- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (214 opinii)
- 2 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (67 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (213 opinii)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (184 opinie)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (109 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (182 opinie)
Miejska farma na terenach postoczniowych? Jest na to szansa
"Wspólna Działka", czyli miejska farma na terenach postoczniowych, w ramach której mieszkańcy będą mogli sami sadzić zioła i warzywa. Oprócz strefy upraw także strefa rekreacji. To projekt studentek Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, który zajął pierwsze miejsce w konkursie i zgarnął 10 tys. zł grantu. Czy doczeka się realizacji? Jest spora szansa, że tak. Właśnie trwają w tej sprawie rozmowy ze Stocznią Cesarską, czyli deweloperem, który jest właścicielem terenu.
Zgodnie z projektem "Wspólna Działka" na terenie Młodego Miasta, nieopodal zabytkowego Budynku Dyrekcji Stoczni Cesarskiej, mogłoby powstać centrum wymiany wiedzy ekologicznej. Zakłada ono stworzenie m.in. "żywego laboratorium", czyli strefy upraw, gdzie mieszkańcy sami będą mogli sadzić np. warzywa czy zioła. Obok powstałaby strefa rekreacji z hamakami i siedziskami do odpoczynku w plenerze. Do tego organizowane byłyby wykłady, warsztaty, oprowadzania czy projekcje filmów - wszystko w tematyce ekologii.
Zobacz też: Budynek Dyrekcji już po kosztownym remoncie
- Jako projektantki staramy się odpowiadać na potrzeby społeczne - w dobie zmian klimatycznych zależy nam na budowaniu świadomości ekologicznej i szerzeniu przekonania, że każde, nawet najmniejsze działanie ma sens. Naszym marzeniem jest zbudowanie zaangażowanej społeczności w oparciu o wspólną pracę z ziemią - mówi Agata Biernacik, współautorka projektu.
- Ani pieniądze, ani status społeczny nie dają ludziom takiej mocy, jak wyhodowanie własnych pomidorów - dodaje Michalina Jasińska, druga z autorek.
"Idea, która dobrze rokuje"
Jak tłumaczy prof. Jan Sikora, prowadzący Pracownię Przestrzeni Publicznej w ASP, celem tego projektu było zaproponowanie mieszkańcom takiej przestrzeni, która:
- uczy postaw proekologicznych i prospołecznych,
- edukuje w zakresie szeroko pojętej uprawy.
- To także przestrzeń integracyjna, która ma w zamyśle to, by nie wykluczać żadnej grupy wiekowej ani społecznej. Projekt więc wyróżnia się nie formą, ale ideą, która oparta jest o lokalne potrzeby, kontekst oraz funkcje. Nic więc dziwnego, że otrzymał pierwszą nagrodę w gdańskim maratonie innowacji społecznych. Bo to projekt przede wszystkim społeczny - podkreśla profesor Sikora.
Jednocześnie dodaje, że projekt na obecnym etapie wymaga jeszcze dalszej pracy.
- Uczymy naszych studentów tego, że ładne wizualizacje to tylko obrazek. Nic więcej. To, co stanowi prawdziwą wartość twórcy, to zdolność do "powoływania nowego" - w przestrzeni, w galerii sztuki, w miejskim krajobrazie. To wstępne koncepcje, które powstały w krótkim czasie jednego semestru. To idea, która dobrze rokuje, ale wymaga dalszych konsultacji z wieloma podmiotami zaangażowanymi w ten proces. Wysoko oceniam jednak sprawność studentek w spajaniu wielu aspektów w jedną całość: zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i ideowym - komentuje prof. Jan Sikora.
Czy jest szansa na realizację?
Działka, na której mogłaby powstać miejska farma, należy do dewelopera Stocznia Cesarska Development. Między studentami a Stocznią Cesarską trwają rozmowy na temat realizacji projektu.
- Deweloper od początku zaangażowany jest w proces. My możemy na obecnym etapie się przyglądać i kibicować, służyć mentorską radą. Także poważni sponsorzy "kręcą się" wokół tematu, co może pomóc w realizacji. Studentki, od początku wykazując dużą niezależność, dążą do zrealizowania tego miejsca. Czy im się to uda? Tego nie wiem - na obecnym etapie ten temat semestralny został zamknięty i zabraliśmy się za współpracę przy kolejnym ważnym obszarze stoczniowym oraz skupiamy się na dyplomach m.in. dotyczących obiektów kultury czy obszarów na gdańskiej Przeróbce - mówi prof. Sikora.
Stocznia Cesarska jest na tak
Zapytaliśmy dewelopera, jak zapatruje się na pomysł realizacji pomysłu miejskiej farmy. Ten odpowiedział, że jest na tak, bo sam planował stworzenie podobnej inicjatywy.
- Tworząc miejsca, w których spotykają się ludzie, pozwalamy społecznościom rosnąć i tworzyć poczucie spójności społecznej. Dlatego też utworzenie czegoś w rodzaju ogrodu społecznego - przestrzeni miejskiej mieliśmy już w planach w ubiegłym sezonie. Miejsca, w którym sąsiedzi mogą się spotykać, uprawiać własne warzywa, dzieci mogą poznać przyrodę, a mieszkańcy spędzić wolny czas w przyjaznym otoczeniu miejskim - mówi nam Gerard Schuurman, dyrektor projektu, Stocznia Cesarska Development.
Usługi ogrodnicze w Trójmieście
Jak zaznacza Schuurman, sytuacja epidemiologiczna i niepewność co do przepisów zdecydowały o przesunięciu realizacji założenia.
- W międzyczasie zgłosiły się do nas dwie studentki ASP, które przedstawiły nam koncepcję, która dobrze wpasowywała się w nasze założenia. Ponadto spodobał nam się fakt, że jest to inicjatywa oddolna, stąd zdecydowaliśmy się podjąć rozmowy o możliwości współpracy - informuje Schuurman.
Farma już wiosną?
Twórcy projektu mają nadzieję, że już na wiosnę działki będą możliwe do udostępnienia mieszkańcom.
- Projekt miejskiej farmy ma olbrzymie szanse na powodzenie. Będziemy wspierać twórców inicjatywy, aby miejsce powstało w tym roku i trzymamy kciuki za jego rozwój. W ramach programu INNaczej otrzymał grant na przetestowanie innowacji, ale także wsparcie merytoryczne, np. w postaci warsztatów projektowania rozwiązań - informuje Natalia Siuda-Piotrowska, koordynatorka działań Fundacji Inicjowania Rozwoju UP FOUNDATION. - Zdaniem Komisji Konkursowej projekt "Wspólna Działka" wyróżniał się przede wszystkim nowatorskim podejściem do tematu, elementem włączającym lokalną społeczność we współtworzenie tego miejsca oraz olbrzymim potencjałem rozwoju. To, co również ujęło komisję, to olbrzymie zaangażowanie grupy i entuzjazm w tworzeniu innowacji społecznej. To bardzo ważne, aby grupa była pewna swojego pomysłu i wierzyła w jego powodzenie.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania na Młodym Mieście - oferty sprzedaży
Miejsca
Opinie (221) ponad 10 zablokowanych
-
2021-02-25 09:17
Opinia wyróżniona
Bardzo dobry pomysł (14)
ożywianie terenów postoczniowych to bardzo dobry pomysł. To piękne i malownicze miejsca, choć w niektórych częściach - zaniedbane. Wystarczy spojrzeć jak dobrze mają się okolice B90 czy 100cznia latem.
- 18 50
-
2021-02-25 15:30
Rewelacyjny
Dajcie tam jeszcze rudwan. Albo galeon jak u Janukowycza.
- 2 1
-
2021-02-25 13:09
Coś takiego można zorganizować w Nowym Porcie,Brzeźnie,Stogach,Oruni na Żuławskiej, (1)
ale chyba i tam byłby to mdły projekt do bani. Nie stać studentów ASP na lepsze projekty?
- 0 2
-
2021-02-25 14:20
to jest dramat z tymi środowiskami
Mamy różne uczelnie, niech zrobią prościutkie projekciki jak usprawnić dojście tu, estetyke tam ale w mikro skali. Niestety dostajemy jakieś wydumane projekty, które w żaden sposób nie inspiruja do poprawy życia w mieście
- 4 1
-
2021-02-25 12:33
trojmiasto.pl albo jakiś gimnazjalista na siłę wyróżnia takie "pozytywne" posty (3)
jak 90% postów krytykuje pomysł, dzban.
- 2 2
-
2021-02-25 13:03
jak powiedział paweł adamowicz (2)
"trzeba umieć czytać znaki czasu" :)
chcesz robić biznes, musisz rozumieć otoczenie i i płynąć z wiatrem. nie jest ważne co myślisz, ważne jest co przyniesie pieniądze. pienądze w polsce są z ue. to są pieniędze uwarunkowane różnymi rzeczami, w tym ideologią. ludzie pracujacy w tych instytucjach siłą rzeczy też są ideologiczni."trzeba umieć czytać znaki czasu" :)
chcesz robić biznes, musisz rozumieć otoczenie i i płynąć z wiatrem. nie jest ważne co myślisz, ważne jest co przyniesie pieniądze. pienądze w polsce są z ue. to są pieniędze uwarunkowane różnymi rzeczami, w tym ideologią. ludzie pracujacy w tych instytucjach siłą rzeczy też są ideologiczni. projekty które robią są ideologiczne.
czy jako włąściciel portalu majacy na celu zarabianie pieniędzy będziesz się kłócił z całym otoczeniem czy będziesz potakiwał licząc kasę?- 1 3
-
2021-02-25 13:50
adamowicza to bym raczej nie cytował (1)
- 2 2
-
2021-02-25 16:00
to prawda, do ludy nalezy mówić wprost bez metafor, posługując się prostymi drogowskazami
mentalnymi. adamowicza cytować zwolennikom dulkiewicz, a kaczynskiego zwolennikom tegoż. bo treść mało kto rozumie, już zwłaszcza okraszoną ironią czy sarkazmem.
- 0 0
-
2021-02-25 12:29
Bardzo dobry pomysł,to taki,że tereny stoczniowe służą dalej stoczni tak jak było od wieków. (6)
- 5 3
-
2021-02-25 12:52
A wszyscy mamy pompować pieniądze w nierentowny przemysł z tej okazji? (5)
Już mi utrzymywanie górników którzy poświęcają bohatersko życie i zdrowie żeby wydobyć węgiel, którego nikt nie potrzebuje wystarczy.
- 4 4
-
2021-02-25 12:59
są i rentowne stocznie (4)
- 5 0
-
2021-02-25 13:51
Są też rentowne kopalnie. (3)
Tyle tylko że ani ta stocznia, ani nasze kopalnie rentowne nie są.
- 3 1
-
2021-02-25 15:58
co to znaczy nasza? bo ja znam trójmiejskie stocznie, które są rentowne (2)
- 3 0
-
2021-02-25 17:19
(1)
Rentowne są stocznie jachtowe i takich mamy co najmniej parę w Trójmieście. Powinno im się umożliwić wykorzystanie tych pomysłów.
- 0 1
-
2021-02-25 18:11
każda może być rentowna, nie tylko jachtowa
trzeba nią tylko racjonalnie zarządzać
- 0 0
-
2021-02-25 07:25
Opinia wyróżniona
To się sprawdza (10)
Takie farmy miejskie działają na zachodzie i już w niektórych miastach w Polsce. Cieszą się dużym powodzeniem!
- 40 123
-
2021-02-25 10:47
czyli ty bedziesz uprawiał tam truskawki a ja pójde sobie je pozbierac bo teren nie jest ogrodzony
i skoro dla wszystkich mieszkańców to każdy może z niego korzystać.
- 6 0
-
2021-02-25 09:58
Czyli wyrzuca się ogródki działkowe z miasta, stawia na ich miejscu biurowce, a potem upycha się pomiędzy nimi "farmy miejskie"? xD
- 8 0
-
2021-02-25 08:52
tak tak...
Działają! Szczególnie w Warszawie strefa relaksu Trzaskowskiego!
- 10 4
-
2021-02-25 08:37
To się nie sprawdzi... (1)
Warzywa będą "ciężkie" od metali, a owoce będą świeciły nocą...
- 14 1
-
2021-02-25 10:17
nie masz racji
zeby cokolwiek wyhodowac trzeba wlozyc w to sporo pracy i to sensownej - trzeba wiedziec co sie robi. te warzywa nie beda mialy w sobie metali, bo ich po prostu nie bedzie.
- 0 2
-
2021-02-25 08:27
(1)
Ty mówisz, że jest takich farm wiele, a ja mówię pokaż mi choć jedną która działa kilka lat.
Póki jest zainteresowanie mediów i sponsorów to są zdjęcia ze szczęśliwymi mieszkańcami sadzącymi pomidory i ogórki.
Swoją drogą czemu w 'strefie aktywności' ludzie albo siedzą albo leżą?- 26 1
-
2021-02-25 09:23
była taka farma kóz w stolicy... kozy zdechły :)))))))))))))
a trzaskowski się cieszy i zgłasza stolicę do programu ekologiczne miasto... cyrk :)
- 13 2
-
2021-02-25 08:27
Cieszą się powodzeniem czyli co?
Sprawdzają się czyli co się dzieje?- 10 1
-
2021-02-25 07:46
Przyjdę na zbiory (1)
- 13 2
-
2021-02-25 09:44
a potem sobie policzymy ile by kosztowała marchewka wychodowana tą metodą i kogo byłoby na nią stać :)
- 11 1
Wszystkie opinie
-
2021-02-25 07:00
(24)
Przerost formy nad treścią :D Lewacka mentalność.
- 193 52
-
2021-02-25 07:21
Dajemy sobie narzucać takie lewackie pomysły
- 20 11
-
2021-02-25 07:24
Tak, powinien tam powstać następny prawicowy autoszrot, przepraszam parking... (6)
- 15 25
-
2021-02-25 09:45
prawicowy autoszrot zarabia pieniądze. lewicowa farma miejska je marnuje (5)
- 9 3
-
2021-02-25 12:53
W jaki sposób parking za 10pln/miesiąc zarabia pieniądze? (3)
A, tak, zapomniałem że zwolennicy prawicy są na bakier z czytaniem...
- 3 2
-
2021-02-25 13:08
to autoszrot czy parking? bo to są 2 różne rzeczy (2)
parkingi płatne które znam zarabiają. 10 zł * 500 aut dziennie daje wystarczający przychód, żeby utrzymać 2 pracowników, opłacić teren, księgowego itd. i zostawić przyzwoity zysk po podatkach.
- 1 0
-
2021-02-25 13:53
W Polsce to bez różnicy. (1)
Na jednym i drugim gniją rozpadające się strucle.
A między 10zł dziennie, a 10zł na miesiąc chyba trochę różnicy jest, nie?- 1 1
-
2021-02-25 18:15
rozróżniam, małe tego, korzystam i znam stawki
jakkolwiek "autoszroty" nie raziłyby twojego wysublimowanego poczucia estetyki, istnieją, bo komuś to się opłaca. zupełnie przeciwnie do wieżowców wiejskich i farm miejskich, które są tak abstrakcyjnie durne, że od razu można poznać myśl urzędniczą. ktoś na tym zrobi sobie fejm, ktoś inny kesz, a za rok nie będzie śladu po wybitnej innowacji i pareset tysięcy pójdzie w piach. ale przecież kogo to.
- 1 0
-
2021-02-25 18:55
Ty zjadając kotlecika też go marnujesz, lepiej go sprzedaj - zarobisz !
- 0 1
-
2021-02-25 07:29
" farmy" nad treścią! (2)
cóż to za pomysły?
a kto będzie nadzorował, obsługiwał?
bo " mieszkańcy" to brzmi "jak władza ludu miast i wsi"!
Gdańsk ma chyba z ok. pół miliona mieszkańców...
pomysły 5 latków!- 18 6
-
2021-02-25 09:46
przecież nie o to chodzi, zeby to racjonalnie działało (1)
ma być głośno z wytłuszconym nazwiskiem. ktoś ma jednorazowo zarobić i zyskac popularność, a farma sobie zgnije - nie pwiem w polu, bo to jedna srodek miasta. i wtedy posadzi sie tam wiezowce.
- 7 0
-
2021-02-25 15:59
Dokladnie tak bedzie jak piszesz
Szum szum i potem beton i tyle w temacie
- 2 0
-
2021-02-25 08:02
szczególnie, że zaraz znajdzie sie prawicowiec (1)
który rytualnie odda mocz na te marchewki i sałaty.
- 12 15
-
2021-02-25 08:37
lewacy od lempart poniszczą, powyrywają i zamalują sprayem
- 15 4
-
2021-02-25 08:55
dokładnie, ziół to chyba za dużo ale palą na tych studiach z braku innego zajęcia
- 9 1
-
2021-02-25 09:02
(2)
Nie to co pierdylion obchodów, rocznic, świąt kościelnych, parad, miesiecznic i urodzin radia maryja. Nie, ziółka złe lewaki chca uprawiac, w d*pach sie poprzewracało.
- 3 12
-
2021-02-25 09:21
słaby trolling lewaku
- 6 3
-
2021-02-25 09:48
to powiadasz, ze twoj swiat to dwie aletrnatywy
fanatyzm lewacki albo fanatyzm prawacki. zbudowanie czegos, co jest racjonalne, dziala i daje dlugotrwale korzysci otoczeniu nie wchodzi w gre?
- 3 1
-
2021-02-25 09:46
Lewackie??? (6)
Podobne ogródki funkcjonują na całym świecie. Ponad poddziałami i niezależnie od polityki wewnętrznej i lokalnej. Z tzw. "lewackości" widzę tam jedynie brak chęci nadania temu miejscu imienia Lecha Kaczyńskiego, żołnierza wyklętego czy kolejnego watykańskiego urzędnika :) Partyjna nowomowa trzyma się mocno, więc kiedy ktoś rzuca "lewactwem" czy "gender" jako argumentem w dyskusji, wiem już, że jest ofiarą mariażu tronu i ołtarza; zwykłym feudalnym popychadłem, które władza wykorzystuje do szerzenia tępej propagandy. "Lewactwo" dało ci Internet, możliwość edukacji, prawa wyborcze i opiekę zdrowotną... "prawactwo" da ci więcej "dumy narodowej". Jakby osiągnięciem życia miało być jedynie to, że urodziłeś się pod daną szerokością geograficzną, a nie chęć zmiany świata wokół siebie, chociażby poprzez próbę aktywizacji lokalnej społeczności. Zabawny fakt historiozoficzny: PRL-owscy urzędnicy też o swoje niepowodzenia obwiniali "lewactwo" - jak widać po komentarzu "mentalność" niektórych osób pozostała od tego czasu niezmienna.
- 4 8
-
2021-02-25 10:07
słowo lewackie ma uzasadnienie w tym przypapdku
bo to co lewicowe jest tam jakoś wewnetrznie spójne i racjonalne. nie zgadzam się ale toleruję. ten pomysł jest po prostu infantylnie głupi. uczy nie liczyc sie z rzeczywistoscia.
kto to bedzie odchwaszcal? kto to bedzie podlewal? kto bedzie tego pilnowal? kto kupi i przywiezie nawoz? kto przekopie w nastepnym sezonie? kto kupi nasiona? tak ze 12 000 lat temu ludzie wymyslili rolnictwo, kture wymoglo na ludziach podzial pracy - owocow tej pracy. hierarchie i role.
o takich rzechach jak efektywnosc upraw nawet nie mowimy.- 6 1
-
2021-02-25 10:29
lewackie, bo "wspólne" (4)
Czyli de facto własność urzędasów i szemranych stowarzyszeń. Lewackie bo autorstwa lewaków. Lewackie bo bez przemyślenia i na siłę, żeby tylko udowodnić sens swojego zaangażowania, żeby wyłudzić dotacje.
- 7 2
-
2021-02-25 11:09
jeśli chodzi o sens udowadniania swojego zaanagażowania w bzdurne inicjatywy (3)
prawicowcy nie mają sobie równych.
- 1 5
-
2021-02-25 13:11
nieprawdziwe twierdzenie. nawet pobieżna obserwacja pokazuje, że (2)
rozkład głupoty między prawicę i lewicę jest symetryczny, bo głupota nie do poglądów zależy.
- 1 1
-
2021-02-25 13:56
Zależy gdzie postawisz podział między lewicą a prawicą. (1)
Jako że u nas "lewactwem" są tak niewyobrażalne rzeczy jak kawałek zieleni, chodnik, czy równe traktowanie ludzi, żeby być po prawej stronie trzeba być praktycznie ekstremistą.
A że ekstremiści po obu stronach mądrością nie grzeszą, to wiadomo ;)- 1 1
-
2021-02-25 18:19
każdy ciągnie kołdrę w stronę która mu pasuje.
kradną po równo, obsadzają stanowiska swoimi po równo, klamią po równo. taka prawda.
- 1 0
-
2021-02-25 07:05
a skończy sie tym że na miejskim terenie postawią kontenery morskie (1)
i będą sprzedawać butelkowe ciepłe piwo po 12 zł.
- 156 12
-
2021-02-25 07:06
Już za tyle sprzedają
- 14 0
-
2021-02-25 07:05
ASP jednak jest oderwane od rzeczywistości.. nie ma to jak planować "farmę" na terenach przemysłowych lub poprzemysłowych.. zapomnieli, że jakakolwiek zieleń to ogromny cios dla deweloperów?
- 120 10
-
2021-02-25 07:05
Wspólna dziaĺka i sianie ziół ;-) (3)
Bardzo to pasuje do tego co sie obecnie na terenach stoczni dzieje.
- 101 7
-
2021-02-25 07:07
Szanowna redakcjo ziół sie nie sadzi (2)
Zioła sie sieje. Wiedza wyniesiona ze szkoły podstawowej.
- 18 0
-
2021-02-25 08:04
a jak wychodowałem sobie sadzonkę w domu na parapecie? (1)
i zechce ją przenieść?
- 2 1
-
2021-02-25 10:11
nie przyjmie się, ale nawet jeśli to jest przesadzanie a nie sadzenie
- 0 0
-
2021-02-25 07:06
Pójdę tam z Jolką i zasadzę maryśkę
- 67 6
-
2021-02-25 07:09
Brakuje tam jeszcze rydwanu i kolejnego placu zabaw dla dorosłych (2)
Jak ten przepłacony w Parku Reagana.
- 132 16
-
2021-02-25 10:48
ej no coty hustawka w cenie mieszkania w Gdańsku to nie drogo :) (1)
- 4 0
-
2021-02-25 13:57
Ja pierdziu, sprzedasz mi mieszkanie za 30k?
Biorę od razu, płacę gotówką!
- 0 0
-
2021-02-25 07:09
Jeżeli wspólna to znacz, że niczyja. (2)
Nie będą dbać.
- 101 4
-
2021-02-25 08:03
PGR wraca
- 8 0
-
2021-02-25 09:50
nawet nie ma takiego zalozenia, ze to przetrwa. ma byc halas medialny i jest. co sie potem z tym stanie to nikogo nie obhcodzi.
- 6 0
-
2021-02-25 07:09
Czego Ci ludzie nie wymyślą (4)
Będą dbać i pielęgnować a zapewne do około ich bloku jest syf i mogiła
- 99 4
-
2021-02-25 11:22
Ciekawe jakie zioła posadzą? jak znam młodych to posadzą `zioło` :)
Policja szybko zlikwiduje plantację `zioła` :)
- 2 1
-
2021-02-25 12:36
Wypowiedział się Julian, który nigdy nie był koło bloku zwolenników farmy (1)
- 0 3
-
2021-02-25 18:49
Wypowiedziała Anka, która nigdy nie była koło bloku, tym bardziej farmy
- 1 0
-
2021-02-26 00:07
Moga np wymyslec slownik ortograficzny dla ciebie.
- 0 0
-
2021-02-25 07:10
Kiedyś kwitł przemysł, budowano statki, były miejsca pracy (7)
Dzisiaj na tych terenach deweloperka, blokowiska i jakieś lewackie pomysły.
- 139 22
-
2021-02-25 07:12
Można
Podziękować udzielnie panującym związkom zawodowym.
- 10 9
-
2021-02-25 08:13
były miejsca pracy (1)
za 20 dolarów miesięcznie
- 8 4
-
2021-02-25 09:41
no patrz... a teraz tacy sami stoczniowcy z Gdańska jeżdżą do Norwegii za 4 000 USD miesięcznie, więc chyba było można?
- 6 0
-
2021-02-25 09:36
Niszczenie konkurencji
I tyle
- 3 1
-
2021-02-25 10:50
Pomyśl trochę
A budowlanka i produkcja materiałów to nie przemysł?
- 3 2
-
2021-02-25 12:37
,,Kiedyś" minęło, warto się z tym pogodzić
- 3 0
-
2021-02-25 13:58
Kiedyś to było.
Czy się stoi, czy się leży...
No i ten cudowny prawicowy komunizm...- 1 0
-
2021-02-25 07:11
pomysł dobry, ale projekt beznadziejny-zbyt nowoczesny i surowy,za zimny do siedzenia w skupieniu... (2)
Jesli to ma być farma,to dlaczego nie zrobic tradycyjnego projektu jak np stare farmy w USA?
Przede wszystkim drewniana stodoła, łąki,małe ZOO itp?- 38 11
-
2021-02-25 10:24
bo to ma być nienormalne i nienaturalne (1)
lewactwo brzydzi się wszystkim co normalne i naturalne
- 2 0
-
2021-02-25 13:29
A co niby jest normalne?
Park do sr*nia psami, czy parking?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.