• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejskie spółki w Gdyni. Czym się zajmują

Patryk Szczerba
24 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Blisko 100 mln zł to wartość spółek przewozowych w Gdyni, w których miasto ma 100 proc. udziałów. Blisko 100 mln zł to wartość spółek przewozowych w Gdyni, w których miasto ma 100 proc. udziałów.

Kilkanaście dni temu opisaliśmy spółki prawa handlowego, w których udziały posiada Gdańsk, oraz miejskie spółki w Sopocie. Przyszedł czas na Gdynię, która w 100 procentach kontroluje trzy spółki komunikacyjne, Towarzystwo Budownictwa Czynszowego "Czynszówka" oraz Agencję Rozwoju Gdyni.



Gdynia ma udziały w 16 spółkach, a pełną kontrolę zachowuje w pięciu



Czy znasz spółki z udziałem miasta Gdyni?

Klejnotami koronnymi są trzy spółki przewozowe ze stuprocentowym udziałem w kapitale zakładowym Gdyni. Zostały wydzielone w latach 90. poprzez podział Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Gdyni.

I choć można usłyszeć opinie, że trzy firmy odpowiedzialne za pojazdy jeżdżące po mieście to niepotrzebne mnożenie kosztów, władze miasta wciąż tłumaczą, że taka konfiguracja sprawdza się i nie będzie zmieniana.

Trolejbusy i autobusy w trzech spółkach



Największą wartość, ponad 54,7 mln zł, prezentuje powstałe w 1998 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Zajmuje się obsługą trolejbusów z siedzibą i zajezdnią przy ul. Zakręt do Oksywia. Jej prezesem jest Piotr Małolepszy, który stoi na czele firmy razem z wiceprezesem Tomaszem Labudą. Ze wsparciem i nagrodami z Unii Europejskiej przedsiębiorstwo firmujące ekologiczne pojazdy jest "oczkiem w głowie" władz miasta. Co ciekawe, jeszcze na początku XXI wieku wcale tak nie było. Gdy okazało się, że ekologia to przyszłość i będzie promowana w Europie, zaczęto inwestować w trolejbusy i konieczną infrastrukturę. Dziś są wizytówką Gdyni.

22,827 mln zł to wartość udziałów Gdyni w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Powstało w lipcu w 1994 roku, a w 2000 roku przeniosło się do siedziby w Kaczych Bukach.

Prezesem zarządu jest Bogusław Stasiak, który do 2014 roku, przez 23 lata był wiceprezydentem Gdyni, startując przy okazji każdorazowo w wyborach na radnego. Nieoficjalnie na korytarzach Urzędu Miasta było słychać, że stanowisko utracił przez fiasko misji związanej z uruchomieniem lotniska w Gdyni. Stanowisko prezesa PKM Bogusław Stasiak objął w 2015 roku. Został mianowany przez zależną od władz miasta Radę Nadzorczą, bez konkursu.

Blisko 111 mln zł to udziały Gdyni w PEWiK-u. Blisko 111 mln zł to udziały Gdyni w PEWiK-u.
Trzecia spółka przewozowa w pełni kontrolowana przez samorząd to Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, warte 15,686 mln zł. Powstało w czerwcu 1994 roku, swoją siedzibę ma przy ul. Platynowej na Pogórzu Górnym.

Spółkę reprezentuje zarząd w osobie prezesa Lecha Żurka. W latach 2007-2012 pełnił on funkcję wiceprezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prezesem Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni jest od czerwca 2012 roku.

Żurek, podobnie jak Stasiak, był przez pewien czas zwiazany z lokalną polityką, będąc radnym Gdyni w latach 1998-2006 oraz radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego w latach 2006-2014.

Budowy, remonty, turystyka i przedsiębiorczość



Kolejną spółką w pełni kontrolowaną przez Gdynię jest Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka" z siedzibą przy ul. 10 Lutego. Decyzję o utworzeniu spółki radni podjęli w marcu 1998 roku. Obecny kapitał zakładowy spółki wynosi 43,7 mln zł. Od 1998 do 2007 roku firma zrealizowała 10 inwestycji - w mieście powstały 23 budynki.

Ostatnimi laty spółka zajmuje się przeprowadzaniem remontów i modernizacji obiektów oraz wynajmowaniem lokali. Do tego dochodzi m.in. wykonawstwo robót remontowo-budowlanych, świadczenie usług inwestora zastępczego. Prezesem zarządu od 2001 roku jest Krystyna Kołakowska.

Ostatnią spółką ze 100-procentowymi udziałami miasta jest Agencja Rozwoju Gdyni z blisko 7 mln zł kapitału zakładowego. Spółka powstała w listopadzie 2009 roku. Zajmowała się m.in. projektami wizerunkowymi, jak uruchomienie konkursu na Gdyński Przysmak Kulinarny, stworzenie Szlaku Kulinarnego, Szlaku Legendy Morskiej czy organizacją konferencji i promocją Hal Targowych. Miała tworzyć Gdynię przyjazną dla turystów, biznesu i mieszkańców oraz opracować strategię rozwoju miasta. Do 2014 roku prezesem ARG była Katarzyna Gruszecka-Spychała - obecnie wiceprezydent Gdyni.

Gdynia w pełni kontroluje także Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka", posiadając 100 proc. udziałów wartych blisko 45 mln zł. Gdynia w pełni kontroluje także Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Czynszówka", posiadając 100 proc. udziałów wartych blisko 45 mln zł.
Forum Kultury w założeniu miało zajmować się realizacją i prowadzeniem dużego projektu miejskiego: budową nowego Teatru Miejskiego, Mediateki i Galerii Sztuki w parku Rady Europy (teren parku w ostatnich miesiącach wrócił do prywatnych właścicieli). Ostatecznie zajęła się budową i prowadzeniem Infoboksu oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego, koordynując budowę Centrum Filmowego.

Spółki połączono w lutym 2015 roku. Głównym argumentem była chęć oszczędności, czemu przyklaskiwali nawet opozycyjni radni. Po połączeniu, już pod nazwą Agencja Rozwoju Gdyni, spółka zajmuje się kreowaniem wizerunku miasta, wsparciem rozwoju turystyki i przedsiębiorczości. Administruje i zarządza budynkami i obiektami takimi jak Infoboks czy kolejka na Kamienną Górę.

ARG, mająca swoją siedzibę naprzeciw Gdyńskiego Centrum Filmowego, nadzoruje też budowę Parku Centralnego wraz z podziemnym parkingiem. Jej prezesem jest Markos Pagudis, wcześniej szefujący Forum Kultury.

Odpady, ogrzewanie i woda



Udziały warte blisko 13 mln zł (58 proc. całości) Gdynia posiada w spółce Eko Dolina. W ramach podstawowej działalności firma przyjmuje odpady w celu ich odzysku i unieszkodliwiania. Zajmuje się też sprzedażą pozyskanych surowców wtórnych i energii elektrycznej oraz świadczy usługi wynajmu sprzętu. W skład wspólników wchodzą Gmina i Miasto Wejherowo, Sopot, Rumia, Kosakowo, Reda oraz Komunalny Związek Doliny Redy i Chylonki. Prezesem jest Cezary Jakubowski.

58 proc. udziałów Gdynia zachowuje w Eko Dolinie - spółce zajmującej się składowaniem odpadów. 58 proc. udziałów Gdynia zachowuje w Eko Dolinie - spółce zajmującej się składowaniem odpadów.
Takie samo zestawienie wspólników znajduje się w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w którym udział Gdyni wynosi blisko 33 proc., co odpowiada wartości 111 mln zł. W ostatnim czasie, zgodnie z przyjętymi przez radnych miasta w 2018 roku uchwałami, do wspólników dołączył Fundusz Inwestycji Samorządowych, który posiada w spółce 24 proc. udziałów. Prezesem PEWiK jest Walery Tankiewicz, były wieloletni wiceprezes Portu Gdynia.

Inną strategiczną spółką jest Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej z miejskimi udziałami na poziomie 30 proc. i wartymi 12 mln zł. Najwięcej udziałów posiada Komunalny Związek Gmin "Dolina Redy i Chylonki". Do wspólników zaliczają się także Gmina Miasta Wejherowa oraz Gmina Miasta Rumi. Spółką kieruje Janusz Różalski.

Transport, komunikacja, kredyty i pożyczki



10 mln zł są warte udziały Gdyni w Szybkiej Kolei Miejskiej, a 7 mln zł w spółce InnoBaltica, zajmującej się obecnie wprowadzeniem wspólnego biletu. Niewielką liczbę udziałów Gdyni można znaleźć w Porcie Lotniczym Gdańsk, Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, Pomorskim Regionalnym Funduszu Poręczeń Kredytowych, Pomorskim Funduszu Pożyczkowym i będącej w stanie upadłości Stoczni Gdynia.

Lotnisko w Gdyni widziane z Zatoki Gdańskiej Lotnisko w Gdyni widziane z Zatoki Gdańskiej
85 mln zł to wciąż nominalne udziały Gdyni w spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo będącej w upadłości likwidacyjnej. 6 mln zł należy do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.

Miejsca

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie jest prokurator żeby zlodziej wsadzil

    • 18 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Czemu 3 spolki komunikacyjne??

    Po to, zeby poupychac swoich prezesow i...najwazniejsze...jakby byla jedna duza spolka to moglaby miastu cos narzucic, pogrozic strajkiem itp itd a tak...jak jedna zamarudzi to dwie kolejne zarobia i dlatego miasto ma 3 i sie niczego nie boi :)

    • 28 0

  • Jedna mafia

    Vez zmian od ubiegłego stulecia.

    • 19 0

  • ile kosztuje utrzymanie tych wszystkich prezesów? wszystkie firmy grubo pod kreską albo w upadłości. (1)

    Gdynia ma jedną z najdroższych administracji w Polsce.

    • 29 2

    • Od pana Szczerby tego się nie dowiesz

      Gdynia jest cacy a Szczurek to Prezydent Tysiąclecia.

      • 12 0

  • w jakiej działalności nie musisz angażować własnych środków? (2)

    nie masz żadnej kontroli i odpowiedzialności?
    nie grozi ci żadna konsekwencja, jeśli tylko działasz z literą prawa i interesem kolegów?
    możesz zajmować się działaniami fasadowymi, bezcelowymi i nieuzasadnionymi ekonomicznie?
    gdzie możesz tanio uprawiać hobby, najlepiej podparte akademickim tytułem?
    możesz dysponować środkami bez liczenia się z konsekwencjami i opinia publiczną?
    i jeszcze ci za to zapłacą...

    W samorządzie (i spółdzielni mieszkaniowej).

    • 24 0

    • w Szekspirowskim (1)

      • 1 0

      • Też.

        • 0 0

  • to w końcu będzie kiedyś to lotnisko czy nie?tyle czasu i nic się tam nie dzieje ,a mnóstwo pieniędzy zmarnowano (1)

    • 17 2

    • Nigdy nie ruszy

      Komisja Europejska uznała wywalenie kasy za sprzeczne z przepisami

      • 8 3

  • Proponuje jeszcze jedną spółkę, która jest bardzo potrzebna na północy Polski (2)

    W związku, że Gdynia leży na północy ma doskonałe wyniki jeśli chodzi o transport i logistykę oraz z tym związane IT, powołanie Pomorskiego PKS. Ostatnio rząd podczas swojego posiedzenia pochylił się nad projektem ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, który zakłada przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych. W tradycyjnych liniach może się to nie opłacać, ale sprzęgając to z parkiem ekologicznym samochodowym, nowymi apkami może to być fantastyczny projekt społeczny rozbudowujący talentami i rozwój miasta. Należy wziąsć pod uwagę, że do polski wjeżdża BlaBlaBus, co zapowiada ostrą francusko-niemiecką walkę o nasz rynek przewozów autobusowych. Gdynia ma ogromne zaplecze intelektualne w tym zakresie i doświadczenie choćby utytułowane wymienione tu spółki transportowe Uniwersytet Morski, UG i Wydz.Transportu, Terminal Promowy, gdyńskie Lotnisko,.... Brakuje dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia, a w zasadzie Centrum Przesiadkowego. I zaniedbane transportowe, a wręcz wykluczone (rejony zachodnie i północne województwa), a latem przez to zmniejszony ruch turystyczny.

    • 5 8

    • twój obraz Gdyni ma niewiele wspólnego z rzeczywistością (1)

      • 6 1

      • Gdzie tu widzisz nierzeczywistość ?

        Widać masz klapki na oczach lub jesteś zwykłym trollem. Człowiekiem bez wyobraźni i nigdy nie pracowałeś zadaniowo nad innowacyjnymi projektami

        • 1 3

  • Czytajac jego artykuly mam watpliwosci czy pan Szczerba pracuje w trojmiasto.pl czy dziale PR UM Gdynia

    Gdzie są wynagrodzenia tych wszystkich prezesów. W Gdańsku podaliscie

    • 17 4

  • Zlodzieje jak u carycy (1)

    • 13 4

    • Bizantyjskie rozpasanie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane