- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (163 opinie)
- 2 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (117 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (114 opinii)
- 4 Plany dla okolic Ergo Areny na ostatniej sesji obecnej rady (36 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (95 opinii)
- 6 Uziemił się przez skradziony miernik (53 opinie)
Miejskie spółki w Gdyni. Czym się zajmują
Kilkanaście dni temu opisaliśmy spółki prawa handlowego, w których udziały posiada Gdańsk, oraz miejskie spółki w Sopocie. Przyszedł czas na Gdynię, która w 100 procentach kontroluje trzy spółki komunikacyjne, Towarzystwo Budownictwa Czynszowego "Czynszówka" oraz Agencję Rozwoju Gdyni.
Gdynia ma udziały w 16 spółkach, a pełną kontrolę zachowuje w pięciu
I choć można usłyszeć opinie, że trzy firmy odpowiedzialne za pojazdy jeżdżące po mieście to niepotrzebne mnożenie kosztów, władze miasta wciąż tłumaczą, że taka konfiguracja sprawdza się i nie będzie zmieniana.
Trolejbusy i autobusy w trzech spółkach
Największą wartość, ponad 54,7 mln zł, prezentuje powstałe w 1998 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Zajmuje się obsługą trolejbusów z siedzibą i zajezdnią przy ul. Zakręt do Oksywia. Jej prezesem jest Piotr Małolepszy, który stoi na czele firmy razem z wiceprezesem Tomaszem Labudą. Ze wsparciem i nagrodami z Unii Europejskiej przedsiębiorstwo firmujące ekologiczne pojazdy jest "oczkiem w głowie" władz miasta. Co ciekawe, jeszcze na początku XXI wieku wcale tak nie było. Gdy okazało się, że ekologia to przyszłość i będzie promowana w Europie, zaczęto inwestować w trolejbusy i konieczną infrastrukturę. Dziś są wizytówką Gdyni.
22,827 mln zł to wartość udziałów Gdyni w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Powstało w lipcu w 1994 roku, a w 2000 roku przeniosło się do siedziby w Kaczych Bukach.
Prezesem zarządu jest Bogusław Stasiak, który do 2014 roku, przez 23 lata był wiceprezydentem Gdyni, startując przy okazji każdorazowo w wyborach na radnego. Nieoficjalnie na korytarzach Urzędu Miasta było słychać, że stanowisko utracił przez fiasko misji związanej z uruchomieniem lotniska w Gdyni. Stanowisko prezesa PKM Bogusław Stasiak objął w 2015 roku. Został mianowany przez zależną od władz miasta Radę Nadzorczą, bez konkursu.
Trzecia spółka przewozowa w pełni kontrolowana przez samorząd to Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, warte 15,686 mln zł. Powstało w czerwcu 1994 roku, swoją siedzibę ma przy ul. Platynowej na Pogórzu Górnym.
Spółkę reprezentuje zarząd w osobie prezesa Lecha Żurka. W latach 2007-2012 pełnił on funkcję wiceprezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prezesem Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni jest od czerwca 2012 roku.
Żurek, podobnie jak Stasiak, był przez pewien czas zwiazany z lokalną polityką, będąc radnym Gdyni w latach 1998-2006 oraz radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego w latach 2006-2014.
Budowy, remonty, turystyka i przedsiębiorczość
Kolejną spółką w pełni kontrolowaną przez Gdynię jest Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka" z siedzibą przy ul. 10 Lutego. Decyzję o utworzeniu spółki radni podjęli w marcu 1998 roku. Obecny kapitał zakładowy spółki wynosi 43,7 mln zł. Od 1998 do 2007 roku firma zrealizowała 10 inwestycji - w mieście powstały 23 budynki.
Ostatnimi laty spółka zajmuje się przeprowadzaniem remontów i modernizacji obiektów oraz wynajmowaniem lokali. Do tego dochodzi m.in. wykonawstwo robót remontowo-budowlanych, świadczenie usług inwestora zastępczego. Prezesem zarządu od 2001 roku jest Krystyna Kołakowska.
Ostatnią spółką ze 100-procentowymi udziałami miasta jest Agencja Rozwoju Gdyni z blisko 7 mln zł kapitału zakładowego. Spółka powstała w listopadzie 2009 roku. Zajmowała się m.in. projektami wizerunkowymi, jak uruchomienie konkursu na Gdyński Przysmak Kulinarny, stworzenie Szlaku Kulinarnego, Szlaku Legendy Morskiej czy organizacją konferencji i promocją Hal Targowych. Miała tworzyć Gdynię przyjazną dla turystów, biznesu i mieszkańców oraz opracować strategię rozwoju miasta. Do 2014 roku prezesem ARG była Katarzyna Gruszecka-Spychała - obecnie wiceprezydent Gdyni.
Forum Kultury w założeniu miało zajmować się realizacją i prowadzeniem dużego projektu miejskiego: budową nowego Teatru Miejskiego, Mediateki i Galerii Sztuki w parku Rady Europy (teren parku w ostatnich miesiącach wrócił do prywatnych właścicieli). Ostatecznie zajęła się budową i prowadzeniem Infoboksu oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego, koordynując budowę Centrum Filmowego.
Spółki połączono w lutym 2015 roku. Głównym argumentem była chęć oszczędności, czemu przyklaskiwali nawet opozycyjni radni. Po połączeniu, już pod nazwą Agencja Rozwoju Gdyni, spółka zajmuje się kreowaniem wizerunku miasta, wsparciem rozwoju turystyki i przedsiębiorczości. Administruje i zarządza budynkami i obiektami takimi jak Infoboks czy kolejka na Kamienną Górę.
ARG, mająca swoją siedzibę naprzeciw Gdyńskiego Centrum Filmowego, nadzoruje też budowę Parku Centralnego wraz z podziemnym parkingiem. Jej prezesem jest Markos Pagudis, wcześniej szefujący Forum Kultury.
Odpady, ogrzewanie i woda
Udziały warte blisko 13 mln zł (58 proc. całości) Gdynia posiada w spółce Eko Dolina. W ramach podstawowej działalności firma przyjmuje odpady w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Zajmuje się też sprzedażą pozyskanych surowców wtórnych i energii elektrycznej oraz świadczy usługi wynajmu sprzętu. W skład wspólników wchodzą Gmina i Miasto Wejherowo, Sopot, Rumia, Kosakowo, Reda oraz Komunalny Związek Doliny Redy i Chylonki. Prezesem jest Cezary Jakubowski.
Takie samo zestawienie wspólników znajduje się w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w którym udział Gdyni wynosi blisko 33 proc., co odpowiada wartości 111 mln zł. W ostatnim czasie, zgodnie z przyjętymi przez radnych miasta w 2018 roku uchwałami, do wspólników dołączył Fundusz Inwestycji Samorządowych, który posiada w spółce 24 proc. udziałów. Prezesem PEWiK jest Walery Tankiewicz, były wieloletni wiceprezes Portu Gdynia.
Inną strategiczną spółką jest Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z miejskimi udziałami na poziomie 30 proc. i wartymi 12 mln zł. Najwięcej udziałów posiada Komunalny Związek Gmin "Dolina Redy i Chylonki". Do wspólników zaliczają się także Gmina Miasta Wejherowa oraz Gmina Miasta Rumi. Spółką kieruje Janusz Różalski.
Transport, komunikacja, kredyty i pożyczki
10 mln zł są warte udziały Gdyni w Szybkiej Kolei Miejskiej, a 7 mln zł w spółce InnoBaltica, zajmującej się obecnie wprowadzeniem wspólnego biletu. Niewielką liczbę udziałów Gdyni można znaleźć w Porcie Lotniczym Gdańsk, Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, Pomorskim Regionalnym Funduszu Poręczeń Kredytowych, Pomorskim Funduszu Pożyczkowym i będącej w stanie upadłości Stoczni Gdynia.
85 mln zł to wciąż nominalne udziały Gdyni w spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo będącej w upadłości likwidacyjnej. 6 mln zł należy do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.
Miejsca
Opinie (127) ponad 10 zablokowanych
-
2019-07-24 07:02
lotnisko z prezesem, zarządem i radą nadzorczą? super. (16)
- 101 9
-
2019-07-24 07:46
W stanie upadłości (5)
- 8 6
-
2019-07-24 08:27
(4)
To co ze w stanie upadłości, skoro jest prezes ze świtą? Ile wynagrodzenia pobiera ?
- 21 6
-
2019-07-24 08:35
Pan Szczerba nie raczył podać (3)
- 17 5
-
2019-07-24 09:52
Obowiazuje go zapewne tajemnica zawodowa :) (2)
- 13 4
-
2019-07-24 15:41
oświadczenie majątkowe (1)
W internecie jest oświadczenie prezesa. Naprawdę spora kasa.
- 7 5
-
2019-07-24 19:26
dopoki jest spolka jest i prezes
- 4 0
-
2019-07-24 07:47
Lotnisko w likwidacji. (2)
Stołki nie.
A to o nie chodzi.- 29 4
-
2019-07-24 08:00
Pamiętajcie (1)
O Gdyni na tym portalu piszemy albo dobrze albo wcale
- 25 5
-
2019-07-24 19:29
ty jak piszesz?
- 0 1
-
2019-07-24 08:57
(1)
Zatrudnienie w gdyńskim Laboratorium Innowacji Społecznych w niewiele ponad dwa lata wzrosło czterokrotnie - wynika z danych ujawnionych przez Urząd Miasta Gdyni. Na koniec 2016 roku pracowało tam 18 osób. Teraz zatrudnionych w LIS-ie jest już ponad 70 urzędników.
Zdaniem gdyńskiej opozycji, to przykład na to, jak rozdmuchana jest administracja publiczna w mieście. Według władz Gdyni, zwiększanie liczby etatów w LIS-ie jest całkowicie uzasadnione.
- Najgorsze w tym wszystkim jest to, że nawet nie wiadomo, czym ta instytucja tak naprawdę się zajmuje. Nazwa "Laboratorium Innowacji Społecznych" oznaczać może i wszystko, i nic - mówi Ireneusz Trojanowicz, radny miasta ze "Wspólnej Gdyni" i autor interpelacji w sprawie poziomu zatrudnienia w LIS-ie.
- Instytucja ta jest swoistym symbolem małej transparentności władz miasta. Brakuje tak naprawdę informacji, z czego wynika tak duży wzrost zatrudnienia w Laboratorium Innowacji Społecznych. Co więcej, brakuje jasnego przekazu, czym pracownicy LIS-u się zajmują. Jako radnemu, udało mi się to choć częściowo ustalić. Mieszkańcy takich informacji nie otrzymują, a to z ich podatków wypłacane jest kilka milionów złotych rocznie na pensje dla osób zatrudnionych w tej instytucji !!!- 19 7
-
2019-07-24 13:55
Oczywiście minusy dali Wojtek Sz i Marek Ł
- 9 4
-
2019-07-24 11:40
Gdanska PKM to jeszcze biletomatow nie miala,a dyrekcja juz brala kase dluugi czas. (3)
- 7 5
-
2019-07-24 19:04
Ale w przeciwieństwie do gdyńskiego lotniska PKM
działa
- 2 1
-
2019-07-24 20:00
(1)
pisuary wciaz na poziomie myslenia magicznego, niczym plemiona z amazonskiej dzungli, nic nie powstaje za dotknieciem czarodziejskiej rozdzki najpierw formalnie zawiazuje sie spoldzielnie, spolke, jej wladze a pozniej realizuje cel dla ktorego powstal dany podmiot, np najpierw powstaje spoldzielnia mieszkaniowa czyli grupa ludzi z odpowiednimi uprawnieniami i oni przygotowuja teren, projekty i inne sprawy i dopiero za jakis czas zaczynaja pojawiac sie budynki w tym czasie oczywiscie ludzie ci pobieraja wynagrodzenie i nie ma w tym nic sensacyjnego, tak samo bylo z powstaniem pkm
- 1 4
-
2019-07-24 21:14
Weź psychotropy
- 1 2
-
2019-07-24 20:00
poczytaj ksh
wtedy zrozumiesz, jakie organy ma spółka określonego rodzaju, jakie są obowiązki i prawa tych organów. Zamiast pisać głupoty, zrozum, jaki system prawny obowiązuje w tym kraju.
- 3 1
-
2019-07-24 07:03
W Gdyni i Gdansku (18)
100% udział w spolkach transportowych. Porównanie komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni to dwa różne światy...
- 29 16
-
2019-07-24 07:11
Trochę już nieaktualne (5)
Komunikacja w Gdyni to ostatnimi laty głównie regres.
- 24 22
-
2019-07-24 09:07
No o to autorowi opinii chodziło ;) (2)
Jak można porównywać zacofaną Gdynię do nowoczesnego Gdańska. Niestety, ale stety dla Gdanszan komunikacja gdańska przewyższa komfortem tą z Gdyni
- 12 22
-
2019-07-24 18:39
Wow "Gdanszaninie", aleś pojechał... (1)
Nowoczesny Gdańsk, zacofana Gdynia...no tak, te zacofane SKM-ki, którymi "Gdanszanie" muszą jeździć na przykład.
- 4 4
-
2019-07-24 19:50
Skm ma siedzibę w Gdyni no to zacofane
- 2 1
-
2019-07-24 09:09
lol (1)
zaklinaj rzeczywistość ile chcesz, ale wystarczy 1 przejazd żeby zobaczyć, że Gdańsk jest transportowo w latach 90tych, a Gdynia w 21 wieku
- 21 11
-
2019-07-24 09:25
ani Gdańsk nie jest w latach dziewiędziesiątych ani Gdynia w 21 wieku
- 15 7
-
2019-07-24 07:14
(7)
masz racje. w Gdyni same nowe niskoposlogowe pojazdy. W Gdansku 40 letnie trupy z niemiec
- 16 20
-
2019-07-24 07:25
(4)
W Gdyni same nowe ? idż do doktora od oczu a najlepiej do psychiatry.
- 23 8
-
2019-07-24 07:51
Dalej jeżdżą trolejbusy z czarnymi tablicami rejestracyjnymi? (3)
- 13 10
-
2019-07-24 08:16
(2)
No , jak dla ciebie wyznacznikiem nowości taboru jest kolor tablic rejestracyjnych to gratuluję .
- 14 13
-
2019-07-24 08:27
Jest (1)
Bo te pojazdy mają minimum 16 lat
- 16 7
-
2019-07-24 09:00
bardziej 20
czarne tablice zmieniono na białe w maju 2000 roku.
- 15 0
-
2019-07-24 08:29
(1)
W Gdyni idziesz na przystanek i prawie 9 na 10 razy autobus nie przyjedzie punktualnie. W ciągu ostatnich 10 lat kilka razy próbowałem korzystać przy dojazdach do pracy z komunikacji miejskiej ale po prostu brak punktualności powoduje, że to nie ma sensu. Lepiej jezdzic autem.
- 16 17
-
2019-07-24 09:12
co za bzdura...
swojej babci możesz taki kit wciskać
chcesz opóźnień, wykolejeń i odwołanych kursów - odwiedź Gdańsk- 13 8
-
2019-07-24 08:17
ile lat mają gdyńskie autobusy które są jeszcze na czarnych tablicach rejestracyjnych? (3)
- 10 12
-
2019-07-24 08:35
Rok produkcji min.1995. (2)
- 11 5
-
2019-07-24 08:44
ruina, strach wsiadać. ciekawe jaki mają przebieg i ile palą? 50 l ON na 100 km:)?? (1)
- 7 6
-
2019-07-24 09:09
One palą 70-75 l/ 100 km
Neoplany lubią chłopacy B7 :-)
- 6 0
-
2019-07-24 07:07
(7)
Lotnisko w Gdyni poletkiem aferzystów.
- 55 11
-
2019-07-24 07:09
i tu cię zdziwię (3)
z uwagi na sprawę przed KE w UE najlepiej prześwietlona inwestycja w Gdyni
- 12 13
-
2019-07-24 07:13
Wydaje ci się że KE jest krystalicznie uczciwa ? jakiś żart. Rączka rączkę myje , głównie pilnuje własnych interesów.
- 12 7
-
2019-07-24 07:13
(1)
Z przewalonymi 90mln złotych i podwykonawcą, który nie może odzyskać 700tys. zł wadium mimo wywiazania się z umowy.
- 16 2
-
2019-07-24 07:17
A za zasługi prezesura w PKM Gdynia , brawo , jak zwykle swoi na cztery łapy.
- 16 3
-
2019-07-24 07:19
Sitwa gdyńska ktora ma 67 procent poparcia:) (1)
- 17 5
-
2019-07-24 20:15
gdynianie zawsze bardzo madrze, glosuja, bezkompromisowo odsiewaja miernoty, pozorantow, nieudacznikow, patrz niejaki horal
- 1 2
-
2019-07-24 12:24
wiesz coś? zgloś do prokuratury
gołosłowne oskarżenia wracają bumerangiem
- 3 7
-
2019-07-24 07:12
Trochę przerażające (7)
Te wieloletnie prezesury. I spadanie na cztery łapy jak Stasiak...
- 79 3
-
2019-07-24 07:52
W Gdańsku jak była afera z powołaniem ZTM do życia (2)
To prezes został odwołany. Tutaj lotnisko to klapa a w nagrodę cyk, prezes w innej spółce.
Gdynia - tu z zawodu będziesz prezesem- 18 1
-
2019-07-24 12:23
Kolesiostwo ma się dobrze! (1)
Oni sobie krzywdy niezrobia!!!
- 10 0
-
2019-07-24 20:24
to prawda, caly swiat jest zszokowany tym co wyprawia pis, a w kosciele to juz modelowo
- 0 1
-
2019-07-24 08:17
Typowe (1)
Typowe paśniki dla swoich zasłużonych.
- 16 1
-
2019-07-24 20:27
moga nawet byc tw, komuchami, kulawy prezes zawsze cos dla nich znajdzie
- 0 1
-
2019-07-24 20:19
najbardziej chyba przeraza prezes balbina prawda?
- 0 1
-
2019-07-25 05:11
tym się te spółki zajmują
by urzednikom i radnym żyło się lepiej..
- 0 0
-
2019-07-24 07:14
Większość udziałów w wodociągach sprzedał w tym roku. Gdzie kasa?? Na co poszła?? (5)
W normalnym mieście powinna być jedna spółka komunikacyjna a nie trzy czy cztery i dublowanie zarządów.
- 58 6
-
2019-07-24 08:01
Na Marylę i Openera (1)
A na co innego mogła pójść, chyba nie na remonty
- 18 4
-
2019-07-24 10:44
A farba?
Bądź sprawiedliwy- 12 2
-
2019-07-24 08:30
Kilka spolek przewozowych (2)
Akurat kilka spółek przewozowych to dobra decyzja, każda boi się że druga przejmie jej zadania jak bedzie vis nke tak, i nie ma takiego olewania jak w Gdańsku gdzie jest jeden Gait
- 8 9
-
2019-07-24 18:27
Trol (1)
- 2 1
-
2019-07-24 20:32
pisi?
- 0 1
-
2019-07-24 07:16
(4)
Parodia aby wodociągi nie były w pełni udziału miasta .... spółki zapewniające podstawowe usługi dla miasta powinny być co najmniej w 51% rękach miasta .
- 56 5
-
2019-07-24 07:19
Szczurek sprzedał, potrzebował kasę na lotnisko, imprezy i pomniki
- 13 8
-
2019-07-24 07:42
(1)
a niby dlaczego?
- 4 3
-
2019-07-24 07:49
Bo mógł
A bo co?
- 5 6
-
2019-07-24 16:27
A może miasto Gdynia chciało zbyć udziały, po to by je spienięzyć?
- 2 2
-
2019-07-24 07:22
(4)
Towarzystwo wzajemnej adoracji , z zawodu prezesi , przyjaciele i znajomi królika . Arogancja lokalnej władzy w rozkwicie.
- 63 8
-
2019-07-24 09:15
No ba! (2)
Ty ze szwagrem to byście wszystko w mieście oporządzili własnoręcznie, jak chlewik na ojcowiźnie. A patrz, takie cwaniaki nic tylko kolejne spółki tworzą, zwykły człowiek to tego nie pojmie! Pewnie nawet konta we banku jakieś mają, a to wiadomo, że samo złodziejstwo!
- 4 8
-
2019-07-24 09:26
Tu akurat nie trafiłeś (1)
Akurat powszechna wieść niesie że Szczurek cały majątek przepisał na żonę
- 6 4
-
2019-07-24 20:42
jak moraw, sprytne
- 1 1
-
2019-07-24 20:38
a to tylko blady cien tego co wyczyniaja pisiory, no ale im sie nalezy, sowiecki sort ho ho!
- 1 2
-
2019-07-24 07:23
Tytul powinien brzmiec raczej czym powinny sie zajmowac
- 25 2
-
2019-07-24 07:33
Stasiak (6)
Hahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahah tak w Gdyni dostaje się karę za wtopienie milionów. Brawo Kojak!
- 58 2
-
2019-07-24 08:20
łucyka i jego problemy z CBA też szczurek przykrył. tutaj włos nikomu nie spadnie.
- 24 0
-
2019-07-24 08:47
jakie konsekwencję poniósł Kłodziński za szwindel z budżetem obywatelskim? (3)
- 17 0
-
2019-07-24 09:05
(1)
Szczurek był zly
- 14 0
-
2019-07-24 09:21
był zły, że się wydało:)
- 14 1
-
2019-07-24 17:32
Na razie nie mogą go ukarać bo nie wolnej posady prezesa w żadnej miejskiej spółce.
- 6 0
-
2019-07-24 17:19
ojej!!!!
ale to nie on wtopił tylko ona Kasia
- 0 2
-
2019-07-24 07:38
Nie rozumiem po co Gdyni trzy osobne spółki od Komunikacji? Po to aby mieć trzy zarządy i trzech prezesów? (3)
Inaczej tego nie da się wytłumaczyć....
- 78 3
-
2019-07-24 08:20
potrzeba więcej prezesesów i wszyscy muszą być kolegami szczura:)
- 18 1
-
2019-07-24 08:21
no to dopiero jest zagadka
autobusy tak się różnią od trajtków, że muszą być w osobnych spółkach. Pewnie się gryzą na zajezdni.
A ta trzecia spółka? Skora nie zajmuje się autobusami, ani trajtkami, to pewnie zajmuje się tramwajami? To, że w Gdyni nie ma tramwajów, to nie jest jeszcze powód by brakował spółki od nich.
ps.
Hejtuje ile się da. Zawsze. Hejtujcie ze mną. Hejtowanie to najwyższa forma wolności.- 20 0
-
2019-07-25 00:49
Ta trzecia to pewnie do zarządu kolejka górska...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.