• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła już niestraszna na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia po uruchomieniu ILS kategorii drugiej.
  • Tak wyglądało oświetlenie pasa startowego, gdy na lotnisku funkcjonował ILS kategorii I.

Gdańsk jest trzecim lotniskiem w Polsce z ILS-em kategorii II. Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle. Inwestycja kosztowała w sumie 70 mln zł.



Do tej pory na lotnisku działał ILS (ang. Instrument Landing System) kategorii I. Co oznaczało, że w trudnych warunkach atmosferycznych piloci mogli precyzyjnie podchodzić do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji (Decision Height) do 60 metrów oraz widzialności na drodze startowej (Runway Visual Range) wynoszącej co najmniej 550 metrów.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji te parametry zmienią się odpowiednio do 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk.

Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.
Prace po stronie lotniska polegały na poprawie geometrii pasa oraz zamontowaniu nowego oświetlenia (liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk), natomiast Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiadała za montaż urządzeń (anten) systemu radiowego na kierunku 29 (od strony miasta). Natomiast na kierunku 11 podejścia odbywają się głównie na zainstalowaną kilka lat temu radiolatarnię DVOR.

Port lotniczy w Gdańsku będzie trzecim po Okęciu i Modlinie lotniskiem w Polsce z tak nowoczesnym wyposażeniem.

Trwające przeszło rok prace wymagały momentami zamykania poszczególnych fragmentów pasa startowego. W jeden weekend czerwca lotnisko było nawet zupełnie zamknięte. Chwilowe niedogodności z pewnością opłacą się pasażerom. Wystarczy powiedzieć, że nowy system ograniczy liczbę odwoływanych lotów o 90 proc. W zeszłym roku na ponad 40 tys. operacji
odwołano 385 (niecały 1 proc.), z czego 310 w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi.

- To była najtrudniejsza inwestycja w historii jeśli nie lotniska, to na pewno naszej spółki. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku - Wiele osób mówiło, że nam się nie uda, ale się udało.
Cała inwestycja pochłonęła 70 mln zł, a dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Czytaj także: Zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdynia

Nocne lądowanie na lotnisku z systemem ILS kategorii II

Miejsca

Opinie (238) 9 zablokowanych

  • Taras widowiskowy

    brakuje tylko teraz fajnego tarasu np taki co był w starym terminale na 1 pietrze można było pomachać rodzinie przy przylocie odlocie rownież dzieciaki robiły tam wycieczki żeby zobaczyć samoloty a teraz nic.. Pytanie tez kiedyś w hali przylotów była głośna informacja kiedy samolot wyładował ''prosimy o uwagę wyładował samolot z rejs nr 111 '' coś w tym stylu czemu teraz tego nie ma niw trzeba było szukać tablic

    • 7 3

  • Jaka mgła??? przecież nad Rębiechowem nigdy nie było żadnej mgły! (2)

    Ta mgła to była przecież zawsze wraża propaganda władz Gdyni, a wart 70 mln zł ILS2 (2/3 kosztów budowy "nielegalnie konkurencyjnego" portu w Kosakowie) Gdańsk zafundował sobie z naszej i unijnej kieszeni... po prostu dla szpanu!
    Jeśli wierzyć oficjalnym danym Gdańska, 70 mln / 340 dodatkowych operacji rocznie daje 200 tysięcy zł na operację rocznie.
    W najlepszym razie za pół wieku się zwróci.

    • 3 9

    • (1)

      Nie 2/3 kosztów budowy lotniska w Kosakowie tylko 2/3 kosztów budowy nieczynnego hangaru na max 1 mln pasażerów rocznie, więc co ty w ogóle porównujesz? Gdyby chcieć aby Kosakowo osiągnęło standard techniczny Rębiechowa, to dopiero trzeba by potężne pieniądze wyłożyć.
      A co do twoich wyliczeń, to z myśleniem słabo, co? Dasz wiarę, że liczba operacji i obsłużonych pasażerów rokrocznie się zwiększa? Poza tym wyższy standard techniczny wyposażenia lotniska to również wzrost jego atrakcyjności w oczach potencjalnych linii lotniczych, które mogłyby stąd operować, ale to też pewnie ci nie przyszło do głowy.

      • 3 2

      • Urzędnicy z Urzędu Marszałkowskiego i Spółki PL Rębiechowo, które wydały w tak beznadziejny sposób publiczne pieniądze mając wcześniej ekspercką opinie prof. na tę nieuzasadnioną ekonomicznie inwestycję powinny siedzieć długie lata w więzieniu, pozbawienie wszelkich funkcji albo dostać wysokie kary finansowe do spłaty do końca życia.

        • 2 2

  • (2)

    Właśnie siedzę pod gatem i czekam na odlot. ILS cieszy ale usiłuję zrozumieć coś z nadawanych komunikatów. Akustyka jak w "Misiu" lub na dworcu w Pcimiu. Jeszcze niedawno nie bylo tak fatalnie.

    • 11 2

    • DING DONG pasendźe stanislaf paluh plif flof flof senk ju DING DONG

      • 2 2

    • Prawda, to mogliby poprawić.

      • 0 2

  • W gdańsku wyrzycono 70 mln zł. w tym połowę ze środków unijnych (1)

    to co w Gdyni jest normalne i naturalne bez wspomagania. Niestety swojacy muszą zarobić a zapłacą wszyscy za tę niegospodarność nie mówiąc o ile wzrosną koszty eksploatacyjne tego lotniska, a także remonty i przeglądy ?

    Na szczęście Gdynia nie ma takich problemów z naturą natomiast ma z podrzucanymi eXpertami i to z "tytułami naukowymi", ale jak się chce psa uderzyć to i kij się znajdzie. Mam nadzieje, że gdyńskie lotnisko sie obroni, ponieważ jest to najlepiej usytuowane miejsce nie tylko w Polsce, ale i Europie. Ważne, aby już dzisiaj opracowywać symulacje i strategię dla niego, ponieważ jak ruszy nie będzie czasu na dywagacje lecz praca, ogromne efektowne działanie, praca i jeszcze raz praca

    • 1 8

    • Kategoria II niewiele pomoże

      Prawda jest taka, że w Gdańsku jak już pojawi się mgła to ogranicza widzialność nawet do 100 m. Ciekaw jestem jak wtedy skomentuje to zarząd Portu Lotniczego?

      • 0 1

  • No i po co to

    Skoro pasażerowie lotów krajowych muszą wchodzić sobie niemal na barana żeby pomieścić się na klatce schodowej w oczekiwaniu na samolot. Bardzo niebezpieczne rozwiązanie. Uważam że Gdańsk nie potrafi przeprowadzić żadnego sensownego remontu. Te lotnisko jest do d...

    • 1 1

  • wina Budynia

    • 0 1

  • System ILS

    Chyba nie do końca ten system daję radę we mgle skoro wczoraj tj.15 grudnia aż 16 samolotów nie mogło wylądować,jedynie pozostaje przebudować system do trzeciej kategorii.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane