• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie firmy zmienią wizerunek. Nowe logo i identyfikacja

Katarzyna Moritz
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Tak zmodyfikowano herb Gdańska.

Gdańsk postanowił zrobić porządek z systemem identyfikacji w około 40 firmach i jednostkach zależnych od miasta. Za ponad 110 tys. zł, do końca roku zyskają one nową identyfikację wizualną, a w niektórych przypadkach nawet zmianę nazwy.



Podoba ci się nowe oznakowanie miejskich firm?

Samych miejskich spółek w Gdańsku jest 25, a ponad 35 to jednostki pomocnicze czy organizacyjne miasta. Każda z nich ma inne logo i znak graficzny. Miasto postanowiło to zmienić w większości ok. 40 firm, o czym napisaliśmy już w marcu tego roku. Prac nie zlecono jednak drogim grafikom z korporacji. Postanowiono wykorzystać potencjał specjalistów i studentów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Nasz zespół badawczy zajął się nową identyfikacją ponad rok temu. To, co obecnie jest, to często groch z kapustą. Widać, że wiele znaków graficznych powstało przed laty spontanicznie, robili je amatorzy - analizuje prof. Sławomir Witkowski, dziekan Wydziału Grafiki w ASP.
Gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy. Nieco lepiej jest, gdy patrzymy na logo ZKM, w którym wkomponowano tzw. uskrzydlone koło, od lat symbol transportu np. kolejowego.

Co obecnie zaproponowano?

- Chcemy, by było widać, że dana jednostka jest związana z Gdańskiem i kto jest w tej strukturze nadrzędny, dlatego jest główny motyw, który buduje nam początek znaczeniowy i znaki zależne - tłumaczy dr Adam Świerżewski z pracowni plakatu i form reklamowych ASP.
Głównym motywem został historyczny herb wielki Gdańska, od wieków symbol miasta. Witkowski podkreśla, że "mieszkańcy się z nim identyfikują, znają i daje im poczucie przynależności".

Nie jest on jednak dokładną kopią, lecz został dostosowany do współczesności. Ma symboliczną, uproszczoną formę graficzną, podobną do godła Politechniki Gdańskiej. Zobaczymy więc białe gdańskie lwy trzymające tarczę z herbem, na czerwonym tle. Ten znak w formie prostokąta będą miały wszystkie gdańskie firmy, jednak przy nim będzie dodatkowy prostokąt, w różnych kolorach - w zależności od działalności danej jednostki, w którym będzie wpisana nazwa firmy.

I tak firmy związane z transportem (ZDiZ, ZKM, ZTM) będą miały prostokąt w kolorze groszkowym, jednostki związane z infrastrukturą i inwestycjami (Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańskie Melioracje czy Zakład Utylizacyjny) będą miały kolor grafitowy. Te związane ze zdrowiem i sprawami społecznymi - kolor turkusowy, z edukacją, sportem i rekreacją - zielony, a z rozwojem gospodarczym - niebieski.

Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych. Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych.
Jednak w trakcie prac zespołu z ASP okazało się, że budowanie marki to coś więcej, dlatego też podjęto decyzję o zmianie nazw niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" będzie nosił nazwę Gdański Ogród Zoologiczny, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - Gdański Ośrodek Sportu, a Powiatowy Urząd Pracy - Gdański Urząd Pracy.

ASP za prace związane z nową identyfikacją zażyczyło sobie 15 tys. zł. W ramach tego przygotowano gotowy pakiet podstawowej identyfikacji, czyli znak graficzny w odpowiednich wersjach plików, kolorystyce, zasady jego stosowania, projekty tablic elewacyjnych, projekty zmian w witrynach internetowych czy prezentacji PP.

Planuje się, że miejskie spółki i jednostki wprowadzą zmiany identyfikacji do końca roku. W przypadku zmian nazwy będzie się to niekiedy wiązać też ze zmianą w KRS czy uchwałą Rady Miasta. Koszt zmian zostanie pokryty z miejskiego budżetu i szacowany jest na 110 tys. zł.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • Kiedy Woj. Pomorskie zapłaciło kupę kasy

    za kaszanę od Pągowskiego, to ASP krzyczało najgłośniej, że słabe.
    Teraz mogli pokazać, że znają się na robocie, a zrobili coś na poziomie pierwszego-drugiego roku grafiki. Maksymalnie.

    • 14 2

  • kilkaset tysiecy dla kolesiów polityków miasta na zmiane logo bo trzeba z czegos kase wyciagac

    • 9 3

  • ciekawe, za ile %?

    • 6 3

  • 3 x Bardzo Dobrze (2)

    1. Pomysł bardzo dobry, będzie myślę naśladowany w innych miastach w Polsce, na zachodzie jednakowe oznakowanie jest od lat. A czy nowe logo się podoba czy nie podoba to rzecz gustu a o gustach się nie dyskutuje. Zawsze się znajdą tacy, którym się nie będzie podobało choć by narysował je sam Pablo Picasso.

    2. Bardzo dobrze, że przy tej okazji zostaną zmienione nazwy niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" - co to za nazwa ? Zapewne jeszcze z czasów słusznie minionych. Powiatowy Urząd Pracy - wczesne lata 90 ubiegłego wieku - również przestarzała nazwa. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - dobrze że ta nazwa została uproszczona.

    3. Bardzo dobrze, że zajęła się tym ASP w Gdańsku. 110 tys. zł to nie jest duży koszt jak na to co zostanie zrobione, a na pewno wpłynie znacząco na poprawę wizerunku naszego pięknego Gdańska.

    • 9 11

    • szkoda tylko, że to (1)

      skopiowane z logo PG, tylko że w innym kolorze.

      • 4 2

      • PG jest duzo lepsze jesli chodzi o symbolike i proporcje... niestety...

        • 0 0

  • Czy tylko ja odnoszę wrażenie ... (1)

    ... że niektóre urzędasy zajmują się w pierwszym rzędzie tym, co powinno być w ostatnim?

    Zaraz się może dowiemy, że to na skutek próśb mieszkańców, po zakrojonych na szeroką skalę konsultacjach społecznych?

    PS. Kolejny "miś".

    • 20 6

    • "Miś, Miś swinska rura nie Miś...."

      • 4 1

  • Hmm...

    Ogólnie całkiem-całkiem, ale nieco drażni korona przypominająca włączony palnik gazowy kuchenki.

    • 7 4

  • 15 tysiecy za nowe logo i pełną identyfikacje dla ponad 60 firm? Oj Budyń widzisz, jednak mozna nie trwonić miejskiej kasy.

    • 8 1

  • Brawo!!! (1)

    Bardzo dobry pomysł, brawo włodarze, brawo Pan Prezydent naszego Gdańska, brawo!!!

    • 7 11

    • ironia? :)

      • 7 3

  • Urzędasy niech się zajmą tym, żeby znowu nas nie zalało

    jak trochę mocniej pokropi, a nie bzdetami jak zmiana loga. Do roboty!

    • 11 3

  • Ludzie mający działalność w Gdańsku zarejstrowaną mogą posługiwać się logo miasta? (2)

    Herbem.

    • 5 0

    • Nie (1)

      Logo jest zarejestrowane

      • 1 0

      • a Logo miasta z przeszłości np Logo z czasów WMG ?

        Można używać?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane