- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (98 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (67 opinii)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (316 opinii)
- 4 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (115 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (51 opinii)
- 6 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (314 opinii)
Maszyna TBM wraca do szybu startowego. Dziś transport największych elementów
Cztery dni zajmie wykonawcy transport poszczególnych elementów maszyny TBM z powrotem do szybu startowego.
W środę rozpoczął się transport czoła maszyny TBM, która drąży tunel pod Martwą Wisłą. Elementy kreta są transportowane ciężarówkami z budowy przy Węźle Marynarki Polskiej m.in. przez ul. Wielopole , a potem, po przeładunku na barkę, trafią na drugą stronę rzeki. Największe fragmenty maszyny będą transportowane w czwartek. Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej nitki na przełomie lutego i marca.
By rozpocząć drążenie drugiego otworu, wykonawca - firma Obrascon Huarte Lain (OHL) - w pierwszej kolejności musiał zdemontować urządzenie, by następnie przetransportować je na drugi brzeg Martwej Wisły. W tym celu z pierwszej nitki tunelu wyciągnięto tyłem korpus maszyny TBM, a tarczę wypchnięto z tunelu do przodu (z uwagi na większą jej średnicę od tworzących krąg tubingów, z których powstał pierwszy otwór) na tzw. kołyskę.
Maszyna została zdemontowana przed Bożym Narodzeniem. Budowa na czas świąt i Nowego Roku została wstrzymana. Hiszpanie, którzy budują tunel, wrócili do pracy po święcie Trzech Króli i rozpoczęli przygotowania do transportu.
- Zaplanowanych jest w sumie 12 transportów. Potrwają one do 12 stycznia. Od środy trwa załadunek pierwszych części, które przewożone są na Nabrzeże Szczecińskie i dalej zostaną przetransportowane przez Martwą Wisłę na Nabrzeże Rudowe - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Według inwestora transport największych części zacznie się w czwartek, a zakończy 12 stycznia. 9 i 10 stycznia ul. Wielopole, z uwagi na transport maszyny, będzie czasowo zamykana dla ruchu. To też jedyna okazja dla tych, którzy chcą zobaczyć elementy i wielkość maszyny TBM. Transport na nabrzeże ma się odbywać w godzinach od 8 do 15.
Maszyna TBM ma być złożona do końca przyszłego miesiąca. - Musimy nie tylko scalić kreta - połączyć jego części - w szybie startowym, ale także podłączyć do niego m.in. kable zasilające i zakład separacji bentonitu. Rozpoczęcie drążenia planujemy na przełomie lutego i marca - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.
Kret - "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości i ważący 2200 ton zasilany jest w prąd o mocy 3,5 MW.
Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.
Miejsca
Opinie (68) 4 zablokowane
-
2014-01-09 07:28
znowu przy artykułach o Damroce, autor połowe pisze na zasadzie kopiuj/wklej i powtarza 3 razy to samo (2)
np 3 razy pisze ze teraz bedzie drążona druga nitka, a ostatnie 2 akapity wkleja ciągle do każdego artykułu. Znam to juz na pamieć.
Rozxumiem ze ma płacone od słowa.- 9 6
-
2014-01-09 08:31
Ehh
A może sa osoby które czytają tekst pierwszy raz i chcą sie zorientować o co w inwestycji w ogóle chodzi. Nie myśl tylko o swoim nosie :)
- 6 1
-
2014-01-09 10:02
może są osoby które nie rozumieją tekstu
i muszą czytać parę razy
- 1 0
-
2014-01-09 07:34
Niech maszyna zabierze Budynia
i podąży w siną dal, albo.....
do jądra Ziemi- 6 7
-
2014-01-09 07:53
Do redakcji. (1)
Nie nazywajcie proszę tej maszyny 'kretem' bo profesor Gwizdała z Politechniki dostaje spazmów (kret to dużo mniejsza maszyna, do wiercenia np. kanałów dla rur).
Wikipedia: "Kret potoczna nazwa urządzenia przeciskowego, wykorzystywanego do drążenia poziomych podziemnych kanałów, umożliwiających drenaż lub bezrozkopowe układanie np. rur lub kabli"- 6 3
-
2014-01-09 08:01
Dla mnie to krecik :))
- 3 0
-
2014-01-09 08:32
Głupki zamiast wozić, mogli obrócić o 180 stopni i kopać obok drugą nitkę. (2)
- 1 15
-
2014-01-09 09:04
My byśmy ze szwagrem właśnie tak zrobili
- 1 2
-
2014-01-09 16:15
pracownik tmb
Nie tak kolego ,robię na tej maszynie plany są takie że aby zachować symetrię trzeba zaczynać od początku strony skąd zaczynała .
- 1 0
-
2014-01-09 08:52
Tytuł sugeruje, że maszyna przejedzie przez miasto, a potem okazuje się że ledwo jedną ulicą bo przewiozą ją barką haha
- 4 1
-
2014-01-09 09:03
A niech przejedzie i najlepiej cały załora
- 0 3
-
2014-01-09 09:22
a nie prościej by było teraz odwrotnie drążyć
- 0 4
-
2014-01-09 09:45
Trochę pomyślunku panowie ińżynierowie. (4)
A nie można wyciągnąc maszyny tam gdzie zakończyła pracę i przestawic ją w kierunku przeciwnym? Po co ją transportowac do miejsca startu?
- 1 17
-
2014-01-09 09:59
ińż. się znalazł.... a panowie inż. wiedzą co robią
- 7 1
-
2014-01-09 10:57
W Polsce każdy jest ekspertem od planowania przestrzennego,zamówień publicznych, wypadków lotniczych i,jak widać,budowy tuneli (1)
W Polsce każdy jest ekspertem od planowania przestrzennego,zamówień publicznych, wypadków lotniczych i,jak widać,budowy tuneli metodą tarczową
- 9 0
-
2014-01-09 16:08
Racja. Tylko po co piszesz to dwa razy?
- 0 0
-
2014-01-09 11:18
Urządzenia do separacji urobku są po wschodniej stronie tak samo jak szyb startowy który jest dużo większy od końcowego no i słynne zasilanie. Do tego cały plac budowy, tubingi itd. Widocznie taniej jest rozebrać czoło TBMa i przewieść niż całą budowę z zapleczem.
- 3 1
-
2014-01-09 09:59
czy tutaj słowo tunel kojarzy się ze słowem zasypanie ?
- 2 1
-
2014-01-09 10:38
Najważniejsze jest to aby tunel Damroki oddany został do użytku w zaplanowanym terminie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.