• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto o problemie z wiaduktem na Hallera: to wina kierowców, nie infrastruktury

Magdalena Kiljan, Sebastian Zomkowski
6 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Choć pod wiaduktem obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, to wciąż zdarza się wielu kierowców, którzy ignorują ograniczenie i wjeżdżając pod wiadukt uszkadzają sieć trakcyjną. Choć pod wiaduktem obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, to wciąż zdarza się wielu kierowców, którzy ignorują ograniczenie i wjeżdżając pod wiadukt uszkadzają sieć trakcyjną.

Po artykule naszego czytelnika, pana Tomasza, postulującego zmiany pod wiaduktem na Hallera zobacz na mapie Gdańska, gdzie permanentnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej, do jego pomysłów odniósł się odpowiadający za utrzymanie infrastruktury Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Zarząd Transportu Miejskiego, który układa rozkłady jazdy tramwajów. Zdaniem urzędników, kierowcy ciężarówek świadomie wjeżdżają zbyt wysokimi pojazdami pod niski wiadukt, obecnie funkcjonujące zabezpieczenia przed zerwaniem trakcji są wystarczające i nie ma możliwości skierowania części linii na węzeł Kliniczna i ul. Jana z Kolna.



W kwietniu opublikowaliśmy artykuł czytelnika, pana Tomasza, postulującego zmiany na al. Hallera, gdzie niemal każdego miesiąca dochodzi do awarii sieci trakcyjnej i paraliżu komunikacyjnego. Pod niski wiadukt wjeżdżają tam zbyt wysokie samochody ciężarowe, o czym znów mogliśmy się przekonać na początku tygodnia. Według pana Tomasza można tego uniknąć.

Jego zdaniem wystarczą zmiany w obecnie funkcjonującej infrastrukturze, korekta rozkładów jazdy, ostatecznie - kosztowna budowa nowego przejazdu przy przystanku SKM Politechnika. Teraz do jego pomysłów odnieśli się poproszeni przez nas urzędnicy: Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.



GZDiZ: Konstrukcja sieci trakcyjnej jest prawidłowa



Rozwiązanie konstrukcyjne sieci trakcyjnej jest prawidłowe, zgodne z normami i przepisami. Oznakowanie jest pełne, prawidłowe i czytelne. Samo oznakowanie w zakresie wysokości wiaduktu kolejowego nad al. Hallera jest pełne i w sposób niebudzący wątpliwości informuje kierowców o wysokości obiektu. Bez przeszkód i z odpowiednim wyprzedzeniem kierujący pojazdem ciężarowym może wybrać właściwą drogę.

Dodatkowo, oprócz widocznego dla każdego oznakowania tuż przez wiaduktem znajduje się dodatkowy system zabezpieczający w postaci czujników i tablicy. Po wykryciu przez czujniki zbliżającego się do wiaduktu pojazdu, którego wysokość przekracza skrajnię, pojawia się na tablicy dobrze widoczny napis ostrzegawczy. Nie może być on niezauważony przez kierowcę zidentyfikowanego pojazdu.

Zobacz więcej: "Ja się nie zmieszczę?" Nierówna walka kierowców z trójmiejskimi wiaduktami

Można szukać kolejnych rozwiązań informujących kierowców o obowiązującej skrajni. Ale pytanie, gdzie jest granica, w której zaczyna się przerost formy nad treścią. Liczba znaków czy ilość wydanych na dodatkowe oznakowanie czy przebudowy pieniędzy?

Wśród kierowców pojazdów ciężarowych panuje przeświadczenie, że "umiejętny" kierowca przejedzie pod wiaduktem, a potem efektem jest zerwana trakcja, zablokowany pas ruchu, opóźnienia na liniach tramwajowych, konieczność wdrożenia komunikacji zastępczej, a idąc dalej - przedłużona podróż pasażerów komunikacji miejskiej. Wszystko tylko dlatego, że kierowca ciężarówki ignoruje oznakowanie.

Pytanie czy kierowca ciężarówki - profesjonalny i szkolony uczestnik ruchu, nie widzi znaków, a jeśli nie widzi, to czy zbliżając się do wiaduktu nie ma wątpliwości do przejazdu? Czy kara, która obecnie nakładana jest na "umiejętnych" kierowców ciężarówek jest nieadekwatna do zagrożenia, jakie kierowca powoduje? Tak więc zerwania trakcji są skutkiem świadomego niedostosowania się kierowców do istniejącej organizacji ruchu. Rozwiązanie konstrukcyjne sieci trakcyjnej jest prawidłowe.

Wideo archiwalne



Przebicia na stalowej konstrukcji wiaduktu



Możliwość wyizolowania sieci pod wiaduktem tak, aby zachować ruch tramwajowy w ul. Klinicznej (linia nr 8) była rozpatrywana podczas przebudowy infrastruktury tramwajowej w tej lokalizacji w latach 2007-2008.

Izolatory przed wiaduktem nie zostały zbudowane z następujących powodów:
- izolatory muszą być wbudowane na odcinku prostym sieci trakcyjnej, a w tym miejscu sieć zbudowana jest na łuku;
- izolatory muszą być kotwione, a linki od kotwień muszą być prowadzone pod kątem 45 stopni. W przypadku tego skrzyżowania słupy musiałyby być posadowione w jezdni;
- ponadto izolatory nie rozwiązałyby problemu, ponieważ nadal podczas prowadzonych prac zachodziłaby konieczność wyłączenia napięcia także na odcinkach sąsiednich, a w konsekwencji wiązałoby się to ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego w ul. Klinicznej - tak jak ma to miejsce teraz.

W rozpatrywanym przypadku również nie można mieć pewności ochrony trakcji od konstrukcji wiaduktu. Ta jest stalowa, a w związku z tym mogą nastąpić przebicia. Wnioskowane przez czytelnika rozwiązanie jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i normami. Żaden projektant posiadający uprawnienia projektowe (to on bierze odpowiedzialność za rozwiązania projektowe) nie podjąłby się zaprojektowania sieci w taki sposób, aby wyizolować sieć pod przedmiotowym wiaduktem.

W 2017 roku trakcja pod wiaduktem w al. Hallera zerwana była osiem razy. Cztery z nich spowodowane były przez kierowców samochodów ciężarowych (trzech zatrzymanych, jeden nieznany). Wszystkie trzy uszkodzenia sieci spowodowane przez zatrzymanych kierowców zostały uznane i w 100 proc. wypłacone przez ubezpieczyciela. Łączna kwota wyniosła 3,3 tys. zł.

W 2018 roku trakcja pod wiaduktem w al. Hallera zerwana była trzy razy. Dwa z nich spowodowane były przez kierowców samochodów ciężarowych i są w trakcie procedowania od ubezpieczycieli na łączną kwotę 15 tys. zł.

ZTM: Sytuację poprawią podwójne przystanki na al. Zwycięstwa



Skierowanie linii 2 i 3 przez ul. Jana z Kolna to zły pomysł. Pasażerowie straciliby dojazd do UCK, do przystanków "Opera Bałtycka" na którym mogą się przesiąść na inne tramwaje w kierunku Wrzeszcza Górnego. Zresztą, sam autor artykułu wspomina, że ewentualne skierowanie linii 2 i 3 przez Jana z Kolna tak czy tak będzie uzależnione od wykonania wyizolowania dodatkowej sekcji przy wiadukcie, inaczej skierowanie linii 2 i 3 jest pozbawione sensu, ponieważ tramwaje linii 2 i 3 podczas zerwania sieci trakcyjnej i tak nie będą mogły przejechać.

Natomiast w przypadku utworzenia dodatkowej wyizolowanej sekcji na skrzyżowaniu al. Hallera/ul. Kliniczna, to podczas zerwania sieci pod wiaduktem tramwaje linii 2 i 3 swobodnie będą mogły objeżdżać miejsce zdarzenia przez ul. Kliniczną i ul. Jana z Kolna - to się dzieje już dzisiaj, kiedy jest, na przykład, jakaś przerwa w ruchu przy Operze Bałtyckiej.

Co do obaw o przepustowość al. Zwycięstwa nie zgodzę się z autorem opinii. Aktualnie tramwaje w jednym kierunku przejeżdżają średnio co 1,8-1,9 minut (czyli prawie co dwie minuty), natomiast ciąg al. Zwycięstwa jest zaprojektowany do przeniesienia ruchu tramwajów co 1,18 minut w jednym kierunku.

Płynność ruchu usprawniła demontaż sygnalizatorów przy ul. Chodowieckiego i w przyszłości sytuacja będzie jeszcze lepsza, jak zostaną wprowadzone "podwójne" przystanki w ciągu całej al. Zwycięstwa (obecnie taki przystanek funkcjonuje przy Bramie Oliwskiej i w jednym kierunku przy Operze Bałtyckiej).
Magdalena Kiljan, Sebastian Zomkowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (221)

  • metalowa brama przed wiaduktem (1)

    tańszy koszt a cymbałów może obudzić zza fajery.

    • 0 1

    • cymbał

      to cie robił. Pewnie jak skręcasz swoim Tico to bierzesz zamach mistrzu kierownicy. Jak prawdziwe polactwo- nie wiem ale się wypowiem.

      • 0 0

  • Recepta (1)

    W co gapią się operatorzy kosztownego systemu inwigilacyjnego tristar?

    • 5 0

    • w monitor

      i orają youtuba i allegro

      • 0 0

  • czyli klasyczne nie da sie:) (24)

    Adamowicz i Szczurek są mistrzami w używaniu tego zwrotu:)

    • 154 133

    • Jarek z Warszawy też trollu (17)

      • 29 23

      • Politechnika kształci inżynierów (3)

        Może PO zamiast pana Zdzisia po zawodówce ale będącego kolega kolegi zatrudni młodych wykształconych?

        • 12 8

        • teraz zatrudniają tylko misiewiczów (2)

          nie ma miejsca dla p.Zdzisia
          trzeba być wyznawca PiSlamu żeby załapać się na ciepłą posadę

          • 10 3

          • jaki lemingu PISlam, jak to kolebka

            Bolka (niestety nie Lolka), Ryżego Zdrajcy, Olechów i Adam Movitzów

            • 0 0

          • W POlandi Budynia?

            • 2 1

      • głosuję na PO! (9)

        • 14 23

        • Zwracam uwagę na to jak ta ulica wyglada (7)

          Jak w kraju Trzeciego Świata
          Nie wstyd wam cyngle Adama Mowitza za nawierzchnie ?

          • 15 15

          • A co masz do krajów trzeciego świata takiej Szwajcarii na przykład? (1)

            • 1 1

            • No tam to teraz wędzonka kroluje

              • 1 0

          • Jakieś progi łuszcząca się farba na asfalcie (4)

            Koleiny
            Masakra

            • 11 5

            • (3)

              Znam ten wiadukt od lat 70tych ubiegłego wieku. Tam wtedy zaczepiały się głównie ciężarówki-dźwigi.
              Ale żeby dziś śmiesznie tłumaczyć się że kierowcy świadomie wjeżdżają?? Ale jeśli faktycznie to sedno problemu to tym bardziej należy natychmiast skończyć z tą praktyką sado-maso bo dzięki mediom przyjeżdżać zaczną kierowcy z całego kraju aby zażyć tej przyjemności na koszt podatnika!

              • 7 3

              • W latach 70 było 20 cm nizej (2)

                • 5 1

              • Te 20 cm to pewno kierowcy sado-maso usypali.

                • 2 2

              • Każdy remont to kolejna warstwa asfaltu

                Niedługo osobówki będą rwać trakcję

                • 5 6

        • POdobno zrobią wszystko jak pobliską szkole zlikwidują i sprzedadzą teren developerowi

          • 9 8

      • A to ze jest wiadukt to wina PKP wg PO oczywiście (1)

        • 16 10

        • Kali mieć Kali chcieć

          POdziekujemy wam przy urnach
          Bunkrów w centrum nabudowali a z 50 metrami ulicy 20 lat nie możecie sobie POradzic?
          Wstyd

          • 14 15

      • CH d i wiaduktów kupa

        • 8 3

    • a co do gdańska ma szczurek
      i jak widzę nie którzy nie posiadają umiejętności czytania (nie wiem jakim cudem piszą)

      • 0 0

    • specjaliści

      Bo w Polsce każdy Janusz i każda Grażynka zna się lepiej i to w każdej sprawie:
      wiadukty, trakcja tramwajowa, drogi, zwłaszcza oznakowanie (to ich konik) itd...
      Startujcie kochani do pracy w Urzędach ciągle poszukują specjalistów (tylko trzeba mieć odpowiednie wykształcenie i uprawnienia).

      • 1 1

    • Dokaldnie. Ani slowa o tyczce ktora nierozwazni kierowcy ciezarowek mogliby steqcac zamiast uderzac w wiadukt

      • 6 0

    • Jak Płażyński dojdzie do władzy, to zmieni i przepisy i projektantów i się da. Precz z imposybilizmem, nie?!

      A jak się nie da, to będzie wina Adamowicza i Unii Europejskiej.

      • 2 10

    • Przerost formy nad trescia

      Bardzo mi sie podoba uzycie takich sformulowan w kontekscie jakiejkolwiek poprawy infrastruktury. Przeciez mamy wszedzie w Polsce znakomitej jakosc infrastrukture, przyjazna dla kierowcow, umozliwiajaca szybkie i bezpieczne poruszanie sie. Zatem nic tylko powolywac sie na to, ze spelniamy normy i odprawic pomyslodawcow z kwitkiem odprowadzajac ich zdziwionym spojrzeniem typu: co jeszcze wymyslicie.

      • 14 9

    • Artykuł przeczytaj A nie trollujesz

      Wszystko merytorycznie wyjaśnione

      • 29 11

  • Przystanki podwójne hmm (3)

    to teraz jeszcze czekamy aby w instrukcji dla kierowców zniknął zapis o odległości min 150 metrów jazdy za poprzedzającym tramwajem ( lub 300 metrów na spadkach ) i będzie miodzio,bo inaczej tylko ten motorniczy który ma za dużo kasy będzie korzystał z tych przystanków,inni będą jeździć zgodnie z przepisami wewnętrznymi i pieniądze na wydłużenie ich pójdą w błoto:(

    • 0 2

    • Niech nie znoszą zapisu (2)

      Pasażerowie to nie bydło na pastwisku, żeby biegać po przystanku w poszukiwaniu tramwaju.

      • 0 1

      • jak to nie bydło jeżeli dzicz

        kompletna

        • 0 0

      • co? niech zniosą bo chce latać za tramwajem

        • 0 0

  • myslec

    obnizyc poziom jezdni i torowiska.takie wiadukty byly dobre wiek temu.dzisiejsze ciezarowki sa niestety duzo wyzsze,a jezdzic po miescie niestety musza.

    • 0 0

  • Piękna niemiecka solidna robota (22)

    Nawet wiadukty kiedyś robiono ładnie wyglądające.

    • 102 6

    • Wiadukt ładny Tylko niemiaszki naród parszywy i złodziejski. (19)

      • 13 13

      • 870 mld dolarów nam wiszą (9)

        Złodzieje i mordercy

        • 2 4

        • Kalkulację do tek kwoty poproszę plus wycenę ile zażyczą sobie za zwrot tzw. ziem odzyskanych (4)

          • 2 2

          • Nir trzeba było zaczynać. Mierz siły na zamiary a nie teraz skomlesz niemiecki parszywcu.

            • 0 0

          • Limes Sorabicus (2)

            ...masz swoje ziemie odzyskane.

            • 1 0

            • niemcy są strasznie bezczelni

              • 0 0

            • Germanie, a jeszcze wcześniej ludy celtyckie, byli na tych ziemiach wcześniej, tylko zostali wyparci na Zachód przez plemiona Słowiańskie (sami wcześniej napierali na Rzymian). Limes Sorabicus, czyli linia obronna w granicznej marchii, utworzona w celu ochrony Cesarstwa przed atakami Słowian, a właściwie chęci odseparowania się od nich na wzór rzymski od barbarzyńców, została w końcu powołana przez Karola I Wielkiego, który był potomkiem Franków i Longobardów, czyli plemion zachodniogermańskich. Istniała od IX do XIw. aż Sasi podbili Serbołużyczan i powołano Marchię Wschodnią, której zadaniem było odzyskanie ziem, uznawanych za germańskie pod okupacją Słowian (konkretnie Pomorze Zachodnie i tereny obecnej Wielkopolski i ziemi Lubuskiej), czyli do lenna Mieszka I i Chrobrego. Im się udało te ziemie ocalić, potomkowie mieli z tym większe problemy, aż w końcu wraz ze Śląskiem wszystko odpadło na wieki.

              • 2 1

        • (3)

          Poczytaj sobie dane policyjne z tego długiego weekendu, to dowiesz się kto jest złodziejem i mordercą.

          • 2 1

          • czyzby niemiaszki dalej rozrabiały? (2)

            • 0 0

            • Nie tym razem to jakmzwykle ogary polskie (1)

              • 1 1

              • Chciałeś napisać polskie organy ścigania jak zwykle udaremniły niemiaszków swawole

                • 0 0

      • Ruski i Ukraińcy też (8)

        • 6 4

        • (7)

          Zlodziejstwa to nauczyli się od nas.

          • 10 6

          • ilu tu szwabów minusuje heee (2)

            • 3 4

            • ta nacja o ktorej napisales (1)

              to Niemcy,ta trudno to zapamietac patriotyczny polakówu?

              • 1 3

              • niemcy... to nie brzmi dumnie :D

                • 4 1

          • (1)

            Coś ci się pomyliło przyjacielu. Kogo masz na myśli od nas? Rosjan austryjaków może jeszcze inną nacje? To krzywdzące. Pisząć "Zlodziejstwa to nauczyli się od nas" masz niesprawdzone informacje. To niemcy po 1939 calymi wagonami wywozili z calej europy jak swoje.

            • 7 2

            • tego to pewnikiem histerycy

              z IPNu ciebie nauczyli

              • 0 3

          • tak nauczyli się od nas. szczególnie kradzieży dzieł sztuki. od mieszka I do II rp Polacy (1)

            kradli z terenów niemiec dzieła sztuki.

            • 2 4

            • I mordowalismy kobiety i dzieci Niemcom bez wypowiedzenia wojny

              Może ich napadniemy?

              • 4 1

    • Pojedz do Holandii

      W NL są fajnie wystylizowane, modernistyczne konstrukcje i infrastruktura :-)

      • 7 0

    • Fotoradar dać i tyle.

      Janusze byznesu niech dostają czerwone mordy z nerw że ich kierowcy pojadę 5min dłużej inna trasa

      • 30 5

  • Nie można postawić bramki z poprzeczką o odpowiedniej wysokości przed i za wiaduktem?

    • 2 0

  • Może już czas

    Na wymianę wiaduktu. Zmienić konstrukcję, podnieść, poszerzyć ulicę i tp.
    Mamy 21 wiek, ludzie latają na księżyc ( podobno ) wiec w czym problem?

    • 1 1

  • Według tego znaku - zakaz ruchu pojazdów ciężarowych, (5)

    Nawet Seicento z kratką nie ma prawa przejechać, bo w dowodzie rejestracyjnym ma typ samochodu: ciężarowy.

    • 67 41

    • Kyselak, ty cymbale z prawem jazdy z chipsów... :D

      • 1 0

    • Prawo jazdy z chipsów?

      • 31 0

    • Znak dotyczy aut o dmc powyzej 3,5 tony,

      Jak ty zdales egzamin na prawko...

      • 49 2

    • Jak ktoś chciał przycwaniaczyć na VAT

      To teraz niech ponosi konsekwencje

      • 20 14

    • Kratkę to masz chyba w głowie, DMC seicento nie przekracza 3.5t

      • 46 2

  • Ja widziałem tam chłopa po 80-tce

    Ja tam widziałem chłopa po 80-tce który trzepotał się w majtkach. Mówię mu: panie.... A on: a co tam, życie takie h****e, to se chociaż tym umile. Pytam, czemu tu, a nie w domu? On: a bo z domu mnie stara pogoniła jak chciałem wrócić do współżycia. Jak się zacząłem trzepać, to awantura za awantura. Masakra.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane