• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dołoży 9 mln zł do przebudowy Podwala

Michał Brancewicz
9 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną będzie kosztowała blisko 16 mln zł. Urzędnicy postanowili dołożyć brakującą kwotę - ponad 9,4 mln zł - i rozstrzygnąć przetarg. Wykonawcą została firma MTM z Gdyni.



Wydawało się, że Podwale Przedmiejskie nigdy nie doczeka się przebudowy. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się już trzy lata temu i jak dotąd w tej sprawie nie wydarzyło się nic.

Co prawda przetarg na przebudowę pięciu skrzyżowań został ogłoszony, ale kwestie finansowe nie pozwoliły go rozstrzygnąć. Okazało się bowiem, że kwotę jaką na ten cel chce przeznaczyć miasto, a jakiej życzy sobie wykonawca, dzieli 17 mln zł (budżet 21 mln wobec oferty 38 mln zł).

Urzędnicy postanowili podzielić inwestycję na etapy i jako pierwsze do realizacji wytypowali skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. I po raz kolejny mocno się zawiedli. Oferty względem budżetu znowu dzieliła przepaść. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała wydać na ten cel 6,6 mln zł, a propozycje wykonawców opiewały na blisko 16 mln (MTM) oraz 17,4 mln zł (Budimex).

Wydawało się, że los inwestycji jest przesądzony. Okazuje się jednak, że DRMG postanowiło wybrać na wykonawcę firmę MTM, która złożyła korzystniejszą cenowo ofertę.

- Dostaliśmy informację z miasta, że udało się wygospodarować środki, więc możemy rozstrzygnąć przetarg i przystąpić do realizacji - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.

Co zmieni przebudowa Podwala Przedmiejskiego



W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również z przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia w kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września.

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego to kolejna inwestycja, która będzie realizowana, mimo że oferty znacznie przekroczyły budżet. Również remont trasy tramwajowej na Stogi ma zostać przeprowadzony, chociaż trzeba do niego dołożyć aż 40 mln zł.

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • PODWALE

    to pod twoja matke a ona to zliże kurka jedna

    • 0 3

  • w jakim celu zwężają jezdnię do dwóch pasów ? (1)

    szersze chodniki ?... przecież tam nikt nie chodzi i to po obu stronach jezdni
    miejsce na ścieżkę rowerową ?...przecież jest, również po jednej i drugiej stronie

    • 1 4

    • nie ma drogi rowerowej po obu stronach, a by się przydała

      Zauważ, że jezdnie się zwęża także po to, by wygospodarować miejsce do parkowania samochodów.

      Zauważ także, że samochód jest najbardziej terenochłonnym sposobem poruszania się po mieście.

      Warto jego dominację zakwestionować.

      • 1 0

  • Do czego dążymy? (1)

    Czy wszystkie ulice w gdańsku dużym mieście mają mieć przejścia w poziomie ulicy? Większe korki to również większe zanieczyszczenie powietrza ! Co na to Zieloni( ale nie UFO ) ?
    Cofamy się do 20go wieku. Ale wtedy już budowano przejścia podziemne, dla bezpieczeństwa !!
    Jeszcze czas na zmianę , są przecież zamiast pochylni windy , ruchome schody.
    Tego typu zmiany stosuje się na ulicach osiedlowych, nie na głównych arteriach miasta.

    • 5 2

    • większe zanieczyszczenie powietrza wynika przede wszystkim z nadmiaru skłonności do korzystania z samochodu

      nawet na krótkie odległości.

      Jak się poprawi warunki ruchu pieszych i rowerzystów, będzie szansa na skuteczną promocję tych środków lokomocji i poprawę jakości życia wszystkim.

      • 2 0

  • Wywalone pieniadze dla indywidualnego pomysłu budynia. Teraz ten człowiek będzie mógł szybko przejechać to skrzyżowanie z (18)

    są tunele - źle, są korki - chyba dobrze skoro można budować pomimo tuneli, przejścia naziemne. Czy nie lepiej zrobić łagodne wejście do tunelu bez schodów? Czy to nie będzie taniej.?

    • 112 86

    • Wiesz jeśli ma być opłacalniej, to zwężyć ulice do 1 pasa w każdą stronę + tramwaj, a resztę zabudować (3)

      tak jak było tu przed wojną.

      Prosty test takich inwestycji: czy cena za metr dzięki inwestycji idzie w górę czy w dół. To jest środek miasta. To nie jest miejsce na eksterytorialne trasy tranzytowe.

      Zbudowano:
      - POG 1,2 mld zł
      - tunel niemalże 1mld zł
      - trasę Sucharskiego

      Ile jeszcze pieniędzy trzeba wydać dla kierowców, aby zgodzili się, że pojadą dookoła, a nie przez sam środek śródmieścia. 100 m od zabytkowej części miasta mamy autostradę. To nie jest normalne.

      • 9 6

      • (2)

        Pragnę zauważyć, że już niedługo w pobliżu zostanie uruchomiona nowa galeria handlowa. Wyobrażasz sobie, że do tego kloca nikt nie będzie dojeżdżał samochodem, zwłaszcza że powstaje tam również potężny garaż? Ulica po jej przebudowie zakorkuje się jeszcze bardziej. Nie zapominaj również, że w tym miejscu powstaną kolejne urzędy (między innymi w byłym TPSiCh, budynku Bursy oraz TME) Powstaną również kolejne mieszkania, w których zamieszkają nowi mieszkańcy. Myślisz że oni dla spełnienia twojej fanaberii zrezygnują z samochodu? Nie licz na to.

        • 6 7

        • Właśnie dlatego ta galeria nigdy nie powinna tam powstać! (1)

          Cieszę się, że się zgadzamy:)

          • 4 1

          • Ale powstaje i nic tego nie zmieni, że za kilka tygodni zakorkuje całe centrum Gdańska. Powstanie nowych urzędów (minimum trzy nowe budynki zajęte przez Urząd Marszałkowski, Urząd Pracy oraz Archiwum) oraz budowa nowych mieszkań w tej okolicy również się do tego przyczyni. Bez względu na czyjeś fanaberie ludzie nie zrezygnują z samochodów. Takie rozwiązanie polegające na zwężeniu dobrze funkcjonującej ulicy i utrudnieniu komunikacji samochodowej tylko jeszcze bardziej zantagonizuje różne grupy użytkowników dróg.

            • 1 3

    • (1)

      a ja ty pisowski dziadu zaglosuje na budynia .....boi tak jest najelepszy

      • 4 3

      • Dla biedaka intelektualnego na pewno

        • 2 1

    • wszystko dla dewelopera. Nie ważne czy jest to dobre rozwiązanie bo ważne jest tylko zdanie dewelopera. (8)

      i wszystko jasne komu to tak na prawdę ma służyć za pieniądze podatnika.

      • 23 25

      • Tak. (3)

        Budyniakom ma tam mieszkanko, a obok deweloperzy budują nowe. Więc wiadomo było, że "miasto" się do tego dołoży.

        • 16 11

        • (2)

          Pissuar sie popisal intelektem ...niech lepiej beda w centrum gdanska zbombardowane ruiny , rudery baraki I chaszcze zeby przypadkiem deweloper nie zarobil a mieszkancy I turysci I dalej niech chodza smierdzacym tunelem

          • 12 15

          • A kto napisał, że deweloperzy nie mają budować?

            Chodzi o to, że deweloperzy dostają co tylko chcą, a naczelnik i jego rodzina, dostają w zamian ogromne zniżki na mieszkania. Było o tym na tym portalu.

            • 7 3

          • Jak ktoś krytykuje budynia to zaraz Pisuar?

            Urzędasy do roboty, a nie wychwalać swojego pana w godzinach pracy.

            • 9 7

      • Mieszkańcom pieszym i rowerzystom (3)

        Do rozbijania sie autem jest obwodnica

        • 21 22

        • to zamieszkaj przy obwodnicy biedaku. Pamiętaj ze wszystkie sklepy tez powinny być tylko przy obwodnicy (1)

          • 4 2

          • A dla ciebie apteka w Kartuzach!

            Jak ciebie glowa rozboli to sobie piesza wycieczke do apteki zafundujesz

            • 3 2

        • Popatrz na wizualizację tego skrzyzowania z Chmielną

          Ułatwienie dla pieszych to przejście w poziomie ale tylko z jednej strony i dojście do przystanków na około. A teraz popatrz ile ułatwień dla samochodów. Po co te lewoskręty?

          • 10 8

    • (1)

      Z obydwu stron tego tunelu jest zjazd dla niepełnosprawnych i rowerzystów. Tam niczego nie trzeba dobudowywać. Chodzę tymi zejściami codziennie. Może mi ktoś wytłumaczy, po co niszczyć coś, co dobrze działa?

      • 11 6

      • No klienci developera chca miec bezposredni wyjazd bez jezdzenia po dziurach.

        • 6 1

    • Pieniądze leżą na ulicy. Wystarczy wymyśleć jej przebudowę!

      i kasa jest, tylko trzeba się po nią pochylić. Tak się robi interesy zamiast pomóc.

      • 48 26

  • a po co przy Chmielnej przejście naziemne ?

    przecież tam nikt nie chodzi i jest przejście podziemne z pochylniami

    • 1 3

  • (3)

    Po raz kolejny oferty złożone w przetargu są o kilkanaście milionów większe niż przewidywany budżet.
    Czy to nie jest dziwne?
    I zawsze w przetargu biorą udział te same firmy budimex, mtm, jakieś mostostale, i vistale itp.
    Przecież te firmy są w zmowie.
    Robią inwestycje i dzielą się nadwyżką po kilka baniek.

    • 9 7

    • i ty możesz złożyć ofertę...

      pokaż co potrafisz (po za pluciem na innych)
      będziesz kilka baniek do przodu

      • 1 0

    • (1)

      DRMG ma grono sprawdzonych wykonawców. Oni wiedzą jak zadowolić inspektorów. Roboty się odbierze, gwarancjami się podetrze, pójdą protokoły robót i dodatkowe pieniądze. Przykład z ostatnich dni: odebrana przez DRMG pływalnia na naszych Stogach. Sypie się w oczach.

      • 2 2

      • mózg ci sie sypie

        durny pisuarze

        • 2 0

  • Wszystko pod deweloperów, kolesi Budynia. (3)

    Czy on coś kiedyś zrobił dla zwykłych obywateli?

    • 13 12

    • Nie. Sam tunelem jeździ. (1)

      A most wantowy zwinął i pod domem trzyma. A obwodnica południowa tak naprawdę nie istnieje. Tylko ludziom tak wkręcił, że istnieje. Można budyniowi sporo zarzucić, ale twierdzić, że nie robi nic dla miasta może twierdzić tylko jełop z mazur, który wczoraj przyjechał do Gdańska.

      • 4 2

      • Jak masz pisać takie "rewelacje" budyniowy urzędasie, to lepiej zamilcz.

        • 0 1

    • Przecież tam mieszka dużo ludzi w okolicy . Z two7m podejściem to nigdzie nie można nic robić bo w każdej dzielnicy jakiś deweloper coś buduje

      • 3 2

  • Tyle kasy w bloto (1)

    Można wydać te pieniądze na budowę nowych dróg na które nie ma forsy. A tak mamy .....przejście dla pieszych chodź jest już jedno w tunelu..marnotrastwo

    • 8 2

    • Nie wiesz o co chodzi ? O kasę...

      Przez lata budyń i jego sfora miała głęboko w d.... te rejony miasta (po drugiej stronie Podwala), ulice się sypały, kamienice niszczały, było tam sporo menelstwa - ogólnie smród. Pamiętam te ulice jak wyglądały kiedyś i ze zdjęć jak wyglądała ta część miasta. Potem dziwnym trafem wiele działek miasto sprzedało cwaniakom, z biegiem czasu tereny przechodziły (przynajmniej oficjalnie) z rąk do rąk, Teraz gdy planowane są nowe osiedla, rewitalizacje, zabudowano (często totalnie bezmyślnie) działki a miasto robi dobrze deweloperom (oczywiście cały czas w tle te same nazwiska - co można sprawdzić....). Pomijam już zabytki które dziwnym trafem ulegają spaleniu co róż lub pomimo ogromnego potencjału cały czas niszczeją (np dawne koszary przy Akademii Muzycznej)

      • 2 1

  • Naprawdę takie robótki ziemne (2)

    kosztują 16 milionów złotych?

    • 9 3

    • zrób taniej skoroś taki mądry

      • 3 1

    • To chyba tyle co pół kilometra autostrady w szczerym polu.

      • 2 2

  • Kiedy drogi i drogi rowerowe do południowych dzielnic??? (4)

    • 36 20

    • Niech pis wam wybuduje. W pakiecie z kościołem (3)

      • 3 2

      • Rozumiem, że rozlane miasto bez infrastruktury - też wina PIS-u (1)

        • 0 2

        • a co ma pis do Gdyni?

          • 0 0

      • Parafia pw Megalomanii Głodzia na Łostowicach wnosi sprzeciw

        Tutaj bardzo pomógł prezydent Paweł.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane