Fakty i opinie

Miejskie spółki w Gdyni. Czym się zajmują

Blisko 100 mln zł to wartość spółek przewozowych w Gdyni, w których miasto ma 100 proc. udziałów.
Blisko 100 mln zł to wartość spółek przewozowych w Gdyni, w których miasto ma 100 proc. udziałów. fot. Trojmiasto.pl

Kilkanaście dni temu opisaliśmy spółki prawa handlowego, w których udziały posiada Gdańsk, oraz miejskie spółki w Sopocie. Przyszedł czas na Gdynię, która w 100 procentach kontroluje trzy spółki komunikacyjne, Towarzystwo Budownictwa Czynszowego "Czynszówka" oraz Agencję Rozwoju Gdyni.



Gdynia ma udziały w 16 spółkach, a pełną kontrolę zachowuje w pięciu



Czy znasz spółki z udziałem miasta Gdyni?

tak, wszystkie 14%
owszem, większość 26%
tylko niektóre 34%
nie, to dla mnie nowa informacja 26%
zakończona Łącznie głosów: 273
Klejnotami koronnymi są trzy spółki przewozowe ze stuprocentowym udziałem w kapitale zakładowym Gdyni. Zostały wydzielone w latach 90. poprzez podział Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Gdyni.

I choć można usłyszeć opinie, że trzy firmy odpowiedzialne za pojazdy jeżdżące po mieście to niepotrzebne mnożenie kosztów, władze miasta wciąż tłumaczą, że taka konfiguracja sprawdza się i nie będzie zmieniana.

Trolejbusy i autobusy w trzech spółkach



Największą wartość, ponad 54,7 mln zł, prezentuje powstałe w 1998 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Zajmuje się obsługą trolejbusów z siedzibą i zajezdnią przy ul. Zakręt do Oksywia. Jej prezesem jest Piotr Małolepszy, który stoi na czele firmy razem z wiceprezesem Tomaszem Labudą. Ze wsparciem i nagrodami z Unii Europejskiej przedsiębiorstwo firmujące ekologiczne pojazdy jest "oczkiem w głowie" władz miasta. Co ciekawe, jeszcze na początku XXI wieku wcale tak nie było. Gdy okazało się, że ekologia to przyszłość i będzie promowana w Europie, zaczęto inwestować w trolejbusy i konieczną infrastrukturę. Dziś są wizytówką Gdyni.

22,827 mln zł to wartość udziałów Gdyni w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Powstało w lipcu w 1994 roku, a w 2000 roku przeniosło się do siedziby w Kaczych Bukach.

Prezesem zarządu jest Bogusław Stasiak, który do 2014 roku, przez 23 lata był wiceprezydentem Gdyni, startując przy okazji każdorazowo w wyborach na radnego. Nieoficjalnie na korytarzach Urzędu Miasta było słychać, że stanowisko utracił przez fiasko misji związanej z uruchomieniem lotniska w Gdyni. Stanowisko prezesa PKM Bogusław Stasiak objął w 2015 roku. Został mianowany przez zależną od władz miasta Radę Nadzorczą, bez konkursu.

Blisko 111 mln zł to udziały Gdyni w PEWiK-u.
Blisko 111 mln zł to udziały Gdyni w PEWiK-u. mat. prasowe
Trzecia spółka przewozowa w pełni kontrolowana przez samorząd to Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, warte 15,686 mln zł. Powstało w czerwcu 1994 roku, swoją siedzibę ma przy ul. Platynowej na Pogórzu Górnym.

Spółkę reprezentuje zarząd w osobie prezesa Lecha Żurka. W latach 2007-2012 pełnił on funkcję wiceprezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prezesem Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni jest od czerwca 2012 roku.

Żurek, podobnie jak Stasiak, był przez pewien czas zwiazany z lokalną polityką, będąc radnym Gdyni w latach 1998-2006 oraz radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego w latach 2006-2014.

Budowy, remonty, turystyka i przedsiębiorczość



Kolejną spółką w pełni kontrolowaną przez Gdynię jest Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka" z siedzibą przy ul. 10 Lutego. Decyzję o utworzeniu spółki radni podjęli w marcu 1998 roku. Obecny kapitał zakładowy spółki wynosi 43,7 mln zł. Od 1998 do 2007 roku firma zrealizowała 10 inwestycji - w mieście powstały 23 budynki.

Ostatnimi laty spółka zajmuje się przeprowadzaniem remontów i modernizacji obiektów oraz wynajmowaniem lokali. Do tego dochodzi m.in. wykonawstwo robót remontowo-budowlanych, świadczenie usług inwestora zastępczego. Prezesem zarządu od 2001 roku jest Krystyna Kołakowska.

Ostatnią spółką ze 100-procentowymi udziałami miasta jest Agencja Rozwoju Gdyni z blisko 7 mln zł kapitału zakładowego. Spółka powstała w listopadzie 2009 roku. Zajmowała się m.in. projektami wizerunkowymi, jak uruchomienie konkursu na Gdyński Przysmak Kulinarny, stworzenie Szlaku Kulinarnego, Szlaku Legendy Morskiej czy organizacją konferencji i promocją Hal Targowych. Miała tworzyć Gdynię przyjazną dla turystów, biznesu i mieszkańców oraz opracować strategię rozwoju miasta. Do 2014 roku prezesem ARG była Katarzyna Gruszecka-Spychała - obecnie wiceprezydent Gdyni.

Gdynia w pełni kontroluje także Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka", posiadając 100 proc. udziałów wartych blisko 45 mln zł.
Gdynia w pełni kontroluje także Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka", posiadając 100 proc. udziałów wartych blisko 45 mln zł. mat. prasowe
Forum Kultury w założeniu miało zajmować się realizacją i prowadzeniem dużego projektu miejskiego: budową nowego Teatru Miejskiego, Mediateki i Galerii Sztuki w parku Rady Europy (teren parku w ostatnich miesiącach wrócił do prywatnych właścicieli). Ostatecznie zajęła się budową i prowadzeniem Infoboksu oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego, koordynując budowę Centrum Filmowego.

Spółki połączono w lutym 2015 roku. Głównym argumentem była chęć oszczędności, czemu przyklaskiwali nawet opozycyjni radni. Po połączeniu, już pod nazwą Agencja Rozwoju Gdyni, spółka zajmuje się kreowaniem wizerunku miasta, wsparciem rozwoju turystyki i przedsiębiorczości. Administruje i zarządza budynkami i obiektami takimi jak Infoboks czy kolejka na Kamienną Górę.

ARG, mająca swoją siedzibę naprzeciw Gdyńskiego Centrum Filmowego, nadzoruje też budowę Parku Centralnego wraz z podziemnym parkingiem. Jej prezesem jest Markos Pagudis, wcześniej szefujący Forum Kultury.

Odpady, ogrzewanie i woda



Udziały warte blisko 13 mln zł (58 proc. całości) Gdynia posiada w spółce Eko Dolina. W ramach podstawowej działalności firma przyjmuje odpady w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Zajmuje się też sprzedażą pozyskanych surowców wtórnych i energii elektrycznej oraz świadczy usługi wynajmu sprzętu. W skład wspólników wchodzą Gmina i Miasto Wejherowo, Sopot, Rumia, Kosakowo, Reda oraz Komunalny Związek Doliny Redy i Chylonki. Prezesem jest Cezary Jakubowski.

58 proc. udziałów Gdynia zachowuje w Eko Dolinie - spółce zajmującej się składowaniem odpadów.
58 proc. udziałów Gdynia zachowuje w Eko Dolinie - spółce zajmującej się składowaniem odpadów. mat. prasowe
Takie samo zestawienie wspólników znajduje się w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w którym udział Gdyni wynosi blisko 33 proc., co odpowiada wartości 111 mln zł. W ostatnim czasie, zgodnie z przyjętymi przez radnych miasta w 2018 roku uchwałami, do wspólników dołączył Fundusz Inwestycji Samorządowych, który posiada w spółce 24 proc. udziałów. Prezesem PEWiK jest Walery Tankiewicz, były wieloletni wiceprezes Portu Gdynia.

Inną strategiczną spółką jest Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z miejskimi udziałami na poziomie 30 proc. i wartymi 12 mln zł. Najwięcej udziałów posiada Komunalny Związek Gmin "Dolina Redy i Chylonki". Do wspólników zaliczają się także Gmina Miasta Wejherowa oraz Gmina Miasta Rumi. Spółką kieruje Janusz Różalski.

Transport, komunikacja, kredyty i pożyczki



10 mln zł są warte udziały Gdyni w Szybkiej Kolei Miejskiej, a 7 mln zł w spółce InnoBaltica, zajmującej się obecnie wprowadzeniem wspólnego biletu. Niewielką liczbę udziałów Gdyni można znaleźć w Porcie Lotniczym Gdańsk, Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, Pomorskim Regionalnym Funduszu Poręczeń Kredytowych, Pomorskim Funduszu Pożyczkowym i będącej w stanie upadłości Stoczni Gdynia.

Lotnisko w Gdyni widziane z Zatoki Gdańskiej
Lotnisko w Gdyni widziane z Zatoki Gdańskiej fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
85 mln zł to wciąż nominalne udziały Gdyni w spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo będącej w upadłości likwidacyjnej. 6 mln zł należy do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • lotnisko z prezesem, zarządem i radą nadzorczą? super. (16)

    • 101 9

    • W stanie upadłości (5)

      • 8 6

      • (4)

        To co ze w stanie upadłości, skoro jest prezes ze świtą? Ile wynagrodzenia pobiera ?

        • 21 6

        • Pan Szczerba nie raczył podać (3)

          • 17 5

          • Obowiazuje go zapewne tajemnica zawodowa :) (2)

            • 13 4

            • oświadczenie majątkowe (1)

              W internecie jest oświadczenie prezesa. Naprawdę spora kasa.

              • 7 5

              • dopoki jest spolka jest i prezes

                • 4 0

    • Lotnisko w likwidacji. (2)

      Stołki nie.

      A to o nie chodzi.

      • 29 4

      • Pamiętajcie (1)

        O Gdyni na tym portalu piszemy albo dobrze albo wcale

        • 25 5

        • ty jak piszesz?

          • 0 1

    • (1)

      Zatrudnienie w gdyńskim Laboratorium Innowacji Społecznych w niewiele ponad dwa lata wzrosło czterokrotnie - wynika z danych ujawnionych przez Urząd Miasta Gdyni. Na koniec 2016 roku pracowało tam 18 osób. Teraz zatrudnionych w LIS-ie jest już ponad 70 urzędników. 
      Zdaniem gdyńskiej opozycji, to przykład na to, jak rozdmuchana jest administracja publiczna w mieście. Według władz Gdyni, zwiększanie liczby etatów w LIS-ie jest całkowicie uzasadnione.

      - Najgorsze w tym wszystkim jest to, że nawet nie wiadomo, czym ta instytucja tak naprawdę się zajmuje. Nazwa "Laboratorium Innowacji Społecznych" oznaczać może i wszystko, i nic - mówi Ireneusz Trojanowicz, radny miasta ze "Wspólnej Gdyni" i autor interpelacji w sprawie poziomu zatrudnienia w LIS-ie.

      - Instytucja ta jest swoistym symbolem małej transparentności władz miasta. Brakuje tak naprawdę informacji, z czego wynika tak duży wzrost zatrudnienia w Laboratorium Innowacji Społecznych. Co więcej, brakuje jasnego przekazu, czym pracownicy LIS-u się zajmują. Jako radnemu, udało mi się to choć częściowo ustalić. Mieszkańcy takich informacji nie otrzymują, a to z ich podatków wypłacane jest kilka milionów złotych rocznie na pensje dla osób zatrudnionych w tej instytucji !!!

      • 19 7

      • Oczywiście minusy dali Wojtek Sz i Marek Ł

        • 9 4

    • Gdanska PKM to jeszcze biletomatow nie miala,a dyrekcja juz brala kase dluugi czas. (3)

      • 7 5

      • Ale w przeciwieństwie do gdyńskiego lotniska PKM

        działa

        • 2 1

      • (1)

        pisuary wciaz na poziomie myslenia magicznego, niczym plemiona z amazonskiej dzungli, nic nie powstaje za dotknieciem czarodziejskiej rozdzki najpierw formalnie zawiazuje sie spoldzielnie, spolke, jej wladze a pozniej realizuje cel dla ktorego powstal dany podmiot, np najpierw powstaje spoldzielnia mieszkaniowa czyli grupa ludzi z odpowiednimi uprawnieniami i oni przygotowuja teren, projekty i inne sprawy i dopiero za jakis czas zaczynaja pojawiac sie budynki w tym czasie oczywiscie ludzie ci pobieraja wynagrodzenie i nie ma w tym nic sensacyjnego, tak samo bylo z powstaniem pkm

        • 1 4

        • Weź psychotropy

          • 1 2

    • poczytaj ksh

      wtedy zrozumiesz, jakie organy ma spółka określonego rodzaju, jakie są obowiązki i prawa tych organów. Zamiast pisać głupoty, zrozum, jaki system prawny obowiązuje w tym kraju.

      • 3 1

  • W Gdyni i Gdansku (18)

    100% udział w spolkach transportowych. Porównanie komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni to dwa różne światy...

    • 29 16

    • Trochę już nieaktualne (5)

      Komunikacja w Gdyni to ostatnimi laty głównie regres.

      • 24 22

      • No o to autorowi opinii chodziło ;) (2)

        Jak można porównywać zacofaną Gdynię do nowoczesnego Gdańska. Niestety, ale stety dla Gdanszan komunikacja gdańska przewyższa komfortem tą z Gdyni

        • 12 22

        • Wow "Gdanszaninie", aleś pojechał... (1)

          Nowoczesny Gdańsk, zacofana Gdynia...no tak, te zacofane SKM-ki, którymi "Gdanszanie" muszą jeździć na przykład.

          • 4 4

          • Skm ma siedzibę w Gdyni no to zacofane

            • 2 1

      • lol (1)

        zaklinaj rzeczywistość ile chcesz, ale wystarczy 1 przejazd żeby zobaczyć, że Gdańsk jest transportowo w latach 90tych, a Gdynia w 21 wieku

        • 21 11

        • ani Gdańsk nie jest w latach dziewiędziesiątych ani Gdynia w 21 wieku

          • 15 7

    • (7)

      masz racje. w Gdyni same nowe niskoposlogowe pojazdy. W Gdansku 40 letnie trupy z niemiec

      • 16 20

      • (4)

        W Gdyni same nowe ? idż do doktora od oczu a najlepiej do psychiatry.

        • 23 8

        • Dalej jeżdżą trolejbusy z czarnymi tablicami rejestracyjnymi? (3)

          • 13 10

          • (2)

            No , jak dla ciebie wyznacznikiem nowości taboru jest kolor tablic rejestracyjnych to gratuluję .

            • 14 13

            • Jest (1)

              Bo te pojazdy mają minimum 16 lat

              • 16 7

              • bardziej 20

                czarne tablice zmieniono na białe w maju 2000 roku.

                • 15 0

      • (1)

        W Gdyni idziesz na przystanek i prawie 9 na 10 razy autobus nie przyjedzie punktualnie. W ciągu ostatnich 10 lat kilka razy próbowałem korzystać przy dojazdach do pracy z komunikacji miejskiej ale po prostu brak punktualności powoduje, że to nie ma sensu. Lepiej jezdzic autem.

        • 16 17

        • co za bzdura...

          swojej babci możesz taki kit wciskać
          chcesz opóźnień, wykolejeń i odwołanych kursów - odwiedź Gdańsk

          • 13 8

    • ile lat mają gdyńskie autobusy które są jeszcze na czarnych tablicach rejestracyjnych? (3)

      • 10 12

      • Rok produkcji min.1995. (2)

        • 11 5

        • ruina, strach wsiadać. ciekawe jaki mają przebieg i ile palą? 50 l ON na 100 km:)?? (1)

          • 7 6

          • One palą 70-75 l/ 100 km

            Neoplany lubią chłopacy B7 :-)

            • 6 0

  • (7)

    Lotnisko w Gdyni poletkiem aferzystów.

    • 55 11

    • i tu cię zdziwię (3)

      z uwagi na sprawę przed KE w UE najlepiej prześwietlona inwestycja w Gdyni

      • 12 13

      • Wydaje ci się że KE jest krystalicznie uczciwa ? jakiś żart. Rączka rączkę myje , głównie pilnuje własnych interesów.

        • 12 7

      • (1)

        Z przewalonymi 90mln złotych i podwykonawcą, który nie może odzyskać 700tys. zł wadium mimo wywiazania się z umowy.

        • 16 2

        • A za zasługi prezesura w PKM Gdynia , brawo , jak zwykle swoi na cztery łapy.

          • 16 3

    • Sitwa gdyńska ktora ma 67 procent poparcia:) (1)

      • 17 5

      • gdynianie zawsze bardzo madrze, glosuja, bezkompromisowo odsiewaja miernoty, pozorantow, nieudacznikow, patrz niejaki horal

        • 1 2

    • wiesz coś? zgloś do prokuratury

      gołosłowne oskarżenia wracają bumerangiem

      • 3 7

  • Trochę przerażające (7)

    Te wieloletnie prezesury. I spadanie na cztery łapy jak Stasiak...

    • 79 3

    • W Gdańsku jak była afera z powołaniem ZTM do życia (2)

      To prezes został odwołany. Tutaj lotnisko to klapa a w nagrodę cyk, prezes w innej spółce.
      Gdynia - tu z zawodu będziesz prezesem

      • 18 1

      • Kolesiostwo ma się dobrze! (1)

        Oni sobie krzywdy niezrobia!!!

        • 10 0

        • to prawda, caly swiat jest zszokowany tym co wyprawia pis, a w kosciele to juz modelowo

          • 0 1

    • Typowe (1)

      Typowe paśniki dla swoich zasłużonych.

      • 16 1

      • moga nawet byc tw, komuchami, kulawy prezes zawsze cos dla nich znajdzie

        • 0 1

    • najbardziej chyba przeraza prezes balbina prawda?

      • 0 1

    • tym się te spółki zajmują

      by urzednikom i radnym żyło się lepiej..

      • 0 0

  • Większość udziałów w wodociągach sprzedał w tym roku. Gdzie kasa?? Na co poszła?? (5)

    W normalnym mieście powinna być jedna spółka komunikacyjna a nie trzy czy cztery i dublowanie zarządów.

    • 58 6

    • Na Marylę i Openera (1)

      A na co innego mogła pójść, chyba nie na remonty

      • 18 4

      • A farba?
        Bądź sprawiedliwy

        • 12 2

    • Kilka spolek przewozowych (2)

      Akurat kilka spółek przewozowych to dobra decyzja, każda boi się że druga przejmie jej zadania jak bedzie vis nke tak, i nie ma takiego olewania jak w Gdańsku gdzie jest jeden Gait

      • 8 9

      • Trol (1)

        • 2 1

        • pisi?

          • 0 1

  • (4)

    Parodia aby wodociągi nie były w pełni udziału miasta .... spółki zapewniające podstawowe usługi dla miasta powinny być co najmniej w 51% rękach miasta .

    • 56 5

    • Szczurek sprzedał, potrzebował kasę na lotnisko, imprezy i pomniki

      • 13 8

    • (1)

      a niby dlaczego?

      • 4 3

      • Bo mógł

        A bo co?

        • 5 6

    • A może miasto Gdynia chciało zbyć udziały, po to by je spienięzyć?

      • 2 2

  • (4)

    Towarzystwo wzajemnej adoracji , z zawodu prezesi , przyjaciele i znajomi królika . Arogancja lokalnej władzy w rozkwicie.

    • 63 8

    • No ba! (2)

      Ty ze szwagrem to byście wszystko w mieście oporządzili własnoręcznie, jak chlewik na ojcowiźnie. A patrz, takie cwaniaki nic tylko kolejne spółki tworzą, zwykły człowiek to tego nie pojmie! Pewnie nawet konta we banku jakieś mają, a to wiadomo, że samo złodziejstwo!

      • 4 8

      • Tu akurat nie trafiłeś (1)

        Akurat powszechna wieść niesie że Szczurek cały majątek przepisał na żonę

        • 6 4

        • jak moraw, sprytne

          • 1 1

    • a to tylko blady cien tego co wyczyniaja pisiory, no ale im sie nalezy, sowiecki sort ho ho!

      • 1 2

  • Tytul powinien brzmiec raczej czym powinny sie zajmowac

    • 25 2

  • Stasiak (6)

    Hahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahah tak w Gdyni dostaje się karę za wtopienie milionów. Brawo Kojak!

    • 58 2

    • łucyka i jego problemy z CBA też szczurek przykrył. tutaj włos nikomu nie spadnie.

      • 24 0

    • jakie konsekwencję poniósł Kłodziński za szwindel z budżetem obywatelskim? (3)

      • 17 0

      • (1)

        Szczurek był zly

        • 14 0

        • był zły, że się wydało:)

          • 14 1

      • Na razie nie mogą go ukarać bo nie wolnej posady prezesa w żadnej miejskiej spółce.

        • 6 0

    • ojej!!!!

      ale to nie on wtopił tylko ona Kasia

      • 0 2

  • Nie rozumiem po co Gdyni trzy osobne spółki od Komunikacji? Po to aby mieć trzy zarządy i trzech prezesów? (3)

    Inaczej tego nie da się wytłumaczyć....

    • 78 3

    • potrzeba więcej prezesesów i wszyscy muszą być kolegami szczura:)

      • 18 1

    • no to dopiero jest zagadka

      autobusy tak się różnią od trajtków, że muszą być w osobnych spółkach. Pewnie się gryzą na zajezdni.
      A ta trzecia spółka? Skora nie zajmuje się autobusami, ani trajtkami, to pewnie zajmuje się tramwajami? To, że w Gdyni nie ma tramwajów, to nie jest jeszcze powód by brakował spółki od nich.
      ps.
      Hejtuje ile się da. Zawsze. Hejtujcie ze mną. Hejtowanie to najwyższa forma wolności.

      • 20 0

    • Ta trzecia to pewnie do zarządu kolejka górska...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.