• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • Dużo lepsza taka droga niż rozbudowa grunwaldzkiej do 10 pasów (10)

    Trzeba odciążać ruch na grunwaldzkiej. A to jest najlepszy możliwy sposób. Przecież nie zrobią tej drogi na plaży czy między falowcami na przymorzu

    • 20 27

    • (6)

      właśnie robią - między falowcami a plażą

      • 10 4

      • Czyli nie między falowcami tylko tak by droga była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców przymorza (5)

        • 6 4

        • Z jednej strony jest już Autobana nazywa się ul. chlopską (4)

          za drugą z drugiej strony dziekujemy, ale nie skorzystamy

          • 9 6

          • dziękuj za siebie a nie za wszystkich. Ja będę korzystać (1)

            • 9 7

            • nie bedziesz korzystac bo niepozwolimy na jej budowę!

              • 0 0

          • (1)

            Chlopska to wg ciebie "autobana"? Współczuję

            • 8 5

            • A nie jest? Czteropasmowa, rozdzielona, bezkolizyjne skrzyżowanie...

              Tylko jakiś szmondak wstawił w to kilka świateł i całość sknocił.
              Winnego trza by "sprawiedliwie osądzić i niezwłocznie obwiesić",
              a Chłopską naprawić dało by się za psi grosz.

              Tylko po co. I kto miał by to zrobić? Takie badziewiaki jak ci co rządzą tym miastem? LOL.

              • 0 0

    • przecież rozbudowa dojazdów z obwodnicy,

      tylko zwiększy obciążenie Grunwaldzkiej i spowoduje, że jeszcze więcej ludzi nie będzie chciało mieszkać w hałasie i smrodzie, więc wyprowadzi się za miasto, więc będzie dojeżdżać jedynym dostępnym na wsi środkiem transportu, tj. samochodem, więć obciążenie korkami się zwiększy - błędne koło!

      • 13 6

    • tak rozbudowa grunwaldzkiej jest lepszym rozwiazaniem niz zniszczenie parku autostrada! (1)

      • 0 0

      • By istotnie zwiększyć przepustowość Grunwaldzkiej/Niepodległości/Zwycięstwa, trzeba by ją zrobić dwupoziomowa na jej całej długości, cały poziom w jednym kierunku (jak w Japonii, albo w Kaliforni).

        a na taka astro-kasiorę nigdy nie będzie w naszym pipidówiu szans

        Nie przy takich badziewiakach u władzy. Nawet "jednego biletu" na komunikację publiczną nie potrafią ugadać. A przecież mogli by to zrobić z dnia na dzień, jedną pieprzoną decyzją o wzajemnym uznawaniu biletów.

        • 0 0

  • szukanie jelenia (5)

    Sopot nalega?? przeciez nam to nie jest potrzebne, to znowu Gdańsk szuka "jelenia " do spółki.Przeciez nikt nie mówi w Sopocie otwarcie ze spółka w budowie hali wychodzi juz bokiem Sopotowi. Po prostu niech Gdańsk buduje sobie a Sopot sobie.Nie wiadomo co się dzieje z planami przebicia się z Sopotu do obwodnicy coś ostatnio ucichło.Zadnych spółek z Gdańskiem.

    • 10 26

    • Zajmij się swoim śledziowem zamiast napuszczać na siebie mieszkańców Gdańska i Sopotu (1)

      PS Jak tam współpraca z Kosakowem w sprawie lotniska widma?

      • 16 1

      • Jesteś głupi jak stado bawołów na prerii.Nie przyklejaj mnie do Gdyni. Mieszkam w Sopocie długo, pewnie twoich rodziców jeszcze nie było na świecie.

        • 1 5

    • Przecież Sopot nie ma dostepu do obwodnicy :P (2)

      spójrz na mapę

      • 4 1

      • Ze nie ma to ja wiem lepiej od ciebie ale były plany zeby za Brodwinem zrobić właśnie dojazd.Wy tacy szkoleni i nie wiecie nic o tym?

        • 2 2

      • Głąbie, czy ja pisałem ze ma?Analfabeto ty nawet czytać nie potrafisz.

        • 0 1

  • Kiedy w Gdańsku doczekamy się remontów dróg zbudowanych przed 2012r. na ełro koko spoko ? (4)

    z tych starszych niż 5 lat to może kilka procent posiada nawierzchnię w dobrym stanie. Dobry gospodarz to nie ten co ciągle nowe kupuje tylko ten co umie też zadbać o stare.

    • 23 11

    • Już od kilku lat remonty ruszyły na większą skalę i z roku na rok jest lepiej (3)

      Nie da się wszystkiego na raz rozkopać bo całe miasto stanie.

      Kilka lat temu cały trakt św wojciecha to była 1 wielka dziura. Teraz 2/3 trasy ma już nową nawierzchnię i co roku robią kolejny odcinek

      • 7 4

      • napisałem przecież, że kilka procent jest ok, poza tym dramat na wielu głównych arteriach (1)

        Zwycięstwa-Grunwaldzka, Legionów-Rzeczypospolitej, Hallera itd.

        • 4 4

        • Przecież napisałem, że od kilku lat robią coraz więcej remontów

          i że nie można wszystkiego na raz rozkopać bo miasto stanie.

          Pewnie, że jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia ale porównaj np to ile robi się w Gdańsku a ile w Gdyni

          • 5 1

      • wazeliniarz urzedasów jakie remonty gdzie skoro na remont czeka sie kilka lat i wiecej

        i te bajeczki wstylu sie nieda albo kasy niema!!

        • 0 0

  • Dlaczego nie buduje się łącznic z obwodnicą w systemie 1+2? (4)

    Jeden pas w kierunku centrum i dwa pasy w kierunku obwodnicy. Wiadomo że kierunek centrum i tak ograniczony jest zawsze na końcu jakimś wąskim gardłem w postaci skrzyżowania więc 2 pasy nic nie dadzą. Za to bardzo pożądane byłyby 2 pasy w kierunku obwodnicy żeby szybko wypchnąć samochody z centrum.

    • 27 7

    • Bo to by totalnie zapchało obwodnice i całe miasto.

      • 4 12

    • (2)

      o takich rozwiązaniach jeszcze gdańscy planiści nie czytali, poza tym 1+2 można "przełączać" w godzinach szczytu w miarę potrzeb albo w kierunku centrum albo odwrotnie

      • 3 4

      • Jak ludzie wyjadą na obwodnice to nie będą czekać 8h by z niej zjechać (1)

        • 3 0

        • złośliwi mówią, że: "po co na zadupiu zamieszkali", ale może PKM-ka coś poprawi, a poważnie - korków się nie uniknie - każda inwestycja tylko je przesuwa w inne miejsce

          • 3 2

  • I git malina! (2)

    A u nas w Gdyni kolejki, infoboxy, filmówki, trajtki na skwerze...

    Gdybym dorwał tego debila-gryzonia w swoje łapy to bym w szambie durnia utopił...

    • 21 10

    • a czego ty chcesz w Gdyni?

      • 2 3

    • zazdroscisz? PO dostaje w d*pe na kazdych wyborach jest w Gdyni na marginesie a ty bys chciał by jak w Budyniolandi było

      nie doczekasz sie !!!I jeszcze jedno ty szambo widac musisz lubic bo sam w chodzisz w du*pe bez wazeliny partyjniakom z PO

      • 0 0

  • a co z dokończeniem Słowackiego?? (2)

    dlaczego nic się nie dzieje w sprawie dokończenia trasy Słowackiego ?? - kończy się na ETC i co dalej ?? Zapomnieli o tym??? prowizorka tak już zostanie ??

    • 32 10

    • Owszem, tak już zostanie, bo zmieniła się koncepcja.

      • 6 2

    • przy Chrobrego będzie nowy Lidl

      • 4 8

  • nn (2)

    czy ten Jan Kosiedowski był kiedykolwiek za granica Polski?

    • 9 7

    • sądząc po poglądach to pewnie w moskwie

      • 2 2

    • Drogowiec

      Najprawdopodobniej nie i dlatego się tak wymądrza bo nie widział dobrych europejskich rozwiązań.

      • 3 2

  • Róbcie nowe inwestycje w postaci linia tramwajowa i droga 1x3 (3)

    Mówię wam, takie drogi to przyszłość!!! Linia tramwajowa, a obok trzy pasowa jezdnia, skrajne w danym kierunku, środkowy bez żadnych wysepek na środku służący jako BUS Pas, lewoskręt, czy pas dla karetek itd. obok tramwaj który w korku wygra i wtedy kierowcy zaczną się przesiadać na tramwaj. W takiej postaci proponuję zrobić Nową Małomiejską - Chmielną oraz w ten sam styl przebudować Trakt, tak tak, na Trakt św. Wojciecha musi wrócić tramwaj! Wtedy całe Śródmieście odkorkujemy. Do Nowego Portu Obdwodnica-Sucharskiego-Tunelem, do Wrzeszcz al. Havla-Rakoczego do Niedźwiednika, a Centrum się na zluzuje!!!

    • 17 7

    • (2)

      odkrorkować centrum można tylko w jeden sposób - ograniczyć wjazd samochodów

      • 8 5

      • Gdyby chodziło 3 mln albo większe miasto to pewnie miałbyś racje (1)

        Gdańsk to nie Londyn i nie potrzebuje zakazu wjazdu samochodów do centrum

        • 8 7

        • Oslo jest porównywalne - tam już dawno wprowadzono odpowiednie rozwiązania np. opłaty za wjazd do centrum

          • 6 5

  • Przypomnijmy sobie założenia budowy Nowej Słowackiego. (8)

    Miała to być rama komunikacyjna, łącząca dwa przejścia graniczne, tj. port morski z portem lotniczym. Dzięki temu uzyskała status drogi krajowej. Dodatkowo miała ułatwiać dostęp do portu morskiego dzięki przecięciu z obwodnicą zachodnią. Brakuje tylko kawałka od ETC na Zaspie do skrzyżowania Drogi Zielonej z Hallera. Miała to być alternatywa dla rycia pod Pachołkiem i budowania autostrady w pasie nadmorskim.

    • 43 10

    • (1)

      Lidl na Chrobrego jest strategicznie ważniejszy, a bez ciągłego rycia nie ma dodatkowych dochodów dla decydentów

      • 12 4

      • ale Lidl na chrobrego powstaje obok pasa pod drogę

        • 4 0

    • Droga zielona jest tam planowana od lat 70tych a Słowackiego nigdy nie miała być budowana zamiast niej (1)

      tylko jako jej uzupełnienie

      • 7 7

      • I co z tego że od lat 70-tych? Wczesny Gierek to jakaś wyrocznia?

        Chętnie zobaczyłbym zestawienie kosztów dla połączenia JPII via Chrobrego ze skrzyżowaniem Zielonej Drogi i Hallera. Czy też wyszłyby miliardy?

        • 8 4

    • koncepcja "połączenia lotniska z portem" to slogan śmierdzący budyniem, (2)

      po co takie połączenie? żeby wozić drogą statki na lotnisko, czy samoloty do portu? pasażerów z lotniska na kontenerowce czy kontenery z portu na lotnisko pasażerskie? od początku chodziło tylko o beton, asfalt i świętą przepustowość

      • 10 6

      • Nie, chodziło o uzasadnienie dla dotacji europejskiej (odpowiednia ranga). (1)

        • 10 1

        • jak walną autostradę, to podciągną pod zamknięcie Via Hanseatica

          • 2 1

    • Sopotowi taka droga nie jest potrzebna

      Adamowicz jest bardziej prezydentem Sopotu niż Gdańska, tam kupuje sobie mieszkania
      Odcięcie Gdańska od plaży zwiększy atrakcyjność Sopotu

      • 5 3

  • Jakieś wybory idą?

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane