• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • aby jakakolwiek linia kolejowa cieszyla sie popularnoscia w miescie to musi miec czestotliwosc (1)

    pociagow co najmniej co 15 minut

    • 50 3

    • dlaczego PKP nie chce sie dogadac z Prezydentem Gdanska dla dobra mieszkancow Gdanska ?

      • 8 9

  • Testament Adomowicza jest realizowany. Deweloperzy się cieszą

    • 65 13

  • Deweloperka rzadzi w Gdansku (1)

    od lat. Uklady, ukladziki, uklad zamkniety trwa w najlepsze. Ciekawe czy kolejni decydenci dolicza sie swoich mieszkan i kont. Brak slow

    • 62 13

    • Rządzi w Gdańsku

      Nie doliczą się tak zwane są dawane na ;; słupy ;; naprzykład w francji , region normandia nad oceanem posiadłość. Tylko głupek łapie mieszkanie , jako łapuwkę . A jest ciepłych krajów pod dostatkiem , tam są suweniry od deweloperów .

      • 3 0

  • to nie jest przystanek SKM (2)

    Panie redaktorze, to nie jest przystanek SKM a linia do nowego portu nie jest linią SKM. Linia do nowego portu i położone na niej przystanki zarządzane są przez PKP Polskie Linie Kolejowe. SKM nic nie ma do likwidacji przystanku w nowym porcie.

    • 40 8

    • Prawda ! (1)

      • 11 1

      • W punkt !

        • 3 1

  • ??? (3)

    Czy to są zdjęcia SKM w Nowym Porcie? Specjalnie przejadę się w tamto miejsce i zobaczę, bo kojarzę całkiem coś innego.

    • 21 5

    • (1)

      Tak wyglada to miejsce teraz...

      • 7 0

      • wielki wstyd

        • 12 1

    • ???.

      deweloper dał i tego skutek jest odczuwalny w czasie , nic nie idzie natychmiast . Skoro wymaga to likwiduje się dojazd drogi zaniedbuje ,[] i op kilku latach cel osiągnięty ,, == posiadłość na wyspie greckiej == jest , ano jest , i gitara .

      • 2 0

  • (2)

    Trzeba odsunąć Dulkiewicz od władzy zanim doprowadzi do całkowitej katastrofy.

    • 69 20

    • Może lepiej tych, co rządzą PKP?

      • 7 6

    • Jak?

      • 4 0

  • Mpowiedzcie jak bylo na prawde ? (2)

    To nie PKP i nie wadze miasta tylko Rysiu i Zbysiu po raucie z panami deweloperami Wlascicielami Gdanska ----ustanowili...I dalej mozecie kontynlowac.Powiedzcie tylko prosze moze biuro rozwoju miasta G rzrobilo jakas jakakolwiek jakolokolo malusia ankiete,ankietke,,ankietuncie,sprytalo chociaz by w jakis nie smialo powiem konsultacjach spolecznych mieskancow czego chca ,czego oczekuja ? Nie?Niespytalo? A Grzelak sie tak o samorzad martwil przed wyborami.No jaka szkoda,no jaka szkoda...ale ale no na pewno tak bez niczego was wladza nie zostawi...bedziecie mieli piekne drzewa w dolnicach..o park nie pytajcie ...cicho...cicho..to jest Gdansk...ludzie na boga zywego kto wtym miescie jest dla kogo?Zgraja urzednicza ustanawia sobie biznesy z deweloperka a was sie nawet nie zapytaja? Ostrzcie kosy i pod urzad!!!

    • 36 8

    • I dź leczyć nogi, na głowę już za późno... (1)

      • 2 10

      • Lekarz od nog sie znalazl.

        • 5 3

  • Wiem co chcą "kolejarze". (1)

    Działka kolejowa ma zostać wykorzystana na program "Mieszkanie +". Do tej pory nie mieli terenu w Gdańsku, gdzie mogliby to zrealizować. Oto cała tajemnica.

    • 18 17

    • Dlatego wnioskowali tylko o usługi? Lidl albp Biedronka jest zainteresowana i tyle.

      • 10 2

  • Nowy port (5)

    A ja sie pytam czy to normalne ze przez srodek dzielnicy nowy port jeżdzi tramwaj , przez te gruchoty nic nie słychac w telewizji ,a nie wspomnę o mieszkaniu jak sie trzesie . Niech to dziadostwo wreście zlikwiduja z ulicy wolności

    • 33 23

    • Masz alternatywę, możesz się wyprowadzić. Kup mieszkanie na południu, tam tramwaje nie jeżdżą

      • 12 4

    • A w ogóle to w całym Gdańsku zlikwidujmy tramwaje - bo hałasują, bo jeżdżą środkiem Legionów czy Grunwaldzkiej, bo są głośne. Tylko później niech nikt nie narzeka na korki

      • 16 0

    • A ty się z choinki urwałeś..? (1)

      Tam tramwaj jeździł jak Cię na świecie nie było. No chyba, że jesteś słoik i dopiero zamieszkaleś w Nowym Porcie. Takim to wszystko przeszkadza.

      • 10 1

      • Jak Ciebie jeszcze nie było..., to ja już byłem na tym świecie i pamiętam ruch dwustronny na brukowanych ulicach NP, gdzie tramwaj ul. Wolności jeżdził środkiem drogi. Odciągi od lini trakcyjnej były zamocowane na budynkach, co powodowało ogromny dyskomfort u mieszkańców. Stary tabor walił niemiłosiernie w tory. Wieczorowa porą, jak tramwaje zjeżdżały do zajezdni z prędkością "100 km/h" szklanki leciały z półek.

        • 3 1

    • ul. Wolności

      Tak , wystarczy np. zrobić skręt w prawo z ul. Marynarki Polskiej w ulicę Wyzwolenia w kierunku zajezdni i 50% ul. Wolności jest już uwolnione od tego taboru. Przystanek przy Domu Kultury przenieść przed skrzyżowanie, natomiast przystanek "centrum" byłby na Strajku Dokerów. Ciągła naprawa szyn na styku ul. Wolności i Marynarki Polskiej ( przy Biedronce ), gdzie parametr skrętu jest schrzaniony odeszłaby do lamusa. Tak samo jak na skrzyżowaniu ul. Oliwskiej z Władysława IV. Tereny przy ul. Wyzwolenia po byłym tartaku to potencjalny, deweloperski kąsek. BRG do dzieła.

      • 4 0

  • kandydat na prezydenta Gdanska Jaroslaw Walesa obiecywal wyborcom, ze przywroci polaczenie (8)

    kolejowe Gdansk Glowny - Nowy Port.

    • 42 10

    • Obiecanki (2)

      Ależ on mieni się politologiem, a nie kolejarzem.

      • 10 5

      • (1)

        to powazny polityk

        • 2 4

        • TEN pan

          O takie polski walczyłem . Powaga to powaga .??!.

          • 0 3

    • niestety nie wygrał, gdańszczanie wybrali Dulkiewicz :( (1)

      mamy co mamy - roz*ną plażę w Brzeźnie i likwidację SKM

      • 16 10

      • wybrali

        Opłaty za parkingi , super !!.

        • 3 1

    • (1)

      skoro obiecywal to znaczy ze warto

      • 6 3

      • glosuj na Walese w nastepnych wyborach

        • 6 5

    • A ta PO Wałęsy to głosowała przeciwko uchwale? W kampanii obiecywać, to se można.

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane