Fakty i opinie

Część mieszkańców Działek Leśnych nie chce płatnego parkowania

Według planów władz Gdyni płatne parkowanie w drugiej połowie roku ma się pojawić m.in. w przylegającej do centrum dzielnicy Działki Leśne. Mieszkańcy ul. SzczecińskiejMapka protestują i zbierają podpisy przeciwko zmianom. - U nas nie parkuje nikt poza mieszkańcami - mówią. - Decyzję podjęliśmy w oparciu o badania i analizy - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.



Czy płatne parkowanie powinno być wprowadzane w kolejnych dzielnicach Gdyni?

tak, powinno być niemal na każdej publicznej ulicy 15%
tylko w dzielnicach przylegających do centrum 11%
raczej nie, wystarczy w Śródmieściu 37%
nie, parkowanie powinno być wszędzie darmowe 37%
zakończona Łącznie głosów: 1545
Aktualizacja, 2 kwietnia: Dzień po publikacji artykułu otrzymaliśmy od grupy mieszkańców Działek Leśnych kolejny wniosek o nie wprowadzanie strefy Płatnego Parkowania w całej dzielnicy.

Treść protestu mieszkańców Działek Leśnych (plik PDF)

Dodajmy jednak, że jeszcze 1 kwietnia z redakcją skontaktowali się przedstawiciele rady dzielnicy Działki Leśne, którzy stwierdzili, że grono mieszkańców oczekujących wprowadzenia SPP jest znacznie większe niż tych, którzy takiej strefie są przeciwni.



Przypomnijmy, że w połowie maja ubiegłego roku radni uchwalili nowe Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni. Od lipca trzeba już wpisywać podczas parkowania numer rejestracyjny, są wyższe mandaty za brak opłat, a abonament mieszkańca otrzymują tylko zameldowani lub płacący podatki w Gdyni.

Radni zgodzili się też, by za parkowanie kierowcy płacili na Działkach Leśnych, Wzgórzu św. Maksymiliana i w Orłowie. Miała też powstać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania z wyższymi stawkami. Za trzy godziny postoju kierowcy mieli zapłacić ok. 20 zł. Zmiany miały wejść w życie w nowym roku (w Orłowie przed wakacjami). Prezydent Wojciech Szczurek zdecydował jednak, by wstrzymać zmiany.

- Znaczący wzrost zachorowań powodujący wprowadzanie nowych obostrzeń, który może mieć bardzo poważne skutki ekonomiczne, sprawił, że prezydent uznał, iż obciążanie mieszkańców rosnącymi opłatami za usługi świadczone przez miasto byłoby niewskazane - argumentują urzędnicy referatu relacji z mediami UM w Gdyni.

Gdynia odracza rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania



Nie oznacza to jednak, że prace nad wprowadzeniem stref w kolejnych dzielnicach nie trwają. Jest tak m.in. na Działkach Leśnych, ale ich mieszkańcy protestują przeciwko pomysłom władz Gdyni.

Mieszkańcy: tu nie ma biurowców



Ten obszar Działek Leśnych (na niebiesko) będzie objęty Strefą Płatnego Parkowania.
Ten obszar Działek Leśnych (na niebiesko) będzie objęty Strefą Płatnego Parkowania. mat. prasowe
Przeciwko zmianom protestują mieszkańcy Działek Leśnych. To dzielnica wprawdzie przylegająca do centrum, ale oddzielona od niego torami i ul. Morską. Kłopoty z parkowaniem są tam właściwie tylko przy ul. ŚląskiejMapka, WarszawskiejMapka i okolicach. Płatnym parkowaniem objęta zostanie natomiast cała dzielnica.

- Nawet nasz blok, stojący pod lasem, wokół którego nie ma żadnych biurowców, a do dworca jest 15 minut spaceru, więc nie parkuje pod nim nikt oprócz mieszkańców. Trudno oprzeć się wrażeniu, że wprowadzanie tu strefy płatnego parkowania ma inny cel, niż fiskalny - mówi pan Maciej, mieszkaniec dzielnicy.
Inni mieszkańcy wskazują, że ustanowienie ul. Szczecińskiej jako jednokierunkowej (od strony lasu do ul. Tatrzańskiej) znacznie utrudni dojazd do bloku nr 11Mapka. Kierowcy będą zmuszeni do bardzo ostrego zakrętuMapka, a także jazdy pod stromą górę, zimą nieodśnieżaną w pierwszej kolejności. Poza tym to północny stok, otoczony wysokimi drzewami, więc śnieg i lód utrzymuje się tam nawet wtedy, gdy w większej części miasta są już dawno roztopy.

Władze miasta: parkowanie się "rozlewa", dla mieszkańców zniżki



Po co więc zmiany w kierunku ruchu a także strefa płatnego parkowania w miejscu, gdzie parkują tylko mieszkańcy?

- Decyzja o wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na ul. Szczecińskiej została podjęta w oparciu o szczegółowe badania i analizy parkowania oraz warunki ruchu pojazdów. Podczas projektowania organizacji ruchu na tym obszarze ustalono, że wskazane rozwiązanie pozwoli na wyznaczenie większej ilości miejsc postojowych. W celu zbadania możliwości zjazdu prowadzącego do budynku nr 11 przeprowadzono analizę, która wykazała, iż warunek minimalnego promienia dla zjazdu indywidualnego o wielkości 3,0 metra został spełniony. Ponadto jeśli zarządca nieruchomości odpowiednio przygotuje teren wokół dojazdu, to nawet w trudnych warunkach zimowych wjazd będzie możliwy - podkreśla wiceprezydent Gdyni, Marek Łucyk.
Skąd jednak pomysł na to, by strefa płatnego parkowania objęła całą dzielnicę?

- W drugiej połowie 2021 r. planowane jest wprowadzenie m.in. Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, które będzie się wiązało z wyższymi opłatami za postój. Spodziewamy się, że w tej sytuacji część kierowców, chcących zaparkować w centrum, zacznie poszukiwać bezpłatnych miejsc parkingowych wokół strefy, czyli m.in. na Działkach Leśnych. Już teraz obserwujemy, że sporo kierowców wykorzystuje miejsca postojowe w okolicach ulic: Śląskiej, Warszawskiej, Podolskiej, Wolności czy Pomorskiej. Chcemy zatem uregulować kwestie opłat parkingowych również dzielnic bezpośrednio przylegających do Śródmieścia - tłumaczy wiceprezydent Marek Łucyk.
Dodaje także, że mieszkańcy Działek Leśnych będą mogli liczyć na preferencyjny abonament mieszkańca "M". Abonament na okres od 1 do 5 miesięcy albo na okres 30 dni lub jego wielokrotność do 150 dni wyniesie 20 zł na miesiąc. Z kolei przy zakupie na okres od 6 do 12 miesięcy albo na okres 180, 210, 240, 270, 300, 330 lub 360 dni - koszt miesięczny abonamentu wyniesie 15 złotych.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (446)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »