- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (90 opinii)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (113 opinii)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (302 opinie)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (308 opinii)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (32 opinie)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (174 opinie)
Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej
Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.
Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).
Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.
Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.
porównać
Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. Grunwaldzkiej (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.
porównać
porównać
Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH Manhattan. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.
porównać
Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.
Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca
Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.
porównać
Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel Szydłowski. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. Grunwaldzkiej mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.
porównać
porównać
Opinie wybrane
-
2021-01-17 23:54
SUPER inicjatywa
za to można pochwalić włodarzy gdańskich. Jeszcze tylko niech wezmą się za ekologię, drogi dojazdowe do osiedli, których nie ma lub nie mają chodników i można będzie śmiało powiedzieć, że tu się chce żyć
- 6 2
-
2021-01-18 12:41
Manhattan wpasowuje się???? (1)
Manhattan bez reklam wygląda jak połączenie bunkra z fabryką. Ewidentnie elewacja była projektowana z założeniem, że będą na niej szyldy sklepów oraz logo centrum handlowego. Oczywiście przegięli i dopóki mogli wieszali reklamy wielkogabarytowe. Efekt taki, że stoi teraz w centrum wrzeszcza "nie wiadomo co" i straszy.
- 10 7
-
2021-01-18 13:12
z reklamą czy bez
architektoniczna masakra
- 1 4
-
2021-01-18 08:16
Powinny być wyjątki (1)
Ustawa naprawde dobra, różnice są ogromne i w zdecydowanej większości wygląda lepiej ewentualnie trzeba jeszcze o elewacje zadbać i tyle. Jedyny problem jaki widze, to że duże sklepy typu IKEA musiały swoje logo zdjąć i teraz to jedno wielkie niebieskie pudło i nikt nie wie co w środku. Ale ja tam sie mimo wszystko ciesze wole teraz niż ten syf z wcześniej
- 3 1
-
2021-01-18 08:25
ikea już dawno ma nową reklamę. dlaczego ma być tak, że większy może więcej?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.