- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (389 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (229 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (68 opinii)
- 4 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (85 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (165 opinii)
- 6 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (295 opinii)
Miejskie spółki w Gdyni. Czym się zajmują
Kilkanaście dni temu opisaliśmy spółki prawa handlowego, w których udziały posiada Gdańsk, oraz miejskie spółki w Sopocie. Przyszedł czas na Gdynię, która w 100 procentach kontroluje trzy spółki komunikacyjne, Towarzystwo Budownictwa Czynszowego "Czynszówka" oraz Agencję Rozwoju Gdyni.
Gdynia ma udziały w 16 spółkach, a pełną kontrolę zachowuje w pięciu
I choć można usłyszeć opinie, że trzy firmy odpowiedzialne za pojazdy jeżdżące po mieście to niepotrzebne mnożenie kosztów, władze miasta wciąż tłumaczą, że taka konfiguracja sprawdza się i nie będzie zmieniana.
Trolejbusy i autobusy w trzech spółkach
Największą wartość, ponad 54,7 mln zł, prezentuje powstałe w 1998 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Zajmuje się obsługą trolejbusów z siedzibą i zajezdnią przy ul. Zakręt do Oksywia. Jej prezesem jest Piotr Małolepszy, który stoi na czele firmy razem z wiceprezesem Tomaszem Labudą. Ze wsparciem i nagrodami z Unii Europejskiej przedsiębiorstwo firmujące ekologiczne pojazdy jest "oczkiem w głowie" władz miasta. Co ciekawe, jeszcze na początku XXI wieku wcale tak nie było. Gdy okazało się, że ekologia to przyszłość i będzie promowana w Europie, zaczęto inwestować w trolejbusy i konieczną infrastrukturę. Dziś są wizytówką Gdyni.
22,827 mln zł to wartość udziałów Gdyni w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Powstało w lipcu w 1994 roku, a w 2000 roku przeniosło się do siedziby w Kaczych Bukach.
Prezesem zarządu jest Bogusław Stasiak, który do 2014 roku, przez 23 lata był wiceprezydentem Gdyni, startując przy okazji każdorazowo w wyborach na radnego. Nieoficjalnie na korytarzach Urzędu Miasta było słychać, że stanowisko utracił przez fiasko misji związanej z uruchomieniem lotniska w Gdyni. Stanowisko prezesa PKM Bogusław Stasiak objął w 2015 roku. Został mianowany przez zależną od władz miasta Radę Nadzorczą, bez konkursu.
Trzecia spółka przewozowa w pełni kontrolowana przez samorząd to Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, warte 15,686 mln zł. Powstało w czerwcu 1994 roku, swoją siedzibę ma przy ul. Platynowej na Pogórzu Górnym.
Spółkę reprezentuje zarząd w osobie prezesa Lecha Żurka. W latach 2007-2012 pełnił on funkcję wiceprezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prezesem Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni jest od czerwca 2012 roku.
Żurek, podobnie jak Stasiak, był przez pewien czas zwiazany z lokalną polityką, będąc radnym Gdyni w latach 1998-2006 oraz radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego w latach 2006-2014.
Budowy, remonty, turystyka i przedsiębiorczość
Kolejną spółką w pełni kontrolowaną przez Gdynię jest Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka" z siedzibą przy ul. 10 Lutego. Decyzję o utworzeniu spółki radni podjęli w marcu 1998 roku. Obecny kapitał zakładowy spółki wynosi 43,7 mln zł. Od 1998 do 2007 roku firma zrealizowała 10 inwestycji - w mieście powstały 23 budynki.
Ostatnimi laty spółka zajmuje się przeprowadzaniem remontów i modernizacji obiektów oraz wynajmowaniem lokali. Do tego dochodzi m.in. wykonawstwo robót remontowo-budowlanych, świadczenie usług inwestora zastępczego. Prezesem zarządu od 2001 roku jest Krystyna Kołakowska.
Ostatnią spółką ze 100-procentowymi udziałami miasta jest Agencja Rozwoju Gdyni z blisko 7 mln zł kapitału zakładowego. Spółka powstała w listopadzie 2009 roku. Zajmowała się m.in. projektami wizerunkowymi, jak uruchomienie konkursu na Gdyński Przysmak Kulinarny, stworzenie Szlaku Kulinarnego, Szlaku Legendy Morskiej czy organizacją konferencji i promocją Hal Targowych. Miała tworzyć Gdynię przyjazną dla turystów, biznesu i mieszkańców oraz opracować strategię rozwoju miasta. Do 2014 roku prezesem ARG była Katarzyna Gruszecka-Spychała - obecnie wiceprezydent Gdyni.
Forum Kultury w założeniu miało zajmować się realizacją i prowadzeniem dużego projektu miejskiego: budową nowego Teatru Miejskiego, Mediateki i Galerii Sztuki w parku Rady Europy (teren parku w ostatnich miesiącach wrócił do prywatnych właścicieli). Ostatecznie zajęła się budową i prowadzeniem Infoboksu oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego, koordynując budowę Centrum Filmowego.
Spółki połączono w lutym 2015 roku. Głównym argumentem była chęć oszczędności, czemu przyklaskiwali nawet opozycyjni radni. Po połączeniu, już pod nazwą Agencja Rozwoju Gdyni, spółka zajmuje się kreowaniem wizerunku miasta, wsparciem rozwoju turystyki i przedsiębiorczości. Administruje i zarządza budynkami i obiektami takimi jak Infoboks czy kolejka na Kamienną Górę.
ARG, mająca swoją siedzibę naprzeciw Gdyńskiego Centrum Filmowego, nadzoruje też budowę Parku Centralnego wraz z podziemnym parkingiem. Jej prezesem jest Markos Pagudis, wcześniej szefujący Forum Kultury.
Odpady, ogrzewanie i woda
Udziały warte blisko 13 mln zł (58 proc. całości) Gdynia posiada w spółce Eko Dolina. W ramach podstawowej działalności firma przyjmuje odpady w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Zajmuje się też sprzedażą pozyskanych surowców wtórnych i energii elektrycznej oraz świadczy usługi wynajmu sprzętu. W skład wspólników wchodzą Gmina i Miasto Wejherowo, Sopot, Rumia, Kosakowo, Reda oraz Komunalny Związek Doliny Redy i Chylonki. Prezesem jest Cezary Jakubowski.
Takie samo zestawienie wspólników znajduje się w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w którym udział Gdyni wynosi blisko 33 proc., co odpowiada wartości 111 mln zł. W ostatnim czasie, zgodnie z przyjętymi przez radnych miasta w 2018 roku uchwałami, do wspólników dołączył Fundusz Inwestycji Samorządowych, który posiada w spółce 24 proc. udziałów. Prezesem PEWiK jest Walery Tankiewicz, były wieloletni wiceprezes Portu Gdynia.
Inną strategiczną spółką jest Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z miejskimi udziałami na poziomie 30 proc. i wartymi 12 mln zł. Najwięcej udziałów posiada Komunalny Związek Gmin "Dolina Redy i Chylonki". Do wspólników zaliczają się także Gmina Miasta Wejherowa oraz Gmina Miasta Rumi. Spółką kieruje Janusz Różalski.
Transport, komunikacja, kredyty i pożyczki
10 mln zł są warte udziały Gdyni w Szybkiej Kolei Miejskiej, a 7 mln zł w spółce InnoBaltica, zajmującej się obecnie wprowadzeniem wspólnego biletu. Niewielką liczbę udziałów Gdyni można znaleźć w Porcie Lotniczym Gdańsk, Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, Pomorskim Regionalnym Funduszu Poręczeń Kredytowych, Pomorskim Funduszu Pożyczkowym i będącej w stanie upadłości Stoczni Gdynia.
85 mln zł to wciąż nominalne udziały Gdyni w spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo będącej w upadłości likwidacyjnej. 6 mln zł należy do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.
Miejsca
Opinie (127) ponad 10 zablokowanych
-
2019-07-24 08:52
Gdzie jest prokurator żeby zlodziej wsadzil
- 18 1
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-07-24 08:55
Czemu 3 spolki komunikacyjne??
Po to, zeby poupychac swoich prezesow i...najwazniejsze...jakby byla jedna duza spolka to moglaby miastu cos narzucic, pogrozic strajkiem itp itd a tak...jak jedna zamarudzi to dwie kolejne zarobia i dlatego miasto ma 3 i sie niczego nie boi :)
- 28 0
-
2019-07-24 09:02
Jedna mafia
Vez zmian od ubiegłego stulecia.
- 19 0
-
2019-07-24 09:08
ile kosztuje utrzymanie tych wszystkich prezesów? wszystkie firmy grubo pod kreską albo w upadłości. (1)
Gdynia ma jedną z najdroższych administracji w Polsce.
- 29 2
-
2019-07-24 09:37
Od pana Szczerby tego się nie dowiesz
Gdynia jest cacy a Szczurek to Prezydent Tysiąclecia.
- 12 0
-
2019-07-24 09:48
w jakiej działalności nie musisz angażować własnych środków? (2)
nie masz żadnej kontroli i odpowiedzialności?
nie grozi ci żadna konsekwencja, jeśli tylko działasz z literą prawa i interesem kolegów?
możesz zajmować się działaniami fasadowymi, bezcelowymi i nieuzasadnionymi ekonomicznie?
gdzie możesz tanio uprawiać hobby, najlepiej podparte akademickim tytułem?
możesz dysponować środkami bez liczenia się z konsekwencjami i opinia publiczną?
i jeszcze ci za to zapłacą...
W samorządzie (i spółdzielni mieszkaniowej).- 24 0
-
2019-07-24 22:53
w Szekspirowskim (1)
- 1 0
-
2019-07-25 07:23
Też.
- 0 0
-
2019-07-24 09:49
to w końcu będzie kiedyś to lotnisko czy nie?tyle czasu i nic się tam nie dzieje ,a mnóstwo pieniędzy zmarnowano (1)
- 17 2
-
2019-07-24 09:51
Nigdy nie ruszy
Komisja Europejska uznała wywalenie kasy za sprzeczne z przepisami
- 8 3
-
2019-07-24 10:24
Proponuje jeszcze jedną spółkę, która jest bardzo potrzebna na północy Polski (2)
W związku, że Gdynia leży na północy ma doskonałe wyniki jeśli chodzi o transport i logistykę oraz z tym związane IT, powołanie Pomorskiego PKS. Ostatnio rząd podczas swojego posiedzenia pochylił się nad projektem ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, który zakłada przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych. W tradycyjnych liniach może się to nie opłacać, ale sprzęgając to z parkiem ekologicznym samochodowym, nowymi apkami może to być fantastyczny projekt społeczny rozbudowujący talentami i rozwój miasta. Należy wziąsć pod uwagę, że do polski wjeżdża BlaBlaBus, co zapowiada ostrą francusko-niemiecką walkę o nasz rynek przewozów autobusowych. Gdynia ma ogromne zaplecze intelektualne w tym zakresie i doświadczenie choćby utytułowane wymienione tu spółki transportowe Uniwersytet Morski, UG i Wydz.Transportu, Terminal Promowy, gdyńskie Lotnisko,.... Brakuje dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia, a w zasadzie Centrum Przesiadkowego. I zaniedbane transportowe, a wręcz wykluczone (rejony zachodnie i północne województwa), a latem przez to zmniejszony ruch turystyczny.
- 5 8
-
2019-07-24 10:38
twój obraz Gdyni ma niewiele wspólnego z rzeczywistością (1)
- 6 1
-
2019-07-24 10:44
Gdzie tu widzisz nierzeczywistość ?
Widać masz klapki na oczach lub jesteś zwykłym trollem. Człowiekiem bez wyobraźni i nigdy nie pracowałeś zadaniowo nad innowacyjnymi projektami
- 1 3
-
2019-07-24 10:40
Czytajac jego artykuly mam watpliwosci czy pan Szczerba pracuje w trojmiasto.pl czy dziale PR UM Gdynia
Gdzie są wynagrodzenia tych wszystkich prezesów. W Gdańsku podaliscie
- 17 4
-
2019-07-24 10:54
Zlodzieje jak u carycy (1)
- 13 4
-
2019-07-25 07:25
Bizantyjskie rozpasanie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.