• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Międzytorze w Gdyni nadal czeka na plan miejscowy

Patryk Szczerba
24 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • O wysokościowcach na Międzytorzu na razie można zapomnieć, bo miasto daje zielone światło dla budynków o wysokości do 55 metrów.

Dokument przygotowywany przez planistów powinien być gotowy w tym roku, ale radni uchwalą go prawdopodobnie nie wcześniej niż wiosną. Sama zabudowa Międzytorza prawdopodobnie ruszy najwcześniej na przełomie 2017 i 2018 roku. Bez wpływu na inwestycję ma pozostać zawieszenie przez PKP przygotowywanych wcześniej projektów deweloperskich.



Czy wysokość budynków na Międzytorzu - 55 metrów - jest odpowiednia?

Niebawem miną dwa lata, od kiedy PKP wybrała Semeko jako partnera inwestycji na Międzytorzu. Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu najbliższych lat stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni - z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu to 722 mln euro.

Prace przyspieszyły, ale problemów nie brakowało

Liczby mogą robić wrażenie, ale na razie całość pozostaje w sferze projektów i zamierzeń. Pierwszą przeszkodą jest brak uchwalonego planu miejscowego. Prace nad dokumentem określającym przyszłość terenów przy Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od 2012 roku. Przyspieszyły dopiero po wyjaśnieniu, kto na Międzytorzu ma zainwestować, tyle że pojawiły się kolejne trudności.

W lutym pisaliśmy o dyskusji dotyczącej planowanych budynków, prowadzonej pomiędzy inwestorami a miastem. Głównym punktem rozbieżności miała być wysokość budynków. Koncepcja miasta zakładała od początku kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli domów 5-, 6-kondygnacyjnych, natomiast Semeko wraz z PKP optowali za dopuszczeniem wieżowców nawet o wysokości 100-metrowej.

Ostatecznie zwyciężyła wizja miejskich planistów. Plan będzie dopuszczał budynki o wysokości do 55 metrów przy założeniu, że zostaną wycofane od ul. Jana z Kolna i historycznej zabudowy. Każdy inny pomysł będzie oznaczał ponowną procedurę opracowania nowego dokumentu oraz dodatkowo konkurs architektoniczny.

Obiekty, które powstaną na Międzytorzu, będą wielofunkcyjne. Z informacji docierających od urzędników wynika, że w parterach powstaną lokale usługowe, a wyżej mieszkania. Sąsiedztwo dworca PKP Gdynia Główna przewidziano na usługi.

Wyłożenie planu w grudniu

Wyłożenie projektu planu ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni, choć na razie próżno szukać konkretnej daty na stronach internetowych magistratu, gdzie wyłożenia na najbliższe tygodnie są już ujęte.

- Jeśli nie stanie się nic nieprzewidzianego, plan zostanie udostępniony do końca roku. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków, dotyczące m.in. kształtu dachów i wysokości budynków - zapowiada Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Sęk w tym, że nawet jeśli projekt planu zostanie wyłożony w tym roku, to po dwóch tygodniach będzie musiała się odbyć publiczna dyskusja nad przyjętymi w dokumencie rozwiązaniami. A że teren znajduje się w śródmieściu i określi prawdopodobnie na kilkanaście lat przyszłość centrum, można spodziewać się gorących rozmów.

Niewykluczone, że konieczne będą następne wyłożenia, co będzie oddalało uchwalanie projektu, które leży w gestii rady miasta. Już wiadomo, że nie obędzie się bez zmian proponowanych przez społeczników.

- Po analizie przyjętych rozwiązań, będziemy wnosili uwagi. Chcemy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozwiązania komunikacyjne oraz rozmieszczenie obiektów handlowych. Zależy nam na tym, by były one oddalone od dworca, a co za tym idzie śródmieścia Gdyni, które i tak obecnie jest pod względem handlu w trudnej sytuacji - zapowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Starowiejska.
Gdzie najpierw zabudowa?

Kluczowa dla całej inwestycji planowanej na dekadę może okazać się decyzja, które miejsce zostanie na początku zabudowane. Słychać różne wersje. Bardziej prawdopodobna mówi o tym, że na początku inwestorzy będą chcieli zabudowywać kwartał w okolicach ul. 3 Maja i Jana z Kolna w oddaleniu od śródmieścia. Według innej, w pierwszej kolejności zabudowywany będzie teren znajdujący się najbliżej dworca.

Nie brakuje opinii, że zabudowa Międzytorza rozłożona na dekadę, nigdy w pełni nie dojdzie do skutku, a priorytetem okaże się budowa i szybka sprzedaż mieszkań.

O konkrety trudno, zwłaszcza że przedstawiciele firmy Semeko nie chcą się na tym etapie w ogóle wypowiadać na temat inwestycji. Z kolei ze strony PKP słychać zapewnienia, że wszystko postępuje zgodnie z planem.

- Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełom 2017 i 2018 roku. Jest ono uzależnione od daty uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego. Po uchwaleniu planu będzie również znany ostateczny kształt projektu - mówi Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego biura komunikacji i marketingu PKP.
Zawirowania polityczne bez wpływu

Bez wpływu na inwestycję pozostanie zawieszenie przygotowywanych projektów deweloperskich. Po zmianie władz w PKP, do której doszło kilka miesięcy temu, spółka deweloperska Xcity Investment, będąca częścią Grupy PKP, unieważniła niemal wszystkie postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla realizacji wspólnych projektów na terenach kolejowych.

Projekt Międzytorza jest bezpieczny, bowiem umowa została podpisana przed zmianami we władzach.

- Projekt jest realizowany nieprzerwanie od momentu podpisania umowy inwestycyjnej. Zawieszenie pozostałych projektów deweloperskich w żadnym stopniu nie wpłynęło na realizację inwestycji w Gdyni - zapewnia Aleksandra Grzelak.
Poczta Polska czeka

Na razie nieznana jest przyszłość działki o powierzchni 10 tys. m kw. i wybudowanego w latach 1960-65 obiektu, który należy do Poczty Polskiej i w najwyższej części posiada 10 kondygnacji. Nieruchomość zlokalizowana przy pl. Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni była wystawiona na sprzedaż, pracownicy przenieśli się do budynku dworca.

Firma podpisała wiosną 2015 roku z PKP list intencyjny dotyczący współpracy. W grę wchodziło nawet odkupienie terenu od poczty i podział z zysków uzyskanych po zabudowie Międzytorza.

Półtora roku po podpisaniu umowy sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

- Poczta Polska S.A. prowadzi analizy w zakresie dalszej formy zagospodarowania tej nieruchomości. Nie zostały podjęte decyzje o jej zbyciu. Pozostaje ona w zasobach Spółki i jest przez nią wykorzystywana - informują przedstawiciele Poczty Polskiej.

Miejsca

Opinie (199) 1 zablokowana

  • Miedzytorze

    Nic nie mowi sie o parkingu przy dworcu kolejowym i dworcu autobusowym

    • 0 0

  • Czyli Gdynia ma w planie (12)

    plan.

    • 132 5

    • Ma plan w planie (4)

      Ale się nie da! Jak wszystko w Gdyni tylko na papierze.

      • 7 3

      • (2)

        Pewnie,ze sie nie da, bo zapewne inwestor liczyl na wyzsze budynki, czyli wiecej kasy ze sprzedazy, mieszkancy na brak budynkow a'laSea Towers, a Tobie wszystko jedno, w kazdym przypadku bedziesz wypisywal swoje nudne frazesy...

        • 0 3

        • A ty buraku nie licz nie swojej kasy! (1)

          Chyba normalne jest że każdy optymalizuje inwestycję, poza tym większy przychód z inwestycji to większe podatki. No i będzie z czego dołożyć do patologii z 500+ jak posłowie nie rozkradną.

          • 2 2

          • To mnie wk.. w naszym kraju - prywatna działka

            a byle wójt ma wizje dachów np45 stopni. Nie przeszkadza jednak, ze jeden wymaluje elewacje na sr*czkowaty, drugi jasnozielony , a trzeci na burdelowoczerwony. Pomijam reszte otoczenia syfiaste bloki PRL. Po co te plany? Powinno byc jak w USa ustala sie plan dzielnica uslugowa przemyslowa i mieszkalną. Reszta zalezy od ciebie.

            • 0 0

      • jak zwykle, psy szczekaja...

        karawana jedzie dalej

        • 1 1

    • (2)

      Czy jest juz makieta w Infoboxie?

      • 28 2

      • Infobox do rozbiórki

        Szczur wybudował na prywatnym terenie i teraz problem...

        • 4 0

      • nie, dzieci w przedszkolu jeszcze lepią. klej biurowy i blok techniczny.

        • 20 2

    • Śmiej sie, ale jak to zrobia to co jest na tych zdjeciach to gdynia ma nr1 centrum w europie srodkowej. (2)

      Tylko niech do cholery zaczną.

      • 7 14

      • Przecierz już w tym artykule napisane jest, (1)

        że takiej wysokiej zabudowy (jak na wizualizacjach) nie będzie bo jest ona niezgodna z zatwierdzonym planem zagospodarowania.

        • 13 2

        • przecież plan jest niezatwierdzony :)

          • 4 0

    • szczur odejdź i pozwól rozwijać się miastu!!!

      • 25 6

  • Nieudolny i skłóconych z każdym i wszystkim prezydenta bufon szczurek jest powodem gdyńskiej mizeroty i totalnej zapaści w każdej dziedzinie jaka ma znaczenie dla mieszkańców

    • 0 0

  • gdyńskie pitolenie. Konkretnie to szczurasowe. Niczego tam dluuuuuuuuuugo jeszcze nie bedzie

    • 0 0

  • Garaże/parkingi

    ...ciekawe czy nasi kochani radni zastrzegli w projekcie budowę przez inwestorów garaży dla mieszkańców śródmieścia i parkingów - na dziś w śródmieściu mamy tylko kilka parkingów z IDIOTYCZNYMI cenami za parkowanie (np zakupy na Hali Targowej, spacer z kawą na Bulwarze czy przyjazd na plażę kosztuje od 6-15 zł) płacimy podatki i parkingi (wielopoziomowe - nie uliczne) powinny być za symboliczną opłatą

    • 1 0

  • (10)

    Pięknie się nam nasza Gdynia rozwija! Miasto bardzo nowoczesnie i ekstrawagancko zarządzane!

    • 27 62

    • Gdynia rozwija się tylko w planach i marzeniach. (2)

      Rzeczywistość wygląda już zupełnie inaczej, nic w tym zapyziałym mieście się nie dzieje.

      • 25 7

      • przyjedź na Kaszuby, zobaczysz co to znaczy zapyziały. (1)

        nie będę wymieniał bo szkoda czasu. Ludzie ślepi nie są.
        Gdynia i tak jest na jakimś tam poziomie. Nie twierdzę że jest wspaniale, ale nie jest też źle.
        w mojej ocenie - gorzej jest z terenami osiedli z dala od centrum. Tam bida z nędzą i mieszkańcy są pozostawieni samym sobie.

        • 3 9

        • i całe szczęście...

          przynajmniej developerzy trzymają się z daleka... Jeszcze da się oddychać...

          • 0 0

    • Ile płacą za taki wpis? ;) (3)

      • 12 1

      • (1)

        Milion wy z tymi płatnymi wpisami stajecie się śmieszni każdy o odmiennym zdaniu to opłacalny człowiek Pisu. Proponuje wyłączyć od czasu do czasu TV o iść przewietrz się; )

        • 1 8

        • Ty na prawdę jesteś takim zaślepionym debilem, czy udajesz?

          • 0 0

      • 500+

        • 2 4

    • rozwijają się jedynie korki za szczurka. (1)

      • 20 2

      • To dzięki BUS-pasom korki wzrosły o 300%, Szczur to bydle i tragedia dla tego miasta!

        • 0 0

    • Jesteś z działu PR urzędu miasta, czy po prostu jesteś psychopatą i mówisz serio???

      • 0 0

  • A może by tak rozważyć... (1)

    budowę osiedli mieszkaniowych, w których ceny nie będą się zaczynać od 500 tys. w górę za 30 m2, tylko mieszkania w cenie 4-5 tys/metr? Może wybudować więcej normalnych mieszkań niz tych za pół miliona i mieć więcej chętnych do zakupu? Może pomyślcie w końcu o tych, których jest więcej, a wcale nie chcą mieszkać na obrzeżach miasta.

    • 2 0

    • północ

      Mają być... Gdynia Północ - miasto zadeklarowało przekazanie terenów dla programu Mieszkanie+
      Na dobroć czy chociaż konkurencję wśród "developerów" nie masz co liczyć...

      • 0 0

  • (1)

    Niestety to prawda, że jak się porówna Gdynię i Gdańsk w okresie ostatnich kilku lat to widać w Gdyni wyraźny zastój inwestycji. Widać też ogromną potrzebę inwestycji drogowych bo miasto bardzo się korkuje i to nie w centrum, ale na wszelkich drogach dojazdowych. W Gdańsku w tej dziedzinie zrobiono już bardzo dużo, nowe drogi i linie tramwajowe, PKM itd. W Gdyni nie ma pieniędzy na insestycje bo dużo pieniędzy zostało zmarnowane, koronny przykład to budowa lotniska. Powstają też inwestycje do których miasto stale musi dopłacać np. hala Gdynia w której bardzo niewiele się dzieje a nie ma sponsora tytularnego więc jest na wyłącznym utrzymaniu miasta. Pomysł na ograniczenie wysokości zabudowy tylko do 55 m uważam za wyjątkowo zły. W Gdyni, która jest szczelnie otoczona przez Trójmiejski Park, kończą się już tereny dostępne do zabudowy. W Gdańsku takich terenów jest znacznie wiecej. Wysoka zabudowa pozwoliłaby wykorzystać lepiej te resztki terenów jakie jeszcze pozostały. Niska zabudowa biurowa jest np. w okolicy ul. Łużyckiej i w czasie kilku lat cały ten atrakcyjny teren został zabudowany. Komu przeszkadzałaby tam wysoka zabudowa ? Teraz ten sam błąd szykuje się na Międzytorzu. Nie zamierzam więcej głosować na prezydenta Szczurka !

    • 3 2

    • taka gęba...

      Prezydent jest twarzą miasta, w umowę o pracę ma wpisane konsekwencje jego stanu i ponoszenie konsekwencji wynikających ze opinii wyborców. Nie ma zamiaru go bronić. Jednak zastanawia mnie pewna wyraźna tendencja porównywania Gdyni i Gdańska. Tak, nie da się ukryć, ostatnie dziesięć lat dla Gdyni nie były udane. Warto się jednak zastanowić, jakie są tego przyczyny. Wyraźnie jest widoczne, że te same lata dla Gdańska były udane. I to nie tylko na tle Gdyni ale również na tle całego regionu. Dlaczego? Każdy to wie. Gdańsk skoncentrował strumień pieniądza związany z Euro i z przychylną konstelacją polityczną. Plus ma na swoim terenie resztki dużych firm państwowych (!). I bardzo dobrze...
      To medialne schadenfreunde nie można inaczej interpretować jak reakcję na 15 lat, kiedy skłócony i nieudolny Gdańsk z zazdrością patrzył na północ. I później naśladował. I świetnie, że się udało. Miejmy nadzieję, że na tym nie koniec.
      Stale powraca motyw lotniska. To lotnisko ma takie same racje bytu jak Modlin czy Radom a kwota w nie wsadzona to "waciki" w porównaniu do chciażby 10x droższej PKM, której budżet przekroczył 3x pierwotne założenia. Z takim zapleczem to można "inwestować"... Pamietne są publiczne, medialne oznaki radości władz Gdańska na wieść o kłopotach lotniczej przygody Gdyni. Było to obrzydliwe. Jak mówi rzymska sentencja: "Ten jest winien, kto miał interes".
      Może zbyt mało wiem ale próby zabudowy terenów portowych uważam za skrajną niegospodarność. Widocznie inna jest strategia regionu czy kraju (no bo to nie miasta rzecz) albo ktoś nie potrafi pilnować interesu. Gdynia nie jest dużym miastem a na dodatek "prywatyzacja" i rozdrobnienie nieruchomości prowadzi do zastoju. Nie zawsze prywatne znaczy efektywne... Szczególnie ze statusem "muzealne". To pertyfikuje stan istniejący.
      Możesz głosować na kogo chcesz, ślubu ze Szczurkiem nie masz. Ale chyba nie chciałbym być Twoim małżonkiem...

      • 2 1

  • Cała Gdynia jest tylko planem.

    • 1 0

  • Gdzie Ci ludzie będą pracować co będą wytwarzać by zamieszkać w mieszkaniach kupionych na kredyt w banku?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane