• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy jak kibice - pomysł na kolej do Letnicy

Maciej Korolczuk
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
Przystanek Stadion Expo znajduje się 1,5 km od najbliższych zabudowań. Zdaniem miasta to zbyt duża odległość, by mieszkańcy chcieli korzystać z pociągów. Przystanek Stadion Expo znajduje się 1,5 km od najbliższych zabudowań. Zdaniem miasta to zbyt duża odległość, by mieszkańcy chcieli korzystać z pociągów.

Wraca pomysł przywrócenia połączeń kolejowych między centrum Gdańska a Letnicą. Kolejki SKM miałyby się zatrzymywać na jedynym czynnym przystanku na dawnej linii - Gdańsk Stadion ExpoMapka, z którego korzystają jadący na mecze kibice Lechii albo reprezentacji. Miasto jest jednak przeciwne i tłumaczy, że przystanek znajduje się zbyt daleko od najbliższych zabudowań.



Odległość 1,5 km do przystanku SKM jest dla ciebie:

Z roku na rok w Letnicy przybywa nowych mieszkańców. Docelowo w ciągu najbliższych kilku lat ma tam mieszkać nawet 15-20 tys. osób. Boom mieszkaniowy odczuwa też Brzeźno, uznane niedawno za jedną z najlepszych dzielnic do życia w całym Gdańsku. Wkrótce nowi mieszkańcy pojawią się też na nowym osiedlu między Letnicą a Nowym Portem.

Z nowymi mieszkańcami narastają jednak problemy komunikacyjne i znów jak bumerang wraca temat przywrócenia połączenia kolejowego między centrum a Letnicą. Z taką inicjatywą wyszedł radny Koalicji Obywatelskiej Cezary Śpiewak-Dowbór. W interpelacji skierowanej do władz miasta zauważył, że rozwój dzielnic wymusza poszukiwanie nowych rozwiązań transportowych. Jednym z nich miałoby być przywrócenie pociągów pasażerskich do Letnicy.

Wideo ze stycznia 2021 roku

Teoretycznie uruchomienie takiego połączenia nie powinno stanowić problemu dla Szybkiej Kolei Miejskiej, dla której oddelegowanie kilku drużyn konduktorskich i pociągów byłoby niewielkim wyzwaniem.

Warto jednak przy tym zaznaczyć, że organizatorem przewozów w takim przypadku musiałoby być miasto i to na zlecenie magistratu pociągi kursowałyby wahadłowo między Śródmieściem a Letnicą. Wiązałoby się to z większymi dopłatami do przewozów, a to z kolei mogłoby spowodować np. nieznaczny wzrost cen biletów. Przypomnijmy, że już teraz posiadacze imiennej karty mieszkańca z wykupionym biletem okresowym mogą korzystać z pociągów SKM na terenie miasta w ramach jednego biletu.

Najlepszym przystankiem do obsługi pasażerów i mieszkańców Letnicy byłby przystanek Zaspa Towarowa. Problem w tym, że został on rozebrany a z jedynego działającego peronu jest zbyt daleko do osiedli. Najlepszym przystankiem do obsługi pasażerów i mieszkańców Letnicy byłby przystanek Zaspa Towarowa. Problem w tym, że został on rozebrany a z jedynego działającego peronu jest zbyt daleko do osiedli.

1,5 km to odległość nieatrakcyjna dla mieszkańców



Do pomysłu uruchomienia połączenia między centrum Gdańska a stadionem w Letnicy miasto odnosi się jednak sceptycznie.

- Kwestię ewentualnego przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 249 Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno należy rozpatrywać w odniesieniu do szeregu uwarunkowań: technicznych, eksploatacyjnych i ekonomicznych - zaznacza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Obecnie, po ostatniej modernizacji tej linii, nie ma możliwości korzystania z przystanków osobowych Gdańsk Kolonia i Gdańsk Nowe Szkoty. Tor został odsunięty od peronów w celu uzyskania pełnej skrajni dla pociągów towarowych, w tym tzw. z przekroczoną skrajnią.
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Teoretycznie, najlepszym przystankiem do obsługi pasażerów i mieszkańców wciąż rozbudowującej się Letnicy mógłby być dawny przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa. Problem w tym, że w ramach modernizacji linii kolejowej został on... całkowicie zlikwidowany.

- Po modernizacji układ torowy uniemożliwia wykorzystanie go do realizacji przewozów pasażerskich w jakiejkolwiek formie wykraczającej poza pociągi "meczowe" obsługujące przystanek Gdańsk Stadion Expo, który zlokalizowany jest około 1,5 km od nowych osiedli mieszkaniowych w Letnicy. Jest to odległość nieatrakcyjna dla mieszkańców - ocenia Borawski.
O przywrócenie regularnych kursów kolejowych i odbudowę przystanków na trasie do Letnicy apelowaliśmy ponad pięć lat temu, ale ani miasto, ani SKM i PLK nie siedli do stołu, by o tym porozmawiać.

Nowe inwestycje nie wystarczają, by uruchomić pociągi



Jak tłumaczy wiceprezydent Gdańska, potoki pasażerskie uzasadniające budowę kolei miejskiej powinny wynosić minimum 5 tys. pasażerów na godzinę w szczycie komunikacyjnym. Władze miasta od lat utrzymują, że tylu pasażerów bez większego problemu są w stanie obsłużyć tramwaje.

Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera

- Nowe inwestycje mieszkaniowe w Letnicy i Brzeźnie nie są wystarczające, by wygenerować taki ruch - podkreśla Borawski. - Linia kolejowa 249 niestety poprowadzona została z dala od kluczowych punktów mijanych dzielnic. Potencjalne przesiadki na pociągi SKM kursujące po linii 250 byłyby bardzo niekomfortowe z racji odległości pomiędzy peronami przystanków Gdańsk Nowe Szkoty i Gdańsk Politechnika. Przystanek Gdańsk Brzeźno znajduje się na obrzeżach dzielnicy Nowy Port. Odległość od najbliższych zabudowań dzielnicy Brzeźno to ponad 500 m.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (338)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane