• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • (4)

    I kto mi teraz odda moje 10,21zl które mi zostały na koncie??

    • 18 6

    • musisz iść do sądu

      • 2 0

    • idz do sądu, wtedy będzie wyrok i bedzie podstawa aby CI oddać.

      • 2 0

    • Ja miałem tylko 9,80zł

      Dobrze wiedzieć, ze ktoś ma gorzej

      • 2 0

    • Mamy też twój pesel

      Więc jesteśmy do przodu, bo mamy dychę i pesel, a ty tylko uprawnione roszczenia. Nie masz co się pluć, zwłaszcza że już zimno. Nie to co tutej na halkidiki

      • 3 0

  • Stop

    Przekrętom!
    ;-)

    • 21 5

  • w/e i tak nie używałem, przynajmniej nie będzie "cyklistów" bez znajomości przepisów drogowych

    • 21 4

  • To jest niepojęte (3)

    Po pierwsze samorządy z pieniędzy podatników finansują czyjeś podróże rowerowe (podobnie autobusowe, kolejowe ...). Argument że tak jest wszędzie nie jest żadnym argumentem !
    Po drugie nie potrafią policzyć pieniędzy - dziecko wie, że na tych parametrach system 100% elektryczny nie ma prawa działać
    Ale najważniejsze jest to, że trójca prezydentów ogłosiła sukces i rozdała nagrody.
    Ciekawe, że auta na minuty, skutery na minuty i hulajnogi na minuty mają się dobrze bez grosza dotacji ze środków publicznych. Kolejny dowód na to że socjalizm jest do bani.

    • 71 13

    • Nie mają się dobrze (1)

      Przynoszą duże straty

      • 4 11

      • Ale to sprawa ich właścicieli - a nie publicznych pieniędzy

        Jak przynoszą takie straty to po co są utrzymywane ? Cud po prostu

        • 22 4

    • swiete słowa. Jest jak piszesz.

      Komuna to patologia

      • 9 1

  • (1)

    no i dobra, niech schowają rowery na zimę. Po co miały rdzewieć.

    • 30 1

    • Nowa tradycja? xD

      • 1 0

  • Tu się żyje! Gdańsk! (4)

    Morze możliwości do wałków. Ciekawe kiedy wyjdzie afera SM Ujescisko i inne wspierane przez przymykanie oczu panny Dulkiewiczówny....

    • 72 10

    • Kacper spadaj do wawy

      • 7 22

    • Dokładnie! Pralnia pieniędzy za zgodą gdańskich władz!!!!!

      • 14 4

    • Jesteś żałosny. (1)

      Co Dulkiewicz ma do interesów prezesika jakiejś spółdzielni?

      • 2 5

      • Nic ona przecież jest od Obrony Westerplatte

        wyłącznie...

        • 4 2

  • Było Mevo, nie ma Mevo...

    Zauważyliście, że ostatnio w co drugim rowerze siadało wspomaganie? Chyba i tak te baterie nie przetrzymały by zimy.

    • 37 0

  • (1)

    Zobaczycie te 22 miliony z tytułu kar umownych tak damo jak wszyscy ci którzy zainwestowali w Amber Gold.

    • 54 1

    • Po to złożyli wniosek o upadłość żeby nic nie oddawać

      • 16 0

  • no i szykuje się dziura w budżetach miast, bo kasę trzeba zwrócić UE (6)

    tak to jest gdy pajacuje się, zamiast spisywać odpowiednie umowy

    • 41 8

    • (4)

      nie trzeba ignorancie

      • 7 2

      • a ty myślisz ze UE dofinansowuje przekręty Polaków... :o) (3)

        • 5 3

        • Zostało to już wytłumaczone wczoraj. (2)

          Poczytaj a dowiesz się, a nie ferment siejesz.

          • 4 3

          • Owszem. Władze miast straciły nasze pieniądze.

            Żadnych dopłat nie trzeba zwracać, ponieważ w nierealną systemie utopiono pieniądze pochodzące z naszych podatków. Masz rację, trzeba być precyzyjnym.

            • 7 1

          • nie wiem co wczoraj i gdzie zostało wytłumaczone

            wiem, ze UE nie finansuje projektów widmo, musza byc rozliczone

            a to nawet nie jest kwestia pomocy publicznej jak w przypadku lotniska w Gdyni, ale konkretnego finansowania z budzetu unijnego

            • 0 0

    • na co zabraknie?

      • 0 0

  • mevo (4)

    Ciekawe ,kara umowna za odstąpienie od umowy a z tekstu wynika że to metropolia zerwała umowę.Zaczeły się szachy prawne.

    • 22 3

    • będzie można (2)

      serial nakręcić

      • 9 0

      • TVN i miasto już skrobią lukratywną umowę na promocję miasta ;)

        • 3 0

      • TVN nakręci za 900 tyś zł ;)

        • 3 0

    • Jaka kara jak Nextbike nie ma majątku

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane