Panie Naskręt trochę wiedzy. GIK nie jest inwestorem. Inwestorem jest Miasto, GIK nie wydaje na inwestycje ani złotówki. A Pan klepie bez zastanowienia bzdury.

    • 31 1

    • Klepie bzdury i wierszówkę - cały "Pogromca korków"

      Jakby tak wyciąć z tego artykuł wszystko, co pochodzi z wcześniejszych jego wypocin, to byłoby może z ćwierć stronki, albo i jeszcze mniej.

      • 4 3

  • a nie prościej by było teraz odwrotnie drążyć

    • 0 4

  • A niech przejedzie i najlepiej cały załora

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane