• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie spółki ujawniły koszty lóż VIP na stadionie

Maciej Korolczuk
5 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czyszczą bursztynową elewację stadionu w Letnicy
Tym razem miejskie spółki nie zasłaniały się tajemnicą handlową przedsiębiorstwa i po naszych pytaniach ujawniły ponoszone koszty. Tym razem miejskie spółki nie zasłaniały się tajemnicą handlową przedsiębiorstwa i po naszych pytaniach ujawniły ponoszone koszty.

Po tym, jak spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje trzema wyrokami sądowymi została zmuszona do upublicznienia kosztów wynajmu loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk, zwróciliśmy się z pytaniami do pozostałych spółek prawa handlowego ze 100 proc. udziałem gminy o udzielenie analogicznej informacji. Jak wynika z udzielonych odpowiedzi, GIWK za wynajem loży płacił dotychczas 100 tys. zł rocznie, Zakład Utylizacyjny w Szadółkach i GARG po ok. 40 tys. zł, a Arena Gdańsk - 255 tys. zł (za dwie loże).



Loże VIP na stadionie powinny być wynajmowane:

Koszty związane z wynajmem lóż na stadionie w Letnicy przez miejskie spółki były dotychczas jedną z najpilniej strzeżonych tajemnic. Mimo że pytaliśmy o wydatkowane publiczne środki przez publiczne jednostki, za każdym razem odmawiały one udzielenia informacji, zasłaniając się tajemnicą handlową przedsiębiorstwa.

Sytuacja zmieniła się dopiero po trzech niekorzystnych wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który nakazał spółce GAiT ujawnienie ponoszonych kosztów. Miejski przewoźnik w ciągu trzech lat wydał na ten cel ponad 180 tys. zł.

Postanowiliśmy więc ponownie zwrócić się z pytaniem do pozostałych spółek w pełni kontrolowanych i finansowych przez miasto, by także i one ujawniły, ile płacą za komfortowe loże w Letnicy.

Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna w latach 2012-2018 płaciła za lożę 100 tys. zł rocznie. Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna w latach 2012-2018 płaciła za lożę 100 tys. zł rocznie.

750 tys. zł w osiem lat



Jak informuje Agnieszka Klugmann, rzecznik prasowy GIWK (Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna), spółka dysponuje lożą na stadionie od 2012 r. Przez kolejne lata (do 2018 r.) płaciła za wynajem 100 tys. zł rocznie. W 2019 r. kwota wyniosła 51,7 tys. zł. Łącznie więc przez 8 lat spółka odpowiadająca w mieście za jakość wody pitnej i odprowadzanie ścieków wydała ponad 750 tys. zł.

- Korzystamy z loży w celu organizacji spotkań biznesowych i branżowych - wyjaśnia Klugmann. - Uważamy, że to dobry sposób pokazania jednej z najpiękniejszych atrakcji naszego miasta, pozwalający jednocześnie na wzmocnienie wizerunku naszej firmy jako nowoczesnej i atrakcyjnej. Warto podkreślić, że poza działalnością w branży wodociągowej i kanalizacyjnej prowadzimy również działalność gospodarczą w zakresie produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Spotkania biznesowe w tym obszarze przekładają się na realne korzyści. Potencjał tego miejsca wykorzystujemy także na bieżące potrzeby szkoleniowe - unikamy w ten sposób ponoszenia dodatkowych wydatków z tytułu wynajmu powierzchni szkoleniowej. Z loży korzystają także pracownicy spółki, również jako widzowie rozgrywek sportowych.

Loża potrzebna ze względu na siedzibę na obrzeżach



Ok. 40 tys. zł w skali roku za swoją lożę płaci z kolei Zakład Utylizacyjny w Szadółkach. Pracownicy spółki wydarzenia na stadionie w komfortowych warunkach śledzą od 2014 r. W ramach umowy, oprócz dostępu do loży ZU ma także możliwość dodatkowego wynajęcia sal konferencyjnych, z czego korzysta z braku odpowiedniej infrastruktury.

- Także lokalizacja naszej spółki, na obrzeżach miasta, stanowi obiektywne utrudnienie w realizacji dużych wydarzeń, skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Wykorzystujemy infrastrukturę stadionu na przykład do przygotowania dużych konferencji organizowanych dla samorządów oraz mediów z okazji tematów związanych z projektami unijnymi - mówi Iwona Bolt, rzecznik prasowy ZU.
Jak przekonuje, wynajmowanie loży na stadionach przez firmy jest powszechną praktyką. Firmy, takie jak Zakład Utylizacyjny, wykorzystują ją m.in. do prowadzenia rozmów biznesowych.

- Zapraszamy tutaj kontrahentów krajowych, ale także przedstawicieli zagranicznych spółek, które współpracują z nami zazwyczaj w ramach projektów unijnych lub są w przededniu takiej współpracy. Takie spotkania toczyły się na przykład w ramach dialogu konkurencyjnego przed ogłoszeniem przetargu na budowę Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów. Z punktu widzenia naszej spółki, która pracuje nad wizerunkiem nowoczesnego przedsiębiorstwa, miejsce - gdzie odbywają się spotkania biznesowe - jest istotne i przekłada się na wizerunek jej i miasta. Loża, w naszej ocenie, spełnia wiele funkcji: jest naszą wizytówką, a w szerszym aspekcie - ponieważ znajduje się w jednym z najładniejszych stadionów w Polsce - jest wizytówką miasta, w którym żyjemy i pracujemy - podkreśla Bolt.
Wspomnianą lożę oraz uczestnictwo w meczach spółka wykorzystuje także do budowania relacji z pracownikami.

- Nie jest tajemnicą, że obecnie to pracownik jest najcenniejszym zasobem przedsiębiorstwa i taki rodzaj benefitu buduje relacje na osi pracodawca-pracownik - kończy rzecznik spółki.
Właściciel stadionu spółka Arena Gdańsk płaci operatorowi za wynajem dwóch lóż 255 tys. zł netto w skali roku. Właściciel stadionu spółka Arena Gdańsk płaci operatorowi za wynajem dwóch lóż 255 tys. zł netto w skali roku.

Dwie loże dla właściciela



Kolejną miejską spółką, dysponującą swoją przestrzenią na stadionie, jest spółka Arena Gdańsk, będąca jednocześnie jego właścicielem. W tym przypadku jednak spółka posiada nie jedną, a dwie loże, które wynajmuje od spółki Arena Gdańsk Operator.

- Loże te są następnie odnajmowane komercyjnie na rzecz prywatnych podmiotów będących partnerami biznesowymi spółki Arena Gdańsk - wyjaśnia Agnieszka Templin, specjalista ds. ekonomicznych spółki Arena Gdańsk. - Powyższe działania są dla spółki rentowne. Wydatki na wynajem dwóch lóż wynoszą łącznie 255 tys. zł netto rocznie.

GARG z lożą od samego początku



Od samego początku funkcjonowania stadionu swoją lożę ma tam także Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego. W latach 2011-2019 spółka za wynajem loży VIP zapłaciła łącznie 428 tys. zł, w tym w 2019 r. - 40 tys. zł.

- GARG, realizując swój cel działalności, jakim jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej o charakterze przemysłowym oraz handlowym, poprzez tworzenie warunków aktywizacji gospodarczej, przyciąganie nowych inwestycji, kreujących nowe miejsca pracy, promocję Gminy Miasta Gdańska oraz prowadzenie innej działalności ważnej dla rozwoju miasta Gdańska wykorzystuje lożę m.in. na organizację spotkań z inwestorami z kraju i z zagranicy, z delegacjami z innych krajów i miast reprezentujących w szczególności izby gospodarcze, klastry, organy rządowe lub samorządowe. Loża wykorzystywana jest także na potrzeby przeprowadzania szkoleń pracowniczych, wewnętrznych spotkań pracowników spółki oraz działalności tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu - wyjaśnia Paulina Skwierz z zespołu organizacyjno-administracyjnego GARG.

Wynajem dla spółek to nic szczególnego



Jak przekonuje Marta Szymczak, rzecznik prasowy Stadionu Energa Gdańsk, w podobny sposób odbywa się to w innych miastach, np. w Warszawie.

- Na PGE Narodowym loże wynajmują m.in. KGHM, PGE czy Totalizator Sportowy. Na Stadionie Legii Warszawa jednym z najemców lóż jest Orlen. Obecność spółek miejskich i państwowych wśród usługobiorców podobnych obiektów nie jest niczym wyjątkowym w Europie. Praktyka ta jest stosowana m.in. w Niemczech (np. Kolonia i Frankfurt) - podkreśla Marta Szymczak.

Opinie (260) ponad 20 zablokowanych

  • Miasto musi mieć przestrzeń do spotkań (3)

    Raczej nie będą podejmować klientów i negocjować umów na krzesełkach, wśród krzyczących kibiców. ;) Generalnie jest to lepsze rozwiązaniem dla wszystkich, niż wydawanie tych samych (a w tym przypadku na 100% większych) pieniędzy na prywatnych obiektach.

    • 0 10

    • a przetarg zorganizowali że twierdzisz że 100% taniej?

      • 1 1

    • wystarczy zorganizować spotkanie w biurze dyrektora lub prezesa i wyjdzie najtaniej

      • 3 0

    • Podejmowanie klientow.

      O czym ty piep**ysz? Podejmowac klientow mozna w sali konferencyjnej lub pomieszczeniu do tego przeznaczonym. Po co te spolki panstwowe buduja siedziby? Nie mozna wynajac sali na spotkanie tylko trzeba loze sportowa na rok?

      • 4 0

  • Nie chodzi o to że łoże są wynajmowane, chodzi o to że wynajmuje je GAIT w którym występuje patologia w postaci starych, dziurawych autobusów, braku ubezpieczenia dla kierowców, odjeżdżających co 20-30 minut, nie wywołujących zazdrości tylko politowanie wśród kierowców osobówek.
    Do roboty!!

    • 9 0

  • Po co spółką tyle lóż?

    Czyli nacisk społeczny dotyczący dostępu do informacji ma sens.

    • 3 1

  • OD 4 lach GIWK nie chce postawic poidełka w parku Reagana bo im szkoda kilku tysiecy a na loze VIP wydaja 100tys rocznie!! (3)

    niech się teraz urzędasy skorumpowane wytłumaczą kto korzysta z tych loży Vip!!

    • 13 0

    • Łącznie więc przez 8 lat wydali prawie milion złotych na loze vip ?? skandal

      • 7 0

    • w Parku Reagana nie ma sieci (1)

      więc niby jak mają postawić poidełko? na wodę z beczkowozu?

      • 0 3

      • nie, w ogóle. mieszkańcy okolicznych osiedli od lat narzekają na brak wody :)

        • 0 0

  • loże tylko za prywante pieniądze Prezesów

    nie dość ze Prezes zarabia najwięcej, to i lożę musi mieć za darmo.

    a ty płać za krzesełko ze swoich

    • 7 0

  • Zgodnie z zasada

    Po takiej aferze tylko wzrosnie poparcie dla POKO czy jak ich tam zwał

    • 6 1

  • chołota

    najlepiej wydaje się cudze pieniądze

    • 6 0

  • Dobrze ktoś tu wcześniej napisał

    taka praktyka jest stosowana na całym świecie. Chyba tylko w Polsce takie informacje stają się sensacją... Ech.

    • 1 4

  • A ja jestem klientem zakładu utylizacji i mnie tam nie zaprosili (1)

    • 6 0

    • ZUS tam nie ma loży;)

      • 0 1

  • Stadion nie rentowny i od początku źle zarządzany

    Przypomnę że ludzie z otoczenia Budynia i Bolka zajmowali się zarządzaniem obiektem i przynieśli olbrzymie straty.

    Sam obiekt nie ma podświetlanej elewacji. Ten bursztynek widać tylko w słońcu i gdy pali się światło na murawie i koronie stadionu. Czemu o tym piszę? Ano nie chodzi tyko o kwestie estetyczne ale i biznesowe, bowiem nie można dzięki temu zarabiać na wyświetlanych reklamach w dni imprez i także w pozostałych dniach.

    Kolejny problem to te wynajmu spółek miękkich. One powinny mieć tam możliwość incydentalnie na wniosek z uzasadnieniem wynająć łoże a nie płacic pieniądze ze stałej umowy. Stadion zaś powinien mieć dobrego zarządce i zarabiać na imprezach. Kasa powinna też iść przez klub piłkarski o transparentnej polityce finansowej nastawiony na sukces sportowy a to co robi lechia to hańba dla miasta i kibiców.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane