- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (305 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (167 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (157 opinii)
- 4 Budują nowy ruch miejski (56 opinii)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (292 opinie)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (160 opinii)
Mieszkańcy jak kibice - pomysł na kolej do Letnicy
Wraca pomysł przywrócenia połączeń kolejowych między centrum Gdańska a Letnicą. Kolejki SKM miałyby się zatrzymywać na jedynym czynnym przystanku na dawnej linii - Gdańsk Stadion Expo, z którego korzystają jadący na mecze kibice Lechii albo reprezentacji. Miasto jest jednak przeciwne i tłumaczy, że przystanek znajduje się zbyt daleko od najbliższych zabudowań.
Z nowymi mieszkańcami narastają jednak problemy komunikacyjne i znów jak bumerang wraca temat przywrócenia połączenia kolejowego między centrum a Letnicą. Z taką inicjatywą wyszedł radny Koalicji Obywatelskiej Cezary Śpiewak-Dowbór. W interpelacji skierowanej do władz miasta zauważył, że rozwój dzielnic wymusza poszukiwanie nowych rozwiązań transportowych. Jednym z nich miałoby być przywrócenie pociągów pasażerskich do Letnicy.
Wideo ze stycznia 2021 roku
Warto jednak przy tym zaznaczyć, że organizatorem przewozów w takim przypadku musiałoby być miasto i to na zlecenie magistratu pociągi kursowałyby wahadłowo między Śródmieściem a Letnicą. Wiązałoby się to z większymi dopłatami do przewozów, a to z kolei mogłoby spowodować np. nieznaczny wzrost cen biletów. Przypomnijmy, że już teraz posiadacze imiennej karty mieszkańca z wykupionym biletem okresowym mogą korzystać z pociągów SKM na terenie miasta w ramach jednego biletu.
1,5 km to odległość nieatrakcyjna dla mieszkańców
Do pomysłu uruchomienia połączenia między centrum Gdańska a stadionem w Letnicy miasto odnosi się jednak sceptycznie.
- Kwestię ewentualnego przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 249 Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno należy rozpatrywać w odniesieniu do szeregu uwarunkowań: technicznych, eksploatacyjnych i ekonomicznych - zaznacza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Obecnie, po ostatniej modernizacji tej linii, nie ma możliwości korzystania z przystanków osobowych Gdańsk Kolonia i Gdańsk Nowe Szkoty. Tor został odsunięty od peronów w celu uzyskania pełnej skrajni dla pociągów towarowych, w tym tzw. z przekroczoną skrajnią.
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Teoretycznie, najlepszym przystankiem do obsługi pasażerów i mieszkańców wciąż rozbudowującej się Letnicy mógłby być dawny przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa. Problem w tym, że w ramach modernizacji linii kolejowej został on... całkowicie zlikwidowany.
- Po modernizacji układ torowy uniemożliwia wykorzystanie go do realizacji przewozów pasażerskich w jakiejkolwiek formie wykraczającej poza pociągi "meczowe" obsługujące przystanek Gdańsk Stadion Expo, który zlokalizowany jest około 1,5 km od nowych osiedli mieszkaniowych w Letnicy. Jest to odległość nieatrakcyjna dla mieszkańców - ocenia Borawski.
O przywrócenie regularnych kursów kolejowych i odbudowę przystanków na trasie do Letnicy apelowaliśmy ponad pięć lat temu, ale ani miasto, ani SKM i PLK nie siedli do stołu, by o tym porozmawiać.
Nowe inwestycje nie wystarczają, by uruchomić pociągi
Jak tłumaczy wiceprezydent Gdańska, potoki pasażerskie uzasadniające budowę kolei miejskiej powinny wynosić minimum 5 tys. pasażerów na godzinę w szczycie komunikacyjnym. Władze miasta od lat utrzymują, że tylu pasażerów bez większego problemu są w stanie obsłużyć tramwaje.
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
- Nowe inwestycje mieszkaniowe w Letnicy i Brzeźnie nie są wystarczające, by wygenerować taki ruch - podkreśla Borawski. - Linia kolejowa 249 niestety poprowadzona została z dala od kluczowych punktów mijanych dzielnic. Potencjalne przesiadki na pociągi SKM kursujące po linii 250 byłyby bardzo niekomfortowe z racji odległości pomiędzy peronami przystanków Gdańsk Nowe Szkoty i Gdańsk Politechnika. Przystanek Gdańsk Brzeźno znajduje się na obrzeżach dzielnicy Nowy Port. Odległość od najbliższych zabudowań dzielnicy Brzeźno to ponad 500 m.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-05 11:34
Była debata na ten temat kolei do Letnicy (14)
Jakieś 2 lata temu zorganizowała ją jedna z trójmiejskich redakcji. SKM deklarowała, że na taryfie miejskiej da się to zrobić. Teraz byłoby jeszcze na łatwiej, bo z kartą mieszkańca i imiennym okresowym można po Gdańsku jeździć SKM. Miasto nie było zainteresowane tematem. Pan Zomkowski z ZTM Gdańsk przekonywał, że nawet jak Letnica się rozrośnie, to do obsługi ruchu wystarczą autobusy i tramwaje. No cóż, zobaczymy. Oby miał rację.
- 75 8
-
2023-01-05 11:44
1,5 km na nogach? Nie da rady (13)
- 8 6
-
2023-01-06 08:02
Była kolejka i ludzie dawali radę,a teraz nie dadzą rady?Wszystko co dobre i sprawdzone trzeba zlikwidować?Nowe jest lepsze od starego?
- 2 2
-
2023-01-05 12:06
(11)
Mieszkam w świetnie skomunikowanej Oliwie, a też mam 1,5 km na SKMkę. Codziennie tak chodzę i korona mi z głowy nie spadła.
- 27 3
-
2023-01-05 16:41
1,5 km to jakieś 20-30 minut (7)
Tracisz godzinę dziennie na samo dojście do komunikacji?!
Hobbysta...- 4 6
-
2023-01-06 18:55
1,5 km w 20-30 minut? Normalne tempo marszu to jakieś 5 km/h. Mam około kilometra do swojej stacji SKM, pokonuję ten dystans w jakieś 10-12 minut, jeśli bardzo się nie spieszę.
- 1 0
-
2023-01-05 20:32
Dojście na peron zajmuje mi ok. 15 min (1)
Podobnie by wyszło, gdybym miała iść na autobus, podjechać dwa przystanki i znowu iść z autobusu na SKMkę. A że autobus jeździ tylko co pół godziny, to wolę się przedreptać.
- 2 3
-
2023-01-06 21:34
Masz iść,a nie człapać.Bloki porto widać z wiaduktu do Brzeźna,więc wbrew UM jest bliziutko.
- 0 0
-
2023-01-05 18:58
Dla zdrowego dorosłego człowieka, 1,5 km to jakieś 20 min spaceru. (1)
Wysportowany, żwawym tempem, pokona taki odcinek znacznie poniżej 15 min.
Niemniej, przyjmuje się, że to zbyt duża odległość do komunikacji miejskiej.
Biorąc dodatkowo pod uwagę, że z nowych zabudowań w Letnicy bliżej jest do działającego już przystanku tramwajowego, uruchamianie kosztownego połączenia kolejowego dlaWysportowany, żwawym tempem, pokona taki odcinek znacznie poniżej 15 min.
Niemniej, przyjmuje się, że to zbyt duża odległość do komunikacji miejskiej.
Biorąc dodatkowo pod uwagę, że z nowych zabudowań w Letnicy bliżej jest do działającego już przystanku tramwajowego, uruchamianie kosztownego połączenia kolejowego dla garstki pasażerów niema najmniejszego sensu.
Pociąg pokona wprawdzie trasę do Śródmieścia szybciej niż tramwaj (pewnie o jakieś 10 min) ale cały zysk zniknie jeśli uwzględni się dłuższy czas dojścia na przystanek i znacznie mniejszą częstotliwość kursów.- 5 2
-
2023-01-06 14:31
Ale to przeciez mozna postawic jakies bloki blizej przystanku i bedzie zalozmy 2 minuty do skm, nie 15. Powie sie, ze potrzeby wymusily rozbudowe osiedla, inne postaia podobnie i mamy juz chetnych na jazde skm, bo jest najblizej
- 2 0
-
2023-01-05 17:39
(1)
zyskuję 30 minut quality-time, zamiast hodować hemoroidy, żylaki, putina i abdullaha
- 8 4
-
2023-01-05 17:49
To chodź piechotą na Przymorze. Będziesz mieć więcej quality.
- 7 2
-
2023-01-05 12:36
(2)
ale nie jestes mieszkancem apartamentów na Letnicy
- 26 6
-
2023-01-05 17:37
(1)
mieszkańcy apartamentałów mieli by dylać, podtrzymując jedną ręką koronę, drugą bagaż ich codzienny (20kg ziemniaków, chorą matkę do lekarza, brajanka do szkoły w Gdyni, lodówkę i pralkę) aż pełtora kilo na kolej? i nie używać merca-desa (już zapłacone ocacncuwpisnw i garaż)? fstyt! co by somsiady pomyślały?
- 7 3
-
2023-01-05 17:51
Tak,dla reaktywacji kolejki SKM
Przystanek/w opłakanym stanie/ Gdańsk Brzeźno na krancach Nowego Portu,jest usytuowany blisko osiedla mieszkaniowego Porto i innych w Nowej Letnicy.Do samego Brzeźna mozna podjechać 2 przystanki tramwajem.W artykule są błędy zrobione specjalnie przez miasto,które do tej pory spoczywało na laurach,a teraz chce przeforsować budowę linii tramwajowej.
- 5 4
-
2023-01-07 14:05
Powinny powstać dwa przystanki: (2)
Gdańsk Letnica - na wysokości Osiedla Latarników
Gdańsk Brzeźno-Nowy Port - przy latarni morskiej (końcowy).
Zapewniłoby to dobre skomunikowanie z tramwajami, autobusami i dostęp do mieszkańców - potencjalnych pasażerów.
Kursy powinny być do Gdańska Głównego, wybrane do Gdańska Śródmieście- 11 4
-
2023-01-08 09:27
Tak by było najlepiej.
- 0 0
-
2023-01-07 16:53
Ale tu trzeba myśleć i dbać o mieszkańców a nie developerów i pod nich zmieniać plany,jak w przypadku Nowej Wyzwolenia.
- 1 0
-
2023-01-05 11:57
Sto lat planowania (15)
W jednej z najszybciej rozrastających się dzielnic nie ma sensownej strategii transportowej. Do tego pkp plk i miasto nie mogły się dogadać w tej kwestii - przecież na linii do Nowego Portu istniały przystanki zlokalizowane bliżej nowych osiedli - zostały zlikwidowane podczas niedawnego remontu.
- 240 14
-
2023-01-09 11:06
Wystarczy popatrzeć na datę wcześniejszych artykułów----2012r.Sama dyskusja trwa tyle lat,a gdzie projekty,plany,wizualizacje,spotkania urzędników z mieszkańcami?
- 0 0
-
2023-01-05 17:53
(1)
Przez chytry port gdański
- 3 0
-
2023-01-06 14:04
A port ma tyle swojego terenu po którym mogłyby tiry jeździć,ale nie,lepiej niszczyć drogi dzielnicy NP.
- 0 1
-
2023-01-05 12:54
linią do Nowego Portu nigdy nie jeździło dużo ludzi (8)
do tego spora część z nich to byli kolejarze i pracownicy zakładów przy torach, mieszkańcy Brzeźna i Nowego Portu zawsze chętniej korzystali z tramwaju bo był blisko i często, teraz by było to samo, przepełniony tramwaj i pusty pociąg, lepiej zamiast drogiego pociągu wydać kasę na odnogę tramwaju na Letnicę i skierować tam np. 7.
- 17 26
-
2023-01-07 16:54
Bredzisz.
- 0 0
-
2023-01-05 16:38
"wygaszanie popytu" (6)
Znasz takie pojęcie...??!
Usługa nie tam gdzie trzeba i nie wtedy kiedy trzeba...
I rąk załamywanie, że ludzie jeździć nie chcą...
Miasto nie ma interesu płacić kolei.
Za to uwieszeni miejskiej klamki koledzy tramwajarze są znacznie "plastyczniejszym" partnerem...- 20 4
-
2023-01-05 18:51
wygaszanie popytu było powszechne w latach 90
ale tam pustki były już w 80
- 7 2
-
2023-01-05 17:55
(4)
Miasto dopłaca do tramwaju,to do kolejki też moze.
- 6 4
-
2023-01-05 20:34
moze moze... (1)
ale nie chce...
A kolejarze nie beda na sile swiadczyc...- 6 1
-
2023-01-06 14:01
Bo nie umieją się dogadać od lat -miasto,port i kolej- . W zarządach spółek nadzorczych to urzędnicy miejscy są,chyba nie pracują społecznie?
- 3 0
-
2023-01-05 20:32
ale tramwaje, to koledzy z miejskiej spolki, (1)
a kolejarze to obcy i z PiS'u
- 12 3
-
2023-01-07 07:21
d**il
- 2 2
-
2023-01-05 12:40
Kto rządził zagospodarowaniem przestrzennym Gdańska?
- pewien architekt z Tczewa. Pytajcie go o to. Samo się nie decydowało.
- 27 0
-
2023-01-05 12:18
bo nie chodziło o rozwój, a o nafutrowanie Robygu i układu Pawła A (1)
dlatego na pałę powstała to abominacja czyli Nowa Letnica.
O nowych mieszkańców, o cokolwiek nigdy nikomu nie chodziło- 44 11
-
2023-01-05 18:00
i dlatego nie ma dojazdu do portu gdańskiego,tylko przez osiedle mieszkaniowe Wyzwolenia.
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.