• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Szymon Zięba
26 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Miejsca

Opinie (229) 6 zablokowanych

  • Zamieszanie wynika nie z samej ilości samochodów, które wjeżdżają. Problemem jest wymyślona przez ZDIZ organizacja ruchu od 24.06 do 30.08. Tylko głupek mógł wymyślić (kolejny rok z rzędu) jedyny wjazd i wyjazd przez ulicę Kozią

    • 7 4

  • A Targ Węglowy? (1)

    Jest parking obszerny a posiadacze swoich cacuszek parkują przed Zbrojownią zamykając pieszym przejście chodnikiem. Do niedawna parkowali kilka metrów od murów Zbrojowni ale na "moim" chodniku a ostatnio rozmnożyli się i stoją w dwóch rzędach po 9 - 13 samochodów. Przeciętni zjadacze chleba zasuwają do parkometru, wkładają za szybę pobrany kwit a potem uczciwie płacą. Kierowcy z Akademii Sztuk Pięknych, Zbrojowni, Teatru są "uprzywilejowani" nie płacąc i zastawiając bezpieczne przejście mnie inwalidce. Za każdym razem muszę schodzić na jezdnię aby dojść do przejścia przy Teatrze. Tę bezczelność widać codziennie ale pomimo moich interwencji nikt nie reaguje. Prawo jest dla wybranych?

    • 15 2

    • to fakt, piesi zostali z tego chodnika skutecznie przepędzeni na jezdnię

      • 3 0

  • Pod poprzednim artykułem o dzikim parkowaniu (1)

    pojawiło się nazwisko niejakiego Borawskiego z UM jako osoby, która wydała Straży Miejskiej nieformalny zakaz wystawiania mandatów i ogólnie egzekwowania prawa, które mogłoby być uciążliwe dla turystów. Głosy pochodziły od samych strażników, którzy mieli być karani m. in. zabraniem premii w razie wlepienia komuś mandatu. Czy moglibyście zweryfikować prawdziwość tych informacji?

    • 22 2

    • Policja chyba też ma podobny zakaz. Imprezy po nocach u krótkoterminowych - tylko wieczne pouczanie

      • 0 0

  • Czekam, aż mieszkańcy jakiegoś fragmentu Grunwaldzkiej wystąpią z żądaniem ograniczenia ruchu...

    Ciekawe, co jeszcze można zrobić w tym miejscu? Zabronić wjeżdżania samochodów w ogóle? Ale wówczas mieszkańcom także! Robi się jakaś obsesja: im miasto bardziej ustępliwe, tym więcej wniosków i roszczeń...

    • 6 15

  • W celu wykazania wpływu ruchu samochodowego na budynki

    Można zrobić ekspertyzę. Jest kilka prywatnych firm, które się tym zajmują (łatwo je znaleźć przy przetargach do metra warszawskiego), do tego katedra dynamiki budowli na krakowskiej politechnice robi takie badania (nie wiem, czy w Gdańsku PG też ma taką "usługę"). Samo badanie najtańsze nie jest, ale przy wykazaniu, że winnym jest ruch samochodowy można sporo ugrać i się z nawiązką zwraca. Warto zwrócić się do jednostki naukowo-badawczej, które badania robią solidniej (nie chcę użyć słowa lepiej :) ).

    • 9 2

  • Małe pytanko. (2)

    Kto płaci za utrzymanie ulic w centrum? Bo skoro są one "tylko dla mieszkańców" plus abomenty, to powinny być utrzymane tylko przez użytkowników. Moja uliczka osiedlową jest na terenie spółdzielni i utrzymana jest z opłat za lokale, a i tak wszyscy mogą z niej korzystać (póki co).

    • 10 9

    • Też tak uważam.

      • 2 3

    • To postawcie sobie szlaban

      • 0 0

  • (1)

    Większość tych aut to mieszkańcy mający po 5 samochodów. Sami sobie winni.

    • 6 7

    • Na jeden lokal mogą być wydane tylko 2 wjazdówki.

      • 0 0

  • (2)

    Ale z parkowaniem jest problem w znacznie większej liczbie dzielnic Gdańska, nie tylko w centrum.

    • 6 2

    • problem jest z nadmiarem samochodów (1)

      jak się rozwiąże ten problem, problem z parkowaniem ulegnie znacznej redukcji

      • 3 2

      • Na to nie licz. Tak samo można iść dalej tym tokiem myślenia i stwierdzić, że problem jest z komunikacją miejską.

        • 1 2

  • A może by tak straż miejska zawitała na ogarną bo tutaj się dzieje prawdziwe eldorado, zakazy sobie wiszą i co z tego weźcie się do roboty nieroby

    • 10 1

  • Dlaczego na parkomatach w strefie SOD nie ma informacji... (2)

    że są to parkomaty tylko i wyłącznie dla pojazdów posiadających uprawnienia na wjazd do strefy SOD

    • 9 0

    • Są takie jak to się nazywa znaki drogowe chyba ? (1)

      Ty wolisz napis na studzience, latarni , parkomacie hm ? Masz może prawo jazdy ?

      • 1 1

      • tych znaków kierowcy nie respektują

        i są bezkarni

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane