• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie firmy zmienią wizerunek. Nowe logo i identyfikacja

Katarzyna Moritz
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Tak zmodyfikowano herb Gdańska.

Gdańsk postanowił zrobić porządek z systemem identyfikacji w około 40 firmach i jednostkach zależnych od miasta. Za ponad 110 tys. zł, do końca roku zyskają one nową identyfikację wizualną, a w niektórych przypadkach nawet zmianę nazwy.



Podoba ci się nowe oznakowanie miejskich firm?

Samych miejskich spółek w Gdańsku jest 25, a ponad 35 to jednostki pomocnicze czy organizacyjne miasta. Każda z nich ma inne logo i znak graficzny. Miasto postanowiło to zmienić w większości ok. 40 firm, o czym napisaliśmy już w marcu tego roku. Prac nie zlecono jednak drogim grafikom z korporacji. Postanowiono wykorzystać potencjał specjalistów i studentów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Nasz zespół badawczy zajął się nową identyfikacją ponad rok temu. To, co obecnie jest, to często groch z kapustą. Widać, że wiele znaków graficznych powstało przed laty spontanicznie, robili je amatorzy - analizuje prof. Sławomir Witkowski, dziekan Wydziału Grafiki w ASP.
Gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy. Nieco lepiej jest, gdy patrzymy na logo ZKM, w którym wkomponowano tzw. uskrzydlone koło, od lat symbol transportu np. kolejowego.

Co obecnie zaproponowano?

- Chcemy, by było widać, że dana jednostka jest związana z Gdańskiem i kto jest w tej strukturze nadrzędny, dlatego jest główny motyw, który buduje nam początek znaczeniowy i znaki zależne - tłumaczy dr Adam Świerżewski z pracowni plakatu i form reklamowych ASP.
Głównym motywem został historyczny herb wielki Gdańska, od wieków symbol miasta. Witkowski podkreśla, że "mieszkańcy się z nim identyfikują, znają i daje im poczucie przynależności".

Nie jest on jednak dokładną kopią, lecz został dostosowany do współczesności. Ma symboliczną, uproszczoną formę graficzną, podobną do godła Politechniki Gdańskiej. Zobaczymy więc białe gdańskie lwy trzymające tarczę z herbem, na czerwonym tle. Ten znak w formie prostokąta będą miały wszystkie gdańskie firmy, jednak przy nim będzie dodatkowy prostokąt, w różnych kolorach - w zależności od działalności danej jednostki, w którym będzie wpisana nazwa firmy.

I tak firmy związane z transportem (ZDiZ, ZKM, ZTM) będą miały prostokąt w kolorze groszkowym, jednostki związane z infrastrukturą i inwestycjami (Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańskie Melioracje czy Zakład Utylizacyjny) będą miały kolor grafitowy. Te związane ze zdrowiem i sprawami społecznymi - kolor turkusowy, z edukacją, sportem i rekreacją - zielony, a z rozwojem gospodarczym - niebieski.

Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych. Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych.
Jednak w trakcie prac zespołu z ASP okazało się, że budowanie marki to coś więcej, dlatego też podjęto decyzję o zmianie nazw niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" będzie nosił nazwę Gdański Ogród Zoologiczny, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - Gdański Ośrodek Sportu, a Powiatowy Urząd Pracy - Gdański Urząd Pracy.

ASP za prace związane z nową identyfikacją zażyczyło sobie 15 tys. zł. W ramach tego przygotowano gotowy pakiet podstawowej identyfikacji, czyli znak graficzny w odpowiednich wersjach plików, kolorystyce, zasady jego stosowania, projekty tablic elewacyjnych, projekty zmian w witrynach internetowych czy prezentacji PP.

Planuje się, że miejskie spółki i jednostki wprowadzą zmiany identyfikacji do końca roku. W przypadku zmian nazwy będzie się to niekiedy wiązać też ze zmianą w KRS czy uchwałą Rady Miasta. Koszt zmian zostanie pokryty z miejskiego budżetu i szacowany jest na 110 tys. zł.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • a mnie się pomysł podoba (2)

    wszystko co miejskie oznaczone tak samo, a nie tu kółko, tam kwadracik, a tam pawi ogon...

    • 15 7

    • spoko (1)

      nie ważne, że projekt przygotowała grupa profesjonalistów z ASP

      Maro i Zdzicho uważają, że brzydkie, za drogie i sami by lepiej wymyślili

      komentarze na trojmiasto.pl - cała Polska w pigułce

      • 6 4

      • Fajnie, ze zatrudniono studentow - ale szkoda, ze nie mieli zadnych podstaw Heraldyki!

        Korona - trzy trojkaty - lwice-psy - i ta kreska - PO co?
        Lepiej usunac motto - bo jeszcze cos POdejrzanego moze ono oznacza?

        • 0 1

  • Dobry i nowoczesny wizerunek

    Czekamy kiedy inne miasta podobny krok zrobią. Wiem że Słupsk juz rok temu zmienił

    • 6 15

  • zupełnie jak nowe logo Politechniki Gdańskiej

    niemal bez różnicy - taka identyfikacja, że będzie się mieszać :)

    • 11 6

  • (1)

    te lwy to wyglądają jak kosmonauci

    • 22 6

    • 3 osobom kojarzą się z lwami

      • 2 2

  • Niewykorzystany potencjal (1)

    Bardzo dobry pomysl z wykorzystaniem potencjalu uczelni wyzszej, ale identyfikacja wizualna wyglada jakby projektowali ja studenci na zaliczenie ;). Za ta kwote na pewno sa to najlepsze projekty jakie mozna było zrobic. Szkoda, ze beda obecne w przestrzeni publicznej przez co najmniej kilka lat.

    • 13 7

    • Sorry ale kwota nie jest wygórowana.

      • 0 0

  • I cały mozolnie budowany wizerunek spółki jednej czy drugiej...

    ...psu w tyłek.

    A to, w wielu przypadkach, niemało pieniędzy i pracy kosztowało.

    • 16 4

  • Dlaczego nie ma pięknego historycznego herbu tylko jego mutacja? (3)

    Tak postępują mało rozsądni organizatorzy - zmiany dla zmian, nawet bez sensu.

    • 20 7

    • Nasze opinie są bez znaczenia. Klamka zapadła.

      • 7 1

    • Słowo - klucz: wektoryzacja. (1)

      Takie są wymagania dzisiejszej poligrafii, a to wymaga uproszczenia.
      Stary herb nijak się tu nie sprawdzał.
      To samo dotyczy herbu PG. Nowy może i nie jest piękny, ale przynajmniej skończyła się pikseloza ze schrzanionymi kolorami we wszelkich studenckich "dziełach".

      • 2 7

      • Jak coś mam lwy w wektorze zarowno w cmyku

        jak i w 3 kolorach specjalnych. Możesz jechać offset lub sito.

        • 1 0

  • Budyń i S-ka wyrzucają pieniądze tym chętniej, że nie swoje (1)

    Takimi bzdetami pochłonięci są urzędnicy, pewnie kumpel ma zarobić ...

    • 23 7

    • jak zly zarzadca z przypowiesci biblijnej przed odejscem ze stanowiska

      • 2 0

  • ASP kopiuje PG

    Wizja marnego artysty... czego innego się po ASP spodziewać. :) Pozazdrościli PG łącząc w większości niepasujące do siebie kolory.

    Teraz trzeba wyobrazić sobie ile będzie kosztowała wymiana materiałów promocyjnych w tych firmach.

    • 18 4

  • Czy to znaczy, że takie jednostki jak: (2)

    Gdański Teatr Szekspirowski, ECS, Gdańska Galeria Miejska, Capella Gedanensis, Hevelianum, Łaźnia, Teatr Miniatura, Klub Żak i mnóstwo innych instytucji do których taka propozycja koncepcji znaku jest żenadą również będą musiały ubrać ten sam mundurek co ZTM albo Melioracje?
    Gratuluje...

    • 21 6

    • Granda!

      • 5 4

    • Nie, będą hasać po swojemu, wystawiać dziwadła i żyć na nasz koszt grzmocąc wszystko co podpadnie...

      Logo to promocja miasta, czyli nas = żywiciela.

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane