• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • Kolejny przykład lata swietlen jak urzedasy zacos sie biorą to jest tylko gorzej!Zobaczcie sobie jak wygladają miasta w USA! (4)

    • 8 22

    • to jedz do usa

      • 3 3

    • to już było ...

      To teraz wprowadźmy obowiązkowe granatowe mundurki i ulice będą naprawdę ładnie wyglądać ...

      • 2 1

    • nie wyglądają wcale super... byłam więc wiem co mówię

      szczególnie te mniejsze miasteczka, gorzej niż w PL, sztuczność, brak zabytków, reklamy, sklepy o tandetnym wyglądzie, nie zachwyca

      • 3 0

    • na szczęście mieszkamy w Europie! Ta amerykańska krzykliwa tandeta jest straszna.

      • 1 0

  • Może to się nie tyczy reklam ale krajobrazu miejskiego (1)

    Czy ktoś coś kiedyś zrobi tymi szklanymi balkonami tak ukochanymi przez deweloperów?
    Marketingowo, na etapie sprzedaży jeszcze wygląda, ale po kilku latach robią się favele.
    Na jednym balkonie zasłony ze słomki, albo zielona albo żółta albo jeszcze jakaś, na innym rowery, ówdzie powiewają gacie, gdzie indziej choinka że świąt co były dwa lata temu, a to napuchnięta od deszczu szafka kuchenna z paździerza... itd. itp.
    Szczerze - to tam by się przydały reklamy wielkoformatowe.

    • 21 5

    • Tu pole do popisu mają administracja, zrzeszenie, spółdzielnia czy inni zdziercy obsługujący budynki.

      • 4 1

  • Jeszcze zeby radosna pasteloza i styropianoza z elewacji zniknęła

    Osobna nagroda powinna być za odnawianie falowca na Jagiellońskiej na niebiesko i wsciekle czerwono. Dlaczego ludzie bez wykształceia kierunkowego mogą uprawiac radosną twórczość

    • 29 0

  • a metalowe słupki nie szpecą okolicy? (3)

    Ostatnio pełno się ich pojawia - rozumiem że wtapiają się w okolice i sprawiają że staje się piękniejsza. Swoją drogą to jednak ciekawe że reklama jest zła ale gdy się maluje na ścianie różne malowidła tak jak np na Zaspie to już nie razi w oczy.

    • 22 8

    • (1)

      Każdy słupek to zasługa jakiegoś janusza, który chciał parkować na lewo i utrudniać życie pieszym.

      • 5 2

      • jest coś takiego jak znaki drogowe

        i mamy też służby od karania tych, co tych znaków nie znają

        • 2 1

    • murale na zaspie to nie reklama

      • 2 1

  • (2)

    Polacy poradzili sobie z reklamami. Teraz czas na pis.

    • 13 12

    • i na wszystkich lizusów jak dulukiewicz

      • 1 0

    • POlacy, KOlesie

      KODy, postkomunistyczne smrody

      • 0 0

  • Dla mnie głupi pomysł, zobaczycie jak wyglada ch Matarnia, został słup z naczelnikiem

    Kolejny to ch Osowa, jest logo, ale takie małe że dobrze nie widać co to jest, podobnie z Castorama... Sorry, ale ktoś do końca nie myślał, że w pewnych lokalizacjach szyld musi być większy.

    • 19 16

  • Brawa za tę uchwałę. Krótko mówiąc - rewelacja!

    Szkoda, że nie jest to oczywiste w Sopocie i Gdyni, czy innych miastach Polski

    • 16 6

  • Chociaż raz jakas pozytywna wiadomosc

    • 10 3

  • Do ddp (1)

    A wspólnoty straciły dochody i z chęcią podałbym ich o utracone dochody.

    • 9 11

    • Zobaczymy teraz jakie to niby dochody szły na remonty elewacji.

      • 7 1

  • Janusze biznesu krojili latami na wynajeciu powierzchni a teraz nawet laskawie niechca paru groszy wylozyc na wymalowanie

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane