• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM wraca do szybu startowego. Dziś transport największych elementów

Maciej Naskręt
9 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Cztery dni zajmie wykonawcy transport poszczególnych elementów maszyny TBM z powrotem do szybu startowego.


W środę rozpoczął się transport czoła maszyny TBM, która drąży tunel pod Martwą Wisłą. Elementy kreta są transportowane ciężarówkami z budowy przy Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska m.in. przez ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, a potem, po przeładunku na barkę, trafią na drugą stronę rzeki. Największe fragmenty maszyny będą transportowane w czwartek. Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej nitki na przełomie lutego i marca.



Pod koniec listopada ubiegłego roku zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret pokonała 1076 m pod ziemią, wydrążyła (po upływie niespełna pół roku pracy) otwór o średnicy 12,5 metra i dotarła w pobliże Węzła Marynarki Polskiej.

By rozpocząć drążenie drugiego otworu, wykonawca - firma Obrascon Huarte Lain (OHL) - w pierwszej kolejności musiał zdemontować urządzenie, by następnie przetransportować je na drugi brzeg Martwej Wisły. W tym celu z pierwszej nitki tunelu wyciągnięto tyłem korpus maszyny TBM, a tarczę wypchnięto z tunelu do przodu (z uwagi na większą jej średnicę od tworzących krąg tubingów, z których powstał pierwszy otwór) na tzw. kołyskę.

Maszyna została zdemontowana przed Bożym Narodzeniem. Budowa na czas świąt i Nowego Roku została wstrzymana. Hiszpanie, którzy budują tunel, wrócili do pracy po święcie Trzech Króli i rozpoczęli przygotowania do transportu.

- Zaplanowanych jest w sumie 12 transportów. Potrwają one do 12 stycznia. Od środy trwa załadunek pierwszych części, które przewożone są na Nabrzeże Szczecińskie zobacz na mapie Gdańska i dalej zostaną przetransportowane przez Martwą Wisłę na Nabrzeże Rudowe zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Według inwestora transport największych części zacznie się w czwartek, a zakończy 12 stycznia. 9 i 10 stycznia ul. Wielopole, z uwagi na transport maszyny, będzie czasowo zamykana dla ruchu. To też jedyna okazja dla tych, którzy chcą zobaczyć elementy i wielkość maszyny TBM. Transport na nabrzeże ma się odbywać w godzinach od 8 do 15.

Maszyna TBM ma być złożona do końca przyszłego miesiąca. - Musimy nie tylko scalić kreta - połączyć jego części - w szybie startowym, ale także podłączyć do niego m.in. kable zasilające i zakład separacji bentonitu. Rozpoczęcie drążenia planujemy na przełomie lutego i marca - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Kret - "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości i ważący 2200 ton zasilany jest w prąd o mocy 3,5 MW.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Miejsca

Opinie (68) 4 zablokowane

  • do redakcji

    "TBM mający 91 metrów długości i ważący 2 200 ton zasilany jest prąd o mocy 3,5 MW."

    Można prosić o napisanie tego zdania w języku polskim?

    Podana wyżej wartość (3,5 MW) odnosi się do znamionowej mocy maszyny TBM czy jej zasilania? Może chodzi o moc maksymalną lub chwilową...?

    • 1 0

  • Tunel (1)

    A nie ciekawi nikogo ile za zatrudnienie tej maszyny wpadło do kieszeni urzedasom podpisujacym umowy? Myśle ze taniej byłoby wybudować most nad tymi terenami ale skoro kasa sama sie do kieszeni pcha , to po co?

    • 0 6

    • następny...

      Źle myślisz.
      Jedno pytanie: jaką wysokość miałby ten most?

      • 0 0

  • potęga

    jest na czym oko zawieśic

    • 3 0

  • Super

    Przejrzałem wszystkie opinie i nie doczytałem się jednej w której ktoś by pochwalił tę inwestycję. Tylko oceny, złośliwości, pesymizm, doszukiwanie się zmowy, spisku, czerwonej pajęczyna itd. Chce napisać że uwielbiam moje miasto, że jestem dumny z natłoku inwestycji, kolej metropolitalna, obwodnica południowa, stadion i wiele innych ktore udało sie zrealizować. Trzymam kciuki za moje miasto i uważam ze wspaniałe sie rozwija.

    • 4 0

  • Wiercenie w przeciwnąstronę?

    Nie jestem specjalistą od tematu, ale...
    czy kreta nie można było obrócić i wiercić w przeciwną stronę, zamiast transportowania?

    • 0 3

  • w Gdyni

    Na al. Piłsudskiego też chyba zdecydują się tunel....
    Wykop ma już dwa lata i teren wkoło zaczyna przypominać depresję. ...

    • 1 0

  • a w Gdyni... (1)

    my w Gdyni nie marnujemy pieniędzy na takie bezsensowne inwestycja, których jedyną zaletą jest poprawianie PR Adamowiczowi... tuner srunel

    • 0 2

    • no co ty??

      A te kontenery za 6 baniek na świętojańskiej to pewnie z wygranej w totka ktoś fundnął...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane