• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą Targu Węglowego bez aut

Krzysztof Koprowski
19 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli
Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta. Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta.

Mieszkańcy chcą, by Targ Węglowy zamienił się w przestrzeń dla spacerowiczów, miejsce spotkań, koncertów i wydarzeń plenerowych. 42 proc. osób nie chce, aby dalej funkcjonował tutaj parking - takie są wyniki przeprowadzonych badań oraz ankiet.



Badania społecznych oczekiwań wobec zagospodarowania Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska były prowadzone za pośrednictwem ankiet w dniach 17 lutego - 6 marca. Ankiety były dostępna w Internecie, jak i w wersji papierowej - w Instytucie Kultury Miejskiej, bibliotekach, instytucjach oraz lokalach handlowo-usługowych na terenie Głównego Miasta.

W badaniu oddano 1146 głosów. Z ich analizy wynika, że mieszkańcy chcą na Targu Węglowym: brać udział w wydarzeniach kulturalnych (32 proc.), spotykać się ze znajomymi (28 proc.) oraz odpoczywać w otoczeniu zieleni (26 proc.). Tylko 13 proc. opowiedziało się za "parkowaniem samochodem", a 1 proc. za "robieniem zakupów".

Wśród elementów, które powinny wypełnić przestrzeń Targu Węglowego, ankietowani najczęściej wymieniali (można było wybrać kilka opcji): meble miejskie w postaci ławek, siedzisk, stolików (830 głosów), zadbaną zieleń (820 głosów), przenośną lub stałą scenę na koncerty i występy (522 głosy). Nie zabrakło też poparcia dla wypożyczalni rowerów miejskich, czytelni czy fontanny.

Parking zdobył uznanie tylko 180 osób, a najmniej ze wszystkich głosów oddano na plenerową siłownię.

Na pytanie dotyczące parkingu, jego likwidację poparło 42,2 proc. uczestników, zaś 12,7 proc. osób chciałoby nadal móc zostawić tutaj auto. Najwięcej głosów "za" parkingiem pojawiało się od osób między 36 a 55 rokiem życia oraz tych, które mieszkają w dzielnicach bezpośrednio sąsiadujących ze Śródmieściem. Odpowiedź ta najmniej popularna była w grupie od 17 do 26 lat oraz powyżej 56 roku życia.

Co najbardziej chciał(a)byś robić na Targu Węglowym?

Wiele osób negujących potrzebę parkingu, wskazywało konieczność udostępnienia innych miejsc postojowych w pobliżu Targu Węglowego lub na obszarze Głównego Miasta. Warto przypomnieć, że na pobliskim Targu Siennym i Rakowym powstanie co najmniej 830 miejsc parkingowych.

Czytaj też: Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

- Targ Węglowy jest postrzegany jako podzielony na trzy strefy. Strefa centralna, która obecnie jest parkingiem, w propozycjach mieszkańców powinna być placem elastycznym, wielofunkcyjnym i tu nie należy wprowadzać dużych zmian architektonicznych, a raczej organizować różne wydarzenia. Po stronie zachodniej [przy budynku LOT-u - dop. red.] mieszkańcy chcieliby widzieć kawiarnie i ogródki gastronomiczne skierowane w stronę placu, a po stronie ASP - strefę relaksu, przy czym obecna zieleń powinna być bardziej zadbana - tłumaczy Natalia Brylowska z Instytutu Kultury Miejskiej, autorka raportu z przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Ankieta była tylko jednym z etapów badań potrzeb użytkowników tego terenu miasta. Działalność badawczą rozpoczęto jeszcze latem ub. r., kiedy zdecydowano się zamknąć Targ Węglowy dla samochodów. Pod koniec 2013 r. rozpoczęto natomiast "pełne" konsultacje w formie wspomnianej ankiety, warsztatów z mieszkańcami, a także analizy ruchu na Targu.

- W tym okresie m.in. razem ze studentami socjologii Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadziliśmy obserwacje, by wiedzieć, co ludzie konkretnie robią na Targu Węglowym. Okazuje się, że w 85 proc. przypadków wykorzystywany jest on w celach komunikacyjnego ruchu pieszego. Osoby, które parkują stanowiły zaledwie 3 proc. osób - zdecydowana większość przemierza tę przestrzeń pieszo - dodaje Brylowska.

Czytaj też: Nasza analiza liczby bezpłatnych miejsc parkingowych w Śródmieściu

Cały raport został we wtorek przekazany prezydentowi miasta i będzie - jak zapowiadają urzędnicy - tematem jednego z najbliższych kolegiów prezydenckich.

Niewykluczone też, że oprócz postulatów mieszkańców, w tym roku wprowadzone zostaną także inne rozwiązania podnoszące estetykę tego miejsca. Miasto chce bowiem wyeliminować handel na szpetnych stoiskach po zachodniej stronie Targu.

- Najprawdopodobniej miasto wydzierżawi grunty, które do tej pory dzierżawili handlarze. Miasto będzie po prostu płacić prywatnemu właścicielowi gruntu, aby ten nie wynajmował przestrzeni tym, którzy tam stawiali te straszliwe stragany - zapowiada Anna Czekanowicz-Drążewska, dyrektor Biuro Prezydenta ds. Kultury.

Raport z konsultacji społecznych dot. Targu Węglowego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (230)

  • Szczyt głupoty (1)

    Już teraz starówka powoli zamiera, jak zabiorą parking to zostanie pustynia z pustymi knajpami, barami i sklepami.

    • 7 6

    • Jaka starówka?

      Gdańsk ma Główne miasto, a nie starówkę

      • 2 0

  • jacy mieszkancy???

    czy tam ktoś mieszka???

    • 4 0

  • Pomorzanin

    Wielu krzyczy a gdzie auta Też mam auto ale jak jade np do centrum miasta pospacerować to jade tramwajem i nie martwie sie co z autem A i piwko moge se wypic na luzie co za problem . Trzeba sie troche poruszać a nie tylko tyłek w auto i w droge .Bardzo dobrze że tam by nie było parkingu .

    • 4 6

  • Starówko, (3)

    do zobaczenia raz na 5 lat! Z dwoma wózkami i dwójką dzieci telepać się tramwajem nie będę. Pojadę i wydam pieniądze w innym miejscu. Na TW posiedzą młodzi i wrócą do domu.

    • 12 5

    • Gdzie? W Ikei?

      Akurat o takich turystów tutejsi nie zabiegają.

      • 5 1

    • (1)

      Parking na Długich Ogrodach pozdrawia, wolny, czeka.

      • 1 2

      • Minusujcie bo 600m to za daleko!!!

        • 1 2

  • Jacy mieszkańcy?

    Co to za pitolenie, gdzie niby i kiedy odbyło się to badanie? Zapytano ponad milion mieszkańców aglomeracji trojmiejskiej, czy tylko rodziny urzędników?

    • 5 2

  • Juz widzę, jak mieszkańcy Głównego Miasta domagają się hałasu, karuzel i knajp czynnych do rana :)

    Jaka była frekwencja tego "referendum"? 123%? Kto je przeprowadzał, oddziały samoobrony ze zdartymi naszywkami Gazety Wyborczej?

    • 5 1

  • Super

    Super Bloto i Super Brud

    • 0 2

  • ankieta mowi co innego

    • 2 2

  • Miasto dla samochodów!!!! (1)

    Na rowerach to jeździ się w Indiach i Chinach a w Europie samochodem! Nie lubisz samochodów, hałasu ,prądu z węgla to proszę o wyjazd do puszczy białowieskiej albo na Kamczatkę.

    • 2 12

    • W chinach i Indiach samochodem stoi się w korkach a nie jeździ

      W Europie jeździ się coraz częściej w układzie rower-kolej.
      Nawet USA się powoli nawracają na transport publiczny i rowery. Wystarczy pogooglać. Jazda samochodem zawęża horyzonty, ale to się leczy. Wyjdź w niedzielę na spacer, spotkaj się z ludźmi i generalnie: daj sobie na luz.

      • 5 1

  • Parking podziemny (1)

    Niech zrobią parking podziemny pod Targiem Węglowym, a na samym Targu Węglowym niech będą wydarzenia kulturalne - i wszyscy byliby zadowoleni.

    Na Słowenii spotkałem się z 7-poziomowym (słownie: siedem pięter pod ziemią) parkingiem podziemnym w mieście, które ma 17,5 tys. mieszkańców... To Gdańsk (500 tys.) jest za biedny na chociaż połowę takiego parkingu...?

    • 5 5

    • I rozumiem, że było to na terenie podobnym do Gdańska ? Blisko wody, 8 metrów nad poziomem morza.

      U nas wybudowanie takiego parkingu niosłoby ze sobą kolosalne koszty. Głównie chodzi o to że u nas nie ma dobrego podłoża pod takie podziemne budynki, w związku z czym inwestorzy muszą zbyt dużo zainwestować w taki parking i nie wiadomo czy im się to zwróci w sensownym czasie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane