• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą Targu Węglowego bez aut

Krzysztof Koprowski
19 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli
Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta. Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta.

Mieszkańcy chcą, by Targ Węglowy zamienił się w przestrzeń dla spacerowiczów, miejsce spotkań, koncertów i wydarzeń plenerowych. 42 proc. osób nie chce, aby dalej funkcjonował tutaj parking - takie są wyniki przeprowadzonych badań oraz ankiet.



Badania społecznych oczekiwań wobec zagospodarowania Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska były prowadzone za pośrednictwem ankiet w dniach 17 lutego - 6 marca. Ankiety były dostępna w Internecie, jak i w wersji papierowej - w Instytucie Kultury Miejskiej, bibliotekach, instytucjach oraz lokalach handlowo-usługowych na terenie Głównego Miasta.

W badaniu oddano 1146 głosów. Z ich analizy wynika, że mieszkańcy chcą na Targu Węglowym: brać udział w wydarzeniach kulturalnych (32 proc.), spotykać się ze znajomymi (28 proc.) oraz odpoczywać w otoczeniu zieleni (26 proc.). Tylko 13 proc. opowiedziało się za "parkowaniem samochodem", a 1 proc. za "robieniem zakupów".

Wśród elementów, które powinny wypełnić przestrzeń Targu Węglowego, ankietowani najczęściej wymieniali (można było wybrać kilka opcji): meble miejskie w postaci ławek, siedzisk, stolików (830 głosów), zadbaną zieleń (820 głosów), przenośną lub stałą scenę na koncerty i występy (522 głosy). Nie zabrakło też poparcia dla wypożyczalni rowerów miejskich, czytelni czy fontanny.

Parking zdobył uznanie tylko 180 osób, a najmniej ze wszystkich głosów oddano na plenerową siłownię.

Na pytanie dotyczące parkingu, jego likwidację poparło 42,2 proc. uczestników, zaś 12,7 proc. osób chciałoby nadal móc zostawić tutaj auto. Najwięcej głosów "za" parkingiem pojawiało się od osób między 36 a 55 rokiem życia oraz tych, które mieszkają w dzielnicach bezpośrednio sąsiadujących ze Śródmieściem. Odpowiedź ta najmniej popularna była w grupie od 17 do 26 lat oraz powyżej 56 roku życia.

Co najbardziej chciał(a)byś robić na Targu Węglowym?

Wiele osób negujących potrzebę parkingu, wskazywało konieczność udostępnienia innych miejsc postojowych w pobliżu Targu Węglowego lub na obszarze Głównego Miasta. Warto przypomnieć, że na pobliskim Targu Siennym i Rakowym powstanie co najmniej 830 miejsc parkingowych.

Czytaj też: Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

- Targ Węglowy jest postrzegany jako podzielony na trzy strefy. Strefa centralna, która obecnie jest parkingiem, w propozycjach mieszkańców powinna być placem elastycznym, wielofunkcyjnym i tu nie należy wprowadzać dużych zmian architektonicznych, a raczej organizować różne wydarzenia. Po stronie zachodniej [przy budynku LOT-u - dop. red.] mieszkańcy chcieliby widzieć kawiarnie i ogródki gastronomiczne skierowane w stronę placu, a po stronie ASP - strefę relaksu, przy czym obecna zieleń powinna być bardziej zadbana - tłumaczy Natalia Brylowska z Instytutu Kultury Miejskiej, autorka raportu z przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Ankieta była tylko jednym z etapów badań potrzeb użytkowników tego terenu miasta. Działalność badawczą rozpoczęto jeszcze latem ub. r., kiedy zdecydowano się zamknąć Targ Węglowy dla samochodów. Pod koniec 2013 r. rozpoczęto natomiast "pełne" konsultacje w formie wspomnianej ankiety, warsztatów z mieszkańcami, a także analizy ruchu na Targu.

- W tym okresie m.in. razem ze studentami socjologii Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadziliśmy obserwacje, by wiedzieć, co ludzie konkretnie robią na Targu Węglowym. Okazuje się, że w 85 proc. przypadków wykorzystywany jest on w celach komunikacyjnego ruchu pieszego. Osoby, które parkują stanowiły zaledwie 3 proc. osób - zdecydowana większość przemierza tę przestrzeń pieszo - dodaje Brylowska.

Czytaj też: Nasza analiza liczby bezpłatnych miejsc parkingowych w Śródmieściu

Cały raport został we wtorek przekazany prezydentowi miasta i będzie - jak zapowiadają urzędnicy - tematem jednego z najbliższych kolegiów prezydenckich.

Niewykluczone też, że oprócz postulatów mieszkańców, w tym roku wprowadzone zostaną także inne rozwiązania podnoszące estetykę tego miejsca. Miasto chce bowiem wyeliminować handel na szpetnych stoiskach po zachodniej stronie Targu.

- Najprawdopodobniej miasto wydzierżawi grunty, które do tej pory dzierżawili handlarze. Miasto będzie po prostu płacić prywatnemu właścicielowi gruntu, aby ten nie wynajmował przestrzeni tym, którzy tam stawiali te straszliwe stragany - zapowiada Anna Czekanowicz-Drążewska, dyrektor Biuro Prezydenta ds. Kultury.

Raport z konsultacji społecznych dot. Targu Węglowego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (230)

  • 100%

    Zrobić ryneczek bazar jak we włoszech hiszpani taki na starodawny zapach swiezych owocow warzyw serow fiufiu

    • 6 1

  • "CELE PROJEKTU"

    Masakra, wszędzie tylko projekty, warsztaty i panele dyskusyjne.. nie można nazwać to po prostu petycją?

    • 11 0

  • (1)

    42%. Mamy demokrację wygrywa większość. Samochody zostają. Artykuł bezsensu.

    • 9 4

    • Przy 12% opowiadającymi się za pozostawieniem parkingu, 42% stanowi większość. Sorry, taką mamy demokracje.

      • 2 3

  • BEZEDURA (3)

    Są na zachodzie miasta , gdzie parking umieszczony jest pod ziemią czyli pod placem . Na powierzchni są tylko małe wjazdy . Wielu ludzi nawet nie wie , że chodzi po dachu parkingu . Co za problem : wykopać ogromną dziurę , zbudować parking i z powrotem zasypać . Na wierzchu kostka i po problemie . Pod ziemią auta a na wierzchu właściciele aut bawią się na festynie . Da się ? Da .

    • 24 1

    • (2)

      Jedyny problem to PIENIĄDZE i rentowność takiej inwestycji, w kraju gdzie kierowca zaparkuje nawet na trawniku byle tylko nie płacić za parking.

      • 6 2

      • Święte słowa.

        Tymbardziej, że w okolicy są parkingi podziemne, conajmniej 2, ale za to trzeba płacić, a Polaczek tego nie lubi.

        • 5 3

      • przecież płacą na Targu Węglowym

        płaciliby również na podziemnym parkingu

        • 1 0

  • wojna byndzie, wungiel je we wiosce

    • 6 0

  • wybudować parking podziemny pod targiem węglowym i wszyscy zadowoleni

    • 14 1

  • Już dawno parking pod Targiem Węglowym powinien być zbudowany . (1)

    Ale go nie ma więc na Targu Węglowym trzeba parkować . Bo gdzie indziej?? Jakieś parkingi miasto zbudowało w okolicach starego miasta? Bo jak na razie to jedynie likwiduje miejsca parkingowe !

    • 17 3

    • Proszę bardzo:

      1) parking pod Krewetką, całodobowy
      2) parking pod Madisonem, do 21:30
      3) parking naprzeciwko Zieleniaka, całodobowy
      4) parking przy Akademii Muzycznej

      Mało? Zapomniałe. Ty chciałbyś darmowe. Jak w PRL.

      • 5 6

  • Fajnie ankieta w internecie

    Chyba przede wszystkim należy zapytać okolicznych mieszkańców co chcą tam mieć.
    Mieszkaniec Wrzeszcza czy Oruni, stwierdzi - fajnie by było jakby tam były ławeczki, przyjadę sobie raz w miesiącu usiąść.
    Powstała jakaś inicjatywa - wszyscy są na Hura TAK, tylko nikt nie zapyta mieszkających w danym miejscu.
    Do tego ankieta przez internet? Super, to proponuję zrobić ankietę internetową nad wyborem prezydenta

    • 3 1

  • gdańsk nie ma tylu atrakcji żeby z jednej z nich robić parking i rozwalcie wreszcie ten lot i zabudujcie targ do strony tramwaju kamieniczkami żeby gdansk miał rynek z prawdziwego zdarzenia

    • 6 2

  • Trzeba bedzie zmienić miejsce niedzielnych obiadów (3)

    i chodzić do restauracji tam, gdzie da się na sensowną odległość podjechać (sensowną, to znaczy kilkuset metrów, a nie kilku kilometrów) a knajpy niech utrzymują mieszkańcy.
    Do wszystkich wielbicieli transportu publicznego i rowerów - na rowerze z małym dzieckiem nie pojadę do knajpy z dwóch powodów - nie ma gdzie zostawić roweru, po drugie do eleganckiej knajpy w śmierdzących ciuchach się nie wchodzi. Tramwajem również nie pojadę, bo jeszcze mnie nie porąbało, żeby obiad zajął mi pół dnia.

    • 21 9

    • Parking na Długich Ogrodach. Do Neptuna wg map google wynosi od 600m do 1km, dla przeciętnego człowieka spacerek 10-15 minut max. Naprawdę szkoda, że nie możesz wjechać na Długą pod restaurację

      • 7 3

    • taxi (1)

      do porządnej restauracji jeżdzi się taksówką.

      • 6 3

      • Wytlumacz to bogaczowi z okolic obwodnicy, ktory wlasnie kupil sobie golfa po dziadku z niemiec i teraz ma cisnienie zeby juz wiecej wydatkow nie ponosic, bo na ratke za smierdzace biogazem mieszkanie nie starczy. Dlatego parking musi byc bezplatny, ewentualnie trawnik, chodnik, droga pozarowa. Taksowka raz w tygodniu do restauracji? Pzeciesz nie po to kòpowalo sie niebita igielke, somsiedzi muszom widziec rze jezdzi!
        Myslenie jak z Rosji albo innej Azji. Wspolczuje biednym ludziom z malymi rozumkami.

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane