• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Gdyby wykorzystać wszystkie rezerwy pod budownictwo mieszkaniowe, metropolię gdańską mogłoby zamieszkiwać nawet 2,8 mln osób. Gdyby wykorzystać wszystkie rezerwy pod budownictwo mieszkaniowe, metropolię gdańską mogłoby zamieszkiwać nawet 2,8 mln osób.

Samorządy należące do Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego, który został powołany do życia rok temu, mają przed sobą nie lada wyzwanie planistyczne. Dotychczas wszystkie gminy kreśliły rozwój swoich obszarów praktycznie w oderwaniu od sąsiadów. Teraz ma się to zmienić.



W poniedziałkowej konferencji podsumowującej rok działania Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego wzięła udział ponad setka samorządowców, członków organizacji pozarządowych oraz studentów. Głównym tematem spotkania była próba rozpoczęcia współpracy na poziomie planowania przestrzennego.

Jednym z podstawowych problemów w tym zakresie jest różnorodna, często wzajemnie wykluczająca się między sąsiednimi gminami, zawartość podstawowych dokumentów planistycznych, tj. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Owe plany powstawały często w różnych czasach, więc różnią się tym samym techniką wykonania (od wyłącznie papierowych po najbardziej preferowane - elektroniczne, wektorowe), jak i przede wszystkim aktualnością danych oraz stosowanych niespójnych zapisów w oznaczeniach czy klasyfikacji dróg.

- Gminy wiejskie w swoich dokumentach najchętniej dzielą swoje drogi w zależności od ich zarządców, bo tak jest im wygodniej. W innych gminach, w tym w Trójmieście, podział wynika z klas technicznych. Są też takie gminy, gdzie nie zastosowano żadnego podziału, np. w gminie Wejherowo - wylicza Grzegorz Długosz z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Głównym problemem nie są jednak niejednolite kategorie dróg, ale ich przebieg. Zdarza się, że droga zaplanowana w jednej gminie, nie ma swej kontynuacji w innej - tak jest np. w studiach Szemudu i Żukowa. Natomiast na granicy Gdyni i Kosakowa zaplanowano przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta w ten sposób, że drogi te ze sobą się nie stykają, a mijają. Jeszcze inne rozwiązanie zastosowała gmina Wicko, która w swoim studium ujęła dziesiątki wariantów przebiegu jednej drogi, rezerwując tym samym niepotrzebnie hektary potencjalnych terenów rozwojowych.

Czym GOM powinien zająć się w pierwszej kolejności?

Podobne problemy występują również w przebiegu innej infrastruktury technicznej, takiej jak gazociągi czy linie wysokiego napięcia. Różnice dotyczą nawet określenia granic samych gmin oraz przebiegu zbiorników wód podziemnych, terenów zagrożonych powodzią czy stref ochronnych wody. Niektóre gminy potrafią również zaplanować wielohektarowe korytarze ekologiczne, podczas gdy ich sąsiedzi tylko niewielkie "skrawki" (tak jest na granicy Stegny i Sztutowa).

Nie lada ciekawostką jest także sposób przeznaczenie terenów na zabudowę mieszkaniową. Zasadniczo im dalej od centrum całej aglomeracji, tym więcej gruntów przeznaczanych jest pod taką formę zagospodarowania. Gdyby je wykorzystać w całości, to liczba mieszkańców całej aglomeracji wzrosłaby do 2,8 mln osób, przy obecnym stanie ok. 1,54 mln i prognozach rzędu 1,57 mln w 2035 r.

- To zdecydowane przeszacowanie potrzeb mieszkaniowych. Wprowadzenie możliwości zabudowy na tak znacznych obszarach, przy jednocześnie niewielkiej aktywności inwestycyjnej w niektórych gminach, może doprowadzić do rozproszenia zabudowy - przestrzega Marcin Turzyński z zespołu programowania urbanistycznego BRG.

Tworzenie związku aglomeracyjnego wynika nie tylko z silnej potrzeby unormowania wizji rozwoju Gdańska i jego bliższego lub dalszego sąsiedztwa. To też dostosowanie się do wymagań unijnych, które stawiają na współpracę i silne regiony, a te potrzebują przede wszystkim dobrej koncepcji przyszłego zagospodarowania. - Czeka nas trudne wyzwanie planistyczne, lecz nie w zakresie merytorycznym, a przede wszystkim logistycznym - zwraca uwagę Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za gospodarkę przestrzenną. Jednocześnie dodaje, że czasu wbrew pozorom nie ma dużo, bo kolejne i raczej już ostatnie rozdzielenie funduszy unijnych to perspektywa lat 2014 - 2020.

Obecnie w stowarzyszeniu (taką formę prawną przyjęto) Gdański Obszar Metropolitalny zrzeszone są: 22 gminy, 11 miast oraz 8 powiatów. Przedstawione w poniedziałek analizy planistyczne postanowiono wykonać dla wszystkich gmin okalających Gdańsk, także tych nie będących uczestnikami GOM.

Opinie (113) 1 zablokowana

  • Gdańsk sam sobie przyznaje fundusze państwowe (1)

    a teraz te półgłowy z GOM czeka zrzutka na stadion i ECS.
    dobrze, że Gdynia ma własną politykę.

    • 11 4

    • dokładnie

      dlatego ta menda galaretowata kombinuje
      bo go Tusku wypergoli z bazy
      jak kasy nie natłucze.

      • 0 0

  • Takie projekty powinny robić pracownie zewnętrzne na zasadzie konkursu.

    Urbaniści lokalni będą zawsze zaintersowni robieniem pod kogoś czyli firmy developerskie. Biuro Planowania i Niedorozwoju miasta Gdańsk to najlepszy przylład jak spaskudzić przestrzeń.

    • 5 1

  • Rozwiązać Biuro Planowania Przestrzennego w Gdańsku. (1)

    To klika na smyczy cwaniaczków. Rozpędzić na siedm wiatrów Wydział Architektury z jego dyrektorem na czele. Banda łapówkarzy i układowców.

    • 7 4

    • w Gdańsku nie ma czegoś takiego jak Biuro Planowania Przestrzennego

      więc co chcesz rozwiązywać?

      • 3 0

  • MERTOPOLIA. WIEŚ A NIE METROPOLIA.

    • 8 3

  • Polnische Wirtschaft (6)

    Widać, że Bismarck miał rację - dać Polakom niepodległość i czekać, aż sami się wyniszczą.
    Najgorsze, że jest się członkiem tej nacji i ten burdel jeszcze wielu cieszy, bo jest polski i basta.

    • 15 5

    • Polak to nie gospodrz polak to gdadacz i utracjusz (3)

      Tu sie nic nie oplaca
      Tu sie schladza gospodarke tak ze az zamarzla i ludzie stracili prace i kase
      Tu nawet ludzi jest zadurzo
      Tu sa tylko dyrdymaly wazne a nie gospodarka
      Tu Produkcja to bastionzla i problemow
      Tu Nauki techniczno - matematyczne to smiec
      Tu wszystko jest smiec
      Tu wszyscy sie nie nawidza
      Tu POLAK POLAKOWI KATEM a nie BRATEM
      Tu POLAK nie lubi POLSKI
      Tu POLAK wstydzi sie POLSKI

      • 7 5

      • zmień psychiatrę albo proszki (2)

        I nie pij wódy jak zarzywasz lekarstwa.

        • 2 5

        • Prawda w oczy kole . (1)

          • 5 1

          • taka jest prawda

            Masz racje

            • 3 1

    • (1)

      Masz rację, jakby to nadal były PRUSY, to byłby tutaj porządek i ludziom żyło by się godniej a rodziny nie byłyby ciemiężone. O ile te rodziny istniałyby.

      • 1 2

      • juz niedlugo tu bendom kochane NIEMCY

        • 0 1

  • No proszę co za Niemca spartololi dopiero (1)

    wielki budowniczy Budyń naprawi... ujednolici klasyfikację
    dróg, wszystkie bedą czerwoną kredką

    • 8 1

    • Tylko dróg nie będzie... Np Słowackiego

      zlikwidował, nie pasowała do klasyfikacji??

      • 1 2

  • Opat opat opat czeka 67 lat budujcie go teraz

    Budujcie opat bo opat opat opat czeka 67 lat

    • 6 3

  • Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznel ....

    Czysty PR o wiecej władzy dla prezydenta Adamowicza. Buduje Metropolie a tymczasem nowe dzielnice Gdanska trudno określić inaczej jak chaos urbanistyczny. Lepiej by ten chaos nie wylał się poza Gansk.

    A poza tym wystarczy popatrzeć jak Gdańsk odśnieża ulice zimą. Po prostu dramat.
    Nie eksportujmy chaosu z Gdańska na sąsiednie Samorządy.

    • 10 2

  • ?

    Metropolia z konajacą kolejką SKM? To chyba żart ... ale tu pewnie chodzi o kolejne wydziały, etaty, diety, etc.

    • 9 5

  • Popieram metropolię (1)

    A ja kocham Budynia i Gryzonia i popieram budowanie metropolii, a nawet metropolii bipolarnej o randze najlepiej globalnej.

    • 1 2

    • jak mawiał słyny ukochany prezesa, łączcie się

      towarzysze wszystkich krajów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane