• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto nie zmieniło zdania: wakacje bez tramwaju na al. Havla

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Miasto nie zmieniło zdania - w wakacje tramwaje znikną z al. Havla i będzie tam obowiązywać autobusowa komunikacja zastępcza. Miasto nie zmieniło zdania - w wakacje tramwaje znikną z al. Havla i będzie tam obowiązywać autobusowa komunikacja zastępcza.

Gdańscy urzędnicy odnieśli się do pomysłu Wojciecha Trzcińskiego, inżyniera kolejnictwa, który przed tygodniem przekonywał w artykule na Trojmiasto.pl, że na czas zaplanowanych w wakacje robót na al. HavlaMapka nie trzeba na niej wstrzymywać ruchu tramwajów. Magistrat przeanalizował jego propozycję, ale zdania nie zmienił: w wakacje na al. Havla tramwaje zostaną zastąpione przez autobusy.



Decyzja o wycofaniu w wakacje tramwaju na al. Havla jest:

Przed tygodniem nasz czytelnik Wojciech Trzciński, który zawodowo zajmuje się kolejnictwem, wskazał, że planowane włączenie w al. Havla nowego torowiska budowanego w ciągu Nowej Warszawskiej nie musi oznaczać całkowitego wycofania tramwajów z al. Havla. Według niego możliwe jest tam zastosowanie rozjazdu nakładkowego i takie etapowanie robót, by tramwaje mogły mijać plac budowy po jednym torze.

Po tygodniu analiz miasto oficjalnie odniosło się do jego pomysłu. Poniżej publikujemy w całości stanowisko magistratu, przesłane nam przez Jędrzeja Sieliwończyka z biura prasowego UM.

Urząd: komunikacja zastępcza optymalnym rozwiązaniem



Realizacja inwestycji, przy utrzymaniu w ruchu tramwajów po jednym torze wzdłuż al. Havla, nie jest technicznie możliwa. Przy istniejących uwarunkowaniach technicznych optymalnym rozwiązaniem jest to, które zakłada wprowadzenie komunikacji zastępczej.

Przebudowa skrzyżowania torowego wraz z budową torów na al. Havla zmienia układ torowy w planie, jak i układ wysokościowy torowiska, co oznacza, że nowe torowisko będzie miało inne rzędne i będzie budowane na innej wysokości.

Przebudowywany układ torowy zakłada instalacje w zmienionych lokalizacjach słupów i nowej sieci trakcyjnej. Przebudowa układu torowego nie jest prowadzona w tym samym śladzie, torowisko będzie przesunięte w odniesieniu do obecnego, z nowym układem słupów trakcyjnych. Budowany jest także nowy układ drenażowy w międzytorzu (co przy pomyśle czynnego tramwaju pociągałoby za sobą dodatkowe koszty związane z zabezpieczeniem czynnego toru poprzez np. wbicie ścianek szczelinowych. Co za tym idzie - ryzyko uszkodzenia sieci podziemnych, ryzyko obsypywania czynnego toru, prace pod czynną trakcją, logistyczny dojazd do budowanego toru).

Z zapisów przetargu wynika, że w sytuacji, gdy utrzymanie ruchu tramwajów z przyczyn technicznych nie będzie możliwe, wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia komunikacji zastępczej. Co ważne, koszty związane z zapewnieniem tej usługi ponosi wykonawca. Jest to rozwiązanie bardzo drogie, ponieważ zakłada wysoką częstotliwość kursowania. Gdyby zatem istniała techniczna możliwość prowadzenia prac przy zachowaniu ciągłości kursowania tramwajów, wykonawca z pewnością skorzystałby z takiej opcji, unikając wysokich kosztów autobusowej komunikacji zastępczej.

Ponadto zastosowanie innego niż przyjęte rozwiązania komunikacyjnego stwarzałoby zagrożenie związane z wydłużeniem terminu robót i kosztów z tym związanych. Wszystkim zależy na jak najszybszym wykonaniu elementów torowiska i zakończeniu prac w określonym terminie.

Założony okres zamknięcia torowiska (do końca sierpnia) jest terminem bezpiecznym i zarówno DRMG, jak i wykonawca dołożą wszelkich starań, aby prace zakończyły się wcześniej. Będzie to jednak możliwe wyłącznie przy wariancie zakładającym wykorzystanie komunikacji zastępczej.

Opinie (110) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Lepiej się przemęczyć krócej bez tramwajów, niż dłużej z tramwajami jeżdżącymi nie wiadomo jak.

    • 19 15

  • Zielony Gdaaańsk... Miasto bez samochodu... Takie tam.

    • 18 2

  • Nie da się. Chyba że się da, jak się da

    To odpowiedź każdehk urzędnika. A że żaden deweloper nie daje zlecenia to.... Decyzja jest ostateczna z rygorem wykonalności . Bo tak!

    • 19 6

  • A więc korki murowane plus zanieczyszczenie środowiska.Brawo,słuszną linię ma naszą władza.

    • 12 8

  • Lubie czytac (3)

    Jak urzędnicy w gdansku maja gdzies mieszkańców. A wy się śmiejecie z Gdyni

    • 17 12

    • Dwa miesiace musicie

      Wcześniej wstawać do pracy.

      • 5 0

    • to jak tak lubisz czytać o tych urzędnikach (1)

      to jeszcze poczytaj dlaczego nie da się utrzymać ruchu, masz w artykule tu jasno wytłumaczone, widać że piszesz na polityczne zlecenie albo po prostu jesteś leniem i nie czytasz do końca, lub ewentualnie nie rozumiesz co tam napisano

      • 7 5

      • trzeba wstrzymać ruch, bo ignoranci projektowali i zatwierdzali przedłużenie linii z Chełmu do Łostowic

        Za nieuwzględnienie w tamtym projekcie wpinki w Warszawską (o czym było wiadomo) powinien być prokurator. W efekcie miasto czyli mieszkańcy płacą podwójnie za ten kawałek torowiska. Ale dlaczego tak sięstało to żaden dziennikarz nie zapytał.

        • 4 2

  • pewnie, że nie (2)

    Po co miasto miałoby zmieniać swoją decyzję - jeszcze by się okazało, że sugestie mieszkańców mają sens w przeciwieństwie do koncepcji urzędników i co wtedy?

    • 26 8

    • A czytałeś ze zrozumieniem? (1)

      Jest szczegółowe tłumaczenie dlaczego konieczne jest zamknięcie, decydująca w tym wydaje się znacząca korekta geometrii torowiska, w szczególności zmiana rzędnej, przy zachowaniu ruchu taki proces byłby skrajnie trudny, kosztowny i przede wszystkim dłuższy kilkukrotnie. To że kiedyś sobie jakiś inżynier napisał że niby się da to nie znaczy że się da. Projektu nie znał szczegółowo a tylko mapkę widział, na mapce niby wygląda że się da zachować ruch ale jak się okazuje są też roboty ziemne, które to wykluczają. Teraz zrozumiał? Jak nie to zachowaj swoje politycznie motywowane posty na lepsze okazje. A jak już bardzo chcesz na kogoś pluć to pluj na tych co od razu nie zbudowali Havla razem ze skrzyżowaniem torów tak jak na Emausie dali tory jeszcze przed budową tramwaju na Morenę i nie było rozwałki skrzyżowania.

      • 3 2

      • a to jacyś inni zlecali budowę skrzyżowania przy Emaus?

        przegapiłem zmianę układu rządzącego Gdańskiem?

        • 2 1

  • To będzie masakra (14)

    Już widzę poranne korki. Już teraz jest tam ciężko. No ale dobrze że jeżdżę rowerkiem i mnie to nie dotyczy. Przystane tylko na chwilę z kawką popatrzeć na te smutne miny za fajerą.

    • 32 31

    • kurd.... (1)

      A kiedy mają to robić? Jak ludzie jeżdżą do szkoły i do pracy, czy w wakacje?

      • 8 5

      • mają to zrobić "pod ruchem". czy ktoś wpadł na to, żeby obie jezdnie havla zamknąć dla aut?

        nie? a dlaczego niby? kierowcom zapinającym się na przepustowość to się wydaje absurdalne, ale może niech wyjmą głowę z miejsca przechowywania i popatrzą na świat z czyjejś - pasażerów tramwajów - perspektywy.

        • 7 8

    • (1)

      W wakacje nie będzie korków

      • 6 6

      • oj oj będzie trochę korków bo ukraincy masowo kupują auta... nawet te za 3 tysie.

        • 1 0

    • Akrobata? (3)

      rowerem z kawką? zdolny bajkopisarz z Ciebie uha haha

      • 16 5

      • Jaki problem dać kawkę do bidonu termicznego? (1)

        i popijać w czasie jazdy, albo po prostu sączyć w czasie stania na czerwonym

        • 6 6

        • weź jeszcze obiad, podgrzej przed wyjazdem, zjesz zjeżdżając z górki

          • 15 7

      • Słowo klucz

        "Przystane "

        • 6 3

    • Wyluzuj (1)

      za miesiąc wakacje i na drogach zrobi się pustawo

      • 9 4

      • następny w bajki wierzy...

        • 1 0

    • (1)

      Nie będzie korków ! Będą wakacje , rodzice nie odwożą dzieci do szkół , będzie dobrze . Nie ma co narzekać , nigdy nie ma odpowiedniego terminu .

      • 4 4

      • szkoda tu słów...

        • 1 0

    • ja jadę lekko po 6 i jest git a ty urzędniku pracujący od 8 jedziesz do pracy o 7:45 i chciałbyś wolny przejazd.... zacznijcie tam myśleć

      • 1 0

    • I słusznie, rower to przyszłość transportu osobistego, zdrowo, nie trzeba ubezpieczenia, paliwa, a przez miasto czasem szybciej niż autem.

      • 0 0

  • Uwielbiam posty (16)

    Są korki, źle, jest przebudowa/poszerzenie - żle, nie ma tramwaju - źle, budujemy tory - źle.
    Najlepiej jakby np. z soboty na niedzielę 21/22.05 - o 23:55 - zaczęliby kłaść tory i asfalt na Nowej Warszawskiej a w niedzielę 22.05 o np. 04:00 skończyli - wow - to byłoby super - a może też źle

    • 68 32

    • (2)

      Też źle, chyba że zrobiliby to w absolutnej ciszy

      • 18 3

      • zapomniałem (1)

        masz rację

        • 12 1

        • I bezpyłowo ;-)

          • 6 0

    • Źle, bo jak można hałasować w nocy?

      • 7 0

    • Tak to tylko w Chinach, u nas sie nie da.

      • 5 1

    • Dokladnie

      • 1 0

    • budujemy - ok, natomaist wiele do życzenia pozstawia czas wyłaczenia tramwajów (1)

      pomiędzy 2 miesiące (tyle deklaruje miasto) a 2 dni (tyle podałeś Ty) jest jeszcze sporo miejsca na jakiś realny czas praqc budowlanych ale krótszy niż 2 miesiące (a przez to mniej uciażliwy dla mieszkańców)

      • 2 4

      • Drogi postowiczu

        Co to jest realny czas? Znasz się na budowie dróg? To Ci podpowiem - realny czas jest to czas podczas którego wykonawca jest w stanie to wykonać. Czas ten jest wliczony w kosztorysie inwestycji. Oczywiście w warunkach przetargowych można ten czas skrócić, ale będzie się wiązał z podniesieniem kosztów inwestycji.

        • 6 2

    • jak zawsze dzban czyli wazeliniarz szkodników miejskich pierwszego posta napisał

      to ten co jak mu na łeb sie odlewaja pisze ze to deszcz padał

      • 2 5

    • Tyle że tu nie ma ani budowy nowej drogi, ani poszerzenia, więc korki będą coraz większe (1)

      • 0 6

      • korki znikają jak znika nadmiar samochodów

        bo ludzie się przesiadają do mniej terenchłonnych (przestrzeniożernych) środków transportu

        • 1 1

    • Glupcze uwielbiający posty, nie sztuka coś

      zrobić. Sztuką jest zrobić dobrze i logicznie. Ale ty tego nie zrozumiesz.

      • 2 3

    • Pretensje

      Bo tutaj siedzą same stare dzbany i wieczni malkontenci ! To są tacy którym nic w życiu ,się nie udało to chociaż trochę żółci powylewają na forum !

      • 0 0

    • Tyle, że brak tramwaju utrudni dojazd zupełnie innej części Gdańska i nie będzie docelowo żadnej poprawy dla tych, którzy będą stać w korkach. W sensie my cierpimy po to, żeby inni mieli później lepiej.

      • 0 0

    • Nie dogodzi wszystkim.

      Co by nie zrobić, to i tak nikomu nie dogodzi

      • 0 0

    • No jak to tak...

      ...w nocy hałasować?!

      • 0 0

  • "Po tygodniu analiz" miasto odniosło się... (8)

    myslę, że analiza nie trwała nawet 1 sekundy. Urzędnik wie lepiej i nie będzie jakis intruz go pouczał.

    • 36 8

    • (5)

      urzednik dysponuje dokumentacją projektową, nie wiemy czy pan od kolejnictwa pofatygował się żeby przeanalizowac zakres i sposób przebudowy czy po prostu napisał bo-tak-mu-sie wydawało-że-będzie-lepiej.

      • 5 10

      • Oczywiście że wiemy co pan od kolejnictwa miał w głowie (1)

        Popatrzył na mapkę z artykułu, nie zadał sobie trudu analizy żadnych dokładniejszych projektów ale uznał że musi zaistnieć i napisał co wie. Owszem, z mapki ogólnie wynika, że jest szansa ale tu dziś dowiedzieliśmy się dlaczego takiej szansy nie ma. Jest szczegółowo opisane. Może po prostu pan inżynier miał za ten pomysł płacone przez wiadomą partię ostatnio mocno nakierowaną na niszczenie polskich samorządów? Porządny inżynier wie że z samej ogólnej mapki się wniosków nie wyciąga...

        • 5 6

        • Przecież miasto samo przyznało że się da ale mają zbyt ułomnego wykonawcę i grozi to obsuwami. Niweleta toru zmienia się nieznacznie więc nie jest to problem, nowy drenaż również. Argument o sieci trakcyjnej jest z czapy (to akurat da się zrobić w jeden weekend, byle słupy przygotować wcześniej). Po prostu nikomu się nie chce grzebać w uzgodnieniach i tyle

          • 2 2

      • urzędnik dysponuje dokumentacją projektową (1)

        czy to coś zmienia?
        Przypomnę tylko: remont torowiska na Klinicznej był zaczęty i zostawiony rozgrzebany bo projekt okazał się być zły i trzeba było projektowac na nowo.. itd.
        Tutaj urzędnik nie analizował projektu nigdy - bo gdyby tak było torowisko na Havla by było przygotowane na wpięcie juz w momencie budowy linii do Łostowic Świętokrzyska. Kto bogatemu zabroni kilkuletnie torowisko rozebrać.

        • 4 3

        • urzednik nigdy nie analizuje projektu bo od tego sa wykonawcy który bedą na tym pracowali. I czasem zauważą błąd, czasem nie. Ale nadal są to osoby mające dostęp do dokumentów a nie wróżące z fusów 'bo on ze szwagrem zrobiłby lepiej'. Może tak, moze nie.

          • 2 0

      • Ciekawe, kto dysponował dokumentacją projektową

        kiedy tworzono fragment torowiska, na którym tramwaje haczą lusterkami o słup. To tyle w kwestii dokumentacji.

        • 7 1

    • Przeczytaj ze zrozumieniem (1)

      Wyjaśnienia inwestora są całkowicie racjonalne, przedstawiony pomysł nijak się miał do rzeczywistych planów przebudowy torowiska

      • 4 2

      • No właśnie, przeczytaj ze zrozumieniem. Sami wskazują że się da ale szukają na siłę argumentów żeby tak nie zrobić

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane