• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • chyba was pogrzało z tym tunelem (4)

    będzie on kosztować z MILIARD złotych - chyba nie rozumiecie ile to jest.

    to jest TYSIĄC MILIONÓW.

    budowa tramwaju na morenę ma kosztować trochę ponad 100 milionów.

    czyli zostaje jeszcze 900 MILIONÓW złotych do wykorzystania.

    czyli że za jeden tunel można by wybudować 10 nowych tras tramwajowych.

    tak jest, budowa tunelu to rzeczywiście cudny pomysł. ;/

    • 22 13

    • Sama afera SKOK to 3 miliardy ;) (1)

      Trasa jest droga ale teraz jest jedyna okazja by dostać do niej duże dofinansowanie z UE.

      Jak skończy się kasa z UE ciężko będzie inwestować w tak duże projekty dlatego trzeba korzystać póki można

      • 4 7

      • A widziałeś kiedyś pożar w tunelu? Ja widziałem, w kolejowym. Nieprzyjemny widok. Widziałem też wypadek w tunelu Wisłostrady. Zero dojazdu karetki.

        Spacerową trzeba zdublować ulicami REJA i ewentualnie
        jak nie wystarczy to jeszcze KOŚCIERSKĄ

        Tymczasem te buce tego nie rozważaja, bo im 'ramka' ciutek wyłazi poza granice ich waadzy i trza by negocjować z Sopotem. Porażająca niekompetencja polityczna. Toż Unia wspiera kooperacje gmin. Wspólna inwestycja gdańsko-sopocka ma większe szanse na wyłudzenie EU kasy. A droga powierzchniowa była by TAŃSZA, BEZPIECZNIEJSZA, SZYBSZA i nie wymagała by zamknięcia Spacerowej na czas jej budowy. I nie ograniczała by wysokości.

        I było by którędy spieprzać jak by wchodzili Ruskie.

        • 8 5

    • dodajmy że już zadłużenie miasta osiąga dopuszczalne limity,

      mimo upychania długów miasta po spółkach miejskich

      • 5 2

    • 85% dofinansowania z Unii

      • 0 0

  • W parku Reagana jest pas ziemi chronionej przez znajdujace sie tam ujecia wody głebinowej (3)

    A ta droga właśnie wchodzi w ten teren !!Dla przypomnienia było mnóstwo pomysłów co tam w parku jeszcze wybudować ale za każdym razem urzędasy nie pozwalały ze wgledu na ujęcia wody.Ale teraz gdy chodzi o drogę zielona już niema to znaczenia i chcą łamać prawo które do tej pory tak strzegli!!

    • 20 7

    • przecie podobno mają uznać że to niezdatna woda do niczego (1)

      • 2 3

      • czyli nas cały czas truli ,bo mówili ze to najlepsza woda w miescie ateraz by budowac droge to juz bezwartosciowa:)

        • 3 3

    • Rzadzi kasa z unii a nie rozum.

      • 3 2

  • droga zielona to pocżatek słyszałem ze sa plany by na deptaku wprowadzic sygnalizacje świetlna

    bo na drodze rowerowej ma byc droga w przyszłości byc droga awaryjna która odciąży grunwaldzką :)Wiadomo ze liczba aut będzie się zwiększać a jak widać z doświadczenia nasze władze miasta maja bardzo bujna twórczość w planowani drogi i rozładowaniu korków!!

    • 4 4

  • (3)

    Przeciwnikami budowy Drogi Zielonej są głównie emeryci na zasłużonych emeryturach. Nigdzie im się nie spieszy, dzieci się usamodzielniły, często wyjechały na wyspy, a chcieliby zlikwidować arterie komunikacyjne , założyć Ogrody Semiramidy i zapewnić dogodny dostęp do plaży i do parku. Niestety, aby przyciągnąć inwestorów i tworzyć nowe miejsca pracy musi być zapewniona bardzo dobra komunikacja i trasy dojazdowe w Trójmieście i wokół aglomeracji. W budowie Zielonej Drogi należy przewidzieć przejścia podziemne pod trasą zapewniające dogodne dojście dla pieszych, wózków dziecięcych i rowerzystów do parku i do plaży.

    • 10 27

    • To taka twoja prowokacja?

      Smiac sie mam czy płakac

      • 10 5

    • Park Reagana zdobył tutuł najładnieszego parku w Polsce gwarantuje ze po wybudowaniu drogi zielonej niema szans ponownie na

      Jak to było na spotkaniu komitetu sekretarza PZPR droga jest potrzebna to park można przesunąć gdzie indziej :)

      • 5 3

    • albo lepiej

      Wpuscić trase trochę w ziemie i zabudować od góry. Wtedy drogi w ogóle nie było by widać a przejscie dla pieszych z osiedla do parku szerokie i wygodne.

      • 0 0

  • A OPAT w Gdyni jak nie było tak dalej nie ma

    • 7 0

  • Paranoja

    Tunele to się buduje pod prawdziwymi górami a nie pod "góreczką" a w cenie jak pod Mont Blanc. Jesteśmy niezwykle bogaci i nie mamy już na co wydawać pieniędzy. Sodówa odbiła decydentom. Chyba myślą że każdy ma po pięć mieszkań a śniadanie jada w Hiltonie.

    • 15 6

  • Ta mapka to jawna manipulacja dziennikarska sugerująca że droga biegnie przez park (1)

    Dlaczego nie wstawiliście też tej mapki z poprzedniego artykułu

    • 6 5

    • leming tak droga idzie przez park a mapka jest z urzedu miasta oficjalna!

      • 6 5

  • I to jak najszybciej !!!!! (1)

    • 6 6

    • niedoczekasz sie nielicz na to bo i tak zablokujemy

      • 5 3

  • Droga Zielona OK! (2)

    tylko bez tunelu pod Pachołkiem - to już niegospodarność. Nie trzeba kopać

    • 12 7

    • Twoim tunelem juz dawno mózg wyciekł

      • 2 6

    • Widzę, że wielu ludzi w Trójmieście ma wyraźne objawy nowej odmiany klaustrofobii tzw. tunelofobię. Muszę ich zmartwić, na razie brak fachowców w tej specjalności. Będą zmuszeni jeździć dotychczasowymi zatłoczonymi trasami.

      • 0 1

  • Mój pomysł (3)

    Najlepiej schować drogę pod ziemią w okolicach parku i terenów nadmorskich. To byłoby najlepsze rozwiązanie.

    A tak swoją drogą myślę, że ten temat to tylko zasłona dymna (odwrócenie uwagi) przed AFERĄ pana P.A.
    Dużo się ostatnio pisze o inwestycjach i co będzie.

    • 10 6

    • Wybory sie zblizaja. Artykulow bedzie coraz wiecej.

      • 1 1

    • W Gdańsku od lat się dużo pisze o inwestycjach bo jest ich bardzo dużo

      To nie Gdynia

      • 2 1

    • taki projekt powstał ale go odrzucili bo zbyt mało niszczy srodowisko .zamało spalin brak ekranów ograniczajcych hałas,oraz nie niszczy krajobrazu parku no i mieszkańcy nie poczują zmian :) przez to niebedzie tej drogi widac a ta 4 pasmowa z ekarnami ma byc widoczna z satelity jak mór chiński nawet jak bedzie zachmurzenie to przynajmniej ta chmura ołowianego dymu spalin bedzie widoczna:)

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane