Fakty i opinie

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. fot. galeria Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

pozytywnie, widać, że wyciągnięto wnioski z wcześniej popełnionych błędów 23%
neutralnie, na efekty trzeba poczekać 42%
negatywnie, system znów będzie miał problem, by się utrzymać 35%
zakończona Łącznie głosów: 2170
Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. fot. galeria Trojmiasto.pl
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.
Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. fot. Trojmiasto.pl

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • Rowery jesienią?? (7)

    Już to gdzieś było...

    • 317 5

    • Myśleli 2 lata

      Ja jesienią chowam rower do piwnicy
      Znowu wałek

      • 45 9

    • a kiedy? startuje sie wtedy kiedy popyt bedzie mały (1)

      bedzie czas na eliminowanie błędów.

      • 10 7

      • Błędy już popełniono i system diabli wzięli a ludzie stracili pół miliona złotych zaczyna się start po nowemu w starych koleinach

        • 16 2

    • Ceny powinny być wyższe

      może wtedy rowery będą dostępne.

      • 3 13

    • Oni w ogóle nie myślą

      Może niech dadzą rowery na zimę

      • 12 2

    • Bedzie jeszcze mevo 3, 4, 5, itd jesli nikogo nie wsadza do wiezienia za kradziez.

      • 12 1

    • Mały Jaś na widok karetki na cmentarzu:

      - Mamo, patrz! Reanimacja trupa!
      ...
      Niech sobie reanimują, a przy okazji co niektórzy nakradną. Mam dwa własne rowery i przyczepę.

      • 3 3

  • Czy ktokolwiek odpowiedział za poprzednie mevo? (21)

    Kosztowało to kilkanaście milionów złotych.

    • 339 9

    • Nie dostałem zwrotu pieniędzy do teraz

      • 60 1

    • Socjalizm nie działa. (1)

      • 34 3

      • Trójmiejski układ

        Nowa Prezydent z mocnym wejściem do elyty. Przypomnijcie kto był odpowiedzialny za ten projekt i z wielką pompą przecinał wstęgę, no kto?

        • 1 1

    • nextbike ogłosił upadłość (2)

      • 3 17

      • Nie ogłosił, czytaj artykuł, a potem dopiero pisz (1)

        • 15 1

        • którą spółkę masz na myśli? NB Tricity? Nexbike złożył wniosek później

          • 1 0

    • RIO powinno skontrolować

      • 7 1

    • Taa.. (1)

      Dulska i Kudlaty mają się dobrze!
      Ba, nawet wiemy kto wygra kolejny przetarg..
      Nikt inny jak niemiecki Nextbike!

      • 34 6

      • sam Rogerku chciałeś nextbike'a

        ale potem poszedłeś na noże z Pawłem i teraz gadasz językiem GSP

        • 1 0

    • No, co Ty...firma upadla. Za to powstanie nowa spółka.

      • 9 1

    • Urzedasy które za to odpowiadaja dalej siedza na stanowiskach co lepsze dalej decydują o mevo!

      Oficerowie rowerowi z trójmiasta iiinne oszołomy

      • 28 4

    • lewaczka dulkiewicz powie że to wina rządu (6)

      • 27 6

      • Prawaczka Kaczyński będzie siedzieć za zniszczenia Polski (5)

        • 3 11

        • Ta prawaczka ma tyle wspólnego z prawicą, co kot napłakał.

          • 5 1

        • Nikt nie będzie siedział jak nie będzie siedzeń...

          • 0 0

        • (1)

          A to Polski nie zniszczył Tusek? Wszak to oni powiedzieli że jest ...., .... i kamieni kupa.

          • 4 0

          • Tak, w takim stanie zostawił Polskę Kaczyński w 2007

            Ze strachu przed wykryciem przekrętu na 60 mln wolał skrócenie kadencji.
            W dwa lata tak rozwalili Polskę, że jeszcze w 2016 była w ruinie.

            • 0 5

        • przykład podaj

          bo z perspektywy czasu mam odmienne wrażenie - i dotyczy to wielu inwestycji, które PO blokowało lub miało w d....

          • 3 0

    • zaden urzednik nie zostal pociagniety do odpoiwedzialnosci

      • 5 0

    • Oczywiście!

      Glaser i przyjaciele dostali premie.

      • 2 0

    • Netbike

      I dalej kręcenie lodów z nextbike

      • 0 0

  • czy te stare rowery do czegoś się jeszcze nadają? (8)

    • 173 6

    • Tak

      do przetopienia

      • 39 4

    • (3)

      Jeśli prawdą jest ze baterie były ładowane to wszystko z nimi ok. Ogniwa li-ion lubią być naładowane

      • 15 4

      • jeśli....

        ale skoro trójmiejscy urzędnicy zapewniaja że są ok to nie mam wąptliwości że tak właśnie jest XD

        • 44 1

      • Lubią być max 80% naładowania

        • 13 4

      • aha....

        ...już to widzę jak ładowali ,pewnie urzędnicy(1000 ich w końcu jest )po godzinach pracy utrzymywali sprzęt w należytym stanie z wiarą nadzieją i troską wyglądając nowego inwestora i poświęcając swój czas aby tabor był gotowy od ręki ,ten niebywały heroizm wymaga upamiętnienia i wysokich gratyfikacji ;)
        ..... a na koniec zrobi się protokół zniszczenia

        • 9 2

    • stare rowery nadają się na .... złom

      • 10 6

    • na złom (1)

      Te rowery nadają się na złom, już jak są nowe - prosto z kontenera od chińczyka. Dużo ciężej się na tym jedzie niż na średniej klasie rowerze NIE-wspoomaganym. Przyczyna główna: waga samego roweru.

      • 7 2

      • Czyli też jesteś jednym z tych, którzy nie potrafią na nich jeździć :D

        Korbisz rekreacyjnie - silnik ciągnie, nawet pod Jaśkową nie ma problemu.

        Depczesz jak świr - jedziesz tylko na swoich mięśniach.

        • 1 3

  • co za ściema (3)

    • 166 7

    • Szykuje się druga kompromitacja

      I bardzo dobrze!

      • 18 3

    • Wykluczyć Newbike. Znowu stworzą spółkę córkę i się wypną (1)

      • 19 3

      • Nextbike jak już

        Nie oddali kasy użytkownikom MEVO 1.0

        • 14 1

  • rowery na zime (3)

    kolejny wał.. kto za to placi.. my !!

    • 225 11

    • znów będzie porażka

      • 24 4

    • Wyborcy

      PO

      • 14 7

    • Gdyby mevo miało jeździc za twoje pieniądze,

      to by na szprychy nie starczyło.

      • 1 6

  • A ktoś poniósł konsekwencje za MEVO 01? (10)

    Nie. Taka odpowiedzialnosc gdanskich urzednikow.

    • 236 13

    • Pan Glaser dalej pracuje w OMG-GS (1)

      Włos mu z głowy nie spadł

      • 31 1

      • A ma jakieś?

        • 3 1

    • to grosze były, taki Sasin to dopiero (5)

      szasta naszym groszem

      • 4 17

      • (1)

        Szastał to Komorowski referendum w sprawie JOWów. A karty wyborcze Sasina poszły na zmielenie bo krzyczeliście o "zabójczych kopertach" i zmieniliście kandydata.

        • 7 9

        • A nie dlatego, że Sasin nie miał podstawy prawnej żeby robić cokolwiek?

          • 4 0

      • Ale to nie wina Sasina tylko PO, ktora zmieniła kandydata (2)

        • 2 4

        • Na jakiej podstawie Sasin wydał te pieniądze? (1)

          Każdy z PiS może tak sobie bez żadnego trybu wywalić Sasina w błoto?

          • 3 2

          • Na podstawie planowanych, na konkretną datę wyborów prezydeckich

            Które, ze względu na i**otyczna opozycję musiały zostać przełożone.

            • 1 4

    • bez przesady z tym żądaniem krwii (1)

      Idąc tym tropem, to za niewywiązanie się firmy remontowej z remontu twojego mieszkania, powinieneś stracić mieszkanie...

      • 1 4

      • Ty to jakis pissowiec jesteś?

        Krew ci potrzebna aby uczciwie rozliczyć wałek?

        • 2 1

  • Bać się, czy cieszyć? (1)

    • 76 6

    • śmiać się

      bo znowu jak czytam o założeniach tego systemu to tylko można obstawiać ile czasu pociągną na tej konwencjonalno-elektrycznej mieszance tym bardziej, że sami wiecie w jakim stanie jest flota elektryków z mevo 1.0

      • 15 1

  • Hehe. Mam wrażenie, że to były jakieś szachy..

    • 75 3

  • (4)

    rowery powinny wrócić wiosną, a nie jesienią, wrócą jesienią i co zarobią przed zimą ?

    • 130 7

    • tylko przypomne że nextbike nie oddał ludziom pieniedzy (3)

      • 23 2

      • To nie oni, tylko ich spółka córka za to powinni być wykluczeni (1)

        • 21 0

        • Byli wykluczeni, ale sąd kazał przywrócić, więc...

          • 7 1

      • Czyli ukradli.

        NB to złodzieje.

        • 12 1

  • Oj, będzie kolejny wałek :) (3)

    No ale kto ma zarobić ten zarobi :)

    • 172 8

    • wesołe towarzystwo krewnych i znajomych z tzw obszaru metropolitalnego

      pozew przeciw NB Tricyty które jest w stanie upadłości o ile się nie mylę (czytaj, że w majątek firmy to nawet nie kapitał zakładowy 5000 PLN z jakim spółka wystartowała z Mevo 1.0)
      pozew przeciw Nextbike - bez szans powodzenia, A poza tym spółka jest z Lipska więc niemieckim firmom to możemy najwyżej opchnąc resztę GPEC jakiej Budyń nie zdążył opchnąć a nie ciągać ich po sądach po jakieś odszkodowania. Jak za dużo bedziemy pyskować to jeszcze nas zbesztają jak ten niemiec spod Wejherowa i tak sie skończy

      • 24 4

    • (1)

      Może uczą się od najlepszych- respiratory, maseczki i morze pieniędzy z budżetu do Torunia. Jak widzisz już wałki w mewo 2.0 to zacznij wyjaśniać afery PISu

      • 2 13

      • inni kradną to i ja moge? naprawdę świetna filozofia :(

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.