• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy pytali przez Internet o Targ Sienny i Rakowy

Krzysztof Koprowski
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zapis czatu dot. zabudowy Targu Siennego i Rakowego


Przedstawiciele inwestora centrum handlowego Forum Radunia, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym zobacz na mapie Gdańska oraz zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. przestrzennych przekonywali w czwartek do projektu zabudowy tego obszaru Śródmieścia.



Proponowana przez inwestora i miasto forma zabudowy Targu Siennego i Rakowego to...

Czwartkowy czat internetowy połączony z transmisją wideo (odpowiedzi na pisemne pytania udzielano przed kamerą) miał pierwotnie trwać 45 minut, ale dyskusja nad kontrowersyjnymi rozwiązaniami spowodowała, że rozmowę przedłużono o jeszcze jeden kwadrans. Poniżej prezentujemy najważniejsze fragmenty miejskiego czatu.

- Przyczyną spotkania jest list otwarty Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej do prezydenta miasta, którego naczelną tezą jest, że bez informacji i bez konsultacji odstąpiono od prezentowanego wcześniej projektu. W odpowiedzi jasno sformułowałem tezę, że nieprawdą jest, że odstąpiliśmy od tego projektu, gdyż na straży podstawowych rozstrzygnięć rozwiązań architektonicznych i urbanistyczno-przestrzennych stoi plan zagospodarowania przestrzennego - wyjaśnił na wstępie Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej i dodał: projekt w zakresie koncepcyjnym nie zmienił się, a te zmiany, które zaszły, dotyczyły z reguły pracy pogłębianej w zakresie urbanistycznych i architektonicznych rozwiązań.

Zdaniem Bielawskiego czas na dyskusje nad rozwiązaniami dawno już minął, bo o planach zabudowy Targu Siennego i Rakowego mówiono ponad dekadę temu, kiedy firma ING (obecnie inwestycję realizować będzie Multi Development) przedstawiła pomysł zagospodarowania tego terenu i przykrycia torów kolejowych.

Jednocześnie podczas czatu prezentowane były nowe, wcześniej nie pokazywane wizualizacje. Mieszkańcy po raz pierwszy ujrzeli formę architektoniczną od strony węzła integracyjnego nad przystankiem SKM Śródmieście, jak i kolejną zmianę wizualną w zakresie widoku od strony Wałów Jagiellońskich.

- W podstawowych rozstrzygnięciach koncepcja nie zmieniła się. Zmienił się jeden charakterystyczny obiekt naprzeciwko Centrum Historycznego Dziedzictwa Miasta Gdańska i zrobiliśmy to ze względu na wygląd obiektu Centrum Dziedzictwa. W obiekcie naprzeciwko nie chcieliśmy powtarzać tego samego elementu architektonicznego. Szukaliśmy pewnej ikony, która nie będzie prymitywnym powtórzeniem trójkątnych szczytów kamienic na Głównym Mieście - mówi Bielawski.

Forma architektoniczna kompleksu, patrząc od strony Bramy Wyżynnej, ma zdaniem projektantów nawiązywać do... ubogiej zabudowy, która kiedyś tu istniała.

- Na Targu Rakowym i Siennym historycznie nie było zabudowy charakterystycznej dla Głównego Miasta. Była to strefa przed wałami, przed murami obronnymi. W przypadku zagrożenia wojennego była to strefa, która w pierwszej kolejności była przeznaczona do spalenia i zniszczenia - zwraca uwagę Marek Nakonieczny, architekt i przedstawiciel inwestora.

- Architektom z Holandii zależało, by nie budować konkurencji dla Głównego Miasta, bo Główne Miasto jest samo w sobie wartością, dlatego wolą nawiązywać do tego, co było tu wcześniej "za wałami" - dodaje.

Przedstawiciel Multi Development zapewnia, że nie dojdzie do budowy tradycyjnego molocha handlowego, gdyż na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstaną przestrzenie otwarte, zaś zadaszone szklanym dachem przejście wzdłuż Kanału Raduni będzie ogólnodostępne przez całą dobę. Dodatkowo do obiektów gastronomicznych i kina wejść będzie można poprzez zielone nasypy od strony Węzła Unii Europejskiej.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego ma także posłużyć poprawie życia kierowców. Na terenie tym powstanie, zgodnie z planem zagospodarowania, nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Oprócz obsługi klientów centrum handlowego, mają one posłużyć też... węzłowi przesiadkowemu, mimo że dotychczas praktyką na całym świecie było lokowanie tego typu rozwiązań z dala od centrum miast, tak by nie dotrzeć do celu komunikacją miejską.

Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

- Główne Miasto, ale także rejon ul. Nowe Ogrody cierpi na olbrzymi deficyt miejsc parkingowych. Dzięki tej inwestycji będzie można obsłużyć nie tylko centrum handlowe, ale liczne obiekty użyteczności publicznej, jak i Główne Miasto. Parking ma zapewnić także komfort osobom, które poruszają się autami - przekonuje Bielawski.

Z kolei Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, który z ramienia inwestora zajmuje się układem drogowym zwraca uwagę, że odpowiednia infrastruktura dla komunikacji indywidualnej jest także niezbędna w Śródmieściu.

- Nie chodzi o to, by zwiększać czy ograniczać liczbę samochodów. Chodzi o to, by w strategii uwzględniać możliwość dojazdu, gdyż jest to szalenie ważne dla osób, które w ciągu dnia muszą służbowo przemieszczać się po aglomeracji. Jeżeli miasto ma być atrakcyjne dla inwestorów, to musi być dostępne komunikacyjnie.

Póki co, dla realizacji takiego zamierzenia planuje się poszerzenie przekroju o kolejną jezdnię ul. 3 Maja na odcinku od Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska do nowego skrzyżowania z ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska, poszerzenie wyspy centralnej Węzła Groddecka, budowę podziemnej ulicy tzw. Nowe Podwale Grodzkie od budynku dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Toruńską zobacz na mapie Gdańska oraz realizację kolejnych tuneli dla pieszych - w rejonie ul. Toruńskiej oraz przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska.

Docelowo jednak projektantom zależy na likwidacji tuneli pieszych w centrum miasta, ale dopiero gdy zwielokrotniona zostanie infrastruktura drogowa, tworząc ring wokół Śródmieścia.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Z tego też powodu wjazd na parking został usytuowany od strony 3 Maja (tj. docelowego elementu ringu Śródmieścia od strony zachodniej), a nie Wałów Jagiellońskich. I tu potwierdzają się zastrzeżenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zarzuca deweloperowi brak usług w parterach od tej właśnie strony.

- Od strony południowej będzie wejście do jednego dużego lokalu usługowego. Dalej ukształtowanie ul. 3 Maja oraz silne wyniesienie płyty nad torami kolejowymi ponad teren ulicy powoduje, że lokali nie będzie - wyjaśnia Nakonieczny, który zapewnia jednak, że budynek ma od tej strony posiadać mimo wszystko wysokie walory architektoniczne.

Pozostała część zabudowy ul. 3 Maja w stronę Urzędu Miejskiego ma mieć "niezwykle wielkomiejski charakter", ale dopiero gdy powstaną zaplanowane biurowce. Ta część będzie realizowana w kolejnym etapie i w zależności od popytu na tego typu funkcje. Szacuje się, że cały obszar Targu Siennego i Rakowego zyska docelową formę zagospodarowania do 2022 roku.

Miejsca

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Bardzo ładne te plany, prywatny inwestor wiadomo... (5)

    A co miasto zrobi dla mieszkańców, może chociaż ulice wyremontuje bo są w tak fatalnym stanie, po zimie pojawią się kolejne wyrwy i zacznie się łatanie łat

    • 26 33

    • święta prawda. Nic dla mieszkańców tylko sklepy, biura, banki, sklepy itd..... (1)

      • 9 3

      • rozumiem, ze nic z wymienionego nie jest uzywane przez mieszkancow...

        • 0 0

    • Ten inwestor coś potrafi zrobić, a nie jak Budyńland(Gdańsk), że nawet na oświetlenie ich nie stać...

      • 1 5

    • a gdzie parkingi?

      no własnie,może miasto przekona inwestora zeby te 830 miejsc parkingowych udostępnił ZA DARMO?Bo nie wiem jak "Szanowne miasto" sobie wyobraża (jeżeli w ogole wyobraża) dalszy rozwój sytuacji na Głównym Mieście w tym własnie temacie i jak postrzega swoją role w zapewnieniu mieszkancom placów do darmowego parkowania.Ludzie przecież tu znajdują się firmy, urzędy panstwowe itp. do których trzeba dojezdzac do pracy lub też w celu załatwienia sprawy.Gdzie my mamy zostawiać samochody? Miasto działa przeciw mieszkancom!Ogranicza miejsca parkingowe,rozszerza strefy płatnego parkowania,każde nam sie wynosic z autami,nie wiadomo gdzie.Rano człowiek ma nerwy czy bedzie mial gdzie auto zaparkować i jak daleko od miejsca pracy, czy lepiej zostawić je w polowie kartuskiej i zaiwaniac tramwajem?!?!?GDAŃSK TO MIASTO NIE DO ŻYCIA!!!!

      • 2 4

    • Zawsze lepsze niż Gildia

      • 0 0

  • Kto wyraził zgodę na taką szkaradkę?! Projektant tego "cuda" powinien się wstydzić... (6)

    ostatnia ilośc wpadek i afer w naszym mieście jest porażająca:

    - afera komunalna
    - afera z finansami prezydenta adam owicza
    - afera z niekonstytucyjnymi podwyżkami czynszu komunalnego
    - afera w port servis
    - afera z wyspą spichrzów
    - itd itd itd

    Ile jeszcze jest spraw o których nie wiemy?

    • 105 22

    • (4)

      dodaj do tego :

      - smród z szadółek
      - budowę ecs nie potrzebna w takiej skali nikomu z nas
      - bute urzedników wobec mieszkańców, brak wsłuchiwania się w głos mieszkańców
      - słaba politykę komunikacji miejskiej

      • 32 6

      • (2)

        - hałda w Wiślince

        • 13 4

        • HCB-PortService (1)

          • 13 1

          • Afera w MOSIR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ale tam smierdziało od dawna.... Każdy MOSIR ma to samo...

            • 3 0

      • dodać też należy do tego wypowiedź rzecznika Budynia,

        który nie życzy sobie, by zaglądano w rozporek "inwestorów"

        • 12 1

    • Jeszcze afera z Agencją Rozbioru Pomorza

      która Niemcom sprzedała hurtem niemal całą pierzeję Długiego Targu, w tym kamieniczki posiadające dla Polaków wielkie znaczenie (nr 1 -4), gdyż w nich rezydowali polscy królowie i królowe.
      Ta afera to już więcej niż korupcja - to antypolska wyprzedaż dóbr narodowych

      • 17 4

  • nie wierze! (2)

    te trzy namioty przy okopowej po lewej stronie i skarpa trawnika to wizja Gdanska XXI wieku??? najgorsze jest to, ze po wybudowaniu tego czegos ewentualna przebudowa nie nastapi wczesniej niz za 100lat:/

    • 74 5

    • pierwszy projekt już mi się bardziej podobał :(

      zwężenie jezdni, przystanek skm ok, ale te makabryły to porażka...

      • 3 0

    • Uwierz. Lepiej było zostawić Gildię?

      • 0 1

  • Jesteśmy cały czas 40 lat za Jewropą (16)

    Na Zachodzie już w latach '70 XX w. rezygnowano z tuneli dla pieszych w centrach miast, a w Gdańsku A.D. 2013 budujemy nowe.
    Miasto podporządkowane wyłącznie samochodom, brak zrównoważenia mobilności, kiepska komunikacja miejska i zdychająca SKM. Efekty widoczne gołym okiem - piękna, szeroka (z tunelami i ekranami dźwiękochłonnymi) trasa Nowa Słowackiego (Pieszych Wyklętych) korkuje się regularnie wbrew zapowiedziom urzędasów...
    Kosiedowski to beton, którego myślenie o rozwoju przestrzennym zatrzymało się na czasach, kiedy każdy miał mieć małego fiata i był to wyznacznik postępu. Nowe trasy zachęcają do podróży wyłącznie samochodem, więc im więcej nowych tras, tym więcej korków i problemów z parkowanie - co za tym idzie, konieczność kolejnych wydatków na poszerzanie dróg i koło się zamyka. Na zachodzie promuje się podróże modalne, czyli łączone (samochód, tramwaj, pieszo), a w Polsce najważniejsze jest (dla pp. Kosiedowskiego i Bielawskiego), żeby z domu do pracy i po pracy do centrum handlowego dojechać samochodem. Otyłość gwarantowana :)

    Pozdrawiam

    • 94 23

    • (7)

      Popieram w całej rozciągłości tego przytomnego wywodu. Nasi włodarze i decydenci powinni udać się osobiście do Detroit i zobaczyć upadek tego miasta. Kiedyś w Detroit nie było dróg. Kowboje jeździli konno - ekologicznie, natomiast ubodzy osadnicy i Indianie walczyli z otyłością biegając za SKM i autobusami. I uśmiechali się do siebie. Jednak pewnego koszmarnego dnia ci dzielni, szczupli, wysportowani ludzie obudzili się i przez okna zobaczyli ulice. Wtedy zamiast podjąć debatę na temat zrównoważonego rozwoju pobiegli do salonów i kupili samochody. Wcześniej koło było otwarte. Teraz się zamknęło. Ludzie przestali się do siebie uśmiechać. Mustangi przestały się do siebie uśmiechać. Ulice pocięły potwornymi sznytami zdrową, wybieganą tkankę miejską. Pojawiły się getta. I teraz miasto umiera.

      • 12 9

      • przestań się podszywać pod cudze nicki i nie trolluj więcej (6)

        to do ciebie kiedyś wróci wołem

        • 9 1

        • Szkoda czasu (4)

          Jak maniak ma siłę na śledzenie wszystkich komentarzy i odpisywanie ciągle na jedno kopyto, to nic go nie przekona. Na trolla jest jedna metoda - olać, nie minusować, sam zdechnie z głodu.

          • 8 1

          • Tunele w Gdańsku: (3)

            brak widn - szlaban dla inwalidów w wózkach, utrudnienie dla starszych ludzi i matek z wózkami. W tunelu - brud, niebezpieczeństwo oberwania w późnych godzinach.

            • 12 3

            • i jeszcze smród (2)

              ponieważ są zamieniane na darmowe toalety

              • 5 4

              • niezłe jaja facet pisze posty i sam sobie na nie odpowiada to się chyba schizofrenia nazywa

                • 5 2

              • i połamane nogi, ręce, kręgosłupy

                na śliskich schodach w okresie zimy

                • 1 0

        • Jest dobry

          Konsekwentne i dosadne

          • 2 1

    • Polecam

      Kierunek przeciwny do gdańskiego

      wygoogluj: Burzliwa historia pewnego skrzyżowania

      Fajna historia, z fotografiami.

      Importowani architekci z Holandii (ci od forum radunia), to w mojej opinii tamtejsze odrzuty, którzy z braku pieniędzy na chleb i salceson psują nasze miasta.

      • 13 1

    • BZDURA! (6)

      BZDURA. Wystarczy zobaczyć na zwykłej mapie jak wygląda siec dróg w rozwiniętych bogatszych krajach, przykładem jest Holandia!
      Dużo jeżdżę po europie i jest niebo a ziemia...
      W Polsce dróg brakuje i zanim to się nie zmieni będziemy w tyle...

      • 5 7

      • No to porównajmy: (2)

        Liczba dróg 2x3 w centrum miasta: Gdańsk 2, Berlin 3, Amsterdam 0;
        Liczba dróg 2x2 w centrum miasta: Gdańsk 3, Berlin 2, Amsterdam 2;
        Liczba estakad drogowych w centrum miasta: Gdańsk 2, Berlin 0, Amsterdam 0;
        Liczba tuneli dla pieszych w centrum miasta: Gdańsk 8 (bez alternatywy), Berlin 0 (bez alternatywy), Amsterdam 3 (na wyjazdach na ring, nie w ścisłym centrum)

        Rzeczywiście układ autostrad POZA miastem jest imponujący, ale do centrum nikt samochodem nie wjeżdża. Nawet Berlin, wielokrotnie większy od Gdańska, jest bardziej przyjazny dla pieszych niż wiocha nad Motławą. O tym była wypowiedź...

        • 10 4

        • (1)

          "wiocha nad Motławą" napisał kolejny zakompleksiony matoł z Żukowa albo innych Kaszub który otarł się o wielki świat bo był na Zachodzie jeden miesiąc kiedy robił wykończeniówkę płytą karton - gips u Niemca

          • 3 11

          • Nie ma to jak rzucić puste hasło

            A na argumenty obalające twierdzenia zawarte w hasełku, odpowiedzieć agresją i chamstwem.
            Szkoda że nie jestem jednak z Kaszub, bo lubię tamtejszych ludzi - prostych ale życzliwych.

            • 6 1

      • I jeszcze jedno: (2)

        Liczba skrzyżowań z wyspami centralnymi (niewygodne dla pieszych i fatalne dla komunikacji tramwajowej):
        Gdańsk: 8, Berlin: 2, Amsterdam: 2

        W PL mówi się, że jak jest tramwaj, to MUSI być wyspa centralna, a na zachodzie jakieś inne prawa fizyki działają i nie musi...

        • 8 3

        • (1)

          jak ci tak wstyd to stąd sp..zaj

          • 3 9

          • Łubu Dubu

            Panie Prezydencie!
            Jest super, wszyscy krytykanci sp...zyli stąd, można wypuszczać gazy z szadółek! Zrobimy z miasta zieloną (na twarzy) wyspę!

            • 2 1

  • KOSZMAR koszmar koszmar!!! i wiocha w centrum miasta :)

    • 76 5

  • Jak czytam: "Forma architektoniczna(...)ma zdaniem projektantów nawiązywać do... ubogiej zabudowy, która kiedyś tu istniała... Była to strefa która w pierwszej kolejności była przeznaczona do spalenia i zniszczenia."

    Jakbym słyszała tłumaczenia projektantów ECS. Co tam powstaje? Goście którzy z okien samochodu dostrzegli fasadę "budynku" ECS, początkowo potraktowali to jak żart, nie wierząc że tam ma być nowoczesny kompleks z XXI w.

    Sama nie wiem skąd porównanie wypowiedzi projektantów Forum Radunia do ECS...

    • 43 4

  • koszmar, obiekt godny "klasy" Bielwaskiego i Adamowicza - ich wizja to przepustowość + centrum handlowe

    • 57 3

  • nie o taki Gdańsk walczył mój dziadek (2)

    • 75 4

    • moj dzied, nabarod

      • 1 4

    • No i przegrał?

      • 0 1

  • W Krakowie Planty mogą pozostać niezabudowane, a u nas beton.

    Bezpowrotnie utracimy panoramę miasta na rzecz betonowego klocka. Nikt mnie nie przekona, że ta akurat szkarada jest piękniejsza od innych handlowych szkarad w Trójmieście i coś "wniesie i ożywi". Co za różnica jakie okna, czy jak daszki wyglądają, czy dach prosty, czy falowany; czy zostanie 100 m2 trawnika, czy 200. Już ta Gildia była lepsza, bo nic nie zasłaniała. Z jednej strony bunkier szekspirowski, a na środku toto... Jak już Gildia przeszkadzała to trzeba było wyburzyć i teren zielony tam zrobić. Jadąc z południa Gdańska będziemy wpadać wprost na to masakryczne cudo. Panorama miasta za szyldem Biedronki na ścianie wielopoziomowego parkingu.

    • 64 10

  • forum radunia

    Jaki ma być zysk dla miasta ?Ogromna ściana betonu Forum po poprzecznie do niej choć w pelnej odległości Teatr Szekspirowski ,czy ma to wygadać jak parking przy City Forum który zasłonił od strony Bramy Oliwskiej widok na panoramę miasta-nie jestem wrogiem modernizacji-ale wg moich wiadomości wykorzystanie owego budynku nie jest 100%.Po co kolejne centrum handlowe,w którym będą te same sklepy co we wszystkich innych centrach.Z wypowiedzi jednego z panów należy się cieszyć bo na reszcie będzie można pokazać 3d makietę Gdańska.Tunele o który mówiono są ok, tylko raczej tendencje są do przejść na- a nie podziemnych pamietajmy iż gdy obiekt zostanie skończony to w tej okolicy będą tylko staruszkowie a oni nie lubią tuneli.A na koniec patrząc na wszelkie inwestycje to może od razu niech w tę inwestycje wejdzie prokurator,CBA i NIK jako organy nadzorcze

    • 52 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane