• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metropolia planuje 74 inwestycje. Wydamy miliardy na transport

Maciej Naskręt
31 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najdroższa inwestycja na nowej liście przygotowanej przez związek ZIT to Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Najdroższa inwestycja na nowej liście przygotowanej przez związek ZIT to Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej.

Światło dzienne ujrzała lista inwestycji, które mają być realizowane w ramach związku ZIT. W metropolii trójmiejskiej na 74 projekty potrzeba łącznie ponad 12 mld zł. Dofinansowanie z UE przyzna marszałek Pomorza, który ma do rozdania 1 mld zł. W połowie kwietnia dowiemy się, do kogo trafią te pieniądze.



Pobierz listę 74 inwestycji przygotowaną przez związek ZIT w ramach Metropolii Trójmiejskiej. Pobierz listę 74 inwestycji przygotowaną przez związek ZIT w ramach Metropolii Trójmiejskiej.
Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przygotował listę przedsięwzięć zgłoszonych m.in. przez samorządy, szkoły wyższe i przedsiębiorstwa do dofinansowania unijnego na lata 2014-2020. Na liście wymieniono 74 inwestycje. Ich łączną wartość oszacowano na ok. 12,2 mld zł.

To pierwszy krok w stronę przyznania inwestorom dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.

- Lista projektów to na razie spis marzeń. Pracujemy nad rankingiem przedsięwzięć, który wyłoni najbardziej wartościowe z nich. Przy wyborze pod uwagę będzie branych wiele kryteriów, a jednym z nich jest transgraniczny charakter inwestycji w ramach metropolii, muszą one wzmacniać jej integralność - mówi Michał Glaser, dyrektor biura Związku ZIT.

Podpisanie porozumienia ZiT w lutym 2014 r.

Inwestycje najwyżej ocenione w rankingu, który wcześniej zostanie zatwierdzony przez władze związku ZIT, trafią do Marszałka Województwa. To on jest dysponentem pieniędzy unijnych, których ma do podzielenia nieco ponad 1 mld zł. O tym, do których gmin one popłyną, dowiemy się po 17 kwietnia.

Czytaj też: Pojedziemy wygodniej, dzięki 110 mln zł na komunikację w Trójmieście.

Tylko na transport w metropolii potrzeba 8 mld zł

Najdroższym przedsięwzięciem infrastrukturalnym na liście związku ZIT jest Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Jego wartość oszacowano na 2,69 mld zł. Z uwagi na rozległy zakres inwestycji nie wskazano na razie procentowego dofinansowania przedsięwzięcia.

Wizualizacja OPAT.

- Inwestycja obejmuje przede wszystkim kupno tramwajów, autobusów i trolejbusów, ale także budowę kolejnych węzłów przesiadkowych na terenie Trójmiasta - mówi Glaser.

Kolejną wśród drogich inwestycji jest budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Jej realizację wyceniono na 1,6 mld zł. Ponieważ ta kwota znacznie przewyższa możliwości Gdyni, Redy i Rumi, przez tereny których ma przebiegać, samorządy liczą na wsparcie marszałka.

Na pieniądze unijne liczą też kolejarze. Jednym z projektów jest zakup 30 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W projekcie ujęto też modernizację peronów SKM na stacjach Orłowo, Gdynia Stocznia, Grabówek, Leszczynki i Rumia Janowo. Z kolei budowa kolejowej obwodnicy towarowej Pruszcz Gdański - Glincz jest oczkiem w głowie władz Pruszcza Gdańskiego.

Czytaj też: Porozumienie samorządów w sprawie ZIT

Po pieniądze także do ministerstwa, ale później

Związek ZIT w Metropolii Trójmiejskiej powołano do życia 14 lutego 2014 r. To instytucja, której utworzenia wymagało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i to właśnie w jej ramach przedstawiciele władz województwa i związku będą od połowy kwietnia prowadzić negocjacje w sprawie dofinansowania inwestycji w regionie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O tym, jakie przedsięwzięcia zostaną wpisane na ministerialne listy, dowiemy się latem. Pierwsze umowy na dofinansowanie inwestycji mają szansę zostać podpisane zimą.

Opinie (123) 1 zablokowana

  • Słono przyjdzie nam za to zapłacić (10)

    Nic nie ma za darmo. Nawet pieniądze z Unii...

    • 88 20

    • (1)

      Strategia rozwoju infrastruktury przeciwpowodziowej
      i melioracyjnej
      Ochrona Wód Zatoki Gdańskiej = 660 000 000
      Czyli zabetonowanie kolejnych cieków uchodzących do Zatoki?
      Sopockie potoki za ogromne pieniądze zabito pakując je w rurę, pomimo że woda w nich była czystsza od Zatokowej...

      • 17 15

      • ...

        Proponuję się kąpać co wieczór w tej wodzie z potoków.

        • 11 5

    • Ale ile prób wałków w tym jest....

      Platformy E-learningowe, wdrażania inicjatyw społecznych, nurty potrzeb.... stolec warte przedsięwzięcia za grube miliony złotych.

      Potem ktoś prowadzi szkolenie - bach 8 tys zł na msc za 10h pracy tygodniowo, ktoś instaluje oprogramowanie - bach 8 tys zł na msc, ktoś jest rzecznikiem prasowym bach 8 tys zł na msc..... śmiechu warte.

      "Z nurtem potrzeb edukacja gotowa na wyzwania rynku" 10 baniek,....
      "Pomorskie internetowe centrum usług, przemysłu
      czasu wolnego (PICU PICU" - 11mln zł - normalnie pic.

      • 28 3

    • do tego czasu

      będziemy przecież drugim Dubajem.

      • 4 1

    • bajeczki przed wyborcze dlaczego zamiast nowych tramwajów mamy kupione 20 letnie złomy z Niemiec!! (2)

      Dlaczego niekupią za ta kase nowych autobusów na CNG.Dlaczego niekupią nowych składów do SKM!!Wiec na co wydadza te miliardy??A no chodzi oto by jak najwieksza ilosc kolesiów partyjnych i ich kolegów z biznesu sie nachapało !!
      Skoro własnie pdali ze rzad wydał 50 mln na strone internetową dla bezdomnych!!IDla bezdomnych to zapewne najwazniejsze jest :) To co chwile udowadniaja ze rzad potrafi kazda kase zmarnowac i obdzielic kolesiów a lemingom opowiadac ze to dla ich dobra jest!!!

      • 4 11

      • (1)

        Potrzeb jest więcej niż nowe tramwaje i SKMki. Skoro można modernizować stare za cenę wielokrotnie mniejszą niż nowe to nie rozumiem dlaczego tego nie robić? Ludzie myślą, że tylko lotniska i stadiony są oznaką megalomanii.

        • 5 2

        • leming nie taniej tylko drozej kosztem standartu mieszkańców!!

          Oto własnie chodzi by wydac wiecej i wyciągnąć wiecej kasy podatnika modernizując stare trupy wielokrotnie!!

          • 1 7

    • (2)

      Polska rozwijałaby się szybciej gdyby nie było tylu maruderów...wszystko zawsze i wszędzie źle...

      • 10 4

      • Weź sprawdź

        słowo "maruder",lemingu

        • 0 6

      • leming wazeliniarzu Polska nierozwijała by sie wcale gdyby ludzie co niepozwalaja sie kopac

        nie zmuszali POlityków do robienia czego kolwiek za co dostaja kase z podatków.Dzieki takim jak ty wazeliniarzu własnie rozwija sie wolniej!!

        • 0 6

  • Aj waj aj waj, ale się rozejdzie po sakwach! (4)

    • 51 16

    • oj bedzie się działo

      Aj waj

      • 3 5

    • lepiej dopłacać 600mln do stoczni i ich związków jak to za Kaczyńskiego było...

      jassssne

      • 8 2

    • wydamy miliard a wybudujemy za to obiekty o wartości pół miliarda - europejski standard (1)

      • 6 3

      • raczej ruski

        • 1 2

  • w ramach inwestycji w transport proszę o dofinansowanie mi zakupu auta

    • 43 12

  • Wybory.. (2)

    się chyba zbliżają..

    • 51 11

    • Zobaczcie te facjaty na filmie...

      Cwaniak na cwaniaku... Po władzę sięgają ci, którzy najmniej na nią zasługują. Zresztą, chyba nikt nie zasługuje na to, by rządzić innymi...

      • 7 4

    • a to dobre

      Kaszubska Trasa Rowerowa

      regionalny szlak rowerowy.
      Wzmocnienie oferty turystycznej Pojezierza Kaszubskieg
      o poprzez ułatwienie
      podróży multimodalnych z wykorzystaniem roweru i Po
      morskiej Kolei Metropolitalnej

      132 mln

      • 2 0

  • Tylko wydamy i wydamy (7)

    miliard na tunel, miliard na stadion, pół miliarda na ECS a biedna tłuszcza będzie spłacać kredyty zaciągane przez władzę przez kilka pokoleń

    ważne żeby się pokazać, nieważne że na kredyt

    • 83 19

    • Jakoś ciągle nie ma pieniędzy na remont ul. Piecewskiej na Morenie (3)

      a na zbytki są miliardy

      • 16 19

      • maja ci ja teraz remontowac, aby przy okazji remontu rakoczego/budow pkm calosc rozjezdzic ciezkim sprzetem? (2)

        to jest mala ulica, przy ktorej mieszka coraz wiecej wyborcow. Spokojnie zostanie zrobiona

        • 6 0

        • Moga przeciez spokojnie zaczac remont Piecewskiej z dolu od strony kosciola.Tam ciezarowki nie jezdza.

          Na co tu czekac?Ile jeszcze lat?

          • 1 6

        • ???

          Jak radny tam zamieszka to może tak...

          • 2 0

    • tunel jak tunel (2)

      państwo powinno dbać o infrastrukturę. Ale o sport (stadion), kulturę (muzea) już nie. To już aspekty, które powinny być całkowicie finansowane z prywatnych pieniędzy. Nie może być tak, że biedna emerytka, której brakuje na leki składała się na stadion dla kilkuset zainteresowanych itd.

      • 17 17

      • (1)

        a na autostrady i tunele dla samochodziarzy to już może się składać?
        A może ona wolałby pójść do muzeum czy teatru?

        • 17 2

        • Moim zdaniem powinno się zainwestować w kolej.. Tj zbudować ją od nowa by pociągi były w stanie dojechać w 5 godzin do Krakowa.. Samochodu nie mam - Rower/Zkm mi wystarcza w Gdańsku.Poza miastem już gorzej, ale nie tragicznie. Teraz mamy to robione tak: buduje się drogi- więcej samochodów- trzeba poszerzać- jeszcze więcej samochodów i tak w koło. Jak na Jarmark jeździłem to miejsce do parkowania było na Wałowej dopiero. Gdyby tak wszystkich kierowców upakować w jeden autobus to ubyłoby pewnie około 60 samochodów z jezdni.

          • 17 2

  • na początek proponuje w metropolii odmalować pasy na skrzyżowaniach i załatać dziury te powyżej 5 cm głębokie (1)

    • 123 2

    • święte słowa !!

      • 11 1

  • Czy powstanie kolejnych 50 taryf ?

    A może pobijemy światowy rekord w opcjach biletowych ?
    I czemu sensowne taryfy się likwiduje a wprowadza coraz bardziej durne ?
    Gdzie jest bilet tygodniowy chciałbym się zapytać, nie ma go ani na trolejbus ani na SKM. Jak odstawie auto na tydzień do mechanika to mam kupić sobie od razu miesięczny czy może płacić za jednorazowe - nie raz droższe od paliwa do osobówki !? .

    Tylko nie piszcie lemingi że "nikt mi nie karze korzystać" płacę w podatkach za to i będę się spinał ! o !

    • 78 7

  • najsmieszniejsze jest to, ze niektore inwstycje przy zachowaniu uczciwosci mozna byloby zrealizowac duzo taniej (1)

    • 49 10

    • wszystkie

      • 8 1

  • (3)

    nie jesteśmy żadną metropolią !!!!!!!!

    • 33 14

    • To fakt.

      Ale za to opcji taryf biletowych na komunikacje miejska mamy więcej niż New York City z Londynem razem wzięte !!!. A tam mieszka więcej ludzi niż w całej Polsce !!!

      • 12 0

    • ano nie jesteśmy

      nie widzę burmistrzów Pruszcza, Rumi, Redy i Wejherowa ....

      • 4 2

    • no kartuzy na pewno nie są ;)

      • 0 0

  • Plany (1)

    Na tym drugim zdjęciu to oni powinni być uśmiechnięci, dopiero wtedy, jak te ich plany zostaną zrealizowane

    • 14 2

    • W Gdyni się udało

      W Gdańsku nie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane