• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Szymon Zięba
26 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Miejsca

Opinie (229) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jak się zaczną sypac kamienice od tego nadmiernego ruchu (8)

    to co wtedy poczną...

    • 68 13

    • Urzędnicy? (4)

      Przyznają sobie nagrody.

      • 18 2

      • (1)

        Najpierw specjalna komisja :)

        • 2 2

        • Oddadzą za 1zl

          • 1 0

      • Szok i niedowierzanie (1)

        Zostawili jedną drogę doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum, a teraz zdziwienie, że wszyscy z niej korzystają. No kto by pomyślał...

        • 10 1

        • nieprawda że wszyscy

          korzysta z niej nadmierna liczba przyspawanych mentalnie do fotela samochodu

          • 0 2

    • Jak to co? Wywala mieszkancow, a potem opchna dzialeczke deweloperowi. Jak ktorys urzedas bedzie mial farta, to nawet kupi w super cenie ;)

      • 15 2

    • (1)

      To niech autor zdjęć wyśle także te dokumentujące "sypanie się ściany nośnej", a nie tylko zdjęcia samochodów - skoro już takie oskarżenia padają.

      • 3 4

      • no to sie przejdź i sprawdź, widoczne z ulicy

        • 0 1

  • Balagan (7)

    Taki kraj zakazy są bo są i są a za zakazem całe stado osobówek stają bo wiedzą .że nikt im nic za to nie zrobi żadna policja straż wiejska a już na pewno lawetą nie przyjedzie .to samo blokowanie chodników trawników przystanków ścieżek rowerowych jazda buspasem prawo tylko jest bo jest i jest

    • 90 3

    • (3)

      A jak ktoś takim cwaniakom przerysuje auto gwoździem, lub pomoże dokonać żywota lusterku, to zaraz wielka afera, wandalizm, żądza krwi zwienczona egzekucją mieszkańców ktorym puszczają nerwy.

      • 12 2

      • (2)

        Normalnych krajach boją się stawać na zakazach bo wiedzą że laweta i duży mandat. A w Polsce tylko znaki zakazu które nic nie znacza

        • 16 0

        • tak działają służby za to odpowiedzialne (1)

          • 4 0

          • Skoro władze miasta zakazują karania turystów to tak jest.

            Po sezonie, będzie kilka pokazowych akcji jak co roku. Borawski dostanie premię i wszyscy będą zadowoleni.

            • 0 0

    • blacho smrody nas zaleją, Niemcy mają jeszcze dużo tego złomu

      • 9 7

    • Taka mentalność

      Pełno zakazów. Na tyle dużo, że nikt wszystkich nie zna, nie mówiąc o upilnowaniu tego. Zabierał ktoś kiedyś szyszki z lasu? To przykładowo jest zakazane.
      Tymczasem o ile mniejszość się do zakazów stosuje, o ile o nich wie, o tyle większość kombinuje. W konsekwencji pseudointeligencja dostawia kolejne zakazy, uderzające tylko w tych, którzy się do nich stosują. Pominę fakt o tym, że niektórych stać na życiu bez przepisów, bo kary są jednakowe, chyba że nie ma z czego ściągnąć pieniędzy, to kary nie istnieją, lub są nagrodą (ciepły nocleg i darmowy posiłek).

      • 1 2

    • Nie kraj tylko miasto

      W innych miastach jest porządek w Gdańsku walczą o konstytucję

      • 0 3

  • ściany pękają na głównym mieście (5)

    nie z powodu ruchu pojazdów, a z powodu suszy. Poziom wód gruntowych spada od kilku lat i grunt wysycha, co było powodem pękania ścian w kościele św. Mikołaja. A swoją drogę to ruch samochodów na starówce powinien być zminimalizowany na maksa. Tylko dostawcy ( rano do 10.00) i mieszkańcy. Żadnych turystów i wynajmujących mieszkania.

    • 115 22

    • (1)

      A może po prostu pozamykać wszystkie drogi? Mieszkańcy nie musza mieć aut a sklepy też sobie poradzą bez dowozu towarów

      • 8 25

      • na szczęście jeszcze tydzień

        i dzieci wrócą do szkół zamiast takie uwagi wypisywać.

        • 14 7

    • ściany pękają od lat i od ciężkiego transportu właśnie...

      • 8 7

    • Wynajmujący (1)

      Turystów rozumiem, ale dlaczego chcesz zabronić wynajmującym? Oni nie są mieszkańcami? Powinni mieść takie same prawo do parkowania jak właściciel.

      • 2 4

      • Pytanie tylko (pytam bez cienia sarkazmu) jak zrobić szczelny system, który przy szybkiej rotacji wynajmujących zapewni poprawną identyfikację i egzekuję. Na przykład ja mam ochotę wynająć mieszkanie w SOD na jedną noc i zabrać ze sobą moją kolekcję Polonezów do zaparkowania gdzieś blisko. I co teraz? Przykład oczywiście dramatyzowany alr gdzie postawić granicę? Jeden samochód na lokal? I jak to udokumentować?

        • 1 1

  • Urzednicy z tym sobie nie radzą (3)

    nie radzą sobie z szadolkami skad ciągle śmierdzi. Dzięki temu głosy wszystkich wyborców południa Gdańska na pewno nie pójdą do obecnej władzy, ale wladza sama sobie winna. Nic nie umie....

    • 66 14

    • na południu same słoiki

      miejsce zamieszkania poza Gdańskiem więc nie będą mogli głosować :D

      • 7 7

    • W Szadółkach :)

      Moi mili , to mieszkają przybysze z wielu Polskich WSI etc. Zapach znany im od dzieciństwa:)

      • 1 4

    • leming nie ma mozgu

      Zawsze bedzie glosowac na platfusa.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Teraz jest tak droga opłata za parkowanie, (7)

    że ruch będzie coraz mniejszy, sama stawiam auto przed centrum dość daleko i na piechotę idę do miejsc, gdzie załatwiam sprawy.
    A kilka aut parkujących na chwilę, na dziko też niczego nie zmieni, coraz mniej będzie takich ,,odważnych", no- kurierzy to i tak muszą tymczasowo parkować.

    • 63 18

    • (3)

      Tak, ale w wielu miastach wprowadza się np. obowiązek korzystania przez dostawców, kurierów czy pocztę z rowerów cargo albo innych jednosladow w obrębie zabytkowych centrów miast. To się da zrobić, trzeba tylko chcieć. Wiem ze czasem duże auto jest potrzebne ale wiele rzeczy da się rozwozić czymś mniejszym.

      • 6 3

      • (2)

        Lol wyobrażasz sobie kuriera z 60 pączkami na rowerze ? Może przyczepke ma doczepic do roweru ? Zastanów się ....

        • 2 1

        • (1)

          Tak przyczepka to bardzo dobry pomysł. Weźmie więcej paczek.

          • 2 1

          • Nie paczek a pączków :)

            • 1 0

    • Dopóki SM nie będzie ich karać to nic się nei zmieni. (2)

      Niech dziennikarze spytają pana Borawskiego dlaczego Strażnicy Miejscy nie wypisują mandatów turystom. Na ul. Ogarnej jest zakaz ruchu. Dopuszczony jest wjazd tylko dla posiadaczy wykupionych identyfikatorów, czyli generalnie mieszkańców. Codziennie parkują tam osoby nieuprawnione. SM nic z tym nie robi. Wystarczyłby patrol z aparatem fotograficznym i po sprawie. Po tygodniu takiej akcji kierowcy by się nauczyli. O dziwo na tej ulicy stoją parkometry, więc można się domyślić o co chodzi. Normalnie parodia! Miasto z kartonu!

      • 3 1

      • Bo strażnicy są (1)

        Od tego, żeby ulicy jaśnie Pana pilnować 24h... pojadą, zrobią 20-30 samochodów, a nazajutrz jest to samo. Walka z wiatrakami. Nie ilość mandatów za 50 czy 100zł, ale wysokość grzywny ma odstraszyć! Nie rozumiem czemu za "niedostosowanie się do znaku drogowego B-1 zakaz ruchu" są widełki kwotowe 20-500zl- jak to rozgraniczyć? 50zl za wjazd Tico, a 400zł Audi A8??? powinno być krótko 300 lub 400 zł i 5 pkt.

        • 3 0

        • Gdyby wypisywali mandaty jak to dawniej bywało (fotka i mandat za wycieraczką),

          to momentalnie były porządek. A nie mają pilnować ulicy jaśnie Pana tylko przestrzegania przepisów i porządku w mieście.

          • 0 0

  • Powinno być jak na zachodzie... (7)

    Wjazd na starówkę tylko dla mieszkańców i dostawców, a do okoła tanie parkingi kubatórowe tak jak w Amsterdamie, jak okażesz bilet na komunikację miejską to parking masz za pół darmo...

    • 128 8

    • W poskich realiach

      wszyscy nie-mieszkańcy zostaną dostawcami, aby móc wjechać na starówkę

      • 21 2

    • Popieram

      • 7 1

    • No ale tak jest

      plus klienci hoteli i innych noclegowni.

      • 5 3

    • (1)

      Absurd tej sytuacji polega na tym, że w tych okolicach właśnie tak jest. Zarówno Kozia jak i Piwna są w strefie SOD (strefa ograniczonej dostępności) , jak i Św. Ducha, przez którą trzeba przejechać żeby dostać się do ww. wymienionych. Czyli wjazd na podstawie identyfikatorów dla mieszkańców, dostawców i kilku innych.
      Tylko, że w tym mieście Straż Miejska nie potrafi poradzić sobie z tymi, którzy ten zakaz łamią. Co z tego, że w okresie Jarmarku pilnowali wjazdu jak robili to od około godziny 9 do 18, a kto wjechał wcześniej lub później to hulaj dusza. Przez całe lato nie widziałam ani jednej blokady czy choćby mandatu, a Św. Ducha dzień w dzień w 3/4 była zastawiona przez samochody na obcych tablicach.

      • 14 2

      • jak byli bezkarni to wjeżdżali

        parking w centrum miasta, lepiej być nie może

        • 0 1

    • To jest post o Gdańsku, a nie Warszawie.

      • 1 2

    • no przeiceż jest strefa ograniczonego transportu... Czytaj ze zrozumieniem. To wlasnie same dostawy sa.

      • 0 0

  • (3)

    Nadal dziwicie się, że w nowo wybudowanych budynkach w tamtej okolicy większość mieszkań jest pod wynajem? Trzeba być masochistą, żeby kupić mieszkanie za sumę z sześcioma zerami i chcieć mieszkać tam na stałe, zwłaszcza w sezonie.

    • 90 9

    • W tamtej okolicy nie ma nowych budynkow. Do Wyspy Spichrzow jeszcze spory kawalek.

      • 3 2

    • sześć zer to przesada spokojnie za kilkaset tysięcy mozna kupic

      • 1 0

    • coś nowego na Piwnej wybudowali ?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Brakuje parkingów w pobliżu centrum i dobrej komunikacji w samym centrum (19)

    Brakuje opcji - dojeżdżam w pobliże, parkuję bez problemu, a na miejsce docelowe dojeżdżam busem. Teraz albo w ogóle nie ma gdzie zaparkować, a jak tak, no szuka się najbliżej jak można, jeździ w kółko, w końcu coś się trafia i ruch dwa razy większy.

    • 94 83

    • parking (11)

      jest na Jana z Kolna przy pętli autobusowej, stoi prawie pusty

      • 56 12

      • (10)

        Platny to i pusty. Spasiony leniuch w samochodzie nie zapłaci. Musi być za darmo, bo się należy....

        • 58 15

        • (1)

          Wyprawszam sobie! Tam w staromiescie parkowanie powinno być dozwolone wszędzie.

          • 4 31

          • Rozwiązanie jest proste - parkuję 1km od centrum, albo dalej i przesiadam sie na miejski rower

            Wystarczy tylko dojechać do Wrocławia, zeby na ten rower wsiąść

            • 15 5

        • (7)

          A kiedy rowerzyści zaczną płacić za ścieżki rowerowe które powstały po rozebraniu linii kolejowych? Ludzie nie mają jak dojechać to muszą korzystać z auta

          • 10 11

          • Macie jakiś kompleks rowerzystów?

            Szczujecie i szczujecie.

            • 12 8

          • kolejny wpis oszołoma mającego kompleksy (3)

            rowerzyści nigdy nie będą płacić za tworzenie dróg powstałych po rozebraniu linii kolejowych. Gminy, które przekształciły nieczynne linie kolejowe na drogi dla rowerów bardzo na tym zyskały: turyści rowerowi, którzy z nich korzystają, są ponad przeciętnie wykształceni, mają ponad przeciętne dochody i zostawiają w lokalnej gospodarce więcej pieniędzy niż przeciętni turyści. Budowa tras rowerowych w miejsce nieczynnych linii kolejowych cechuje się najwyższymi wskaźnikami opłacalności, podobnie jak i inne działania sprzyjające wzrostowi skali ruchu rowerowego w tych miejscowościach, gdzie takie działania są podejmowane.

            • 6 6

            • (2)

              Powiedz to ludziom wykluczonym komunikacyjnie. Potem zaś sprawdź co jest większą atrakcją turystyczną kolej wąskotorowa czy ścieżka rowerowa, zaś na koniec wytłumacz czemu owe ścieżki rowerowe sa wykorzystywane tylko w niektórych miesiącach. Tam gdzie kolej dojeżdża jest większa szansa na rozwój niż w przypadku jej braku. Budowa ścieżki rowerowej zaś prowadzi do wzrostu aut w miastach

              • 4 2

              • Kolej wąskotorowa na Żuławach też jeździ tylko w lecie (1)

                • 1 1

              • Na wiosne też i czasem na jesieni. Dzieki temu Nowy Dwór Gdański jest atrakcją turystyczną

                • 1 0

          • a kiedy kierowcy zaczną płacić za jezdnie i parkingi? (1)

            • 3 2

            • Przecież płacą za parkingi

              • 3 1

    • daa

      kup sobie rower wygodniej

      • 6 7

    • a parking przy forum, albo przy stoczni, albo przy Madisonie? poza tym powstaje nowy przy urz. miejskim (1)

      jeszcze mało?

      • 35 5

      • ale on by chciał na krzywy, a tam trzeba płacić

        • 15 6

    • w samym centrum w Forum masz parking i jest tam taniej niż na terenie miasta (1)

      w czym twój ból ?
      tobie chodzi o gratisowe parkowanie, czy tak właściwie o co? ?

      • 15 1

      • chodzi mu o to , by nie kwestionować roli samochodów w mieście

        i nadal składać hołdy jego niekwestionowanym zaletom: zdolności do wożenia jaśnie pana pod sam dom na zasadzie prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów a także "bezrefleksyjne korzystanie z naturalnie przysługujących praw właścicielowi największego wynalazku w historii ludzkości, którym jest samochód prywatny".

        • 8 4

    • Masz forum po drugiej stronie ulicy.

      • 2 0

    • Jak to nie ma gdzie zaparkować

      Są dwa parkingi obok starego miasta-city forum i Jana z Kolna. Gdzie kierowcy chcieliby wjeżdżać? Na wieżę bazyliki mariackiej?

      • 0 0

  • SM Policja nad niczym nie panuje. Auta jada na zakazach czy pod prad gdzie popadnie

    • 86 4

  • Jak to w Gdańsku... (2)

    Cebula rządzi, cebula jeździ gdzie chce. He he he!!!!

    • 60 14

    • (1)

      Blacho smrodziaże to by najchetniej wyburzyliby starówkę, żeby w to miejsce zrobić parking na ich passaty w leasingu;)

      • 6 11

      • Oooo tak....

        ....masz rację. Kupili by sobie jeszcze po jednym samochodzie i jeździliby dwoma naraz. Specjalnie, żeby Ci na złość zrobić.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane