• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie firmy zmienią wizerunek. Nowe logo i identyfikacja

Katarzyna Moritz
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Wszystkie miejskie spółki i jednostki do końca roku zyskają jednolitą identyfikację.
  • Tak zmodyfikowano herb Gdańska.

Gdańsk postanowił zrobić porządek z systemem identyfikacji w około 40 firmach i jednostkach zależnych od miasta. Za ponad 110 tys. zł, do końca roku zyskają one nową identyfikację wizualną, a w niektórych przypadkach nawet zmianę nazwy.



Podoba ci się nowe oznakowanie miejskich firm?

Samych miejskich spółek w Gdańsku jest 25, a ponad 35 to jednostki pomocnicze czy organizacyjne miasta. Każda z nich ma inne logo i znak graficzny. Miasto postanowiło to zmienić w większości ok. 40 firm, o czym napisaliśmy już w marcu tego roku. Prac nie zlecono jednak drogim grafikom z korporacji. Postanowiono wykorzystać potencjał specjalistów i studentów z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Nasz zespół badawczy zajął się nową identyfikacją ponad rok temu. To, co obecnie jest, to często groch z kapustą. Widać, że wiele znaków graficznych powstało przed laty spontanicznie, robili je amatorzy - analizuje prof. Sławomir Witkowski, dziekan Wydziału Grafiki w ASP.
Gdy bliżej przyjrzymy się logotypowi np. Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, to w zasadzie jest to mało ciekawe uproszczenie herbu Gdańska. Znak ten nie przekazuje żadnej informacji związanej z działalnością firmy. Nieco lepiej jest, gdy patrzymy na logo ZKM, w którym wkomponowano tzw. uskrzydlone koło, od lat symbol transportu np. kolejowego.

Co obecnie zaproponowano?

- Chcemy, by było widać, że dana jednostka jest związana z Gdańskiem i kto jest w tej strukturze nadrzędny, dlatego jest główny motyw, który buduje nam początek znaczeniowy i znaki zależne - tłumaczy dr Adam Świerżewski z pracowni plakatu i form reklamowych ASP.
Głównym motywem został historyczny herb wielki Gdańska, od wieków symbol miasta. Witkowski podkreśla, że "mieszkańcy się z nim identyfikują, znają i daje im poczucie przynależności".

Nie jest on jednak dokładną kopią, lecz został dostosowany do współczesności. Ma symboliczną, uproszczoną formę graficzną, podobną do godła Politechniki Gdańskiej. Zobaczymy więc białe gdańskie lwy trzymające tarczę z herbem, na czerwonym tle. Ten znak w formie prostokąta będą miały wszystkie gdańskie firmy, jednak przy nim będzie dodatkowy prostokąt, w różnych kolorach - w zależności od działalności danej jednostki, w którym będzie wpisana nazwa firmy.

I tak firmy związane z transportem (ZDiZ, ZKM, ZTM) będą miały prostokąt w kolorze groszkowym, jednostki związane z infrastrukturą i inwestycjami (Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańskie Melioracje czy Zakład Utylizacyjny) będą miały kolor grafitowy. Te związane ze zdrowiem i sprawami społecznymi - kolor turkusowy, z edukacją, sportem i rekreacją - zielony, a z rozwojem gospodarczym - niebieski.

Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych. Nowe logo pojawi się nie tylko w dokumentach czy na stronie internetowej, ale też na samochodach służbowych.
Jednak w trakcie prac zespołu z ASP okazało się, że budowanie marki to coś więcej, dlatego też podjęto decyzję o zmianie nazw niektórych jednostek. Miejski Ogród Zoologiczny "Wybrzeża" będzie nosił nazwę Gdański Ogród Zoologiczny, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - Gdański Ośrodek Sportu, a Powiatowy Urząd Pracy - Gdański Urząd Pracy.

ASP za prace związane z nową identyfikacją zażyczyło sobie 15 tys. zł. W ramach tego przygotowano gotowy pakiet podstawowej identyfikacji, czyli znak graficzny w odpowiednich wersjach plików, kolorystyce, zasady jego stosowania, projekty tablic elewacyjnych, projekty zmian w witrynach internetowych czy prezentacji PP.

Planuje się, że miejskie spółki i jednostki wprowadzą zmiany identyfikacji do końca roku. W przypadku zmian nazwy będzie się to niekiedy wiązać też ze zmianą w KRS czy uchwałą Rady Miasta. Koszt zmian zostanie pokryty z miejskiego budżetu i szacowany jest na 110 tys. zł.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • Kopia z logo PG

    Nie wiem kto się zgadza na takie zmiany. Szkarady. Już nie wspominając ile takie "cuda" kosztują...

    • 6 1

  • Co tydzień...

    jak nie 120 tysięcy na logo to 130 na ankietę lub 300 tysięcy na kwiatki i ogrodnika w pancerniku przy pomniku i jakieś kolejne tysiące na rady imigranckie i na farbę anty moczową, której idea opadła i moczem spłynęła o koszulkach sportowych nie wspomnę.

    • 1 0

  • Ściągnęli logo z Formuły ...i przypomina Ferrari ale beka.

    • 1 1

  • no i jest okazja wydać kasę dla swoich.

    • 1 1

  • Obleśne

    Bez polotu

    • 3 1

  • Plagiat logo PG

    • 1 1

  • Niektóre z tych jednostek stracą tożsamość

    Choćby ZOO. Szkoda. Kolor plakietki z nazwa to za mało by budować tożsamość ( szczególnie ze po kilka firm będzie miało ten dam kolor. Taki wzajemny kanibalizm. Właściwie powstały tabliczki na drzwi. Co jest ważniejsze dla rozpoznania działaności firmy - napis, którego możemy niedoczytać ) czy jednak znak graficzny kojarzący sie z przedmiotem działania ( właśnie- przedmiotem działania, a nie nazwa zarządcy. Ta została podkreślona w zmianie nazw kilku firm na 'gdanskie' - i dobrze) Zaczadzanie kilkoma markami nie musi oznaczać obklejenia ich jedna naklejka. Warto pokusić sie o inne podkreślenie faktu ze to miejskie jednostki (wspólny czlon nazwy, element godła (niekoniecznie całe)

    • 2 0

  • To wygląda jak jakieś plakietki, bądź znaki kierunkowe.
    Jeżeli już zmieniać to po lewej stronie tej tabliczki winien znaleźć się oryginalne logo Gdanska, a nie jakas podrobka lwów, korony i krzyży. Pomijam fakt plagitu, zreszta nieudolnego, logo PG.
    Prada strong niece zatem bedtime napisem z nazwa firmy.
    A propos, cozy logo Miedzynarodowych Targow Gdanskich, GPEC, SaSAUR NEPTUN GDAŃSK też ulegn zmianie w tee samej konwencji???

    • 2 1

  • "Dobra zmiana" czyści niewygodnych...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane