• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • Tramwaj = HIV

    • 30 11

  • Nie śpię bo powstrzymuję tramwaj :D

    cała ta sytuacja z protestem mieszkańców tej ulicy nadaje się do aszdzienika albo do faktoidu

    • 25 14

  • Nie boją się wchodzić na te walące się balkony wieszać transparenty (1)

    a tramwaju się boją? Niepoważni i lekkomyślni

    • 30 14

    • Brawo za spotrzegawczość odnośnie balkonów. Dla ścisłości- nie tylko balkony się walą. Całe budynki są w kiepskim stanie. Ale to trzeba CHCIEĆ zauważyć. I wziąć pod uwagę właśnie bezpieczeństwo.

      • 5 2

  • (4)

    Jednym rozsądnym pomysłem to Do Studzienki wraz z wyburzeniem zniszczonych dwóch budynków.

    • 26 24

    • Z tych budynków juz wysiedlono ludzi i dano im nowe mieszkania a teraz żeby przeforsowac wariant bój. Getta wmawia się nam ze to zabytki

      • 9 4

    • (2)

      I to zakorkuje pół miasta, bo trzeba wydzielic dodatkową faze swiateł grunwaldzka - do studzienki. Nierealne

      • 2 3

      • A tak realnie, to którą połowę miasta masz na myśli?
        Można znaleźć setki rozwiązań na świecie, gdzie udało się ustawić światła w trudniejszej sytuacji.

        • 3 1

      • 150% miasta się zakorkuje przez jedna fazę świateł.

        Taka argumentacja jest zalosna przy równoczesnym dokładaniu swaiteł w rózncyh miejscach w Gdańsku, zasypywaniu tuneli, czy porpozycji zweżanai ulic.

        • 3 2

  • O d*pę rozbić takie rozwiązania (5)

    Na filmiku widać jak tramwaje jadą Grunwaldzką czyli wszystko po staremu, na Zaspę, Przymorze i dalej nadal będzie się jeździło do okoła.
    Powinna być pierwsza opcja, Do Studzienki i na wprost w stronę Placu Komorowskiego i dalej. Za taką opcją jest większość z kim dyskutowałem.
    Ale wiadomo urzędnicy zawsze wiedzą lepiej. A oszołomy zawsze się znajdą bo im nic nie będzie pasować.

    • 24 17

    • (3)

      Mieszkańcy Południa i Moreny, czyli blokowisk nie potrzebują tramwaju na Zaspę, czyli na kolejne blokowisko, ale do miejsc pracy we Wrzeszczu. I takie jest stanowisko większości osób, z którymi rozmawiałem.

      • 13 5

      • do Wrzeszcza i Oliwę.

        • 6 2

      • Super. To może ktoś chętny za zamianę ? Świetna ! lokalizacja, zabytkowa kamienica, doskonała ! komunikacja. Wymieniać dalej ? Wilgoć w budynku, spadające tynki, krzywe podłogi, szczury w piwnicy.

        • 2 1

      • Mieszkańcy Zaspy czy Przymorza potrzebują połączenia z Wrzeszczem.

        • 4 2

    • Nie, koło galerii baltyckiej nowym wiaduktem przez centrum wrzeszcza ale to i tak inny etap niestety

      • 2 0

  • a co z ulica siedlicka? juz sie zgodzili puscic tramwaj rektorzy PG? (1)

    bo tak to nie ma o czym gadac.

    • 10 7

    • Miasto boi się rektorów?

      • 6 5

  • a ja ciągle zastanawiam się, czy nie lepiej w kilku miejscach zrobić buspasy... (4)

    przecież zwiększenie częstotliwości kursów autobusowych, zrobienie nowych połączeń, jakichś linii pośpiesznych byłoby o wiele mniej kosztowne.

    co do Moreny... tutaj buspas na Jaśkowej Dolinie wiele by nam dał.
    jeśli zrobi się tramwaj, to zabiorą autobusy... i dojazd i tak będzie gorszy.

    • 8 13

    • Morena (2)

      dla mnie takie rozwiązanie o...wiadomo co rozbić. Potrzebuję się przesiąść na skm we wrzeszczu to tram w okolicy Miszewskiego mi nic nie daje. Jedyny ewentualny plus że możeeeee będzie luźniej w busach ale jakoś wątpie.
      Ciekawe którą linię zabiorą.

      • 6 1

      • wlasnie (1)

        Brakuje tramu z Poludnia/Moreny pod dworzec Wrzeszcz SKM. To tutaj na Miszewskiego to jest cel donikad (ew. dla studentow PG, ale ci lubia jezdzic passatem w TDiku)

        • 0 0

        • Po co?
          Masz PKM bezpośrednio na Dworzec Gd. Wrzeszcz.
          I bezpośrednie połączenie Moreny z PKM tramwajem czy autobusem.

          • 0 0

    • buspas na jaśkowej?

      proszę bardzo - z której strony wyciąć drzewa? albo zburzyć domy?

      • 7 1

  • protesty skończą się tak, że Do studzienki stanie się jednokierunkowa z tramwajem

    a Boh. Getta też jednokierunkowa i brrum brrum pod oknem dostaną.

    • 27 6

  • Najlepiej aby nic nie było.

    • 17 3

  • wariant przez Siedlicką (1)

    a jak pan Jamroz z PG oceni bezstronnie wariant przebiegu przez ul. Siedlicką ?

    • 18 4

    • Miasto samo chciało ją oddać

      Więc niech spada na szcz*w.

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane