• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • Ogólnie jest tu piz.... mgła wyszła jak mówił (7)

    jeden gość. Jak dla mnie tej architekturze nic nie pomoże. Trochę german style, socrealki, radosnych lat 90 i współczesny beton ze szkłem. Kto był w miasteczkach srodkowej Dalmacji, Atenach lub nawet na Malcie wie o co chodzi.

    • 20 31

    • byłem i nie wiem (1)

      podpowiesz?

      • 3 1

      • To nie teleturniej. Nie ma kół ratunkowych

        • 1 4

    • Byłem w Grecji, Chorwacji i na Malcie.

      W większości starych turystycznych miast, jeżeli już mamy porównywać do nich Gdańsk, to rozsypujące się, zaniedbane budynki. Nie licząc hoteli i restauracji. Więc bredzisz

      • 3 0

    • Ateny sa akurat kiepskim przykladem:-) (2)

      90% miasta to tandeta rodem z naszego PRL polaczona z niewielka iloscia antycznych pozostalosci:-) calosci bije po oczach jeszcze bardziej niz nasza okolica

      • 3 0

      • No to byłem chyba w innych Atenach. (1)

        PRL bloków powyzej 4 pietrowych nie widziałem blisko centrum i Akropolu. Falowców jak Przymorze i Zaspa.

        • 0 2

        • Byłem w Rzymie. To ich okrzyczane Koloseum to rozpadająca się ruina

          • 3 1

    • German style to masz ...

      Swojego golfa 3 nówkę sztukę ....

      • 3 1

  • A na co (3)

    przebimbali kasę z banerów, że elewacje nadal obskurne ?

    • 52 1

    • (2)

      Też mnie to zastanawia...

      • 4 0

      • (1)

        Np. na remont dachu, docieplenie fundamentów, wymianę instalacji gazowej, naprawę windy, malowanie klatek. Pomysłowość administracji nie zna granic.

        • 3 2

        • Tak...

          niedawno było o lwsm morena...

          No, jest jeszcze fundusz remontowy...

          • 0 0

  • Wreszcie .

    • 35 4

  • To mi się podoba !

    • 31 4

  • reklamoza to przekleństwo naszych czasów (2)

    • 44 3

    • Reklama dzwignia handlu ... od zawsze (1)

      • 1 3

      • Pogadamy za jakiś czas jak nie znajdziesz czynnej apteki nocą w obcym mieście. Albo jak sąsiad wróci z pracy i powie, że nie miał dziś obrotu, bo nikt do niego nie zajrzał. Obecnie sklep w bramie albo na piętrze to przekleństwo.

        • 0 3

  • (4)

    Dom Rzemieślnika i Manhattan od razu sto razy lepiej. Kamienica przy Słowackiego zyskała dzięki remontowi elewacji. Szydłowski też od razu inaczej. Mnie uszczęśliwiło usunięcie migającego bilbordu przy Hali Olivii.

    • 70 8

    • taki sam oczoje*ny billboard był na biedronce koło dolarowca. Po oczach walił równo. No ale całe szczęście to już przeszłość.

      • 15 0

    • (1)

      dawno go już, nie ma. może czas przejechać się po mieście?

      • 1 3

      • nic nie jest napisane, że niedawno usunięto ten billboard tylko stwierdzenie zadowolenia z faktu, że już nie szpeci. może czas na czytanie ze zrozumieniem?

        • 4 1

    • Manhattan przybrał wygląd biurowca ,przyjezdni się pytają gdzie sklepy. A wieczorem ciemno jak w jakimś prowincjonalnym grajdole

      • 0 4

  • (2)

    W końcu Gdańsk zaczyna wyglądać jak europejskie miasto, a nie jak tania dz****.

    • 60 12

    • Byłeś w europejskim mieście? Wygoogluj sobie jakieś chwyć ludzika i przejdź się po ulicach.

      • 4 3

    • Tzn w Rumunii

      • 0 1

  • Pamiętajcie, że pisowski wojewoda... (3)

    .... dwa razy próbował zablokować wejście tej uchwały w życie.
    Pewnie dlatego, że pisowcy najlepiej się czują gdy jest chaos i syf.

    • 61 13

    • Hahaha (1)

      A co powiesz na wielki baner Trzaskowskiego na dachu kamienicy przy skrzyżowaniu Hucisko?
      A jak się czuli twoi politycy przed wejściem tej uchwały gdy była samowolka przez trzydzieści lat ? Hahahaha...

      • 1 15

      • Ale że jak?

        Że niby od 30 lat wisiał baner Trzaskowskiego? Kacper, co tu bierzesz? Ha ha ha!!

        • 14 1

    • Pewnie z automatu jechał, NIE bo NIE.

      • 6 0

  • Świetna robota (5)

    Pisowski wojewoda próbował blokować ale na szczęście udało się

    • 53 16

    • No. A Ola wystawiała ogromny plakat Trzaskowskiego na Hucisku. Siebie warci są więc nie marudź. (2)

      • 4 12

      • (1)

        ta, sama montowała LOL

        • 13 1

        • Dobra robota. Zniknął napis Castorama, Ikea i wiele, wiele nikomu nie wadzących reklam. Głupi ludek klaskał jak foczki w cyrku jak im miasto pokazywało szmaty na płotach i siatki na elewacjach, a to znikoma część obszernej uchwały. Narazili na koszty wiele osiedlowych sklepików i punktów usługowych oraz zawalili reklamowym śmieciem wysypiska.

          • 1 10

    • Każda okazja do polityczneho hejtu jest dobra, prawda? (1)

      • 0 5

      • Nie hejt, tylko fakty. Wojewoda z PIS próbował ją uwalić ku radości reklamiarzy.

        Trzeba o tym pamiętać, przy następnych wyborach jaka partia broniła reklamowego syfu.

        • 3 0

  • Troszke lepiej to wygląda (2)

    Ale p. Jasiński, i tak nie zrobił nic dobrego . Stare reklamy , banery dalej szpecą ulice , a reklamy które były w miarę ładne i nie budzące zastrzeżeń, kazano natychmiast zdjąć, a na płotach widzą dalej te obskurne . Znam troszkę sprawę, i wiem jak pan J. załatwia sprawy . Bardzo nie miły gość ,ten który miał okazję go poznać, wie o czym mówię. Oby takich panów w naszych urzędach było mniej .

    • 12 5

    • Kto to jest?

      • 3 1

    • Czyżby mowa o tym pseudo fachowcu który mówi o szyldziarzach i mrożonkach na szyby?

      • 0 0

  • a dlaczego niby większe sklepy mają mieć większe szyldy? wszyscy powinni mieć takie same

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane