• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • jest jeszcze czwarte wyjście (7)

    2/3 chodnika przeznaczyć na na drogę rowerową, a resztę na chodnik, lub na chodniku oddzielić 1/3 na drugi pas drogi rowerowej. Chodnik w tym miejscu jest rzeczywiście za szeroki bo ruch pieszych niewielki, a ścieżka rowerowa dużo za wąska. Pomyłką było robić tak wąska ścieżkę rowerową, ale odwrócenie tego to też nie jest dobre wyjście.

    • 3 12

    • (2)

      Sciezki to sa w lesie. Rowerowe to sa drogi

      • 5 5

      • Tylko w gdańsku nie ma tras o parametrach "dróg rowerowych"

        • 6 3

      • nie bądź taki zasadniczy, bo ci żyłka pęknie lub popuścisz w gacie

        • 3 5

    • Ruch pieszy (3)

      na Hallera jest dużo większy niz rowerowy. I trawa cały rok, a nie rowerowe trzy miesiące.
      Kluczowa sprawa na tej trasie, to przedłużyć ścieżkę rowerową pomiędzy Gdańską a plażą. NIe zrobiono tego od dwudziestu lat!

      • 9 5

      • Przedłużyć (1)

        oczywiście po prawej stronie drzew. Po co wciskanie ścieżki rowerowej na aleję? Żeby aktywisty sobie elegancko mogły jeździć aleją?

        • 2 3

        • drogi dla rowerów są tworzone dla mieszkańców, a nie dla aktywistów

          aktywiści udający rzeczników interesów pieszych mogliby przeprowadzić badania: ruch rowerowy wzdłuż Hallera jest bardziej intensywny niż ruch pieszych.

          • 2 1

      • bzdura. jezdze tam codziennie i pieszych na tym odcinku praktycznie nie ma. rowerzystow jest tam znacznie wiecej niz pieszy

        • 3 1

  • To straszne...

    • 1 3

  • Oby to koniec (1)

    tego d**ilnego pomysłu.
    Miliony wywalane dla zabawy aroganckiego marginesu

    • 6 11

    • do kogo pijesz?

      arogancja i ignorancja to domena osób uzależnionych mentalnie od samochodu. Oni też, całe szczęście, należą do marginesu. 70% osób korzystających z rowerów ma prawo jazdy i dysponuje samochodem w swoim gospodarstwie domowym.

      • 3 3

  • Nie popieram (2)

    Chodnik od lat jest w tym miejscu jak dla kogoś ścieżka rowerowa jest zbyt wąska to zapraszam na jezdnię. Przecież rowerzystów uważa się za uczestników ruchu drogowego.

    • 16 13

    • kapitanie emo popracuj nad zmianą przepisów prawa o ruchu drogowym (1)

      w Polsce po zbudowaniu drogi dla rowerów (nawet kosztem chodnika) likwiduje się prawo rowerzystów z doświadczeniem szosowym do jazdy po jezdni ulicy biegnącej obok.

      • 7 1

      • Polska to chory kraj, a w zarządach dróg pracuje jakaś patologia.
        Samo podciąganie rozporządzeniem obowiązku korzystania z dróg dla pieszych przez rowerzystów jest absurdem.

        • 0 3

  • Rowerzystom przypominam, że jadąc jezdnią waszym zafajdanym obowiązkiem jest ustąpić pieszemu na pasach. (10)

    A nie, że pieszy jest w połowie przejścia, a wy sobie śmigacie mu przed nosem i jeszcze macie pretensje!

    • 27 9

    • (2)

      Dokladnie tak samo jak kierowcy samochodow

      • 10 5

      • Mówimy o rowerzystach. (1)

        • 3 5

        • i o kierowcach zabijających setki ludzi rocznie na pasach.

          • 6 3

    • napisał po czym sam przejechał pieszemu samochodem po palcach (3)

      niech kierowcy zaczną od siebie najpierw.

      • 11 3

      • Przecież to pieszy pisał. (2)

        • 2 3

        • bywają piesi uzależnieni mentalnie od samochodów (1)

          niektórzy kierowcy udają rzeczników interesów pieszych na tym portalu i piszą dyrdymały na temat prędkości rozwijanej przez rowerzystów w czasie jazdy drogami dla rowerów lub w strefach pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerów. Bywają rowerzyści nie tolerujący sporadycznego ruchu pieszych na drogach dla rowerów. Warto promować wzajemny szacunek różnych uczestników ruchu wobec siebie.

          • 3 0

          • dfokladnie tak wiekszosc tutaj udaje pieszych a gdnije w autach i zatruwa wszystkich spalinami

            • 1 1

    • obowiązek jedzie jezdnią?

      i zanim postawisz minus zastanów się.

      • 0 5

    • Może przypomnij też pieszym

      Przed wejściem na pasy należy się rozejrzeć czy nie włazi się pod koła np roweru.
      Dzisiaj gdy jechałem rowerem 3 osoby weszły na ddr nie patrząc co się dzieje wokół nich.
      Przewidziałem to i nie było problemu ale kiedyś może być.

      • 3 1

    • Wszędzie są czarne owce i tego raczej nie zmienimy.

      Rowerzyści łamią przepisy.
      Piesi łamią przepisy.
      Kierowcy łamią przepisy.

      • 1 0

  • nic nowego (2)

    w najprostszych sprawach polacy nie umia sie dogadac. Jak zawsze, jak zwykle

    • 10 3

    • (1)

      Nie Polacy, lecz urzędnicy mącący w imię nie wiadomo czego.

      • 3 2

      • Zgoda. Różnimy się. To nie znaczy, że się nie potrafimy porozumieć.

        Porozumienie jest bardziej prawdopodobne po wyjściu z samochodu i spotkanie połączone kontaktem wzrokowym. Kontakt wzrokowy z kierującymi samochodami jest dość trudny, ale też możliwy.

        • 1 0

  • (3)

    Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy

    zapłata za cos kompletnie nieuzytecznego

    • 12 3

    • to tak jak z wieżowcami na Srebrnej (1)

      tylko że miasto płaci za wykonaną robotę, a Kaczor zapłacić nie chce

      • 3 3

      • ale to powinien zapłacić ten co zlecił osobiście a nie my wszyscy z podatków

        • 0 0

    • Ale wykonał zamówioną pracę

      tobie też nie płacą klienci jak sie rozmyślą?

      • 5 0

  • Może jeżdżę autem po Hallera w dziwnych godzinach (5)

    ale tam nie ma wielkiego ruchu na jezdni. Po co więc po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku, oddzielone pasem zieleni od ruchu przeciwnego? Może by tak zwęzić to do jednego pasa i wyznaczyć ddr lub pasy rowerowe w jezdni? Uspokoił by się ruch samochodowy, to i dla rowerzystów byłoby lepiej.

    • 15 12

    • (2)

      Poczekaj az skoncza te betonowe osiedla. Wszystko sie zakorkuje

      • 6 4

      • (1)

        Tym bardziej trzeba działać szybko. Żeby nowi mieszkańcy wiedzieli na co się piszą.

        • 4 1

        • Dokladnie niech jeżdżą rowerami i komunikacją

          • 4 1

    • To tylko kwestia czasu jak te RODosy na Hallera

      pójdą pod zabudowę apartamentową. I słusznie. Tramwaj jest, dwupasmowka jest - miasto musi rosnąć w siłę.

      • 4 1

    • Z pewnością jeździsz autem

      Gdybyś tam jeździł samochodem to byś wiedział że jeden pas momentalnie zakorkuje skrzyżowanie z Mickiewicza. Zwężenie można by tylko zrobić od Kościuszki w stronę morza ale ten odcinek ddr jest najmniej problemowy.

      • 0 0

  • To klops (1)

    Zatem chodnik nie zostanie wyremontowany i nadal bedzie krzywy i dziurawy jak ser swajcarski. Dzieki mieszkancy

    • 20 3

    • Może właśnie teraz

      wreszcie wyremontują chodnik. Te dziurawe asfalty maja po 40 lat

      • 2 3

  • Najpierw deweloper później droga a mieszkańcy na Szadółki pod kompostownie

    taka jest wola śp Prezydenta , i więcej betonu lać na miasto niech nam rośnie betonpolia

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane