• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

    (9)

    W dobie tak dramatycznych wzrostów cen energii elektrycznej należałoby chyba ponownie zastanowić się nad sensownością takiej ogromnej inwestycji w rozwój sieci tramwajowej. Chyba jednak należałoby pozostać przy komunikacji kołowej.

    • 31 96

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

      No tak, bo paliwo jest za darmo o_O (1)

      • 36 4

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

        Ale nikt nie mówi, że jest!

        Pierwsza sprawa, to pod autobusy czy samochody nie trzeba budować od zera potężnej infrastruktury.
        Poza tym autobusy nie muszą być spalinowe - mogą być np. elektryczne lub hybrydowe.
        No i transport drogowy jest zdecydowanie bardziej elastyczny - można go znacznie łatwiej dopasować do potrzeb - zmienić trasę albo wprowadzić mniejsze lub większe pojazdy, a jak już zbudują linię tramwajową to do widzenia - będzie taka jak jest i koniec.

        • 2 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

      Będą napędzane koniem (1)

      • 11 4

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

        No bo jaki jest koń wszyscy widzą

        • 4 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

      wystarczy wprowadzic zasade ze autorzy beda mieli obowiązek zamieszkać w tej przestrzeni

      • 9 9

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

      hm

      a tramwaje to nie kołowe? na kwardatowych jeżdżą, czy na płozach?

      • 2 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

      komunikacja "kołowa" nadal pozostaje najbardziej energochłonnym rodzajem transportu miejskiego (2)

      • 2 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

        Być może, ale: (1)

        1. Nie trzeba budować od zera ogromnej (i drogiej) infrastruktury, która w centrum miasta jest bardzo uciążliwa,
        2. Pojazdy drogowe komunikacji mogą być również elektryczne lub hybrydowe, dzięki czemu wchodzimy na podobny poziom energochłonności,
        3. w czasach niepewności energetycznej związanej m.in. z trwającą wojną na Ukrainie mogą pojawić się blackouty - wtedy argument dot. energochłonności będzie w ogóle nieistotny - pojazdy elektryczne w ogóle nie będą jeździć.

        • 2 1

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Tramwaj na ul. Boh. Getta Warszawskiego

          Pytanie, czy projekt był porównywany na cyfrowych modelach.

          • 2 0

  • W związku z budową tramwaju? To oni tam tramwaj budują!? (1)

    Poprawcie ten tytuł. Tramwaje raczej w fabryce....

    • 49 11

    • Tramwaj się konstruuje

      • 3 2

  • Mniej gadania więcej budowania. Na hucisku już są korki tramwajowe (10)

    • 33 20

    • Ta trasa powinna powstać już dawno ale UE nie dołoży na projekt złamanego grosza dopóki będą łamać praworządność. (8)

      • 13 8

      • (6)

        chcesz powiedziec ze UMG pod rzadami bydynia a dzisiaj krolowej proboje przepchnac projekty ktore godza w dobro mieszkancow?

        • 6 10

        • Jak to jest, że trolle PiSu to zawsze analfabeci? (4)

          Oni was werbują spod budki z piwem żeby było taniej, czy nie potraficie uzyskać znaków diakrytycznych na klawiaturze z cyrylicą?

          • 10 7

          • Mnie skaptowali pod budką z piwem. Za browara sprzedam nawet matkę.

            • 8 4

          • Mi dali dwie paczki czipsów taki jestem sprzedajny

            • 0 4

          • wszedzie widzisz ruskich? czy sa oni teraz z toba w pokoju? zglaszales sie na rozmowe z psychiatra?

            • 2 5

          • nieprawda

            uważam, że to wśród wyborców PO jest najwięcej ograniczonych umyslowo.Typowe bezmózgowce, powtarzajace jak katarynki słowa zasłyszane w TVN itp. mediach.

            • 0 1

        • chcesz powiedziec ze UMG pod rzadami bydynia a dzisiaj krolowej proboje przepchnac projekty ktore godza w dobro mieszkancow?

          Jakie dobro

          • 0 0

      • Tak jak Węgrom i teraz Włochom, bo to nie nasi

        • 5 4

    • sa trolu i bedą przez awarie tramwajów

      • 2 1

  • 50-cio tonowy tramwaj pod oknami, gratulacje świry. (18)

    • 64 93

    • (4)

      W Nowym Porcie i w Brzeźnie jakoś działa

      • 46 21

      • nie ma byc jakos tylko dobrze, a tu nie bedzie

        • 20 25

      • Istnieje tam od dziesięcioleci!

        O dlatego tego syfu nie powinno się powielać!

        • 15 23

      • We Wrzeszczu też - na Wysepce. I w Oliwie - przy pętli (1)

        • 20 4

        • wysepka to presizowa lokalizacja

          • 8 2

    • A na innych ulicach to jakie tramwaje jadą. (3)

      • 31 7

      • (1)

        A na Łąkowej zlikwidowali

        • 6 3

        • Ponad 20 lat temu i po łąkowej jeździł dlatego że tam zajezdnia była.

          Zajezdnię przenieśli to i przejazdy zlikwidowali. Miasto się zmienia i zapotrzebowania na komunikację i jej przebieg tak samo.

          W ogóle argument niepoważny, na długiej sto lat temu była jezdnia ale ją zlikwidowali, więc Tobie też powinni zlikwidować. A do domu konno

          • 11 3

      • no i?

        Wiesz co to "dopust boży"?

        • 2 2

    • Nie to ciebie boli.... (4)

      ...tramwaj masz tez pod oknami od Grunwaldzkiej,a gratis jeszcze kilka pasm ruchu dla blachosmrodów.Boli ciebie to,ze nie postawisz już swojego szrota pod samą klatką,lecz będziesz musiał przejść z 300 m. Wiesz co...idż najlepiej już na emeryture lub rentę....Mieszkam na Kartuskiej,tramwaj mam od domu w linii prostej cirka 5 m....i tak od ponad 60 lat i nie mam z tym problemów,no ale egoistów w tym,jak by nie było,katolickim społeczeństwie nie brakuje

      • 41 24

      • Kłamiesz. Nigdzie na kartuskiej tramwaj nie jest tak blisko okien mieszkan (2)

        • 6 10

        • Jak nie ma? Ty kiedykolwiek byłeś na Kartuskiej??

          Zapraszamy na numery 94-114

          • 11 3

        • On jest z Gdyni...

          tam na Kartuskiej faktycznie jest większa....odległość

          • 2 0

      • Dla niektórych nawet trasa tramwaju

        stanowi okazję, żeby dowalić katolikom

        • 5 3

    • A gdzie ma tramwaj jeździć jak nie pod oknami?

      Po łąkach?

      • 7 5

    • W Krakowie ... (1)

      ... jeżdżą tak tramwaje od dziesiątków lat.

      • 8 6

      • i my nie możemy mieć

        lepiej?!

        Serio?!

        • 3 5

    • a maja smoluchowskiego i wielki szpital wojewodzki bez dojazdu, bez darmowych parkingow - to nawet nie swiry to

      sabotarzysci

      • 7 2

  • POpieram. To warzny społecznie projekt ktury rozładóje korki we Wrzeszczu. (6)

    • 13 53

    • Tylko ta prawożondność. (5)

      • 8 3

      • Ty maliniak lepiej głaszcz swojego kota na Nowogrodzkiej - może będzie nową elytą (3)

        • 5 5

        • Pilnuj siatki i 600 tysi (2)

          • 4 5

          • A ty dużo siedź żeby ci kulasy odpoczęły i pilnuj budowy 2 wież (1)

            • 3 4

            • Nie budowy tylko śmieci. Na wysypisku robię.

              • 2 0

      • oj Niemcy wiedza,co to praworządnośc

        mogą nas wiele nauczyć i musimy ich sluchać.Oni nawet gdanskich obroncow poczty zamordowali praworządnie. A Piasnicy,Palnirach,stutthofie i tysiacach innych miejsc to pokazali,że rządy prawa to podstawa.I teraz takim oligofrenikom jak Maliniak w głowach mieszają...

        • 1 0

  • (7)

    Koszmarek. Mam nadzieję, że nigdy nie powstanie. Ciekawe czy ktoś wierzy w te cukierkowe wizualki, realia są takie że będzie beton, bo tylko na to starczy kasy i czasu :) Czemu w kontekście tej inwestycji wszyscy milczą na temat drogiego i bezsensownego tunelu na wileńskiej? I pozbawienia ludzi terenów zielonych w okolicy stawu wileńska?

    • 95 101

    • (2)

      dokładnie!

      • 13 16

      • (1)

        A tak dokładnie to co?

        • 4 4

        • to czego ty nie rozumiesz...

          lub wypierasz...

          • 2 1

    • beton i beton (1)

      Ludzie, a co wy tak wszyscy na ten beton? Bo to medialne i poprawne politycznie ostatnio? A z czego niby mają w mieście budować drogi, chodniki, torowiska... Z drewna? Plastiku? A może wolałbyś po błocie w gumiakach zapylać jak na wsi???

      • 27 10

      • A miasto to 100% beton? Albo czarne albo białe? Nic po środku?

        • 2 0

    • na ta zielona okolica, to raczej mocno zaniedbana jest, nieprawdaż? Sam staw jest OK, ale te chaszcze wkoło, to niebardzo. (1)

      Mów raczej, że tam mieszkasz i nie chcesz hałasu. Też mieszkam w okolicy i cieszę się, że będę mieć transport publiczny pod nosem. Co raz trudniej poruszać się samochodem po Gdańsku. Żałuję tylko, że tramwaj nie pojedzie przez Smoluchowskiego.

      • 9 4

      • Nie masz racji to jedna z najładniejszych okolic Wrzeszcza. Zadbana, zielona- taka jaka powinna być. Ten projekt niszczy to co najładniejsze. Przez ten tramwaj będzie dużo wypadków, mało zieleni i wieczny hałas. Ktoś zupełnie nie pomyślał. Jest tyle spraw w Gdańsku co należy poprawić, szkoda pieniędzy na ten projekt.

        • 0 3

  • Te płaskie bitmapy samochodów na jezdni. xD Mam nadzieję, że jakość animacji nie będzie symbolem całej inwestycji.

    • 13 16

  • A z jakiej to racji ja widzę samochody na torowisku?

    Tam poeinny jechać tylko same tramwaje.

    • 11 29

  • (8)

    Jest oczywiste ze to urbanistyczny potworek, nie bedzie dobrze utrzymywany bo nic w gdansku nie jest.
    Przestancie mydlic oczy i pudrowac tego potworka

    • 57 26

    • I czemu z takim uporem lansowana była ta koncepcja (7)

      zamiast pociągnąć tramwaj w najbardziej logiczny sposób: w dół do Niedźwiednika a potem wzdłuż Słowaka do GB? Jest tam i dużo miejsca i mieszka dużo ludzi.
      Na 99% już dawno decyzja była podjęta a te konsultacje to mydlenie oczu.

      • 22 9

      • Jak wszystko w malej sycylii. (2)

        Konkurs na, stołek, z 5 etapami, a już dawno stoi biurko z wizytówką znajomka lub pociotka...

        • 9 8

        • (1)

          Biorą wzór od was.

          • 1 3

          • żaden wzór...

            to ten sam gatunek...

            • 1 1

      • (3)

        A co ma piernik do wiatraka?
        Słowackiego to Słowackiego. Politechniczna to Politechniczna.

        • 2 2

        • (1)

          powinien iść tam gdzie jantar

          • 2 2

          • Nie, nie powinien

            Nie skręciłby wtedy w stronę Oliwy

            • 0 0

        • główny kierunek to OBC

          I Słowackiego to znakomicie lepsze rozwiązanie...
          Nie należy zapominać o stosunkowo łatwym przejeździe na drugą stronę torów.
          Ale przyoszczędzono i miało być na termin...

          • 2 1

  • Na wizualizacji brakuje drutów i słupów trakcji (10)

    No i zakładamy że nie da się tam już parkować samochodów

    • 71 9

    • I to was boli (3)

      Przejście paru metrów do blachosmroda będzie drogą krzyżową....

      • 22 29

      • Błaut i Roger broniący miejsc parkingowych i przeciwni transportowi zbiorowemu

        Taka to "ostra zieleń" xD

        • 11 10

      • Fakt wszystkowery jak nie dają rady to wepchają swój pojazd do komunikacji miejskiej.

        • 3 3

      • Ale masz zryty beret.

        • 5 1

    • (4)

      A przypadkiem tramwaje nie miały pokonywać tego odcinka na akumulatorach? Coś kojarzę, że była mowa o tym, żeby nie stawiać słupów i wieszać sieci, żeby nie zniszczyć widoku ulicy.

      • 9 5

      • (1)

        A skąd wezmą tabor? Skoro tak się martwią o ulice to niech zrobią linie na Do Studzienki aż do skrzyżowania z Grunwaldzką

        • 6 5

        • Bo na do studzienki musieliby zabytkowe kamienice wyburzać

          Było to wielokrotnie omawiane na przestrzeni lat bo taki był oryginalny pomysł. Postaraj się czasem wyjąć głowę z własnych 4 liter

          • 3 10

      • Rozumiem, że latarnie oświetleniowe też (1)

        tobie przeszkadzają i psują widok......? Wiesz....zawsze można do tych latarni "podwiesić" sieć i będzie oki, no chyba, ze mieszkańcy BGW dorzuca sie do nowych tramwajowych hybryd!

        • 5 11

        • Te "tramwajowe hybrydy" to był pomysł miasta, takie nawijanie makaronu na uszy, żeby tylko wcisnąć ten tramwaj tam i na siłę znaleźć argumenty "za", aby przekonać ludzi mających inne zdanie w sprawie tego wariantu. Więc mieszkańcy nie muszą się do niczego dorzucać, bo to ich tutaj uszczęśliwia się na siłę.

          • 10 2

    • i korka w ktorym stoi tramwaj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane