• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie firmy zmienią wizerunek. Nowe logo i identyfikacja

Katarzyna Moritz
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Tak zmodyfikowano herb Gdańska.

Gdańsk postanowił zrobić porządek z systemem identyfikacji w około 40 firmach i jednostkach zależnych od miasta. Za ponad 110 tys. zł, do końca roku zyskają one nową identyfikację wizualną, a w niektórych przypadkach nawet zmianę nazwy.



Podoba ci się nowe oznakowanie miejskich firm?

Samych miejskich spółek w Gdańsku jest 25, a ponad 35 to jednostki pomocnicze czy organizacyjne miasta. Każda z nich ma inne logo i znak graficzny. Miasto postanowiło to zmienić w większości ok. 40 firm, o czym napisaliśmy już w marcu tego roku. Prac nie zlecono jednak drogim grafikom z korporacji. Postanowiono wykorzystać potencjał specjalistów i studentów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Nasz zespół badawczy zajął się nową identyfikacją ponad rok temu. To, co obecnie jest, to często groch z kapustą. Widać, że wiele znaków graficznych powstało przed laty spontanicznie, robili je amatorzy - analizuje prof. Sławomir Witkowski, dziekan Wydziału Grafiki w ASP.
Gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy. Nieco lepiej jest, gdy patrzymy na logo ZKM, w którym wkomponowano tzw. uskrzydlone koło, od lat symbol transportu np. kolejowego.

Co obecnie zaproponowano?

- Chcemy, by było widać, że dana jednostka jest związana z Gdańskiem i kto jest w tej strukturze nadrzędny, dlatego jest główny motyw, który buduje nam początek znaczeniowy i znaki zależne - tłumaczy dr Adam Świerżewski z pracowni plakatu i form reklamowych ASP.
Głównym motywem został historyczny herb wielki Gdańska, od wieków symbol miasta. Witkowski podkreśla, że "mieszkańcy się z nim identyfikują, znają i daje im poczucie przynależności".

Nie jest on jednak dokładną kopią, lecz został dostosowany do współczesności. Ma symboliczną, uproszczoną formę graficzną, podobną do godła Politechniki Gdańskiej. Zobaczymy więc białe gdańskie lwy trzymające tarczę z herbem, na czerwonym tle. Ten znak w formie prostokąta będą miały wszystkie gdańskie firmy, jednak przy nim będzie dodatkowy prostokąt, w różnych kolorach - w zależności od działalności danej jednostki, w którym będzie wpisana nazwa firmy.

I tak firmy związane z transportem (ZDiZ, ZKM, ZTM) będą miały prostokąt w kolorze groszkowym, jednostki związane z infrastrukturą i inwestycjami (Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańskie Melioracje czy Zakład Utylizacyjny) będą miały kolor grafitowy. Te związane ze zdrowiem i sprawami społecznymi - kolor turkusowy, z edukacją, sportem i rekreacją - zielony, a z rozwojem gospodarczym - niebieski.

Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych. Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych.
Jednak w trakcie prac zespołu z ASP okazało się, że budowanie marki to coś więcej, dlatego też podjęto decyzję o zmianie nazw niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" będzie nosił nazwę Gdański Ogród Zoologiczny, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - Gdański Ośrodek Sportu, a Powiatowy Urząd Pracy - Gdański Urząd Pracy.

ASP za prace związane z nową identyfikacją zażyczyło sobie 15 tys. zł. W ramach tego przygotowano gotowy pakiet podstawowej identyfikacji, czyli znak graficzny w odpowiednich wersjach plików, kolorystyce, zasady jego stosowania, projekty tablic elewacyjnych, projekty zmian w witrynach internetowych czy prezentacji PP.

Planuje się, że miejskie spółki i jednostki wprowadzą zmiany identyfikacji do końca roku. W przypadku zmian nazwy będzie się to niekiedy wiązać też ze zmianą w KRS czy uchwałą Rady Miasta. Koszt zmian zostanie pokryty z miejskiego budżetu i szacowany jest na 110 tys. zł.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • SUPER (1)

    Super pomysł i świetna robota ASP!

    • 6 12

    • PG jest duzo lepsze jesli chodzi o symbolike i proporcje... niestety...

      najpierw trzeba opanowac komputer jak sie chce go wykorzystywac do projektowania - jesli brakuje warsztatu - lepiej projektowac z olowkiem w reku Drogi Studencie! Powodzenia na przyszlosc!

      • 1 0

  • Nienawidzę więc jestem- tak by dzisiaj powiedział Kartezjusz. (1)

    • 4 6

    • trzezwe myslenie, czy ocena, nie oznacza nienawisci

      Artysto - Krytyka to elementarna czesc sztuki - wyciagnij z niej wnioski na przyszkosc!

      • 2 0

  • bezsensowne zmiany logotypów, i niegospodarność "Gdańska" - kimkolwiek ów jest i zdecydował,

    nieważne że stare logotypy robili "amatorzy" ale przynajmniej każdy jest charakterystyczny i mieszkańcy są do nich przyzwyczajeni i z daleka wiadomo z kim ma się do czynienia,

    nowe wszystkie na jedno kopyto, żadnej innowacyjności (pomimo iż "nie-amatorzy" tworzyli) z daleka na tych autach służbowych to w ogóle nie będzie wiadomo z jakiej to firmy,

    nie wspomnieć o tym, że lekką ręką wydano kasę nie tylko na zmianę logotypów, ale wszystkie inne zmiany związane z systemami informatycznymi, papierem, nadrukami itp - to jest masa kasy dla czyjegoś widzimisię !!!!!

    • 10 3

  • (1)

    Jak informuje Anna Zbierska koszt całego projektu to ok. 110 tys. zł. Umowa między miastem, a ASP opiewała na 15 tys. zł. - Jeśli chodzi o wdrożenie zmian, nie chcemy żeby to były duże koszty, dlatego każda jednostka wdroży je w swoim własnym rytmie. Mamy nadzieję, że uda się to wprowadzić do końca roku- mówi Zbierska.

    • 2 2

    • Cudnie

      Każda jednostka wdroży we własnym rytmie byle do końca roku. O sorki, mają tylko taką nadzieję ale jak zwykle przyjdzie nakaz z góry.

      • 3 1

  • nowatorskie......

    pies jak nie ma co robić to ja*ca liże,tak jest z naszymi urzędasami

    • 3 2

  • Super ale gdzie są zakłady pracy?

    • 3 3

  • PUP zmieni nazwę na GUP ;) (1)

    • 4 3

    • PUP-a tez nie jest takie zle..

      • 1 0

  • leci wasza $$$ leci, hahahaha

    • 1 1

  • zmierzch sztuki i smaku (1)

    takie logo zaprojektuje dziecko w przedszkolu, żenujące do jakiego upadku doszło

    • 8 3

    • tak ucza profesorki PO znajomosci tam siedzace - aby nic nie nauczyc...

      • 2 3

  • nie "zmodyfikowano" tylko zbezczeszczono , barbarzyńcy jak okiem sięgnąć

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane