• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą przyjaźniejszego pieszym centrum Gdyni

Patryk Szczerba
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów. Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów.

Grupa mieszkańców śródmieścia Gdyni chce wykorzystać ok. pół miliona zł z puli tegorocznego budżetu obywatelskiego na przeobrażenie jednej z ulic. Pod uwagę brana jest przede wszystkim część ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, ale dyskusja, gdzie potrzebne są zmiany, wciąż trwa.



Czy inicjatywy związane ze zmianami w ruchu w proponowanych miejscach to dobry pomysł?

Choć wśród mieszkańców Gdyni nietrudno znaleźć opinie, że większość inwestycji miejskich skierowana jest do centrum, kosztem innych dzielnic, to - zdaniem mieszkających w śródmieściu - jeszcze wiele jest do zrobienia. Zwłaszcza że większość nowo powstałych budynków - jak Infoboks zobacz na mapie Gdyni czy Centrum Filmowe zobacz na mapie Gdyni - którymi chwali się Gdynia, to wizytówki całego miasta i problemów śródmieścia nie rozwiązuje.

Starowiejska w zawieszeniu

A te dotyczą przede wszystkim estetyzacji przestrzeni. Od kilku miesięcy, głównie w internecie, trwa dyskusja, jak powinna wyglądać ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Ścierają się dwie wizje.

Jedna propozycja - forsowana przez Stowarzyszenie Starowiejska - zakłada zmiany polegające na stworzeniu na ulicy strefy współdzielonej, w której na równych prawach mogliby funkcjonować piesi, rowerzyści i kierowcy. Przy okazji domagają się rewitalizacji. W kontrze do niej występuje część prowadzących na ulicy handel kupców ze Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej obawiający się zmniejszenia obrotów. Przekonują, że deptak, który według nich docelowo powstanie na ulicy, to zły pomysł i lepiej, by ulica zachowała swój obecny kształt.

Spór trwa, a jego zawieszenie może przynieść zakończenie unijnego programu Civitas Dynamo. W tym roku Gdynia musi podjąć decyzję, gdzie wprowadzić w centrum ograniczenia ruchu. Oprócz Starowiejskiej pod uwagę brana jest Świętojańska zobacz na mapie Gdyni oraz al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Niewykluczone, że skończy się na ustawieniu oznakowania nakazującego wolniejszą jazdę na jednej z ulic. Na razie trwa analiza danych z ankiet dotyczących ruchu w śródmieściu.

Po oczekiwaniu działanie

Mieszkańcy do swoich racji przekonują już ponad rok, więc ci oczekujący zmian chcą wziąć sprawy w swoje ręce. Pomóc ma budżet obywatelski, w którym w tym roku do wydania w śródmieściu będzie ok. 500 tys. zł. Tak duża kwota to efekt małej skali zeszłorocznych projektów. Do głosowania zakwalifikowano dwa stworzone przez Stowarzyszenie Starowiejska. Dotyczyły uspokojenia ruchu na Władysława IV i ustawienia małej architektury na Starowiejskiej. Ich realizacja to koszt 30 tys. zł, podczas gdy do wydania było ośmiokrotnie więcej. Głosowanie było więc formalnością i obydwa projekty zostaną zrealizowane.

W najbliższej edycji przedstawiciele organizacji nie chcą się skupiać na drobnych pracach, dlatego planują stworzyć jeden kompleksowy projekt. Zwłaszcza, że pula mocno wzrośnie. Na remont ul. Starowiejskiej nie wystarczy, ale na modernizację odcinka innych dróg w centrum już tak.

- To akurat tyle, by krótki fragment jednej z ulic przekształcić w przestrzeń przyjazną wszystkim, estetyczną i cieszącą mieszkańców. Pod uwagę bierzemy miejsca, gdzie mamy poparcie osób mieszkających i handlowców. Skłaniamy się ku zmianom na ul. Abrahama - na odcinku od 10 lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni i Zygmunta Augusta. Zobaczymy po podliczeniu, na ile wystarczy nam środków - deklaruje Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Dla turystów i mieszkańców

W przypadku ul. Abrahama chodzi głównie o remont nawierzchni i ujednolicenie jej. Odcinek drogi, gdzie ostatnio wymieniono w kilku punktach szyldy, używany przez wiele osób omijających zatłoczone chodniki przy ul. 10 lutego, był już poddawany analizie zmian, m.in. przez naszych czytelników. Modernizacja miałaby być ukłonem w kierunku spacerujących po centrum turystów.

Inicjatywę mieszkańców widać na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Sami zgłosili się z chęcią zmian, na których będą mogli skorzystać. Wśród pomysłów pojawia się stworzenie strefy "Woonerf" czyli specjalnego rodzaju organizacji ruchu, który przywędrował do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Rozwiązanie zastosowano na jednej z ulic w Łodzi, a niebawem dołączy do niej Wrocław. Jej głównym elementem w Gdyni mają być platformy, które uzupełnią i uporządkują przestrzeń.

Pomysły na inne lokalizacje wciąż można zgłaszać, m.in. poprzez media społecznościowe, ale inicjatorzy akcji zastrzegają, że pod uwagę będą brane te miejsca, gdzie zmiany nie wywołają konfliktów.

- Przymierzaliśmy się również do odcinka pomiędzy Starowiejską i 10 lutego, ale tam nie ma zgody na zmiany. Nam zależy na tym, by było to wspólne i zgodne działanie inicjatorów i mieszkających w danym miejscu oraz kupców, dzięki czemu pokażemy, że współpraca jest możliwa - dodaje Piesiewicz.

Opinie (183) 7 zablokowanych

  • ten odcinek Abrahama ma duzy potencjał (10)

    Nie ma tam dużego ruchu, można zrobić fajny plac gastronomiczny. Juz jest tam kilka knajp. Ale przede wszystkim trzeba uporządkować samochody. Czemu w Trójmieście wszyscy parkuja jak chcą? Parkowanie skośne i na chodniku to żenada.

    • 154 30

    • byloby to fajbe rozwiazaniw

      W końcu by był w Gdyni deptak, ale nie zablokowalby i nieutrudnil ruchu w najmniejszym stopniu. I wilk syty i owca cala

      • 17 11

    • nie ma dużego ruchu? a to dowcip.... (3)

      dojazd do parkingu pod Batory, do biedronki, przejazd do dalszej części Abrahama z pominięciem świętojańskiej...widzę, że zawiązała się klika ze stowarzyszeniem starowiejska i próbują sobie zawłaszczyć centrum. Daj pale a wezmą całą rękę.

      • 19 32

      • swoją pałę zachowaj dla siebie

        • 17 5

      • Palę? ;)

        • 4 1

      • typowe myślenie kanapowca

        wszędzie byś dojeżdżał, najlepiej na skróty i pod drzwi...

        • 19 5

    • problem z parkowaniem (3)

      wynika z tego, że miejsc do parkowania w centrum jest mało, a aut dużo :P w związku z tym ludzie wykorzystują każdy wolny skrawek wolnej przestrzeni żeby zaparkować auto. Wyjaśnione ? Cudów nie ma, a auto gdzieś postawić trzeba... tylko nie pisz proszę o komunikacji bo chyba nie o to w tym momencie chodzi.

      • 10 24

      • (2)

        Odkąd parking pod Batorym płatny - jeszcze nigdy nie widziałem go zapełnionego w 100%

        • 15 0

        • Bo ceny wyższe niż w pozostałej części centrum. Na 30 min opłaca sie zostawić, ale nie dłużej (1)

          • 2 4

          • No i co? ktoś napisał, że nie ma miejsc postojowych, a nie że za drogie.

            • 0 0

    • blachosmrody won

      • 7 5

  • To gdzie będą parkować biznes Mariole i Grażyny (6)

    które muszą swoim suvem zaparkować najlepiej na wycieraczce przed drzwiami.

    • 137 32

    • (5)

      jedna z nich to beata falkowska z rumii co po rodzicach wszystko oddziedziczyla ,
      ale za to swoja 10 letnia s klasa to by do srodka galeri wjechala zeby ludzie zazdraszczali

      • 18 0

      • (4)

        A zazdraszczajom jej?

        • 5 2

        • Niestety w infrastrukturze gdynii brakuje takiego miejsca jak: (2)

          Rynek w kartuzach, rynek w Kościerzynie, Wejherowie,Starogardzie, długa w gdańsku.
          Miejsce w sumie w najstarszej centralnej części miasta, do którego można dotrzeć z każdej strony jak również objechać.

          • 1 3

          • Nie ma szans żeby dogodzić wszystkim .... (1)

            Brakuje Ci rynku ? Masz 100 razy lepszy skwer
            Kościuszki , niż jakiś rynek na którym latem stoją parasole kompani piwowarskich.
            Rynki może są fajne ale na pewno nie przebiją skweru...

            • 3 1

            • Bo na skwerze nie stoją parasole... no plus, rozpadające się meliny, faktycznie atrakcja...

              • 0 1

        • A jużci, tak zazdraszczają, aż zieleniowieją na facjanacie.

          • 3 0

  • Oczywiście, mieszkańcy chcieliby ławeczek, trawki i strumyczków (15)

    a kierowcy - klienci sklepów, dostawcy, pracownicy pobliski firm chcą gdzieś zaparkować. Mieszkańcom - kilkunastu osobom będzie przyjemniej pod oknem, duża kasa pójdzie na ich ładny widoczek z okna...a setki kierowców będą przeklinali tych kilkudziesięciu

    • 73 97

    • Miasto dla ludzi czy dla samochodow ?? (4)

      Dostawczaki moga stawac na ulicy sa przeciez dwa pasy, a cala reszta nie parkuje na platnych parkingach tam gdzie miejsce dla samochodow w centrum miasta. Na zachodzie Europy jestto norma a u Nas :/

      • 25 8

      • ale pierd..lisz! (2)

        Co to za głupie gadki o mieście dla samochodów czy dla ludzi? Od kiedy samochód to samodzielna jednostka? Może jeszcze myśląca? Samochody, tak samo, jak miasto - są dla ludzi.

        • 14 24

        • Pedalarze myślą, że samochodami jeżdża źli kosmici

          • 14 12

        • kiedy widziałeś człowieka w zaparkowanym samochodzie?

          wystarczy wprowadzić system zarządzania miejscami do parkowania, a miasto dla ludzi będzie lepsze

          • 8 2

      • To jedz na zachód europy i nie wracaj...

        • 0 1

    • Śmiesznyś... (2)

      Nie widzę problemu, żeby pracownicy dojechali autem na parking na placu Grunwaldzkim i tak muszą zapłacić, klienci samochodowi to margines. Jeździłem wielokrotnie po mieście (nie tylko w Gdyni) ze względów służbowych i wiem jak trzeba się naszukać miejsca akurat tam, gdzie chce się wejść do sklepu, a że samochodziarze jak mają przejść 100m to wolą jechać do domu... Klienci sklepów, kawiarni czy restauracji głównie poruszają się komunikacją.

      • 15 3

      • nie widzę powodu, żeby robić dobrze kilku mieszkańcom (1)

        a reszcie utrudniać

        • 5 10

        • poprawa warunków ruchu pieszego to robienie dobrze wielu mieszkańcom

          a część reszty może sobie zaparkować samochód trochę dalej.

          Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście, a jego użytkownicy nie są żadną większością.

          • 11 2

    • przejedź się do Torunia... (2)

      gdzie od zawsze istnieje ulica Szeroka, która jest deptakiem a przyniej jest mnóstwo sklepów, restauracji itp. i jakoś się da. Zresztą takie rozwiązania istnieją w wielu wielu miastach.

      • 23 2

      • (1)

        W Gdyni ogólnie panuje tzw. niedasizm. Bo Gdynia to już stan umysłu.

        • 6 8

        • Odezwał się prymitywny cep....

          • 5 5

    • nie dostawy do sklepów najwazniejsze (1)

      klienci tych sklepów już dawno są w centrum handlowym, nie może być ładnie bo gdzie dostawca wjedzie

      • 5 1

      • Jakby byli wszyscy oni w centrum handlowym

        to tychże sklepów już by nie było, a jednak są.

        • 0 0

    • (1)

      Ale ci sami którzy chcą zrobić deptak ze Starowiejskiej mają w planach dojeżdżać do swoich domów samochodami. Więc deptak ta, ale z możliwością przejazdu, no i siłą rzeczy parkowania dla mieszkańców.

      • 0 1

      • Mieszkancy moga i powinni parkować na swoich podwórzach.

        Po to są bramy wjazdowe na zaplecza budynków, dziedzińce, by zrobić z nich użytek, a nie robić prywatny bajzel na ulicach miasta

        • 0 0

  • Abrahama atrakcją turystyczną (5)

    Turyści uwielbiają zwiedzać kantory i śmietniki pobliskich kamienic :). a ile wspomnień da się uwiecznić na zdjęciach.

    • 106 18

    • Jak na Kazimierzu!

      Aleja kantorów, hehe...

      • 11 2

    • (1)

      Na tym odcinku ul. Abrahama nie ma kantorów a co do śmietników to chętnie bym je tam zobaczył na chodnikach bo jest ich zdecydowanie za mało. Jestem za!

      • 15 3

      • Pomiędzy Starowiejską a 10-tego Lutego przy ulicy Abrachama niema wcale kantorów.

        A ktoś chciał zmienić nazwę tego odcinka na ul. Kantorowa .

        • 3 2

    • Tam nie ma kantorów - na proponowanym odcinku. (1)

      • 9 1

      • Ok ale ciekawych miejsc tez jak na lekarstwo

        Jakaś dziwna perfumeria, fryzjer, knajpa dla małolatów, szewc i piekarnia....

        • 6 3

  • "(...) atrakcyjny dla turystów (...)" (1)

    A może przede wszystkim atrakcyjny dla mieszkańców?!

    • 67 8

    • Tak, najważniejsi mieszkańcy.

      • 8 2

  • 100 m deptaka (3)

    (nawet nie deptaka a jakiegoś "woonerfa" cudaka), a przeżywania mnóstwo. Zróbcie to w końcu. Starowiejska to grubszy kaliber, ale kilka lat gadania i zastanawiania wystarczy, czas na czyny. Czają się jak stara dziewica "chciałabym a boję się".

    • 51 6

    • Starowiejska nie może być deptakiem (2)

      bo gdzie dostawcy będą jezdzić ????

      • 0 13

      • a co ma jedno do drugiego (1)

        Jak będzie deptakiem, to wg. Ciebie dostawcy nie dojadą, tak ?
        Wysil trochę umysł, zanim znów napiszesz coś podobnie głupiego

        • 9 2

        • to była ironia :D

          ja chce Starowiejską jako deptak, wysil lepiej swój umysł xD

          • 6 1

  • Znowu Civitas Dymano (2)

    Na szczęście kasa dla obcisłogatkowych już się kończy...

    • 55 35

    • Przyznaj się, że jeździć na rowerze nie umiesz.

      stąd ten jad. Ja nie umiem na łyżwach ale nie bojkotuję powstania lodowiska. Poza tym po deptaku nie wolno jeździć na rowerze (większości deptaków).
      Starowiejska od lat powinna być deptakiem. Czy sklepy na krupówkach czy monciaku narzekają na problemy z dostawami czy brakiem klientów? Na to jest sposób. Jak dla mnie starowiejska i świętojańska od skweru do placu kaszubskiego mogła by być deptakiem

      • 10 7

    • znowu dyżurny spalinus ochidus.

      piszesz w trakcie jazdy dizlem?

      • 0 1

  • (5)

    Piesi walczą o ulice, rowerzyści walczą o ulice. Czy kierowcy walczą o chodniki?

    • 68 17

    • nie, kierowcy już chodniki zajęli

      a Straż Miejska "poucza"...

      • 27 0

    • Parkują na nich.

      • 15 0

    • zastanów się, z czym sam walczysz

      lepiej szukaj płaszczyzny porozumienia

      • 3 1

    • czemu nie zrobić jak np. w Nju Jorkie (1)

      nie wolno parkować na chodnikach! Za zostawienie samochodu jednym kołem na chodniku mandat! Problem będzie z głowy.

      • 7 1

      • nie ta skala porównania

        • 1 0

  • tak, zróbmy deptak z świętojańskiej - już widzę te milionowe korki na ul Władysława iv i morskiej :-) (5)

    • 56 26

    • :)

      Zdziwiłbyś się ;)

      • 8 9

    • a może restauracje na Świętojańskiej więcej by zarabiały (2)

      ??? a tak to Świętojańska umiera

      • 11 3

      • ledwo dycha.

        ale masz rację - umiera. można ją ożywić przez zamknięcie jej dla smrodziarzy. Proste i logiczne. Wiadomo że najprostsze metody są zawsze najlepsze. Nawet w prawie administracyjnym jest tak zapisane.

        • 1 0

      • juz jest deptak w rivierze z inicjatywy prezydenta!!!!!

        • 0 0

    • a białe myszki też widzisz?

      zostaw samochód przed miastem gdy do niego przyjeżdżasz to nie będzie korków. proste i skuteczne.

      • 2 1

  • kiedy ten chory film pedalarzy jak i roszczeniowych chorych pieszych sie skończy? (12)

    już w centrum zrobili burdel z 3 maja, starowiejska jak i wladka IV a widzę to nie koniec chorych wizji chorych ludzi... moze dożyje ze w Gdyni będzie normalnie jak kiedyś

    • 99 66

    • wtedy, gdy ich namówisz do jedzenia mięsa głównie

      ew. do palenia w piecu także

      • 9 4

    • ugryz sie w jezyk

      Zanim zaczniesz stosować takie obelgi, wiesniaku

      • 11 17

    • KO

      Zrobiono coś bardzo niebezpiecznego dla samochodów, rowerów i pieszych, projektanta i wykonawcę tego pozbawić wszelkich uprawnień

      • 14 3

    • Zaraz powstanie stowarzyszenie obwodowa

      i beda chcieli sciezki rowerowej i deptaka na obwodnicy bo to atrakcyjne miejsce

      • 13 9

    • Ale pieszych w to nie mieszaj! (7)

      My mamy swoje chodniki. Fakt, że musimy je wspódzielić z rowerami i parkującymi na nich autami, ale jakoś dajemy radę egzystować bez zbędnego marudzenia. Idź podziękuj rowerowym roszczeniowcom, którzy sobie pieszymi gęby wycierają w tym projekcie. Osobiście wolę sto samochodów zaparkowanych na chodniku, niż jedno cudowne dziecko dwóch pedałów które na chodniku urządza Tour de France. Zaparkowane na chodniku auto nie wpadnie na mnie z impetem, a pędzący rowerzysta tak. Zaparkowane auto mnie nie zwyzywa żebym mu z drogi s3.14erdalał, rowerzysta już tak. Obtrąbić mnie też nie obtrąbi, rowerzysta obdzwoni dzwonkiem...

      • 13 13

      • przesadasz

        • 3 10

      • rowery nie moga jeździć po chodnikach (5)

        mają obowiązek jechać po ulicy lub drogach dla rowerów. Zlikwidować miejsca postojowe wzdłuż ulic w centrum na rzecz dróg dla rowerów i nikt nie będzie konfliktów. Ludzi chodzą po chodnikach, rowery jada po DDR a samochody po ulicach. Parkowanie na parkingu, nie ulicy czy chodniku, przecież parking przy batorym to jedyne 300PLN już nie gadajcie że was nie stać 10pln/dzien bo to cebulą zalatuje - wtedy sprzedajcie samochód jak nie stać was na jego utrzymanie.

        • 13 7

        • Ale niby dlaczego? (2)

          Dlaczego kosztem kierowców, miasto ma uprzywilejować rowerzystów? Drogi i miejsca postojowe są już wybudowane, drogi dla rowerów trzeba by dopiero wybudować, a to kosztuje. Kierowcy płacą podatki jak wszyscy inni mieszkańcy, a wręcz płacą więcej, więc dlaczego kosztem miejsc parkingowych mają zafundować drogę, z której skorzysta nieliczna społeczna grupa i tak już uprzywilejowanych rowerzystów? Wszyscy zrzucamy się na infrastrukturę drogową, z dróg i chodników korzysta 100% społeczeństwa, ale z dróg dla rowerów tylko rowerzyści, nie uważasz, że to nie fair?

          • 9 5

          • nic nie stoi na przeszkodzie (1)

            abys tez czasami na rower usiadł, to naprawdę frajda, nie mówię żeby wyznawac religię rower ponad wszystko, ale takie ścieżki sprawiają że coraz wiecej osób sie na rower decyduje. Chodzi głównie o młodzież, żeby oderwała się od komputerów i konsol, ale nie tylko, rodzinna wycieczka rowerowa z Gdyni do brzeźna brzegiem morza - super sprawa - chyba dużo lepsze niż dojechać tam samochodem, pochłonąć lody stęchłą rybę z piwem i z powrotem samochodem denerując się na korki. Samochodów przybywa, paliwo tanieje, brak ustawy antyszrotowej i 4 osobowa rodzina ma 3 samochody co sprawia że prędzej czy póxniej tych miejsc zabraknie, a ich niedobór może powstrzymuje niektórych przed kupnem kolejnego 4go samochodu, bo kto bogatemu zabroni. Nie należy tworzyć warunków do rozrostu tego niekorzystnego zjawiska, tylko je ograniczać np likwidując miejsca parkingowe, które zmusza do wkalkulowania w koszt posiadania samochdu w centrum obok czynszu i opłat za mieszkanie również kosztu płatnego parkingu - wtedy dojdą do wniosku że może zamiast 3 samochodów wystrczą 2 a może nawet 1 a do pracy jednak da się dojechać autobusem.

            • 9 4

            • ....

              W namawianiu do słuszności waszego światopogladu przeganiacie świadków Jehowy, ciężko zrozumieć że ktoś może zwyczajnie nie chcieć jeździć rowerem, może z lenistwa, może z powodu stanu zdrowia, a może z przemęczenia i braku czasu? Czy ja was na siłę namawiam, żebyście zamiast na rower poszli popływać w Bałtyku z "Morsami"? Ja osobiście nie mam siły po 10h fizycznej pracy wwsiadać na rower i pocałować do Brzeźna, a kiedy mam czas wolny to wolę odpocząć, ale spacerując. I tak, w drodze do/z pracy wybieram auto zamiast komunikacji miejskiej, jest mi wygodniej, mam ciszę i spokój po drodze, a czasowo też wychodzę lepiej, a że ciut drożej.. cóż, za wygodę się płaci.

              • 2 4

        • Jak nie mogą jeździć po chodnikach, skoro po chodnikach jeżdżą? (1)

          Sugerujesz, że rowerzyści nie znają przepisów ruchu drogowego?

          • 3 3

          • nie sugeruję - tylko mówię w prost

            sam czasami jeżdżę na rowerze - jak jest ładnie i cieplutko, ale czasami wstyd mi za tych co śmigaja niby cały rok, a przepisów nie znają lub udają że nie znają, kopia samochody, albo jadą chodnikiem zamiast wytyczoną po drugiej stronie droga dla rowerów (morska w Gdyni) To że nie dostaja mandatów od policji to tylko dzięki ich wyrozumiałości, albo lenistwu. Po chodniku moga jechać jedynie kiedy mają pod opieką małe dziecko na rowerze, ale to co sie dzieje na chodnikach w wakacje np na świętojańskiej woła o pomstę do nieba (albo mandaty po 200pln) wystarczy minimalna znajomość przepisów i taką świętojańską można normalnie bezstresowo jechać.

            • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane