• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie firmy zmienią wizerunek. Nowe logo i identyfikacja

Katarzyna Moritz
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Tak zmodyfikowano herb Gdańska.

Gdańsk postanowił zrobić porządek z systemem identyfikacji w około 40 firmach i jednostkach zależnych od miasta. Za ponad 110 tys. zł, do końca roku zyskają one nową identyfikację wizualną, a w niektórych przypadkach nawet zmianę nazwy.



Podoba ci się nowe oznakowanie miejskich firm?

Samych miejskich spółek w Gdańsku jest 25, a ponad 35 to jednostki pomocnicze czy organizacyjne miasta. Każda z nich ma inne logo i znak graficzny. Miasto postanowiło to zmienić w większości ok. 40 firm, o czym napisaliśmy już w marcu tego roku. Prac nie zlecono jednak drogim grafikom z korporacji. Postanowiono wykorzystać potencjał specjalistów i studentów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Nasz zespół badawczy zajął się nową identyfikacją ponad rok temu. To, co obecnie jest, to często groch z kapustą. Widać, że wiele znaków graficznych powstało przed laty spontanicznie, robili je amatorzy - analizuje prof. Sławomir Witkowski, dziekan Wydziału Grafiki w ASP.
Gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy. Nieco lepiej jest, gdy patrzymy na logo ZKM, w którym wkomponowano tzw. uskrzydlone koło, od lat symbol transportu np. kolejowego.

Co obecnie zaproponowano?

- Chcemy, by było widać, że dana jednostka jest związana z Gdańskiem i kto jest w tej strukturze nadrzędny, dlatego jest główny motyw, który buduje nam początek znaczeniowy i znaki zależne - tłumaczy dr Adam Świerżewski z pracowni plakatu i form reklamowych ASP.
Głównym motywem został historyczny herb wielki Gdańska, od wieków symbol miasta. Witkowski podkreśla, że "mieszkańcy się z nim identyfikują, znają i daje im poczucie przynależności".

Nie jest on jednak dokładną kopią, lecz został dostosowany do współczesności. Ma symboliczną, uproszczoną formę graficzną, podobną do godła Politechniki Gdańskiej. Zobaczymy więc białe gdańskie lwy trzymające tarczę z herbem, na czerwonym tle. Ten znak w formie prostokąta będą miały wszystkie gdańskie firmy, jednak przy nim będzie dodatkowy prostokąt, w różnych kolorach - w zależności od działalności danej jednostki, w którym będzie wpisana nazwa firmy.

I tak firmy związane z transportem (ZDiZ, ZKM, ZTM) będą miały prostokąt w kolorze groszkowym, jednostki związane z infrastrukturą i inwestycjami (Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańskie Melioracje czy Zakład Utylizacyjny) będą miały kolor grafitowy. Te związane ze zdrowiem i sprawami społecznymi - kolor turkusowy, z edukacją, sportem i rekreacją - zielony, a z rozwojem gospodarczym - niebieski.

Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych. Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych.
Jednak w trakcie prac zespołu z ASP okazało się, że budowanie marki to coś więcej, dlatego też podjęto decyzję o zmianie nazw niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" będzie nosił nazwę Gdański Ogród Zoologiczny, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - Gdański Ośrodek Sportu, a Powiatowy Urząd Pracy - Gdański Urząd Pracy.

ASP za prace związane z nową identyfikacją zażyczyło sobie 15 tys. zł. W ramach tego przygotowano gotowy pakiet podstawowej identyfikacji, czyli znak graficzny w odpowiednich wersjach plików, kolorystyce, zasady jego stosowania, projekty tablic elewacyjnych, projekty zmian w witrynach internetowych czy prezentacji PP.

Planuje się, że miejskie spółki i jednostki wprowadzą zmiany identyfikacji do końca roku. W przypadku zmian nazwy będzie się to niekiedy wiązać też ze zmianą w KRS czy uchwałą Rady Miasta. Koszt zmian zostanie pokryty z miejskiego budżetu i szacowany jest na 110 tys. zł.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • (1)

    Do d*py sr*nie, Stare lepsze

    • 9 5

    • Jakie stare?

      Właśnie cały w tym ambaras, że nie było żadnego.

      • 2 1

  • Bardzo duży plus, a słoiki i przesiedleńcy niech sobie narzekają

    • 8 11

  • Zamknac w koncu budynia do pierdla (1)

    Dosyc szemranych interesow na panstwowych posadach !!!

    • 13 5

    • pewnie i ta instytucja bedzie miala nowe logo :)

      • 2 0

  • Ciekaw jestem kto kase przytulil

    Tylko czekac az za adamowicza sie CBA wezmie. Wie ze to jego ostatnia kadencja, mieszkan juz na boku nie robi bo za duzo szumu to probują innymi sposobami platformiarze kase ukrecic na Gdansku

    • 10 7

  • A co ja z tego będę miał....?

    • 3 4

  • szkoda pieniędzy (1)

    Szkoda pieniędzy na zmianę logo. Jest tyle ważniejszych problemów w Gdańsku -
    np. naprawa dziurawych ulic. No tak, ale pewnie p. Adamowicz i koledzy tyle na tym nie zarobią co na zmianie logo.

    • 10 5

    • sprawdź może lepiej

      program remontu chodników w Gdańsku. ile kasy co roku na niego idzie i co jest robione

      • 1 0

  • Brzydota (1)

    Każdą bzdurę można uzasadnić ale to co napisano w tym artykule to mistrzostwo.
    Cytat:
    "Faktycznie, gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy."

    Teraz nowe logo ZDiZ dzięki swojemu kolorowemu prostokątowi będzie prawdziwą kopalnią wiedzy o tym czym ZDiZ się zajmuje.
    Jakim trzeba być pelikanem żeby łyknąć taki kit? Pani Moritz łyka bez popitki.

    Nowe projekty nie są nowoczesne tylko prostackie i bezmyślne.

    • 20 4

    • Sam jesteś "prostacki i bezmyślny".

      • 1 10

  • Zupełna głupota! Dotychczasowe loga wynikały wprost z działalności poszczególnych jednostek. Tego typu wspólne logo to można co najwyżej zastosować do tabliczek z pokojami w UMG.

    • 14 2

  • Świetny pomysł. Trzeba kultywować gdańskość przy każdej okazji.

    • 4 9

  • (1)

    Kto za te fanaberie zapłaci ???

    • 7 4

    • a kto zarobi?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane