• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Międzytorze w Gdyni nadal czeka na plan miejscowy

Patryk Szczerba
24 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • O wysokościowcach na Międzytorzu na razie można zapomnieć, bo miasto daje zielone światło dla budynków o wysokości do 55 metrów.

Dokument przygotowywany przez planistów powinien być gotowy w tym roku, ale radni uchwalą go prawdopodobnie nie wcześniej niż wiosną. Sama zabudowa Międzytorza prawdopodobnie ruszy najwcześniej na przełomie 2017 i 2018 roku. Bez wpływu na inwestycję ma pozostać zawieszenie przez PKP przygotowywanych wcześniej projektów deweloperskich.



Czy wysokość budynków na Międzytorzu - 55 metrów - jest odpowiednia?

Niebawem miną dwa lata, od kiedy PKP wybrała Semeko jako partnera inwestycji na Międzytorzu. Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu najbliższych lat stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni - z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu to 722 mln euro.

Prace przyspieszyły, ale problemów nie brakowało

Liczby mogą robić wrażenie, ale na razie całość pozostaje w sferze projektów i zamierzeń. Pierwszą przeszkodą jest brak uchwalonego planu miejscowego. Prace nad dokumentem określającym przyszłość terenów przy Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od 2012 roku. Przyspieszyły dopiero po wyjaśnieniu, kto na Międzytorzu ma zainwestować, tyle że pojawiły się kolejne trudności.

W lutym pisaliśmy o dyskusji dotyczącej planowanych budynków, prowadzonej pomiędzy inwestorami a miastem. Głównym punktem rozbieżności miała być wysokość budynków. Koncepcja miasta zakładała od początku kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli domów 5-, 6-kondygnacyjnych, natomiast Semeko wraz z PKP optowali za dopuszczeniem wieżowców nawet o wysokości 100-metrowej.

Ostatecznie zwyciężyła wizja miejskich planistów. Plan będzie dopuszczał budynki o wysokości do 55 metrów przy założeniu, że zostaną wycofane od ul. Jana z Kolna i historycznej zabudowy. Każdy inny pomysł będzie oznaczał ponowną procedurę opracowania nowego dokumentu oraz dodatkowo konkurs architektoniczny.

Obiekty, które powstaną na Międzytorzu, będą wielofunkcyjne. Z informacji docierających od urzędników wynika, że w parterach powstaną lokale usługowe, a wyżej mieszkania. Sąsiedztwo dworca PKP Gdynia Główna przewidziano na usługi.

Wyłożenie planu w grudniu

Wyłożenie projektu planu ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni, choć na razie próżno szukać konkretnej daty na stronach internetowych magistratu, gdzie wyłożenia na najbliższe tygodnie są już ujęte.

- Jeśli nie stanie się nic nieprzewidzianego, plan zostanie udostępniony do końca roku. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków, dotyczące m.in. kształtu dachów i wysokości budynków - zapowiada Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Sęk w tym, że nawet jeśli projekt planu zostanie wyłożony w tym roku, to po dwóch tygodniach będzie musiała się odbyć publiczna dyskusja nad przyjętymi w dokumencie rozwiązaniami. A że teren znajduje się w śródmieściu i określi prawdopodobnie na kilkanaście lat przyszłość centrum, można spodziewać się gorących rozmów.

Niewykluczone, że konieczne będą następne wyłożenia, co będzie oddalało uchwalanie projektu, które leży w gestii rady miasta. Już wiadomo, że nie obędzie się bez zmian proponowanych przez społeczników.

- Po analizie przyjętych rozwiązań, będziemy wnosili uwagi. Chcemy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozwiązania komunikacyjne oraz rozmieszczenie obiektów handlowych. Zależy nam na tym, by były one oddalone od dworca, a co za tym idzie śródmieścia Gdyni, które i tak obecnie jest pod względem handlu w trudnej sytuacji - zapowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Starowiejska.
Gdzie najpierw zabudowa?

Kluczowa dla całej inwestycji planowanej na dekadę może okazać się decyzja, które miejsce zostanie na początku zabudowane. Słychać różne wersje. Bardziej prawdopodobna mówi o tym, że na początku inwestorzy będą chcieli zabudowywać kwartał w okolicach ul. 3 Maja i Jana z Kolna w oddaleniu od śródmieścia. Według innej, w pierwszej kolejności zabudowywany będzie teren znajdujący się najbliżej dworca.

Nie brakuje opinii, że zabudowa Międzytorza rozłożona na dekadę, nigdy w pełni nie dojdzie do skutku, a priorytetem okaże się budowa i szybka sprzedaż mieszkań.

O konkrety trudno, zwłaszcza że przedstawiciele firmy Semeko nie chcą się na tym etapie w ogóle wypowiadać na temat inwestycji. Z kolei ze strony PKP słychać zapewnienia, że wszystko postępuje zgodnie z planem.

- Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełom 2017 i 2018 roku. Jest ono uzależnione od daty uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego. Po uchwaleniu planu będzie również znany ostateczny kształt projektu - mówi Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego biura komunikacji i marketingu PKP.
Zawirowania polityczne bez wpływu

Bez wpływu na inwestycję pozostanie zawieszenie przygotowywanych projektów deweloperskich. Po zmianie władz w PKP, do której doszło kilka miesięcy temu, spółka deweloperska Xcity Investment, będąca częścią Grupy PKP, unieważniła niemal wszystkie postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla realizacji wspólnych projektów na terenach kolejowych.

Projekt Międzytorza jest bezpieczny, bowiem umowa została podpisana przed zmianami we władzach.

- Projekt jest realizowany nieprzerwanie od momentu podpisania umowy inwestycyjnej. Zawieszenie pozostałych projektów deweloperskich w żadnym stopniu nie wpłynęło na realizację inwestycji w Gdyni - zapewnia Aleksandra Grzelak.
Poczta Polska czeka

Na razie nieznana jest przyszłość działki o powierzchni 10 tys. m kw. i wybudowanego w latach 1960-65 obiektu, który należy do Poczty Polskiej i w najwyższej części posiada 10 kondygnacji. Nieruchomość zlokalizowana przy pl. Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni była wystawiona na sprzedaż, pracownicy przenieśli się do budynku dworca.

Firma podpisała wiosną 2015 roku z PKP list intencyjny dotyczący współpracy. W grę wchodziło nawet odkupienie terenu od poczty i podział z zysków uzyskanych po zabudowie Międzytorza.

Półtora roku po podpisaniu umowy sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

- Poczta Polska S.A. prowadzi analizy w zakresie dalszej formy zagospodarowania tej nieruchomości. Nie zostały podjęte decyzje o jej zbyciu. Pozostaje ona w zasobach Spółki i jest przez nią wykorzystywana - informują przedstawiciele Poczty Polskiej.

Miejsca

Opinie (199) 1 zablokowana

  • Czyli Gdynia ma w planie (12)

    plan.

    • 132 5

    • szczur odejdź i pozwól rozwijać się miastu!!!

      • 25 6

    • (2)

      Czy jest juz makieta w Infoboxie?

      • 28 2

      • nie, dzieci w przedszkolu jeszcze lepią. klej biurowy i blok techniczny.

        • 20 2

      • Infobox do rozbiórki

        Szczur wybudował na prywatnym terenie i teraz problem...

        • 4 0

    • Śmiej sie, ale jak to zrobia to co jest na tych zdjeciach to gdynia ma nr1 centrum w europie srodkowej. (2)

      Tylko niech do cholery zaczną.

      • 7 14

      • Przecierz już w tym artykule napisane jest, (1)

        że takiej wysokiej zabudowy (jak na wizualizacjach) nie będzie bo jest ona niezgodna z zatwierdzonym planem zagospodarowania.

        • 13 2

        • przecież plan jest niezatwierdzony :)

          • 4 0

    • Ma plan w planie (4)

      Ale się nie da! Jak wszystko w Gdyni tylko na papierze.

      • 7 3

      • (2)

        Pewnie,ze sie nie da, bo zapewne inwestor liczyl na wyzsze budynki, czyli wiecej kasy ze sprzedazy, mieszkancy na brak budynkow a'laSea Towers, a Tobie wszystko jedno, w kazdym przypadku bedziesz wypisywal swoje nudne frazesy...

        • 0 3

        • A ty buraku nie licz nie swojej kasy! (1)

          Chyba normalne jest że każdy optymalizuje inwestycję, poza tym większy przychód z inwestycji to większe podatki. No i będzie z czego dołożyć do patologii z 500+ jak posłowie nie rozkradną.

          • 2 2

          • To mnie wk.. w naszym kraju - prywatna działka

            a byle wójt ma wizje dachów np45 stopni. Nie przeszkadza jednak, ze jeden wymaluje elewacje na sr*czkowaty, drugi jasnozielony , a trzeci na burdelowoczerwony. Pomijam reszte otoczenia syfiaste bloki PRL. Po co te plany? Powinno byc jak w USa ustala sie plan dzielnica uslugowa przemyslowa i mieszkalną. Reszta zalezy od ciebie.

            • 0 0

      • jak zwykle, psy szczekaja...

        karawana jedzie dalej

        • 1 1

  • Trzeba zorganizować ankietę dla mieszkańców (2)

    I co najmniej dwa razy - konsultacje, inaczej nie ruszy

    • 27 3

    • analizy to szczur robi we własnym gronie. zarabiają sami swoi a mieszkańcy maja g.. do gadania.

      • 8 2

    • To już oficjalna wiadomość:

      Gdynia to dno i pięć metrów mułu

      • 0 1

  • (8)

    Chciałbym dożyć. Niby mam dopiero 40 lat ale i tak mam wątpliwości.

    • 82 2

    • chciałbym dożyć czegokolwiek co obiecał szczurek (6)

      lodowisko, stadion lekkoatletyczny, baseny, nowe drogi itd. itp..

      • 22 2

      • to najpierw wylicz to co już jest zbudowane: (5)

        Dwa stadiony
        hala widowiskowa
        trzy pływalnie przy szkołach
        centrum filmowe
        muzeum miasta
        muzeum emigracji
        nowe szkoły i przedszkola
        a to tylko miejskie inwestycje
        artykuł mówi o inwestycjach komercyjnych

        • 9 17

        • Nie ma sensu wyliczać, (1)

          osoba, która tak bardzo utyskuje na władze Gdyni nie ma elementarnej wiedzy ekonomicznej oraz historycznej. Wylewanie żali, że komercyjne projekty nie są realizowane jest budowaniem nastroju "Gdynia w ruinie"... Żałosne jakkolwiek mam nadzieję, iż za dwa lata mieszkańcy nie nabiorą się na kolejną "dobrą zmianę", która tym razem mogłaby przejąć samorząd.

          • 8 15

          • uderz w stół...

            Czyli: "wara wam prostaczkowie od światlej myśli władców i hegemonów, której wielkości nie jestescie zdolni pojąć"...

            "komercyjne projekty nie są realizowane"
            oznacza że są "sufitowe" i/lub to miejsce na ziemi nie ma pomysłu i strategii oraz "przełożenia" na swoje istnienie.

            I mieszkańcy się tym niepokoją.

            • 0 0

        • (1)

          I to jest niby dużo jak na 5 kadencji?

          PS Wymień te nowe szkoły i przedszkola

          • 3 2

          • Idac Twoim rozumowaniem w VIII kadencji naszego cudownego sejmu Polska powinna byc juz miodem i mlekiem plynaca...Gratuluje krotko wzrocznosci, ale pewnie nalezysz do pokolenia "nalezy mi sie"..

            • 1 1

        • Tak, zbudowano... Ale odpowiedz,prosze, czy to sa koszty czy przedsiewziecia dajace szanse na dochody miastu tej wielkosci.

          • 0 0

    • kto by nie chciał

      Te wizualizacje sa absolutnie piękne. Wszystkie inwestycje dzisiaj się prezentuje na wizualizacjach, często bardzo przesadzonych. Jednak czegoś takiego jak to co przygotowali na Międzytorze jest absolutnie najpięksniejszą realizacją jaką widziałem, przebija wszystko.
      Jakie szanse na realizacje? 1%? :(

      • 0 0

  • (10)

    Pięknie się nam nasza Gdynia rozwija! Miasto bardzo nowoczesnie i ekstrawagancko zarządzane!

    • 27 62

    • Gdynia rozwija się tylko w planach i marzeniach. (2)

      Rzeczywistość wygląda już zupełnie inaczej, nic w tym zapyziałym mieście się nie dzieje.

      • 25 7

      • przyjedź na Kaszuby, zobaczysz co to znaczy zapyziały. (1)

        nie będę wymieniał bo szkoda czasu. Ludzie ślepi nie są.
        Gdynia i tak jest na jakimś tam poziomie. Nie twierdzę że jest wspaniale, ale nie jest też źle.
        w mojej ocenie - gorzej jest z terenami osiedli z dala od centrum. Tam bida z nędzą i mieszkańcy są pozostawieni samym sobie.

        • 3 9

        • i całe szczęście...

          przynajmniej developerzy trzymają się z daleka... Jeszcze da się oddychać...

          • 0 0

    • rozwijają się jedynie korki za szczurka. (1)

      • 20 2

      • To dzięki BUS-pasom korki wzrosły o 300%, Szczur to bydle i tragedia dla tego miasta!

        • 0 0

    • Ile płacą za taki wpis? ;) (3)

      • 12 1

      • (1)

        Milion wy z tymi płatnymi wpisami stajecie się śmieszni każdy o odmiennym zdaniu to opłacalny człowiek Pisu. Proponuje wyłączyć od czasu do czasu TV o iść przewietrz się; )

        • 1 8

        • Ty na prawdę jesteś takim zaślepionym debilem, czy udajesz?

          • 0 0

      • 500+

        • 2 4

    • Jesteś z działu PR urzędu miasta, czy po prostu jesteś psychopatą i mówisz serio???

      • 0 0

  • (5)

    Podobnie jak Międzymorze ;)

    • 38 3

    • chodzi ci o dalmor który juz dawno miał być zabudowany? (2)

      • 5 1

      • wąskie grupy interesu

        Chodzi o to że równie nierealne i szkodliwe.

        • 3 0

      • W Gdyni wszystko już miało być dawno zbudowane.... ale od kiedy Wojciech Szczurek jest prezydentem miasto stoi w miejscu

        • 0 1

    • I Mezopotamia (Międzyrzecze).

      • 8 0

    • Dobre :)

      ale niestety mało kto zrozumie Twój sarkazm ;)

      • 9 1

  • (2)

    gdyby to weszło do przyszłorocznego planu... na miejsce tego z zeszłego roku... to może do wiosny by zdążyli... a tak to... trzeba czekać na moce i luzy

    • 24 0

    • alternatywy 4 pasuje jak ulał do tego co się dzieje w mieście.

      • 12 0

    • To ja sugerują zmienić plan na taki,

      w którym będzie zabudowa do maksymalnie 4 pięter.
      Jeszcze szybciej zabudują.

      • 0 0

  • (1)

    Planiści i urbaniści z prawdziwego zdarzenia i z powołania zginęli podczas wojny albo poumierali zaraz po niej. Obecnie warunki dyktuje lobby dewelopersko-bankowe i inne grupy prywatnego interesu.

    • 47 4

    • w Gdyni to jest mniej skomplikowane, tu rządzą układy koleżeńsko-partyjne,

      • 11 0

  • Mówisz "Gdynia", od razu myślisz, ślimacze tempo... (8)

    Tam wszyscy i ze wszystkim cackają się ponad miarę, a potem i tak nic nie wychodzi, nie da się .

    • 85 7

    • slimacze to jednak tempo a u nas jest cofanie się w rozwoju.

      • 10 0

    • Wolna Gdynia, (4)

      szybki dynamiczny Gdańsk.

      • 13 4

      • Gdańsk dogania Gdynię

        • 2 13

      • Za dotacje.

        • 1 6

      • Z bólem przyznaję rację, jako gdynianin... (1)

        Kiedyś była konkurencja... Gdańsk to Gdynia tamto... teraz mieszkańcy Gdyni nawet chyba nie podejmą dyskusji - bo z czym do ludzi?

        • 0 0

        • Faktzcynie,z tym Miedyztorzem to wstyd...

          Wizualizowali jakis Manhattan+a wyszedl kilkupietrowy deweloperski koszmarek biurowy....Co za obciach!

          • 0 1

    • Mówisz Gdynia, myślisz korki.

      • 12 0

    • Mówisz gdynia, od razu myślisz - marazm, zastój, malwersacja 100 milionów na nie działające lotnisko

      • 0 1

  • (4)

    zabudowa z funkcją usługową najlepiej biedronka nie będę musiał latać na pl.kszubskie

    • 34 0

    • (1)

      Tanie domeczki, będą koreczki.

      • 0 5

      • Korki są w 100% od debilnych BUS-pasów, kolejnym po lotnisku pomyśle zakały Gdyni - Wojciecha Szczurka :(((

        • 0 0

    • biedronka no i koniecznie infobox2 (1)

      • 8 1

      • i kolejka linowa zeby polaczyc z kolejką górska na kamiennej gorze

        • 2 1

  • cudowanie wiecej szklanych domów (6)

    a na razie tonie w korkach, krzywych chodnikach za to mamy fontannę :)

    • 87 5

    • No i bardzo dobrze. Plac Kaszubski ożyje i przestanie być dead end'em.

      • 6 16

    • takiego regresu w mieście nie było nigdy! pustynia inwestycyjna i setki niezrealizowanych planów. (1)

      • 20 2

      • Jakbys poszedl i razem z toba wszyscy popierajacy to do pracy, a nie okradal pracujacych mieszkancow poprzez wyciaganie kasy z miasta to pewnie by to inaczej wygladalo..A tak zamiast na inwestycjje kasa idzie na nierobow takich jak ty.

        • 1 2

    • Te "szklane domy" to miejsca, gdzie twoi rodzice zarabiaj ą na twoje fanaberie. (1)

      • 1 5

      • lemingu sam zarabiam na swoje fanaberie

        i nie korzystam ze szklanych szczurzych domów...

        • 1 0

    • Wprowadźmy jeszcze więcej buspasów to już całkowicie zatonie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane