• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret prawie gotowa do drążenia drugiej nitki pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
24 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zaplecze maszyny TBM, która ustawiona jest w szybie startowym.
  • Tarcza TBM wraz z nowymi jej elementami ruchomymi, ułatwiającymi drążenie.
  • 600-tonowy żuraw gąsienicowy na budowie tunelu.
  • Tarcza maszyny TBM.
  • Tarcza maszyny TBM.
  • Korpus maszyny TBM przed montażem ostatniego elementu - tarczy.
  • Zaplecze maszyny TBM w szybie startowym.

Trwają ostatnie prace przy montażu maszyny TBM, która z początkiem marca zacznie drążyć północną nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. Tunel zostanie otwarty w połowie 2015 r.



Kończy się montaż maszyny TBM w szybie startowym. Tarcza została opuszczona w całości do komory startowej przez żuraw gąsienicowy o udźwigu 600 ton. Obecnie trwa jej przykręcanie do korpusu maszyny TBM. Kret na początku tego roku, po tym, jak wydrążył południową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą i wyszedł przy ul. Marynarki Polskiej, był transportowany w częściach na drugi brzeg najpierw samochodem, a potem barką.

Na finiszu są także prace związane z podłączaniem i testowaniem modułów maszyny TBM. Do kreta należy podłączyć nie tylko prąd i wodę niezbędne do drążenia, ale też zakład separacji urobku, w którym oddzielany jest grunt od bentonitu, ułatwiającego prace podziemne. Przygotowano strukturę wejściową tunelu północnego - pierścień doszczelniający.

Trwają też finalne prace związane z przygotowywaniem obudowy wykonanego tunelu. Niebawem ruszy tam budowa pomostu betonowego, na którym zostanie wykonana jezdnia.

Czytaj też: Czego jeszcze nie wiecie o tunelu pod Martwą Wisłą, a powinniście

Co ciekawe, przed rozpoczęciem drążenia drugiej rury w fabryce w Kokoszkach zakończono produkcję elementów prefabrykowanych obudowy tunelu - tzw. tubingów. W sumie wyprodukowano ich ok. 7,6 tys. sztuk, czyli po ok. 3,8 tys. tubingów na jedną rurę. Tubingi stworzą nieco ponad 530 pierścieni.

Drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą zajęło wykonawcy niespełna sześć miesięcy. W przypadku kolejnej rury ma być to ok. 95 dni, wliczając w to 15 dni na przegląd techniczny maszyny i wymianę narzędzi. Drążenie ma rozpocząć się na początku marca.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.


Oficjalne zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (42) 5 zablokowanych

  • I standarowa końcówka CTRL+C, CTRL+V Pana Naskręta

    Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

    • 7 2

  • czy to prawda ze kreta mozna postawic na osiedlu? (1)

    moj stary tak mowil wczoraj

    • 6 4

    • Widziałem wczoraj jak ktoś na nim kreta stawiał,

      więc chyba powiedział Ci prawdę...

      • 3 2

  • 10 x 2

    10 lat za późno, 2 razy zbyt wąski ten tunel będzie.
    Choć może nie za wąski jednak...
    Gdańsk się wyludnia i starzeje! Budujcie Pflegeheim'y i muzea bez schodów to Was może odwiedzę za parę lat, na emeryturze wypłacanej w euro.

    • 2 12

  • a może Sopot?

    Jakby tak przedłużono drogę różową z Gdyni do Gdańska przez Sopot właśnie tunelem, byłoby super.

    • 5 4

  • Biurokracja

    Biurokracja odbiorowa

    • 4 0

  • Droga jak mieszkanie Redakcjo, błagam! (2)

    Przyjrzyj się. To jest dżdżownica. Dżdżownica połyka glebę, przepuszcza przez bebechy i wyrzuca przeciwną stroną. Na tym opierał się wynalazca TBM.

    Kret rozdrapuje pazurami i przesuwa obok siebie za siebie. Nie odróżniać tego jest kompromitujące.

    Maszyna-dżdżownica prawie gotowa do drążenia... !

    • 9 2

    • racja! poprawić! (1)

      Dzdzownica jak ta lala! I nie ma noska jak kret. i Ogonka.

      • 3 2

      • i futerka... i nie mówi AH JOO!

        krtek

        • 0 0

  • Mój kret też się szykuje do drugiej nitki dzisiejszego dnia

    :P

    • 6 1

  • Robić, robić będę miał blizutko wszędzie i praktycznie bez świateł.

    • 2 3

  • zakończenie prac - październik 2014 (1)

    otwarcie tunelu - połowa 2015......;
    i co się będzie działo przez tych 8 miesięcy ?? odbiory techniczne ?? przez 8 miesięcy ??
    ja rozumiem, że nie wszystko da się załatwić w ciągu 1-2 miesięcy (łącznie z kwestiami formalnymi) - ale licząc nawet wydłużony czas niektórych procedur w urzędach całość powinna się zakończyć maksymalnie do końca lutego 2015.
    Chyba wszystkim powinno zależeć na jak najszybszym otwarciu trasy, a nie na tym, żeby ukończony obiekt stał sobie i czekał......i dalej stał. No chyba, że fachowcy od graffitti już wcześniej zagospodarują obiekt.....

    • 2 0

    • Nie za bardzo, bo najważniejsze będzie co zrobi straż pożarna. Może np. chcieć zrobić kilka symulacji pożarów w tunelu, sztucznych zadymień, pozorowanych wypadków i innych, ale to raczej zrozumiałe - chodzi o bezpieczeństwo.

      • 0 0

  • skm

    nie da rady tak calej skm'ki od gdanska do gdyni w tunelu puscic?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane