• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza miejsca na styku trzech dzielnic Gdyni

Michał Brancewicz
10 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzisiaj na tym terenie niewiele się dzieje. Jednak w najbliższych latach na jednej z działek znajdujących się po prawej powstanie nowe osiedle. Biegnąca środkiem ul. Strzelców przejdzie remont, a w ciągu linii kolejowej 201 zostanie zlokalizowany przystanek PKM Gdynia Karwiny. Dzisiaj na tym terenie niewiele się dzieje. Jednak w najbliższych latach na jednej z działek znajdujących się po prawej powstanie nowe osiedle. Biegnąca środkiem ul. Strzelców przejdzie remont, a w ciągu linii kolejowej 201 zostanie zlokalizowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.

Przystanek PKM, węzeł przesiadkowy z parkingami, nowy układ drogowy oraz nowoczesne osiedle - tak w ciągu kilku lat zmienią się okolice w sąsiedztwie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na granicy Wielkiego i Małego Kacka oraz Karwin. zobacz na mapie Gdańska



Dzisiaj wielu mieszkańców Gdyni zarzuca projektowi PKM brak cech metropolitalnych, ze względu chociażby na fakt, że pociągi nie docierają do ich miasta. To się zmieni już od 13 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkład jazdy. Niestety mieszkańcy nadal nie będą mogli czuć się w pełni usatysfakcjonowani, bowiem kursujące składy PKM nie będą miały, poza Wielkim Kackiem i Gdynią Główną, innych przystanków, gdzie mogłyby się zatrzymywać.

Taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez rok. Dzisiaj wiadomo, że przystanki w Karwinach zobacz na mapie Gdańskaprzy stadionie zobacz na mapie Gdańska muszą być gotowe przed końcem 2016, żeby był jeszcze czas na rozliczenie projektu PKM, zanim nastanie kolejny rok.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny ma być gotowy przed końcem przyszłego roku. Przystanek PKM Gdynia Karwiny ma być gotowy przed końcem przyszłego roku.
Projekty i pozwolenia czekają od miesięcy, ale przetarg zostanie ogłoszony dopiero na początku roku. Natomiast sama realizacja rozpocznie się najprawdopodobniej wczesną wiosną. Nadal nie wiadomo, czy będzie prowadzona przy całkowitym zamknięciu obu torów linii 201, czy będą one wyłączane pojedynczo. Z naszych informacji wynika, że kolejarze skłaniają się do utrzymania połączeń z Gdynią, dlatego prace obejmą najpierw jeden, a potem drugi tor i trwać będą w sumie ok. 8 miesięcy.

O ile budowa przystanku PKM Gdynia Stadion ograniczy się właściwie do samej infrastruktury kolejowej, o tyle powstanie tego drugiego pociągnie za sobą prawdziwą rewolucję komunikacyjną oraz stanie się impulsem do rozwoju niezagospodarowanych dzisiaj terenów. A wszystko to u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, czyli w miejscu, gdzie spotykają się trzy gdyńskie dzielnice (Wielki Kack, Karwiny i Mały Kack).

To tam powstanie potężny węzeł integracyjny ułatwiający dojazd do przystanku kolejowego pasażerom podróżującym autobusami, trolejbusami, rowerami lub samochodami.

W czerwcu miasto zleciło wykonanie wielowariantowej koncepcji węzła. Firma BPBK z Gdańska uporała się z tym zadaniem w kilka miesięcy.

- Przekazaliśmy całą dokumentację wraz z rekomendowanymi rozwiązaniami do Wydziału Inwestycji. Teraz czekamy na uwagi - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.
Zakres prac jest bardzo szeroki i nie dotyczy jedynie przebudowy skrzyżowania Wielkopolska-Strzelców-Sopocka, pod którym postanie przystanek. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej, powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i bus-pasów.

Ponadto powstanie wielopoziomowy parking na 250 miejsc, 160 miejsc na parkingu osiedlowym oraz parking kiss & ride (dla kierowców podwożących pasażerów na PKM). Na rowerzystów czekać będzie 50 miejsc postojowych.

A i to jeszcze nie wszystko. Inwestycja zakłada budowę tunelu pod ulicą Strzelców i kładki nad torami kolejowymi z zejściami na perony. Kładka dla pieszych i rowerów ma powstać też nad ul. Wielkopolską.

Miasto czeka teraz na opinię ZDiZ, by wybrać ostateczne rozwiązania.

- To jest kwestia kilku dni, maksymalnie tygodnia, może dwóch - mówi Teresa Horiszna, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Chcemy jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na projekt budowlano-wykonawczy.
Kiedy mogłaby nastąpić realizacja?

- Na dzisiaj zakładamy, że projekt będzie gotowy w pierwszej połowie 2017 roku, budowa ruszy na przełomie 2017 i 2018 i zakończy się w 2019 - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni i wyjaśnia. - To jest olbrzymie przedsięwzięcie, trudne zarówno w warstwie projektowej, jak i sferze wykonawczej. Będziemy ingerować w jedną z głównych arterii łączących południowe dzielnice ze śródmieściem, z której codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy osób. Nie będzie możliwości całkowitego jej zamknięcia, więc roboty będą musiały odbywać się pod ruchem.
Dzisiaj miasto nie chce mówić o ewentualnych kosztach, ale według szacunków, które pojawiły się w mediach, inwestycja może pochłonąć ok. 55 mln zł. Swoją cegiełkę do budowy węzła dorzuci także Sopot, którzy przy okazji tego projektu zmodernizuje kilka ulic. W tym przypadku szacunkowy koszt to ok. 25 mln zł.

Tak ma wyglądać osiedle Azymut, które wybuduje deweloper Inpro. Tak ma wyglądać osiedle Azymut, które wybuduje deweloper Inpro.
Już teraz jeden ze znanych deweloperów przymierza się do rozpoczęcia budowy nowego osiedla w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKM Karwiny na wzniesieniu między ul. Strzelców a Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska. Chodzi o Inpro, które nabyło działkę w zeszłym roku. Co ciekawe, inwestor przekonuje, że fakt, iż wkrótce zaczną docierać tam pociągi PKM, nie miał wielkiego znaczenia.

- To na pewno jest dodatkowy atut, ale nie powód zakupu gruntu - mówi Rafał Zdebski, pełnomocnik zarządu firmy Inpro. - Ta lokalizacja i tak jest dobrze skomunikowana.
W ramach inwestycji o nazwie Azymut, która będzie jednym z osiedli położonych najbliżej PKM na trasie całej linii, powstanie za jednym zamachem siedem kameralnych budynków trzy-, cztero- i pięciokondygnacyjnych, a w nich blisko 200 mieszkań.

- Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Planujemy, że budowa ruszy w I kwartale przyszłego roku i potrwa do końca 2017 - zapowiada Zdebski.
Już teraz można wstępnie rezerwować mieszkania, a sprzedaż ruszy wraz z początkiem robót. Ceny metra wahać się będą między 6 a 7 tys. zł.

W pobliżu przystanku jest jeszcze kilka innych gruntów znajdujących się w prywatnych rękach, jednak w tym momencie nie wiadomo, jakie plany wobec nich mają ich właściciele.

Inwestycje

Azymut

Azymut

Inpro

Gdynia Mały Kack, ul. Strzelców Mapa

34 do 96 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (201) 7 zablokowanych

  • "To jest kwestia kilku dni, maksymalnie tygodnia, może dwóch..." (1)

    Kilka dni to - w moim odczuciu - trzy, cztery. Dwa tygodnie to już czternaście. A może nie dwa tygodnie, tylko miesiąc? Albo, na wszelki wypadek, kwartał? Równie dobrze w 2019 roku można będzie powiedzieć, że zakończenie budowy to kwestia kilku lat, maksymalnie dekady, może dwóch...

    Ps. A co z szumnie zapowiadaną od lat rewitalizacją Chyloni? Tam także jest Gdynia!

    • 13 1

    • O tych kilku (tygo)dniach to często słychać w Mieście Słońca Bulwaru

      Np. przed ostatnimi wyborami samorządowymi jeden taki wyrób szczuropodobny wypowiadał się publicznie, że przerobienie skrzyżowania Podjazd / 10 Lutego / Dworcowa na rondo to "kwestia tygodni". Szczęśliwie nie dodał, ilu tygodni, a przecież wszyscy wiemy, że każdy rok ma ich 52 z hakiem, więc czas do następnych wyborów też można w tygodniach liczyć.

      • 5 2

  • Mieszkam na Wielkim Kacku i czekam z niecierpliwoscia na PKM i przystanki.
    Oby zrobili tez normalne dojscie ul. Nowodworcowa, z chodnikiem i bezpiecznym przejazdem rowerowym.
    Oby nie bylo tylko pod samochody wszystko.

    • 13 1

  • Gdyby tak jeszcze dodać kilka rzeczy: (3)

    - trzeci pas ruchu czyli buspas (po prawej stronie zamiast ddr lub pasa zieleni) na Wielkopolskiej od ul. Olgierda w stronę Karwin PKM!
    - ulicę Strzelców przedłużyć aż do Witomina wzdłuż torów i na Witominie wpiąć ją w ul. II MPS na wysokości działek koło biedronki.
    - po dwa pasy ruchu na ul. Sopockiej przynajmniej do cmentarza na Brodwinie albo 2+1 (dwa pasy pod górę w stronę Karwin)

    • 15 5

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • kadencyjność urzędników (1)

      Masz 100% racji tylko w miedzyczasie zdążyli pozwolić deweloperowi zabudować poczatek sopockiej praktycznie w osi ewentualnie poszerzonej drogi. UM wie lepiej co dla mieszkanca jest dobre. Oni chyba są zbyt wiele kadencji ale takie jest prawo, niestety.

      • 8 1

      • Dokładnie tak jak mówisz!

        Urzędasy przy korycie są za długo i przez to przestają myśleć nawet logicznie!!! A potem jąkają się że: eee, yyy, aaa nie da się bo tego się nie da!

        • 3 0

  • Już 2,5 roku temu pisali, że mają to robić

    W 2018 napiszą pewnie, że to powstanie w 2022

    • 9 0

  • Metamorfoza tylko jednego miejsca na styku trzech dzielnic Gdyni, a co z całą linią??

    do Gdyni Oksywie/Babie Doły i dalej przez Gdynię Zachód ?

    Widać dalej Urząd Marszałkowski się wykpił naszym miastem, okłamał wszystkich i wcale mi nie będzie żal gdy ich odwołają, a województwo podzielą. Trudno za kłamstwa i ustawiczne oszukiwanie Gdynian należy odpowiadać ! Jako miasto powinniśmy wystosować do nowego rządu inicjatywę /petycję o ustanowienie w nowej sytuacji administracyjnej kraju Gdyni jako siedziby SEJMIKU. - Gdynia jest najbardziej obywatelska z Polskich miast, a ostatnio doznała największej dyskryminacji gospodarczej z poz.województwa, a i kraju.

    Wracając do wykonania tego przystanku PKMKarwiny to będzie on miał większe zadnie po przebudowie, ponieważ skrzyżowanie to jest z bardzo ważna linią łączącą Porty Gdyni omijającą Gdańsk. Dodatkowo będzie musiał wybudować, nowy system "niemiecki" pozwalający na mijanki przy większych gabarytach, estakadę nad skrzyżowaniem z dwoma pozostałymi z wyżej ulic. Nie możemy iść na łatwiznę zważywszy, że na ten przystanek zostanie przekierowany także ruch z Sopotu którego sam remont i usprawnienie wyniesie 25 mln. W ramach projektu jak pisze red. powstanie też kładka dla pieszych i rowerów na wysokości jezdni wraz z całkiem nową infrastrukturą techniczną, czyli oświetleniem ulicznym, kanalizacją deszczową, siecią elektroenergetyczną, kanalizacją sanitarną, siecią wodociągową i gazową - przy projektowaniu należy zwrócić uwagę, aby były to urządzenia wysokiej jakości i mało energochłonne, aby eksploatacja nas nie zarżnęła?.

    Drogi, które usprawnimy i połączy w sobie opisywany węzeł/przystanek jest w miejscu najbardziej potrzebnym chyba na całej linii, ponieważ to on zatrzyma ogromną ilość samochodów osobowych i skieruje ich na parking, ważne aby nie był on za mały i spełniał wysokie standardy z drobnymi usługami. To niezwykle trudne zadanie i szkoda, że Zarząd PKM tak długo się krygował, a dziś "przyspieszenie", a chyba znane jest Marszałkowi powiedzenie"co nagle to PO diable". Chciałbym, aby to nie był ostatni przystanek/węzeł w Gdyni, który na drogach dojazdowych do obwodnicy trójmiejskiej są dzisiaj dysfunkcjonalne i to oczywiste, że trzeba go zbudować jak najlepiej osobiście podejrzewam, ze koszt jego wykonania będzie oscylował ok 75 mln.

    A co z innymi choćby wymieniony tu Stadion ? Władze Gdyni liczą na dofinansowanie? Moim zdaniem powinien być podzielony na dwa STADION i HALA - tz. jeden peron jedno miejsce, ponieważ w tych rejonach nie ma tyle miejsca, aby wykonać właściwy przystanek dwu peronowy. Do tego przy każdym z nich także przewidzieć infrastrukturę drogową z zapleczem, bo na dzisiaj gdy go wybudujemy z takimi założeniami jak wskazano tu w artykule będzie to wstecznictwo i tylko XX-wiek?

    Apeluje do władz miasta i liczę na zrozumienie, jeśli nie otrzymacie odpowiedniego dofinansowania z unijnego Programu na właściwe przystanki nie ma co ich rozpoczynać, bo się ośmieszycie i stracicie poważanie wśród mieszkańców. Nie dajmy się dalej mamić, ze jakieś pieniądze mają pojawić dopiero pod koniec realizacji projektu - obiecanki cacanki, a będzie zwałka na PiS. Chyba, że wykonawcy zdecyduje się w części kredytować zadanie z własnej kasy a następnie procesy sądowe ?

    • 7 7

  • ta kładka dla pieszych będzie w powitrzu, czy jednym z pasów ul. strzelców???

    • 3 0

  • estakada rowerowa

    Nad tym wszystkim proponuję wybudować estakadę rowerową za kolejne 20 mln. Dopiero wtedy będzie pięknie.

    • 10 1

  • Mam nadzieję...

    ... że kolejka na szlabanach na Północnej/Puckiej sięgnie garażu Szczurka!

    • 9 1

  • w rzeczywistości tam nie ma tyle miejsca

    szkoda, że nie ma dostępu do planów bo wizualizacja jest mocno przesadzona.

    • 7 1

  • nie będzie przystanku

    i tyle w temacie

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane