- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (193 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (58 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (156 opinii)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Maszyna-kret prawie gotowa do drążenia drugiej nitki pod Martwą Wisłą
24 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Gołębie uszkodziły estakadę przy Galerii Bałtyckiej
Trwają ostatnie prace przy montażu maszyny TBM, która z początkiem marca zacznie drążyć północną nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. Tunel zostanie otwarty w połowie 2015 r.
Na finiszu są także prace związane z podłączaniem i testowaniem modułów maszyny TBM. Do kreta należy podłączyć nie tylko prąd i wodę niezbędne do drążenia, ale też zakład separacji urobku, w którym oddzielany jest grunt od bentonitu, ułatwiającego prace podziemne. Przygotowano strukturę wejściową tunelu północnego - pierścień doszczelniający.
Trwają też finalne prace związane z przygotowywaniem obudowy wykonanego tunelu. Niebawem ruszy tam budowa pomostu betonowego, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Czytaj też: Czego jeszcze nie wiecie o tunelu pod Martwą Wisłą, a powinniście
Co ciekawe, przed rozpoczęciem drążenia drugiej rury w fabryce w Kokoszkach zakończono produkcję elementów prefabrykowanych obudowy tunelu - tzw. tubingów. W sumie wyprodukowano ich ok. 7,6 tys. sztuk, czyli po ok. 3,8 tys. tubingów na jedną rurę. Tubingi stworzą nieco ponad 530 pierścieni.
Drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą zajęło wykonawcy niespełna sześć miesięcy. W przypadku kolejnej rury ma być to ok. 95 dni, wliczając w to 15 dni na przegląd techniczny maszyny i wymianę narzędzi. Drążenie ma rozpocząć się na początku marca.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.
Oficjalne zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.