Fakty i opinie

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Najnowszy artukuł na ten temat

Napisem na chodniku "zakazał" kierowcom postoju

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

tak, nie widzę rzeczy, które należałoby zmienić 6%
jest nieźle, ale w niektórych miejscach samochody wjeżdżają "na dziko" 12%
jest kiepsko, wielu kierowców nic sobie nie robi z zakazów 56%
nie podoba mi się to, że do ścisłego centrum nie mogą wjeżdżać wszystkie auta 26%
zakończona Łącznie głosów: 1355
Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

graf. trojmiasto.pl
Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Rowery na sprzedaż w Trójmieście

Opinie (229) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jak się zaczną sypac kamienice od tego nadmiernego ruchu

    to co wtedy poczną...

    • 68 13

  • Balagan

    Taki kraj zakazy są bo są i są a za zakazem całe stado osobówek stają bo wiedzą .że nikt im nic za to nie zrobi żadna policja straż wiejska a już na pewno lawetą nie przyjedzie .to samo blokowanie chodników trawników przystanków ścieżek rowerowych jazda buspasem prawo tylko jest bo jest i jest

    • 90 3

  • Urzędnicy?

    Przyznają sobie nagrody.

    • 18 2

  • ściany pękają na głównym mieście

    nie z powodu ruchu pojazdów, a z powodu suszy. Poziom wód gruntowych spada od kilku lat i grunt wysycha, co było powodem pękania ścian w kościele św. Mikołaja. A swoją drogę to ruch samochodów na starówce powinien być zminimalizowany na maksa. Tylko dostawcy ( rano do 10.00) i mieszkańcy. Żadnych turystów i wynajmujących mieszkania.

    • 115 22

  • Urzednicy z tym sobie nie radzą

    nie radzą sobie z szadolkami skad ciągle śmierdzi. Dzięki temu głosy wszystkich wyborców południa Gdańska na pewno nie pójdą do obecnej władzy, ale wladza sama sobie winna. Nic nie umie....

    • 66 14

  • Powinno być jak na zachodzie...

    Wjazd na starówkę tylko dla mieszkańców i dostawców, a do okoła tanie parkingi kubatórowe tak jak w Amsterdamie, jak okażesz bilet na komunikację miejską to parking masz za pół darmo...

    • 128 8

  • Nadal dziwicie się, że w nowo wybudowanych budynkach w tamtej okolicy większość mieszkań jest pod wynajem? Trzeba być masochistą, żeby kupić mieszkanie za sumę z sześcioma zerami i chcieć mieszkać tam na stałe, zwłaszcza w sezonie.

    • 90 9

  • SM Policja nad niczym nie panuje. Auta jada na zakazach czy pod prad gdzie popadnie

    • 86 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.