• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła już niestraszna na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia po uruchomieniu ILS kategorii drugiej.
  • Tak wyglądało oświetlenie pasa startowego, gdy na lotnisku funkcjonował ILS kategorii I.

Gdańsk jest trzecim lotniskiem w Polsce z ILS-em kategorii II. Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle. Inwestycja kosztowała w sumie 70 mln zł.



Do tej pory na lotnisku działał ILS (ang. Instrument Landing System) kategorii I. Co oznaczało, że w trudnych warunkach atmosferycznych piloci mogli precyzyjnie podchodzić do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji (Decision Height) do 60 metrów oraz widzialności na drodze startowej (Runway Visual Range) wynoszącej co najmniej 550 metrów.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji te parametry zmienią się odpowiednio do 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk.

Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.
Prace po stronie lotniska polegały na poprawie geometrii pasa oraz zamontowaniu nowego oświetlenia (liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk), natomiast Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiadała za montaż urządzeń (anten) systemu radiowego na kierunku 29 (od strony miasta). Natomiast na kierunku 11 podejścia odbywają się głównie na zainstalowaną kilka lat temu radiolatarnię DVOR.

Port lotniczy w Gdańsku będzie trzecim po Okęciu i Modlinie lotniskiem w Polsce z tak nowoczesnym wyposażeniem.

Trwające przeszło rok prace wymagały momentami zamykania poszczególnych fragmentów pasa startowego. W jeden weekend czerwca lotnisko było nawet zupełnie zamknięte. Chwilowe niedogodności z pewnością opłacą się pasażerom. Wystarczy powiedzieć, że nowy system ograniczy liczbę odwoływanych lotów o 90 proc. W zeszłym roku na ponad 40 tys. operacji
odwołano 385 (niecały 1 proc.), z czego 310 w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi.

- To była najtrudniejsza inwestycja w historii jeśli nie lotniska, to na pewno naszej spółki. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku - Wiele osób mówiło, że nam się nie uda, ale się udało.
Cała inwestycja pochłonęła 70 mln zł, a dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Czytaj także: Zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdynia

Nocne lądowanie na lotnisku z systemem ILS kategorii II

Miejsca

Opinie (238) 9 zablokowanych

  • to dobrze, że juz działa - akurat sezon na mgły

    może mniej osób będzie podróżować z Poznania czy warszawy dłuzej niż leciała samolotem

    • 5 1

  • Wow!

    Airport Gdansk jest super !

    • 13 5

  • kto to wyceniał? 1200 nowych żarówek + kabel za 70mln zł? (3)

    strasznie duże koszta...

    oczywiście potrzebne, ale jednak bardzo duże...

    • 5 17

    • Jest jeszcze trochę nowych anten, od których system ILS bierze swoją nazwę (1)

      Same lampki pomagają pilotom w podjęciu decyzji, a zanim będą widoczne samolot wiele km przed pasem ustawia się we właściwym kierunku i wysokości dzięki sygnałom radiowym, a nie optycznym....

      • 5 0

      • dodaj do tego jeszcze aparaturę, zabezpieczenia i oprogramowanie

        ja wiem że mało kto widział aparaturę nawigacyjną i choćby osprzęt wieży kontrolnej, ale wyobraźnia pomaga sobie uzmysłowić, jak niezawodnie to wszystko musi współgrać, żeby bezpiecznie sprowadzać na ziemię samoloty z ludźmi w trudnych warunkach atmosferycznych.

        • 1 0

    • To nie lampki na choinkę. System ILS to "trochę" więcej niż żarówki i kabel. Do tego dochodzi jeszcze certyfikacja, a to też kosztuje.

      • 2 0

  • Szkoda

    Czasem fajnie było się spóźnić do pracy:(

    • 2 1

  • ILS (1)

    ILS w sprawnej odprawie raczej nie pomoże , czym tu sie ekscytować gdzie na wsiowych europejskich lotniskach wszystko idzie o niebo sprawniej.

    • 1 8

    • ino jo

      mój szwagier ląduje bez trzymanki, przy ognichu

      • 0 0

  • "Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk." (1)

    Czy są w Polsce niższe? Bo jeśli nie należało napisać - Gdańsk ma najlepszy system z Polskich lotnisk.

    • 7 2

    • tak tak

      najlepszy...największy i najbardziej wieśniacki..

      • 0 9

  • Polska w ruinie

    Zaczyna się odbudowa Polski z ruin...no błyskawicznie zaczęli.

    • 11 0

  • W Modlinie???

    Ostatnio spędziłem tam upojna noc właśnie z powodu mgly....

    • 7 2

  • Jestem dumny z gdanskiego lotniska! Dobra robota!

    • 6 1

  • Kiedy wreszcie (2)

    Kiedy wreszcie będzie zlikwidowany nikomu nie potrzebny dodatek do nazwy lotniska, czyli im. L. Wałęsy. Zawsze kiedy odlatuje z tego lotniska to podchodzę pod tą ścianę z tym obrzydliwym nazwiskiem i spluwam.

    • 8 20

    • Dodatek

      Szkoda śliny i nerwów.

      • 1 0

    • Chyba możnaby ten post podciągnąć pod zniesławienie.

      niezależnie od tego jakie mamy odczucia do danej osoby, tego typu żałosne demonstracje więcej mówią o ich autorze niż podmiocie.

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane